{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
802 visninger | Oprettet:

Nysgerrig ang. killinger {{forumTopicSubject}}

Nu vil jeg lige lægge ud med at jeg ikke selv planlægger at skulle have killinger, jeg er bare nysgerrig smiley

Når I skal have killinger er i så konstant hjemme? Eller kan de sagtens være alene når I er på arbejde?
Fordi altså ved da selv jeg ville ha svært ved bare lige at holde fri, min ville også have det skidt med ikke at kunne holde øje med dem smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nysgerrig ang. killinger
  • #1   9. apr 2010 jeg var hjemme de første dage og ellers så er missemor alene om det. men tror man skal vudere det, for hvis nu killingerne har brug for at blive håndfodret så er man jo nød til at sørge for det hver 2 time

• #2   9. apr 2010 Ja okay smiley
    Men man kan så sige, hvis alt går som det skal, så kan missemor sagtens klare det alene? smiley

Hvad med når de skal føde. Hjælper I hende, eller klarer hun det selv? smiley

• #3   9. apr 2010 En hunkat kan som oftest føde selv, og klare det hele, men ja, jeg er *altid* hjemme eller så er min kæreste, som også er 100% med i vores opdræt til stede. Man kan aldrig vide om hunkatten får brug for, at man griber hurtigt ind, fx. hvis der er behov for et kejsersnit, og desuden sætter hunkatten pris på, at man er der.

Bare for at give et eksempel, så var jeg på arbejde sidste gang min hunkat lagde op til at føde, kæresten var hjemme og fortalte, at det var lige oppe over med fødslen, mens jeg var på vej hjem.
    Hunkatten er helt klart min pige, og hun løb mig i møde, da jeg kom ind ad døren, og da jeg først sad ved fødekassen, så kom den første killing 1 minut senere. Det var helt tydeligt, at hun havde ventet på mig, selvom min kæreste var til stede, og jeg skulle ikke hjælpe med noget, hun klarede det hele selv og var en super dygtig mor, men derfor ville hun stadig have mig med.

Jeg plejer at holde en uge fri i forbindelse med en fødsel, og derfor er jeg oftest også hjemme de første par dage efter killingerne er født. Men efter de dage, så er man jo nødt til at tage på arbejde/studie igen, men heldigvis læser både min kæreste og jeg på universitetet, så det er sjældent længe vi er væk.
    Man kan sagtens have et almindeligt arbejde og opdræt, men det kræver at man ligger al sin energi i killingerne, når man så er hjemme og ikke render ude konstant i weekenderne.

• #4   9. apr 2010 Okay smiley Så er jeg så blevet lidt klogere smiley

Men tænkte, nu nævner du kejsersnit. Hvis det går galt, ringer man så hurtigt efter sin dyrlæge som kommer ud til en, eller hvordan fungerer det?

• #5   9. apr 2010 min missemor klarede det selv men dog måtte jeg ved den første killing hjælpe den ud af fosterhinden og få den til at trække vejret, tror missemor var usikker da det var første gang så hun løb og fødte samtidig, men de sidste 4 klarede hun hel selv mens min mand sad ved hende og i dag passer hun alle 5 til UG så har ingen problemer med at gå hjemmefra i nogle timer.. hun klare også det hele selv om natten smiley

• #6   9. apr 2010 Ulla - Okay smiley Ja er selvfølgelig rigtig, ville ikke gå så godt i naturen hvis de ikke selv kunne klare det smiley
    Så hvor gamle er de ca. når "dit arbejde" går i gang?

Charlotte - hva mener du med at få den til at trække vejret? Gjorde den ikke det af sig selv når den kom ud af fosterhinden?

Har nogen af jer prøvet at fødslen gik galt? Hvis ja, hvad gik galt og hvad gjorde I ved det.

• #7   9. apr 2010 Bettina,

læs om fødsler her:
    http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=59350

• #8   9. apr 2010 Ulla - Men er det ikke lidt svært hvis man samtidig arbejder? smiley For for mig lyder det som om, man skal være der konstant, hvis man gerne vil have de bliver renlige.

Lis - Tak, super godt smiley

• #9   9. apr 2010 Man skal ikke være der konstant for at gøre killinger renlige. Men man skal begrænse deres plads voldsomt, de skal gå i en form for indhegning/kravlegård de ikke kan komme over indtil de har lært at gå på bakke.

De skal i kravlegård fra det øjeblik de begyner at få fast føde - så "potter" moderen dem ikke mere

• #10   9. apr 2010 okay smiley

Håber jeg en dag får muligheden for at få den oplevelse smiley

• #11   9. apr 2010 Jeg er hjemmegående , og er stort hjemme konstant når vi har små killinger. Jeg har ikke nerver til at være hjemmefra i mere end et par timer ad gangen.

• #12   9. apr 2010 Ved et kejsersnit får man brug for narkose, og et sterilt operationsrum, og det finder man kun hos dyrlægen, så hvis det går så galt, må man afsted til sin nærmeste dyrlæge/dyrhospital.

I forhold til killingerne, så bør mor klare alt hvad der hedder mad og rengøring, så de kommer af med tis og afføring. Men når de er ca. 4 uger skal de til at spise andet mad end mors mælkebar, og de lære at bruge en kattebakke.
    Det vigtigste er at de ikke har for meget plads, sådan så de hele tiden hurtigt kan komme hen til bakken og lærer at det er den man skal bruge, men det plejer at gå ganske nemt.
    Men for at killingerne skal blive søde og sociale, så skal man bruge tid på at præge dem, den primære prægninsfase er fra 2-7 uger, og her skal de i hænder, nusses og leges med, og vende sig til alle de forskellige hverdagslyde, så det kræver at man bruger tid på dem og sammen med dem hver dag, men det skulle jo gerne være en fornøjelse.

Kommentér på:
Nysgerrig ang. killinger

Annonce