Han er begyndt at tisse på gulvet :-( {{forumTopicSubject}}
Hej med jer.
Jeg har desperat brug for gode råd. Vores snart 4 år gamle kastrerede hankat Balou er begyndt at tisse på gulvet. Det begyndte med at min mand onsdag morgen skulle løfte kattebakken ind i brusenichen, hvor den altid står når vi ikke er i bad. Han havde dog ikke lige opdaget katten, så den sprang ud og det virkede måske som om han skrabede sig på undersiden af maven. Dog intet blod og intet at se. Da vi kom hjem fra jobbet havde han skidt på gulvet i børneværelset og da jeg tjekkede bakken kunne jeg se at vi p.g.a. kommunikationsproblemer ikke havde fjernet efterladenskaber i et døgn. Normalt gør jeg det morgen og aften, så jeg regnede med at det var i protest. Dog havde vi en kat der slikkede sig rigtig meget for neden og var helt våd af tis i pelsen. Vi tørrede ham godt af, og han virkede som om det var rart, Dog tissede han ca. 3 gange i træk på gulvet primært i køkkenet. Jeg skiftede for en sikkerhedsskyld alt gruset i bakken og gjorde den grundigt ren.
Jeg har fjernet "huset" på bakken fordi vi tænkte at han måske ikke ville på fordi der var sket det der onsdag morgen. Han har lavet stort og småt på bakken flere gange siden, men han har tisset på gulvet primært i entreéen både torsdag og fredag flere gange. Hvad kan det skyldes?? Det virker som om han tisser dér med vilje og ikke fordi han ikke kan "nå" at komme på bakken.
Gode råd ønskes og vi tager ham naturligvis til dyrlæge mandag hvis ikke det har ændret sig.
Hilsen Bettina
jun 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 219
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Altså dels snavset bakke, og dels blive chokeret under toiletbesøg , der måske tilmed gjorde ondt, da han skrabede maven. Det kan sagtens være årsagen.
Måske en ny dejlig bakke et nyt trygt sted kan løse problemet.
Selv om der er indlysende grunde til, at han er blevet urenlig, så udelukker det jo ikke urinvejslidelse, så måske er det en meget god ide at få urinen tjekket. Jeg tror dog godt jeg ville turde se tiden an et par dage. Og så ville jeg (selvom det nok lyder åndssvagt) sige undskyld til katten, og fortælle ham at sådan noget aldrig vil ske den nye bakke. Og rose ham, når han bruger den nye.
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 864
Lyder som blærebetændelse. Åh, jeg synes det lyder som længe og ville ikke kunne lade være med at kontakte en dyrlæge med det samme. Men lov mig, at I i hvert fald tager til dyrlægen som det aller første i morgen.
Dertil er det vigtigt, at I holder ro omkring kattebakken og er opmærksomme på, om katten er deri, før I begynder at rykke den, da forstyrrelser omkring kattebakken også udemærket kan give urenlighed.
Men i mine ører lyder det som et uheldigt sammenfald med sygdom. Blærebetændelse er slet ikke ualmindeligt, og slet ikke hos vores katte i dag, der for en stor del lever af tørfoder og ikke altid drikker nok.
dec 2006
Det kan nemlig sagtens være. Urinvejslidelser er ofte stressbetingede, så måske den uheldige hændelse kan have forårsaget blærebetændelse...
Men Bettina vil jo også tage katten til dyrlæge i morgen, hvis det ikke er blvet bedre.
Jeg håber, det allerede går godt igen...?
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 864
dec 2006
Han er begyndt at tisse på gulvet :-(