{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
902 visninger | Oprettet:

Den mest sociale race? {{forumTopicSubject}}

Jeg ved godt katte er individer, så man kan ikke regne med at alle i en race er ens. Men hvilken race skal man have, hvis man gerne vil have en meget social kat der elsker at være hos ejer og kæle? Gerne en der følger med en rundt i huset og lign. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den mest sociale race?
  • #1   24. aug Sociale racer er ofte også meget aktive og opfindsomme.

    Mit bud på de mest sociale racer (i tilfældig rækkefølge):
    Abyssinier/Somali
    Burmeser
    Korat
    Rex'erne
    de hårløse racer
    Siameser/Orientaler
    Europé

    Der er helt sikkert flere, men jeg kender mest til korthårsracerne.


  • #2   24. aug Der er katteudstilling i Vamdrup næste lørdag, hvor du kan møde rigtig mange racer og få en snak med opdrættere og ejere.

  • #3   24. aug Devon Rex.
    Vores to er helt fantastiske. De følger os overalt og sover under dynen hver nat.


  • #4   24. aug Tak for jeres bud smiley

    Jeg har en ret klar ide om hvilke racer vi skal kigge nærmere på, men det er blevet klart senere i min søgning, at jeg vægter en meget kælen kat højt.
    Jeg er ikke bange for energi niveau, for jeg vil gerne være aktiv sammen med katten også.

    planen er at tage til Vamdrup og kigge, det er nemlig ikke så langt fra os smiley


  • #5   24. aug Jeg har haft Hellig Birma, Main Coon og Kurilian bobtail.
    Mine Bimser har været forskellige, men alle utrolig kælne, næsten klistrede, men de kræver så noget pelspleje, det variere nu også en del, jeg har haft 2, som krævede meget lidt og to som krævede en hel del.
    Mange siger, at MCOer ikke er skøde katte smiley det var min, han vejede 11 kg da han var størst, han var altså tung at side med, og lang, når han stod på bagben kunne han sagtens åbne døre.
    Jeg har min bobber tilbage, og han er helt klart kælen, så meget, at alle gæster skal kæle med ham, han har så ikke været den største skødekat, de er han nu, hvor han er enekat, de første år, ville han på skødet, så snart jeg var på wc smiley smiley nu er han så snart 13 år gammel, så ikke så aktiv mere.
    Du skal måske også tænke på, hvor meget de forskellige katte snakker og hvordan deres stemme lyder, det kan gøre en stor forskel for din nattesøvn smiley


  • #6   24. aug jeg har og har haft maine cooner siameser og huskatte
    nu har jeg 11 katte 9 hus og 2 cooner
    der er meget forskel på kattene

    men lige maine coonerne er faktisk meget selskablige. Mine 3 har alle været nogen som når jeg går ud af døren, pænt venter til jeg kommer ind igen. De er helt alene hjemme mener de - selvom at man bare lige er ude i postkassen
    de følger os over alt. og vil gerne snakke og hygge - selvom at 8,5 kg ikke ligefrem er en skødekat men det har de ikke hørt noget om. De nyder også selskab af andre katte

    Siamesere kan være det, men det de kan også være en enekat. Min var meget min kat, selvom at jeg bor samme med mine forældre. De elsker selskab og opmærksomhed. De foretrækker dog at være to

    hunskattene er mega forskellige. Jeg har nogle som har været enebarn, som virkelig klister til mennesker. Elsker man det, ja så gå efter en flaskekilling. Ikke at man skal ud og finde en bette en og selv flaske den op. Men bare det er den er flasket op, giver en helt anden mere menneske kat- nogen syntes at det kan blive for meget, og så skal man ikke gøre det. For de er virkelig meget mere til mennesker som de vil gerne være hos en 24/7


  • #7   24. aug Altså jeg er enig med dine coons, Anja. En kat på 8,5 kg er fint en skødekat! Jeg har selv en hund på 7,6 kg, og han er lige så fint en skødehund xD

  • #8   24. aug Tusind tak fordi i vil bruge tid på at svare og komme med erfaringer.

    I kan lige få den liste jeg pt har med interessante racer. Jeg ved godt britten ikke er super skødekat:
    Men Ragdoll, british short/longhair, perser af gamle "linjer" (dem med mere snude).
    Siameser/orientaler, rex racerne og aby/somali.

    Jeg har været plejefamilie for flaskekillinger for nogle år siden, så det er ikke så nyt for mig, eller noget der skræmmer mig fra at få en eller to killinger der er flasket op. Jeg overvejer dog at få en racekat denne gang. smiley


  • #9   25. aug Mine Maine Coons er nok alt i alt mere sociale end mine Orientaler/Siameser. Bevars to af mine Orientaler og min Siameser vil gerne ligge og få varmen, når de fryser, men det er bestemt ikke altid de også gider nusses med. Hvorimod mine Maine Coons kommer for at blive kælet med, når de lægger sig på ens skød eller ved siden af.

    Man skal være obs på, at Sia og Osh skal tages op/have opmærksomhed hver dag, da de ellers hurtigt "glemmer" at være sociale. Men alt andet lige er det lettere at sidde med en kat på 4,5 kg på skødet end en på 10.


  • #10   25. aug Tak Susanne smiley

    Min kat(te) skal selvfølgelig snakkes med hver dag, de er jo en del af dagligdagen på lige fod med hundene.
    Men det kunne da godt lyde til at jeg ikke skulle afskrive maine coon endnu.

    Er der forskel på hanner og hunner i de forskellige racer, sådan socialt mæssigt? smiley

    Uanset hvad jeg ender med, snakker jeg jo selvfølgelig med opdrætter/internattet om hvad jeg ønsker, så vi sammen kan finde det rette match.


  • #11   25. aug Generelt er hankastrater de mest sociale smiley

  • #12   25. aug Som kastrater er de mere lige, med hensyn til at være kælne.
    Mine Bimser har stort set alle været som Ragdoll, men 2 var helt som dem, man kunne gøre alt med dem, men husk: killinger er noget andet end en voksenkat, jeg tror også man selv har en del indflydelse på, hvordan de bliver livet igennem.
    Jeg vil ikke foreslå en enekat, den eneste grund til, at jeg kun har en, er at han er min sidste.
    Nogle opdrættere sælger gerne en killing og en voksen sammen, så er det knapt så dyrt som 2 killinger på en gang.
    Min datter og jeg, har begge købt voksne katte flere gange, det har ikke ændret på, hvor dejlige de er/var, den ene af min datters var ompladseret flere gange, men han satte stor pris på det hjem han fik, og var verdens kærligste kat.
    Røde som er her endnu, fik jeg da han var næsten et år, jo det tager lidt længere tid, når de skal falde til i nyt hjem, her blev det til 4 dage på et skab, for han flyttede ind til 2 voksne katte.


  • #13   25. aug Af alle de racer vi har haft igennem årene (Maine coon, siameser, huskat, aby, blanding med ragdoll, så er de to Devon Rex vi har de absolut mest kælne og "klistrede" katte.
    De står ved døren når vi kommer hjem, og så vil de op og sige hej, den ene er ofte med i bad, de ligger på skødet når de kan komme til det, de sidder på skulderen når vi laver mad, de sover i sengen under dynen, de kalder på os hvis man er gået fra dem imens de sov. De er simpelthen de kærligste og sjoveste katte. Da vi besøgte opdrætteren var vi dårligt nået indenfor døren før vi havde katte på skødet.
    Det er virkelig en race der skal opleves.
    Håber du finder den helt rigtige kat for dig.
    Ps. Hvis du har mulighed for det så Overvej at få to killinger samtidig. De har så meget glæde af hinanden.


  • #14   25. aug vi overvejer bestemt 2 killinger. smiley

    Jeg vil ikke have voksne katte, men det har ligeså meget at gøre med at jeg både vil præge og at de skal være venner med vores hunde, og det oplever jeg er lidt nemmere med killinger. Katte der er vant til hund er måske en anden sag.

    Jeg er selvfølgelig helt med på at der er forskel på killinger og voksne katte. Det er ikke første gang jeg får kat smiley

    Jeg kunne godt tænke mig en devon, alt hvad jeg har hørt om dem har været positivt i forhold til hvad jeg ønsker mig. Men min mand er ikke helt overbevist. Vi skal dog på udstilling og håber at se nogen, så han kan se hvor skønne de er smiley



  • #15   25. aug Hankastrater er som regel mest ukomplcerede.

    Derfor elsket jeg hunkatte.


  • #16   25. aug vil så lige sige at Pippi er noget den mest sociale hunkat jeg har haft i mange år smiley

    Men hun er også flaskebarn, og nu med en slutvægt på 8,5 kg, så er det noget af en baby at have på skødet/i armene/ eller som lige nu på mine fødder smiley


  • #17   25. aug Pippi har været en speciel baby på.alle måder. Ikke mange killinger sover i min seng fra størrelse xxs. smiley

  • #18   26. aug nej hun er en ener smiley smiley
    fra 80 gram til 8,5 kg stor kærlig tøs


  • #19   27. aug Ragdoll.
    Så går man aldrig alene på toilet igen smiley

    Mine 4 piger er mindst lige så sociale og nogle mere end min hankastrat. Og min hankastrat er ellers også meget social. Det handler meget mere om individ end om køn. I hvert fald hos Ragdolls smiley


  • #20   27. aug Anja, du har aldrig Bølle med på.toilet vel? smiley Han tror.måske, at han er en Ragdoll. smiley

  • #21   27. aug Jeg er aldrig alene på toilettet i forvejen, for jeg har altid mindst en af mine to hunde med mig, så en fra eller til smiley

    Jeg er pt. i afklaring til flexjob, og kan desværre arbejde meget få timer som det er nu, hvilket betyder at jeg jo er rigtig meget hjemme. den unge af mine hunde er bestemt ikke skødehund. Han vil gerne være tæt på mig og følger mig alle steder, men er ikke en nusse putte hund. Den gamle er, men han bliver 12 år lige om lidt, så jeg er jo desværre bevidst om at han ikke holder evigt.
    Så jeg ønsker mig en kat, der gerne vil være tæt og sidde hos mig. Det behøver ikke være på skødet, det kan også bare være ved siden af mig, så jeg kan sidde og nusse. Den må gerne følge mig rundt.

    Jeg havde engang en plejekilling (jeg havde to, men pigen var en vildbasse) og han kom altid og skulle putte hos mig. Jeg har fortrudt så mange gange at jeg ikke beholdt de to, men livet var ikke til det dengang. Men nu ønsker jeg mig altså en stor kælepot igen smiley


  • #22   27. aug

    profilbillede
  • #23   27. aug Sikke nogle små søde uldtotter smiley vi søger desværre ikke endnu. Og jeg vil også være helt sikker på at vælge den rigtige race først.

  • #24   27. aug syntes bare lige du skulle se dem smiley Hun er en af de få som avler de gamle persere
    Og de er bare så cute
    er normalt ikke til persere men hendes er rigtig smukke

    bare hvis du overvejer dem, så har du en avler som har dem



  • #25   27. aug Tak smiley jeg "kender" nosey paws, som jeg har skrevet lidt med. De har nemlig også hunde, så jeg kender dem fra hundegalleri igennem mange år. De laver også den gammeldags type smiley

  • #26   27. aug ok det viste jeg slet ikke
    nyder bare de smukke katte i fb gruppen


  • #27   28. aug Perser kræver dog meget pelspleje og gerne et ugentligt bad. Hvilket er grunden til, at jeg ikke har nogen. smiley

  • #28   28. aug dem jeg har kendt med persere gav dem kun bad når de skulle på udstilling.
    Men jo det kræver mere pelspleje når man har persere


  • #29   28. aug Jeg er selvfølgelig helt med på at langhårskatte kræver pelspleje smiley
    Dog er det ikke alle persere der har den store umulige pels. Jeg ved ikke om det er fordi det er den gammeldags type jeg kigger på, eller om nogle opdrættere bare er gået efter mere overkommelige pelse.
    Jeg har dog aldrig hørt om det med bad hver uge, må jeg indrømme. Men børstning flere gange i ugen (hver dag hvis pelsen er tyk) er jeg dog helt bevidst om.


  • #30   29. aug Ann har groomet mange Persere, andre katte og hunde gennem årene også andres, der var gået kage i, så jeg tror nu nok, at hun har forstand på, hvordan man holder pelsen bedst muligt. smiley

  • #31   29. aug Det er det vist meget forskel på

    det jeg har set og hørt har været børstning hver dag/ hver anden dag alt efter pelsen
    nu var disse udstillingskatte så de kom i bad når de skulle afsted


  • #32   29. aug Ann vil sikkert gerne fortælle mere. Hun har stået med andres problemer. smiley

  • #33   30. aug Som en af mine køber sagde, at have en tyrkisk angora, er ligesom at have et barn igen, men der dog ikke tøj vask smiley
    Den tyrkisk angora er meget social og legesyg og følger dig 24/7
    Det er desværre en overset semilaghår racekat.
    Dem der har haft racen, vil ikke have andre racer og hvis de har købt en anden efter deres ældre tyrkisk angora er gået over regnbuen, fortæller de mig de har fortrudt at de ikke købte en tyrkisk angora igen.
    Pelspleje er nem, når man alligevel sidder og nusser, kan man lige kører loppekammen igennem og fjerne de døde hår.
    Så der er den tyrkisk angora en nem race at holde. De fæller 365 dage om året alt efter vejret, men når man fjerner de døde hår, er det ikke et problem.
    Redder mine 3, 1 til 2 gange om ugen, da de ikke skal udstilles bliver de heller ikke vasket, da katten selv holder deres pels
    God weekend til dig


  • #34   30. aug Jeg har faktisk set på Tyrkisk Angora, da jeg skulle vælge avlskat. Men jeg først for nylig set 1 TUV på udstilling, og der er så få opdrættere, at jeg opgav det igen.

    Overset bliver den hurtigt, når man ALDRIG ser racen i grupper på fb, ALDRIG møder dem på udstillinger, og der stort set intet bliver gjort for at vise racen frem, så jeg forstår det dælme godt, at den er overset.


  • #35   30. aug Jeg har faktisk både kigget på tyrkisk angora og tyrkisk van, men som Susanne følte jeg det var lidt svært for alvor at komme ind på racen, fordi der ikke er så mange. Om jeg har søgt de helt forkerte steder skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige smiley

  • #36   30. aug Undskyld, det er selvfølgelig en TUA, jeg har set. Men både TUA og TUV har været under overvejelse.

  • #37   31. aug Vi kom et smut på udstilling i dag, men havde desværre ikke helt så meget tid som håbet, så jeg fik ikke snakket med så mange.
    Og jeg ved egentligt heller ikke om jeg kom så meget nærmere at vælge en race, for jeg forelskede mig i dem alle sammen smiley

    Men manden var meget begejstret for somali/aby.
    Så hvis jeg skulle prøve at begrænse listen, ville den se således ud pt: somali, aby, devon rex, ragdoll. smiley

    Jeg vil gerne have en devon, men manden var ikke helt overbevist. smiley


  • #38   31. aug Det bedste er at kontakte opdrættere og besøge dem smiley

  • #39   31. aug Jeg har skam kontakt med opdrættere. Men udover at jeg ikke ved hvornår det bliver tid til en killing, det kan være om 1 år eller 5 år, så synes jeg også det er meget at skulle besøge opdrættere af potentielt 5 racer, fordi jeg ikke ved om det skal være den ene eller den anden type, især fordi flere af racerne ikke har ret mange opdrættere og nogle af dem bor meget langt væk.

  • #40   31. aug He He.... Der var da 2 abyssinere til salg - den ene smeltede mit hjerte - meeen... 9000 kr. - det var lige over budget smiley

  • #41   31. aug Ja de var enormt bedårende smiley men vi er ikke klar til killing og ved ikke hvornår vi bliver det.

  • #42   2. sep Jeg er ked af du fravælger den tyrkiske angora, fordi der ingen er på en udstilling. Det kan du jo selv være med til, at ændre på ved, at vælge racen.
    Men der er ingen opdrætter i Danmark, da jeg stoppede i 2023, da jeg lavede det sidste kuld.
    Jeg har ellers i mange år udstillet TUA & TUV, men stoppede på World Show i Gigantium.
    Men da jeg fik et arbejde, hvor jeg skulle arbejde hver anden weeken,d stoppede jeg med at udstille.
    Jeg begyndte med den tyrkisk van, men faldt for den tyrkiske angora og for at folk skulle havde den mulighed, at kunne købe den dejlige tyrkiske angora i Danmark.
    Desværre har det ikke været muligt, at få nogen til at blive opdrætter af raceren og PT er der kun 2 opdrætter af den tyrkisk van. Så de tyrkiske katte racer er åbenbart ikke in her i Danmark.
    Jeg var ellers stoppet, men i 2021 hentede jeg en hankat i Tyskland og lavede mine sidste 3 kuld 2021, 2022 og 2023.
    Jeg håber stadig på, at der en der vil fortsætte på et tidspunkt og blive opdrætter, af den dejlige kærlig, sociale og legesyge tyrkisk angora.
    Der findes opdrætter i både Sverige, Norge og Findland, så hvis du engang fortryder, er du hjertelig velkommen til at henvende dig til mig.


    profilbillede
  • #43   2. sep hvad med sådan en
    https://jyrak.dk/katte-til-salg#peterbald

    jeg var heldig at møde en hankat for et par år siden. han var simpelhen bare så sød. Og meget klisterende. selvom at jeg aldrig havde mødt ham før, skulle han bare op hele tiden

    har haft siameser
    og Peterbald er jo bare en nøgen siameser så har deres sind men stort set ingen pels
    ham jeg mødte havde nemlig pels i hovedet og på benene. Det må de gerne have


  • #44   2. sep Typisk en tyrkisk angora smiley

  • #45   3. sep Peterbald:

    Racen blev grundlagt i slutningen af 1995 og var et resultat af en eksperimentiel parring mellem en Don Sphynx og en Orientalsk Korthår fortaget af grundlæggeren af racen, Olga S. Mironova fra Skt. Petersborg i Rusland.

    Og hvorfor er det så lige, at mennesket skal eksperimentere med dyrs ve og vel bare for at få noget specielt???


  • #46   3. sep Sådan er det med meget. Bengal f.eks. og Scottish Fold.

  • #47   4. sep Jeg vil dog hellere have en Peterbald end både Bengal, Scottish Fold, Manx eller de der Munchkin.

  • #48   6. sep Peteebald bliver det ikke. Min mand nægter hårløse, og han kan heller ikke lide siamesere.

    Jeg vil ikke sige at jeg ud fra udstillingen udelukkede tyrkisk angora, for de var jo heller ikke på listen inden. Listen er vores top racer, og ikke nødvendigvis de eneste vi kigger på. Men det er svært at forelske sig i en race man ikke lige sådan kan se og møde, og hvor man skal til udlandet for at få en. Det synes jeg for at være ærlig er meget arbejde for at få en kælekat. Hvis jeg skulle opdrætte var det noget helt andet. Men når der findes racer der er nemmere at få fat i, og hvor jeg kan blive i Danmark og dermed have en dansk opdrætter i ryggen, trækker det ikke i mig at skulle til udlandet for en race jeg ikke kender. smiley
    Jeg er ikke i tvivl om at det også er en skøn race, og det ville da være så fint at der kom lidt flere af dem i dk.

    Jeg ved ikke om jeg overhovedet ville udstille, hvis jeg fik en kat. Det er ikke det de bliver valgt på i hvert fald.


  • #49   6. sep Hvilke racer er på listen? *nysgerrig*

  • #50   6. sep Er huskat på listen?

  • #51   6. sep Som listen er lige nu, kigger vi primært nærmere på:
    Ragdoll
    Aby/somali
    Devon

    Og så er internat killinger en mulighed, hvis vi ikke ender med racekat.


Kommentér på:
Den mest sociale race?

Annonce