{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.238 visninger | Oprettet:

Sikke mange sygdomme. {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at købe 2 main c. Og på en opdrætter hjemmeside er der så også oplyst om de mange arvelige sygdomme de kan have.
Opdrætter har prøvet at berolige mig med at disse sygdomme findes hos alle katte, men at man tester rigtig meget hos main c.
Jeg har haft en del katte gennem tiden for jeg er jo lidt gammel, jeg har så kun hos min main c. for 24 år siden haft alvorlige helbredsproblemer. Det var nyrene.... Alle andre katte er døde af alderdom, og een er gået hjemmefra.
Nu er jeg igen i 7 sind.....Skal jeg få 2 alm. huskatte, eller skal jeg investere i min drømme killing, og så kun have dem et par år, inden de får een af alle de sygdomme, som de nu kan få........
Jeg synes main c. er så fantastisk en kat, så hvad skal man gøre.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sikke mange sygdomme.
  • #1   17. aug 2010 Ja 12år det er i orden.......Men jeg kan da undre mig, når jeg aldrig har haft problemer med almindelige katte. Jeg har været ude for at se på 2 fra forskellige steder....De havde begge 2 alvorlige tandkødsproblemer, så der sprang jeg fra. Var eller lige ved, men heldigvis så valgte jeg at kigge på bisserne, lige som når jeg køber hund.
    Og dysplasi og hjerteproblemer, kan jeg læse på forældrenes stamtavler om de er frie for div. sygdomme??????? Det ville jo være en stor hjælp.

• #2   17. aug 2010 Kirch L:

Jeg forstår udmærket din bekymring MEN, hvis MCO virkeligt *er* din drømmekat synes jeg du skal undersøge rigtig grundigt inden køb, jeg synes ikke du skal lade dig afskrække.
    Få bevis på at forældre (og bedste-forældre) er testet og fundet negative for de sygdomme man checker for indenfor den race. Check evt også andre killinger efter forældre-dyrene.

Jeg er sikker på at der er opdrættere der er dig behjælpelig med *hvad* det er du skal undersøge. Ellers kig på Maine Coon klubbens hjemme-side.
    Rigtig meget held og lykke med dine nye katte-dyr
    smiley
    Pia

• #3   17. aug 2010 Jeg vil sige som de andre at HVIS det virkeligt er MCO du gerne vil have, så skal du sikre dig at opdrætter har fået tjekket både hankat og hunkat for de sygdomme der nu er kendt for racen. Jeg har selv en MCO der bliver 10 til december og han har aldrig fejlet noget.
    ellers skulle du måske overveje een af den andre racer. Der findes rent faktisk nogle racer der er fri for arvelige sygdomme.
    Men lad være med at købe hos en bybber, de kan som regel ikke forevise attester på hverken det ene eller det andet.

• #4   17. aug 2010 Det er jo netop derfor man bør vælge en opdrætter som tester for de sygdomme som der nu er snak om - Så jeg vil mene du er bedre sikret med en MCO, som er testet og som er købt med tavle og garanti, frem for at købe en huskat, som ingen aner eller interesserer sig for, hvad den har med i bagagen..

• #5   17. aug 2010 Du skal i hvert fald sørge for at vælge en opdrætter, der ikke spiser dig af med at 'det har alle katte' eller i stilen med 'det har jeg aaaldrig oplevet', når der snakkes om virussygdomme.

Vælg i stedet een, som vil vise dig dokumentationen på, hvad han/hun tester for, og som tør at tage en god og saglig snak med dig om, hvad sygdommene går ud på.

Nogle arvelige sygdomme forekommer fortrinsvist i visse racer og/eller linier, og Maine Coon er ikke alene om HCM f.eks. - min egen race, Cornish Rex'en, testes også herfor. Men ikke for alle racer vil det give mening at teste, da sygdommene aldrig ses. Den eneste test-metode for de fleste disponible racer er desværre kun scanning, og så kan det faktisk ind imellem ske, at en kat når at blive brugt i avl, før den pludselig viser sig at have anlægget for sygdommen, selvom den f.eks. scannes hvert år. Så det er ekstremt svært for opdrætterne at gardere sig. Men ja, eneste vej frem er at teste og at blive ved med at teste og at opdrætte på det sundeste materiale, for at sikre racens eksistens.
    En opdrætter der har sat sig godt ind i tingene bør kunne fortælle dig, hvad der specielt er vigtigt at holde øje med ved Maine Coon'en.

Virussygdomme kan alle katte få - og er et normalt problem hos racekatte pga. udstillinger, import mm. Selvfølgelig skal man gøre hvad man kan for at undgå disse vira, men det er lige før jeg vil påstå, at opdrætteren enten er uvidende eller lyver, hvis denne aaaldrig har set virussygdom hos sine katte. Kig dig godt for.

I forhold til alt det her med at teste for arvelige sygdomme må man også kunne sige sig selv, at det er en rigtig god grund til ikke at købe 'racerent uden stamtavle'. Der er som sådan ikke noget til hinder for at ejerne tester, men hvis de gad gøre så meget ud af det, så ville de også sørge for at få fat i avlsdyr med stamtavler og at opdrætte killinger med stamtavler. Ligesom at de ikke har en chance for at vide, hvad der sundshedsmæssigt ligger bag de katte, de bruger. Katte der ofte har lukkede stamtavler (med god grund) eller som er et resultat af flere generationer uden tests.
    Så i forhold til dette emne spiller du først for alvor russisk roulette, hvis det er sådanne katte, du går efter. Der kan også være indblandet andre racer, f.eks. perser, og så står du pludselig og skal også tage stilling til risiko for PKD, der er mest almindeligt hos denne katterace, f.eks.

Hvordan det ser ud med huskatte (uden race-iblanding) aner jeg faktisk ikke. Men fritgående katte (som huskatte ofte er) plejer man ikke at tillægge de samme typiske sygdomme som indendørskatte (der ofte er racekatte). De har så nogle andre risici i forhold til de sygdomme de kan få i slåskampe og parringer med andre fritgående katte. Der er større variation i, hvad du kan forvente af temperament, ligesom at hvis killingen er vant til at komme ud, vil den have mere svært ved at leve som indendørskat, hvis det er det du ønsker.

Omvendt, hvis du ønsker fritgående katte, så skal du være opmærksom på, at ikke alle opdrættere sælger til dette.
    Vil også lige slutte af med at anbefale at finde en opdrætter, der neutraliserer killingen, inden den flytter hjemmefra. For det første kommer killinger sig langt hurtigere over indgrebet, det er ofte billigere for opdrætteren at gøre det (den smule du giver ekstra for killingen er mindre, end hvis du selv skulle gøre det) og du slipper selv for at skulle tage vare på en nyopereret kat og de rang-problemer det giver i din flok. Dertil er neutralisering fra opdrætters side et godt tegn på, at der tages vare på dennes race og linier. Neutralisering er den eneste sikkerhed mod tavleløs avl.

• #6   17. aug 2010 Tak for alle svar. De 2 opdrættere jeg har plan om at kigge nærmere på, ja de sælger ikke med mindre killingerne inden er neutraliserede.
    Den ene opdrætter snakke så noget om at være medlem ikke i Danmark men i USA. Det skal jeg ha spurgt mere indt til, for hvis jeg vil udstille, kan jeg så det hvis der er amerikansk medlemsskab?????
    eksempelvis.
    De virker som om de meget gerne vil svare på spørgsmål, men har kun snakket kort i tlf. med dem.
    Så nu må vi se, hvad det bliver til. Jeg plejer at have øjnene med mig, og hænderne når jeg skal købe et nyt dyr.
    Så som regel har jeg snuppet fejl inden handlen er i orden, men eks. en virus, ja den kan jeg nok ikke se før den kommer i udbrud.

• #7   17. aug 2010 Hun er nok medlem i TICA. og så er stamtavlerne lavet der. Men der er flere danskere der er medlem der. De har bare ikke rigtig nogle udstillinger i dk, ikke jeg ved af. Men der skulle komme

• #8   17. aug 2010 Både CFA og TICA kan få stamtavle i FD på de racer der er godkendt.

Det første danske CFA show kommer til december - TICA mener jeg holder to om året i DK

• #11   18. aug 2010 Lotte: Det er der formentlig ingen, der er (fri for arvelige sygdomme). Men jeg mener helt sikkert, at det ikke er relevant at tjekke for HCM hos alle racer.

• #13   18. aug 2010 Mette. Ja en blandingskats sygdom registreres ikke. Men lige det med de 3 former for hjertesygdomme, de får mig som hundeavler til at tænke et par årtier tilbage. Da blev man opmærksomme på at eks. leonbergeren og irsk ulvehund, havde hjerteproblemer, som fik dem til at de når de var et par år gamle.
    Disse 2 racer, havde som udgangspunk en meget lille genpulje, og de var og er jo store hunde. Main c. er jo også den største katterace, så der for tænker jeg om der er en sammenhæng der. Størrelse, ikke i mængde men i vægt og højde. Det samme med hd.
    Ja så kommer så også spørgsmålet. Hvilken sikkerhed har man som tavlekøber af kat. Jeg ved alt om sikkerheden i dkk for min race.
    Men hvor henvender man sig hvis man om jeg må sige har købt katten i sækken??????
    Er det noget som katteklubberne vil hjælpe med, eller er det købeloven som bestemmer????? Eller cevilt søgsmål.
    Puh ha mange spørgsmål. Men hellere vidende end uvidende og naiv.
    Lan man forvente forlange, at der er kontrakt opå købet?????

• #14   18. aug 2010 Købeloven gælder i princippet, men jeg tror desværre at man må trumfe sin ret med privat søgsmål, hvis det kommer derud. Forbrugerklagenævnet tager sig da vist ikke af den slags?
    Men, hvis du køber kat med stamtavle, så har foreningen bag også sanktionsmuligheder overfor opdrætter. Så hvis hun snyder dig, så kan hun f.eks. ikke trække stamtavler, før hun har godtgjort det, som foreningen finder rimeligt overfor dig.
    I denne forbindelse er der nok nemmest i Felis Danica, fordi de er danske og er de bedst repræsenterede i Danmark. Men der burde være de samme muligheder i CFA/TICA.

Mht. dyrenes størrelse, så såvidt jeg husker fra et af Racekattens potemøder, så har man i dag en bedre viden om HD, og 'rygtet' om at det er store dyrs sygdoms er lidt manet i jorden. Problemet er nemlig, at man bare typisk ikke ser det hos de små - og især katte er gode til at skjule smerte.
    Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men de rigtig dygtige og erfarne kattedyrlæger kan alene med hænderne få en rigtig god ide om, hvorvidt der er HD eller PL (løse knæskaller). F.eks. Stig Feldballe fra Skovlunde. Men der er sikkert også andre.

Jeg tror nærmere det er Maine Coon'ens popularitet end dens størrelse, der har været den til ulempe. I hvert fald hvis vi snakker om den 'alm. Maine Coon' og ikke dem der er fremavlet ekstra store.

• #15   18. aug 2010 et andet råd: Kontroller forældredyrenes tandkødsstatus - ud fra det kan du få en fornemmelse af hvad der er i vente.

Tandarbejde kan nemt overstige kattens pris FLERE gange. Desværre er tandkøddet rigtig slemt hos en del MCO'er ...

• #16   18. aug 2010 MCO er den race der er heftigst angrebet - hos nogen dyr så slemt det går ned i svælget. Der findes opdrættere der selekterer dårligt tandkød fra - desværre et fåtal ...

Alle katte kan få noget med tandkød og tænder - men noget man skal være obs på - det er smertefudt og meget dyrt at få udbedrer.

Så luk munden op på forældredyrene, lugt og kig hvordan det ser ud ...

Med tandkødsstatus mener jeg naturligvis om gummerne er fint lyserøde - rød tandkødsrand eller bodrøde gummer, blodige "gardiner" og ostelugt - det kan man sagtens selv se

• #17   18. aug 2010 den lille tandbørste til at sætte på fingeren (lillefingeren måske) har jeg set i Tyskland - måske jeg i morgen kan huske hvor.

Næhhh - jeg kender ingen gradinddeling med tandkøddet:-)

• #18   18. aug 2010 det er e den samme - men lignende.

Ahh du så vist ikke mine mere eller mindre fede gigtplagdefinger - men lillefingerne er stadig gode:-)

• #19   19. aug 2010 Tusind tak for alle jeres gode råd....Skønt.

• #20   19. aug 2010 Mette - her er linken til tandbørstefingeren - ser ud til at fylde mere end den du linkede til:
    http://www.lillysbar.de/epages/61181519.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61181519/Products/445

• #21   19. aug 2010 Jeg har også totalt droppet de der microfiber-tandrensere. Min lille 2,5 kgs. kat kan under ingen omstændigheder have mine ellers ok slanke fingre inde i munden.
    Det nemmeste er de kirurgiske tandbørster, som bl.a. Tanddyreklinikken forhandler.
    (nå ja, og hurra, er i gang med at børste igen, da Ruhnau fandt marginal paradentose smiley )

Kommentér på:
Sikke mange sygdomme.

Annonce