{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lukket øje
  • #1   15. nov 2009 ??????

• #2   15. nov 2009 Mener du killinger der er ved at få øjne el killinger/katte der har haft øjnene åbnet et stykke tid/længe ???

Hvis det er store killinger/voksne katte, der har brug for hjælpe til at få øjnene lukket/badet op, så vil jeg helt klar mene der er tale om øjnbetændelse.

• #4   16. nov 2009 "I hvilke tilfælde kan et øje lukke så meget det er nødvendigt at bade det op?"

Det kan det ved øjenbetændelse, men så ses tydeligt indtørret betændelse der, hvor øjenlågene mødes.

Killinger, der endnu ikke har åbnet øjnene, kan også have øjenbetændelse, men så ses det både ved, at killingen er urolig, og at dets øjenomgivelser er hævet.
    Her SKAL øjes åbnes ved forsigtigt (øjet er meget ømt) at bade med håndvarmt vand og indimellem blidt at prøve at lukke øjet op.
    Når det lykkes, vil betændelsen pible ud af øjet.
    Tryk på øjenomgivelserne udefra og ind mod øjet for at få så meget betændelse ud som muligt.
    Dryp/skyl i første omgang øjet med sterilt saltvand og kontakt så dyrlægen.

Katte med en øjenskade, på f.eks. hornhinden, vil ofte holde øjet helt lukket - Dette fordi det gør smadder ondt.
    Her skal man IKKE begynde at bade øjet, men kontakte dyrlægen.

• #5   16. nov 2009 præcis Natascha,

afledt af kommentaarer om, at åbne øjet med Kamille the i den her tråd:
    http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=67286

• #6   16. nov 2009 Der er snask - derfor skal der "åbnes"

• #7   16. nov 2009 nej jeg har aldrig oplevet at katten skulle have åbnet sine øjne ved hjælp eller der har været brug for øjenskyl, medmindre der har været infektion, og jeg kan heller ikke komme i tanker om hvad der skulle være til grund for det-andet end infektion.

Tilgengæld, har jeg oplevet infektion i øjet, og der skyllede jeg med sterilt vand fra dyrlægen, og gav salve, efter der var taget PCR-test, så den præcise diagnose kunne stilles og rette behandling kunne træde i kræft.

• #8   16. nov 2009 Jeg undrer mig, fra den anden tråd, at flere skriver killingerne i øjeåbningstaidet skal have badet/åbnet øjnene - jeg fatter ikke hvorfor - det har jeg aldrig haft brug for.
    Sammenklistrede øjelåg er for mig = infektion.

(bortset fra det er den hyppigste bakterie før øjnene åbner sig helt Myciplasma felis)

• #9   16. nov 2009 Stolt ejer .... Om det drejer sig om mennesker eller dyr er hip som hap. Det samme gælder.

Og øjenbetændelse er ENDNU en årsag til, at der IKKE må komme kamilleté IND i øjet, for de bittesmå partikler i teen er alle tiders grobund for bakterier.

• #10   16. nov 2009 Lis, jeg vil give dig ret, og så vil jeg nok mene, at folk som mener at killinger i den fase skal have vasket øjne, og hjælp til at åbne dem, er fordi de har en øjeninfektion, som de ikke er klar over de har, og heller ikke tester for det. Det kan jo forekomme at der er snask, og der ville jeg bruge lunkent kogt vand til at vaske udenom øjnene og dryppe øjnene med sterilt saltvand, men øjnene bør i første omgang slet ikke have brug for, og der bør heller ikke være det mindste snask, er der det, så er det grundet en infektion.

• #12   17. nov 2009 Det var ret morsomt, jeg har hest, og i sommers da de alle begyndte at få øjenbetændelse i stalden, var min hest sjovt nok den første som kom over det. De andre skyllede flere gange om dagen i kamillete, jeg skyllede en gang om dagen i sterilt vand, jeg brugte ikke salve, det gjorde de andre. Hmm.... Det kan man jo så lige tænke over.
    De andre kiggede godt nok længe da jeg kom i stalden med saltvandsampuler og begyndte at skylle øjne i det, de andre havde aldrig hørt om at man ikke skal bruge kamillete, og synes selvfølgelig også det var noget vås. Ja, ja... Det er ikke mine heste som skal have kamillete i øjnene, og min hest kommer sig også hurtígere.

• #13   17. nov 2009 Jeg har nu ikke den store fidus til kamillethe som middel til øjenbetændelse.

Det bygger jeg mere på egne erfaringer, for dengang vi kun havde staldkatte og når de fik killinger, havde vi altid et være bøvl med øjnbetændelse. dengang havde jeg overhovedet ingen erfaring med katte og fulgte jo bare de råd jeg fik. Jeg bade og vaskede de sølle killingers øjne flere gange daglig, men det hjalp aldrig på øjnbetændelsen.

Nu er jeg heldigvis meget klogerer på det område og jeg har derfor altid en pakkem saltvandsampuller stående, hvis det skulle blive nødvendig.
    Jeg kan heldigvis 7-9-13 sige at de 2 hold MCO Killinger jeg hat haft, ikke har haft nogen problemer med øjnene.

• #14   17. nov 2009 stolt ejer af ægte MCO u.stamtavle

Fortæl os andre, så vi kan forstå det, hvorfor man så overjovedet skal bruge kamille the - det må IKKE komme i øjet altså skal man bruge noget andet til det. Og vi kan vel være enige om, er det nødvendigt at rense de ydre omgivelser af øjet - så er det fordi der kommer pus fra øjet?

Kommentér på:
lukket øje

Annonce