966 visninger
|
Oprettet:
Hjælp - Urenlig kat {{forumTopicSubject}}
Heg kg
jeg har et meget STORT problem:(
Min hankat garfield skider tit under min seng, hvad kan det skyldes???
kattebakken er ren hele tiden, så forstår det ikk.
mange tak på forhånd
okt 2009
Følger: 53 Følgere: 50 Katte: 1 Emner: 88 Svar: 1.835
Nu ved jeg ikke hvor gammel han er? Men hvor gammel var han da han kom fra sin mor? Hvis de bliver taget fra for tidligt så kan det give adfærs problemer.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Hvornår startede urenligheden?
Er han kastreret?
Har du skældt ham ud for at skide udenfor bakken?
Hvor står bakken?
Har du prøvet med en ekstra bakke?
Har du rengjort meget grundigt under sengen?
Hvordan er afføringen?
Virker han ellers til at trives?
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 4 Svar: 24
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 3 Svar: 3
han var 12 uger dan han kom fra sin mor.
urenligheden startede for 2 måneder siden, men det kun engang imellem han gør det.
han er ikk kastreret.
ja jeg har skældt ham ud, det gjorde jeg anden gang, for første gang kan jo være en "smutter".
bakken står i køkkenet ca 1 meter fra maden.
nej har ikke prøvet med en ekstra bak.
har rengjort meget grundigt under sengen.
afføringen er fast, men sjældent "flydende".
ja han virker til at han trives.
tror også han vil have godt af en legekammerat, men det vil min kæreste ikke have
okt 2009
Følger: 53 Følgere: 50 Katte: 1 Emner: 88 Svar: 1.835
Og du må ikke skælde ham ud! Den forstår en kat altså ikke rigtig noget af, hehe...
Men hvis du tager ham i at lave under sengen er det eneste du kan gøre at sætte ham på sin bakke...
Der kan også være noget galt med ham og han skal til dr. dyr eller han keder sig og ville have godt af en ven .
Så du må jo prøve dig frem....
jul 2008
Det kan meget vel være derfor at den i provokation og for at fortælle at noget er galt, ligger en gave og en "vågn lige op kammerat" til dig under din seng.
Husk lige, at det stort set aldrig er katten der er problemet, men derimod ejeren, så lad nu være med at skælde katten ud. Det duer ikke!
jul 2008
dec 2006
**han er 8 måneder....
urenligheden startede for 2 måneder siden, men det kun engang imellem han gør det.
han er ikk kastreret.**
Katten er ved at være kønsmoden. Du må meget snart ringe til dyrlægen og bestille tid til kastration.
Fertile katte er ofte "urenlige" og det kan være både med tis (strint) og bæ. Dels er det naturligt instinkt at afmærke, dels bliver urenligheden forstærket af frustration pga. hormonkuller.
**ja jeg har skældt ham ud, det gjorde jeg anden gang, for første gang kan jo være en "smutter".**
Godt det kun er sket den ene gang. Katte kan blive kronisk urenlige af at få skæld ud, for de forstår ikke, hvad de har gjort forkert, de bliver bare nervøse (og mere urenlige) af skæld-ud. Så ALDRIG mere skælde ud.
**bakken står i køkkenet ca 1 meter fra maden**
Det er alt for tæt! Der skal være flere meters afstand mellem toilet og madskål. Helst skal madskål og toilet stå i forskellige rum.
Så flyt bakken (eller madskålen)
**nej har ikke prøvet med en ekstra bak.**
Måske bliver det heller ikke nødvendigt med en ekstra bakke. Men hvis urenligheden fortsætter efter kastration og flytning af mad eller bakke, så anskaf en ekstra bakke. Nogle katte vil nemlig have én bakke til stort og en anden til småt.
**har rengjort meget grundigt under sengen.**
Fint (bare ikke bruge Ajax eller andre rengøringsmidler, der dufter af salmiak - da det lugter som toilet for katte.)
**afføringen er fast, men sjældent "flydende".
ja han virker til at han trives.**
Så skyldes urenligheden næppe sygdom Der er jo også flere andre oplagte forklaringer.
Kastration og god afstand mellem bakke og madskål vil ret sikkert løse problemet. Og vent ikke for længe med kastration, for urenlighed kan blive en vane hvis det står på for længe.
Lad os høre, hvordan det går om et par uger
jul 2009
giver jer løbende opdate
dec 2006
Så skal I bare have bestilt tid til kastrering inden længe
Og lige et fif. Stil gerne vandskålen et stykke fra madskålen, og også gerne en ekstra vandskål et andet sted. Det får ham sandsynligvis til at drikke mere, hvilket er en godt for nyrer urinveje - og især vigtigt, hvis han spiser meget tørfoder.
jul 2009
mange tak for jeres gode råd
Garfield er begyndt at spise og drikke mere, efter jeg har flytte mad og vand skålen
OG han har ikke lavet noget under sengen siden sidst, så det jo godt nyt alt sammen
dec 2006
aug 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 6 Emner: 24 Svar: 177
Hjælp - Urenlig kat