Bange for at få en asocial kat! {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen.
Jeg har i forvejen en EKSTREM kælen og meget meget social steriliseret hun kat på 2 år.
Hun havde indtil efteråret en bror som boede her sammen med os, indtil han forsvandt i okt 09.
Efter han er forsvundet blev hun meget tryghedskrævende og hun er meget dårlig til at være alene, og er generelt blevet lidt "skør" af pludselig at være alene..Derfor valgte mig og min kæreste at skaffe en ny hankilling som kommer herhjem onsdag.. Men pludselig er jeg blevet ramt af den frygt at hun måske kommer til at trække sig,og ikke vil acceptere den nye,samt blive en usocial kat, og ikke kan enes med den nye killing...
Er der nogen der har nogle råd, og som har nogle gode historier, omkring hvordan i håndterede at få en ny kat ind, samtidig med at i fik inkluderede den gamle ?
maj 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 84
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 11 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 49
Men forstår godt dine tanker.
Men jeg tror at det kommer til at gå godt, specielt fordi hun har været vant til at bo sammen med en anden kat før.....
Lige en historie fra min egen hverdag:
Det sku vær' så godt og så det faktisk skidt,,,,,,
Jeg er stadig efter 11 uger igang med at holde styr på tropperne her hos mig.Min hunkat har altid været meget interesseret i andre katte, specielt naboens hankat, som ikke værdiger hende et blik. Så jeg anskaffede mig en lille killing, som jeg troede hun ville få glæde af. Det gør hun måske engang, men hun er vist ikke helt enig. Tror jeg.
Det jeg absolut vil foreslå dig som det allerførste er en form for gitter eller netdør, så kattene kan se hinanden, hvis du holder dem adskildt. Og så byt rundt, så de kan vænne sig til hinandens lugte. Ignorer den lille, når den store er i nærheden, og forkæl den store helt vildt meget....
Jeg ved ikke om det havde været det rigtige i vores tilfælde, men den lille græd så hjerteskærende, når han ikke kunne se os, så han var ikke alene hele den første uge. ( Jeg boede faktisk i soveværelset ). Den store var skræmt fra vid og sans, fordi hun kunne lugte og høre ham, og reagerede den første dag ved at gemme sig oven på reolsystemet, og nægte at komme ned. Så for hendes skyld holdt jeg dem adskildt.
Da hun havde vænnet sig til ham, efter ca 3 uger, lå de på sofaen og sov sammen. Lige indtil han kom til at røre ved hende... Siden har hun haft brug for, hele tiden, at forklare hvem der bestemmer...
Hun hvæser, sprutter, pruster og knurrer i et væk...
Hun er udekat, og uden for hjemmets 4 vægge er hun fuldstændig som hun altid har været.. En kælen sjov og legesyg kat, men lige så snart vi går ind, så værdiger hun os ikke et blik, og hvæser og knurrer af os.
Han er i sidste uge blevet kastreret,og der er nu sat feliway i stikkontakten.
Og nu venter jeg bare på fremskridtet,
Hvis jeg havde vidst at hun ville reagere sådan, så havde jeg nok tænkt mig om en ekstra gang, inden jeg fik endnu en kat.
nov 2009
Følger: 55 Følgere: 55 Katte: 24 Emner: 58 Svar: 1.708
Ellers enig med Felis F.
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 3 Emner: 7 Svar: 216
Jeg har selv en del katte, sammenført over 7 omgange, og det er gået fint hver eneste gang, så bare tag det helt roligt...hvis du stresser over det, så vil din kat jo nærmest automatisk også stresse over det, så nyd det nu bare, og glæd dig til at se de to have stor glæde af hinanden, og have en god ven af egen art
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 11 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 49
Overse er måske et bedre ord.
Han fik masser af opmærksomhed, men bare ikke når den gamle så det.
Hvad gør man ellers for at undgå jalousi?
aug 2006
Følger: 35 Følgere: 32 Katte: 3 Emner: 48 Svar: 1.291
En ting, der også er vigtigt, er, at man sørger for, at alt derhjemme så vidt muligt fungerer som normalt, dvs. rutiner, din opførsel overfor misserne osv., sådan at den "gamle" kat ser, at der ikke vil ske andre ændringer end en tilføjelse til katteflokken - at der ikke er nogen grund til utryghed.
Jeg har også bare lukket mine sammen med det samme, både når det var voksne og killinger, og det er altid gået godt! :o)
nov 2009
Følger: 55 Følgere: 55 Katte: 24 Emner: 58 Svar: 1.708
Okay... Jeg synes bare ikke man skal overse en killings behov for tryghed og kærlighed... men prøve, at dele sol og vind lige... mere kan du ikke gøre... De er nødt til selv at finde ud af det... Tror mange gange kan man godt gøre tingene være ved at blande sig... Og hvis du samtidig bliver nervøs og anspændt når de er i samme rum, så mærker de det med det samme og tolker måske din nervøsitet som "fare på færde" og så er de mere på vagt Det er selvfølgelig bare min mening... Jeg tror der er lige så mange meninger omkring hvordan vi skal gøre, som der er bruger herinde Man skal selvfølgelig holde øje med dem , men kun blande sig hvis de virkelig ryger i totterne på hinanden Og så have tålmodighed... Det kan tage meget lang tid før de acceptere hinanden
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 18
Bange for at få en asocial kat!