1.341 visninger
|
Oprettet:
Nysgerrig ang. farver {{forumTopicSubject}}
Jeg fik i 2003 et kuld huskatte killinger og sad idag og kiggede billeder.
2 af killingerne ved jeg ikke hvad farverne hedder, så er lidt nysgerrig.
Håber nogle kan hjælpe
Resten af kuldet bestod af 1 sort Makrel Tabby & Hvid, 2 sorte med hvid, og 1 Blå med hvid.
http://www.kattegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=12922
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
Den anden synes jeg er lidt svært at se om er en "fesen" creme, eller fortynding af chokolade, som kaldes lilla. Synes den ligner en lilla.
Men det er ikke en farve der normalt findes hos huskatte. Siamesere/orientaler, briter, persere, burmeser mv. har enten en eller begge af de to alleler chokolade eller cinnamon/kanel.
Det er to alleler der ligger på samme plads som det sorte og kaldes hhv.:
Sort = B, chokolade = b, cinnamon = b1.
Og de dominerer sådan: B>b>b1
jun 2006
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 26 Emner: 24 Svar: 1.698
Synes ikke den lyse er creme, så måske lilla som du siger Eva
Skal begge forældre være bære af chokolade osv for at de kan få det?
Jeg ved nemlig at der gik en siamser hankat rundt ude i sommerhus området, som så muligvis kunne være far til moren. Men hankatten ved jeg intet om.
jun 2006
En sort kat kan være BB, Bb eller Bb1, en chokolade bb eller bb1, en cinnamon b1b1 , kan være det er nemmere at overskue så?
Huskatte er normalt BB, og maine coon, nfo mv. har også kun BB.
Medmindre end af forældrene er rød eller tortie for moderens vedkommende, så kan den jo faktisk ikke være creme. Men det er bare ikke så nemt, hvis man ikke lige ved hvem faderen er. Hehe
jun 2006
Så er morkat tortie? Ellers er den lilla :o)
mar 2007
Så nej ikke creme
Altså faren til killinger var sort & hvid, det var inde katte på 4 sal, så er helt sikker
Man alligevel utroligt at der på dem begge har været noget andet indover, som har givet de farver
jun 2006
Jeg kan også huske mine bedsteforældres gamle gårdkat, den fik et kuld killinger hvert år, hvor jeg ved hvem der blev født fra 1996 til 2005. Korthårede hver gang - til én killing i det sidste kuld, den blev langhåret! Så den der ærketypiske huskat har i al den tid gået og båret på et langhårsgen, det kom bare først til udtryk der! (Katten var nok født i 1990)
jun 2006
mar 2007
Hunkatten var fra mine forældres sommerhus (altså naboen). Jeg ved hvem hunakttens mor og mormor var, men det er så også det
Mette jeg har ikke kattene mere, det er mange år siden
jun 2006
Derudover er der ikke så mange racer der har cinnamon i sig, og den primære race der har det (siam/ori) er det ikke ret udbredt i (faktisk kender jeg opdrættere der gerne vil lave cinnamon, men som har svært ved at få avlsdyr der er det) . Så skal vi kigge på sandsynlighed også, så er det klart mest sandsynligt at det er chokolade og dens fortynding lilla.
Nysgerrig ang. farver
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside