Blandingskatte?? {{forumTopicSubject}}
Jeg synes at der i de seneste indlæg har været en del heftig diskussion om blandingskatte og det har fået mig til at tænke en hel del over emnet, hvilket jeg ikke har gjort før... Min første indskydelse var at det da er lige meget om man blander div. katteracer (jeg elsker alle katte uanset race, jeg er vild med deres forskellige karakteristika), men efter at have læst forskellige af jeres indlæg kan jeg godt se fornuften i ikke at blande på kryds og tværs, da dette kan give killingerne helbredsskadelige "defekter" og sygdomme, især ved at blande racer som er meget forskellige...
Nu ligger landet sådan at jeg står og skal købe netop en blandingskilling, en mix mellem en alm. huskat og en Russian Blue med tavle... Jeg skriver ikke fordi at jeg er i tvivl om min beslutning, da jeg helt bestemt vil købe killingen, men for at høre jeres synspunkter og holdninger vedrørende blandingskatte og hvilke racer I mener er forsvarlige og acceptable at blande...
Det skal lige nævnes at jeg ikke har planer om at avle på mine katte (de bliver ALLE neutraliserede), da der er så mange uønskede katte i denne verden og da jeg mener at avl bør overlades til professionelle folk med erfaring og tilstrækkelig kunnen...
jun 2008
Følger: 25 Følgere: 14 Katte: 10 Emner: 122 Svar: 479
Jeg ville sige racer der ligger tæt er okay at blande.
Nu har jeg selv en Maine Coon/Sibirsk Skovkat, og min mor hun har Huskat/skovkat.
Syntes det fint at blande langhårskatte men ikke for meget.
Det ville tilgengæld være forkert at blande perser/orintaler da de intet har til fælles.
Men Orientaler/ Siameser ville være fint
mar 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Emner: 30 Svar: 393
Jeg kan for min død ikke se hvad formålet skulle være med at blande racer?
Og alligevel fik jeg sidste år selv et kuld blandingskillinger.
Og jeg har flere blandingskatte.
Uheld, kan og vil altid ske, så man kan aldrig helt undgå at der vil være blandingskatte.
Men at man helt bevidst blander en MCO med en NFO f. eks. det forstår jeg ikke.
Hvis man alligevel har købt katte med en stamtavle som man vil have killinger på, så køb dog 2 af samme race, og få det kuld på.
Sagde Dorte, der synes at alle katte er dejlige.
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.847
Nadia Helene A
Siameser og orientaler er søskenderacer, så det er altså ikke nogen "blanding" hvis man parrer de to, da det er samme race. Ligesom perser og exotic er samme race, blot i lang- og korthåret.
sep 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 6 Svar: 551
Hvad er formålet med at blande racer?
Alle racer er unikke og har deres helt egne karakteristika. Man skal ikke se ret mange racerene katte for at forstå dette. Så der findes ingen racer som det er ok at blande - heller ikke selvom det utrænede øje synes, at de ligner hinanden.
Og hvis man kan lide racerne, så forstår jeg - selv med min bedste vilje - ikke hvorfor man ikke hellere vil have dem som de er. Hvad er formålet med at udvande og ødelæge deres særpræg, som jo er det, der sker når man blander.
Raceblanding er i den grad selvmodsigende!
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 5 Emner: 78 Svar: 510
En MCO og Perser er mig en gåde, og dybt forkert
En MCO - Skovkat er mig en lige så stor gåde
En MCO/NFO - Huskat - endnu en gåde, kan selvfølgelig ske uheld, men derud over... nope fatter den ikke
Næææh jeg kan ikke komme på blandinger som jeg kan se fornuften i, har ellers virkelig gjort mig umage.
Blå huskatte som går for at være russian blue, jep jep helt klart, lige indtil en gammel opdrætter eller anden med kendskab kommer forbi til en kop kaffe, så falder tæppet, og bedraget står tilbage.
Eller for den sags skyld korthårs skovkatte killinger... ja ja helt sikkert. NOT findes ikke.
Eller en huskat blandet med en perser for så at ende med at hedde en "ægte" MCO... ej Cut Elly båndet er hoppet af :o(
nov 2008
Følger: 84 Følgere: 92 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.096
Når det er sagt, så forstår jeg også godt hvorfor racerne ikke skal blandes, men der er jo racer der er opstået på den måde - at blande to race, så man får en ny race. Mener så at det vigtigste er, at man sørge for at begge katte er raske, så man ikke avler på defekte katte.
Min hankat har meget stærk loppeallergi, som har forårsaget at han idag har en hudlidelse som han skal døje med resten af sit liv. Selvfølgelig kan alle katte få loppeallergi og hudsygdom, men det er arveligt ( hudlidelsen) så hans forældre burde selvfølgelig ikke få flere kuld.
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 8 Svar: 52
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 8 Svar: 52
Tak for advarslen:) Jeg er meget opmærksom på det, da jeg har hørt mange som er blevet snydt og jeg er ikke så naiv at jeg kunne finde på at købe en "ægte" racekat uden tavle Men som sagt så køber jeg killingen fordi at den ser sød ud og ikke for at få en racekat... Jeg har forresten tjekket stamnavnet og den opdrætter som russeren oprindeligt er købt hos...
Jeg vil meget gerne have en bengal engang og der vil jeg finde en opdrætter med papirene iorden og evt. spørge herinde for at finde den helt rigtige at købe af
feb 2007
"det er nu ikke helt rigtigt...-)
orientaler er opstået ved krydsning af siameser +europæisk korthår !!!!
den var "rendyrket" som race i 60érne...
siameseren derimod er en ren naturlig race.))"
Jamen exotic er skam også opstået ved en krydsning imellem perser og amerikansk korthår, det er jo ligesom ikke en race som er opstået spontant. Men i dag er de to racer altså søskenderacer og du vil aldrig kalde det en blandingskat, fordi den har en perserfar og exoticmor f.eks. og det er da ganske almindeligt at disse katte har både perser og exotic på stamtavlen. Afkommet bliver jo enten det ene eller det andet. Så ved ikke lige hvad du mener med at det ikke passer, for orientaler og siameser er da også søskenderacer og deler mange stamtavler.
Som sagt, så skrev jeg at jeg synes det er fint, hvis der er et avlsprogram bag, for så er der en mening med det. Men at blande alverdens katte sammen, "bare for sjov", det synes jeg er forkert at gøre.
feb 2007
nov 2008
nov 2008
Blandingskatte??