min kat skal have killinger (hjælp!) {{forumTopicSubject}}
åh nej.. håber at få nogle gode råd og en masse hjælp, hvilket er hele formålet med at jeg har skrevet dette...
Jeg er så heldig at have den her skønne kat - Mille - hun bliver 1 år gammel. Hun er (desværre) gravid nu... Ja, jeg er 100% sikker, hun er blevet større og hendes bryster er vokset til snart dobbeltstørrelse..
Hun har ikke opført sig, som om hun var i løbetid, for da jeg var ved dyrlægen for at købe ppiller, havde jeg selvfølgelig ikke katten med (da jeg ikke har bil) men derude fik jeg afvide de gerne ville se katten først, for at være sikker på hun ikke var gravid eller noget.. Men det blev aldrig gjort, så sket er sket. Nu har jeg en MASSE spørgsmål!
1. hvor længe er katten gravid?
2. skal hun have noget bestemt mad, vitamin, tilskud osv?
3. skal hun have lov til at gøre det i hjemmet, eller skal hun til dyrlæge pga. hendes alder?
4. kan så unge katte godt "have" killinger, eller er de fuldstændig ligeglade med dem. (ved godt katte er forskellige, men alligevel...)
5. har hørt det er UTROLIG svært at komme af med blandingskatte/huskatte, hvad kan man sælge dem for?
6. hvor gamle skal de være når de bliver vænnet fra?
7. hvor gamle skal de være for at de kan komme til et nyt hjem?
- har virkelig ikke lyst til at høre på noget som, "ej hvor er det synd for hende at hun allerede skal have killinger" eller "hvorfor har hun ikke fået ppiller eller er blevet stereliseret" eller noget i den retning. Er selv utrolig ked af hun skal have killinger, da hun jo ikke er særlig gammel - de fleste jeg kender får først killinger når deres katte i hvert fald er over 3! Og min er så under 1 år, hun bliver 1 år om en måneds tid...
Har virkelig brug for hjælp her, så alle katte-mennesker herinde, håber i kan hjælpe mig lidt..
Og hvis i har gode råd, eller andre former for hjælp, eller kan svare på nogle spørgsmål (udover dem jeg har skrevet) må i også meget gerne det..
på forhånd tak
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 47 Katte: 15 Emner: 90 Svar: 747
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 47 Katte: 15 Emner: 90 Svar: 747
jan 2010
Følger: 25 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 38 Svar: 611
2.. hun skal ha killingefoder behøver ikke lige være Rc, men et godt mærke
3:.... så længe alt er i orden, er det ok hun føder hjemme
4... som du selv er inden for så er det op og ned, men for størstedelen af hunkatte har de det der skal til for at være en god missemor
5.... har selv 5 blandingskatte lige nu og alle er afsat når de er 12 uger + min datter har lige haft 4 og aller er nu ude i gode hjem
6... de patter så længe deres mor giver dem lov, men god ide at lade killinge foder stående så de kan begynde at spise selv omkring de 4-5 uger, nogle killinger begynder før og andre senere
7...de skal være mindst 12 uger før de må tages fra missemor, det er en lov som siger sådan...
og så lige til sidst tillykke med dem
du får også lige et link som er skrevet af en anden her inde som jeg har været glad for da fødslen nærmede sig...
http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=59350
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 130
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
jul 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 6 Svar: 13
Tusind tak for svarene, det har lagt lidt mere ro over familien og mig selv at vi ved nogle af tingene nu ..
Idag står den så på indkøb af killingefoder og en behagelig send til den kommende mor. Og selvfølgelig en tur på bibloteket. Om ca. 20 dage er hun 60 dage henne, så tiden nærmer sig..
Igen tusind tak for svar, det har hjulpet
mar 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 7 Emner: 71 Svar: 366
Det er intet med alder af gøre.
Men det er et instikt der sker når de føder at de ved de skal passe på dem.
Det er jo så desværre ikke alle katte der gør det.
en kat er gravid mellem 63-73 dage. normalt
Og hun skal have killinge foder og sit ejet ved siden af så det blir en nem overgang.
de skal være 12 uger når de bliver solgt.
og de skal vaccineres og have ormekur når de er mellem 10-12 uger
håber det var svar nok
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.227
jul 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 6 Svar: 13
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.227
min kat skal have killinger (hjælp!)