{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.441 visninger | Oprettet:

Lov og ret, køb, returnering {{forumTopicSubject}}

Hvis man har solgt en kat på kontrakt, kæl. Køber har betalt depositum forud køb. Køber køber killing, men lukker den på badeværelse helt alene, kllingen hyler konstant, tisser ved siden af bakken, panik. Køber vil returnere katten. Hvordan med loven, returnering og depositum? Hvad siger loven og hvad siger I ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lov og ret, køb, returnering
  • #1   3. feb 2009 hvis det var min killing havde køber fået pengene kastet i nakken og jeg havde taget killingen tilbage !

• #2   3. feb 2009 hvad er dog grunden til at lukke katten alene på badeværelset??

Jeg ville uden tvivl tage katten tílbage, fuld tilbagebetaling.
    Ingen af mine killinger skal leve under de forhold, hos en killingekøber som hverken lukker den på badeværelset alene (nu kender jeg ikke grunden), eller en køber som ikke kan håndtere en ked og frustreret killing. Nej, kom hjem til mig med den igen.

• #3   3. feb 2009 og så havde vedkommende nok fået en reprimande om at man nok bør sætte sig ind i det at have/anskaffe sig en kat/killing.

• #4   3. feb 2009 altså du har ikke krav om at tilbagebetale depositum. kun rest beløbet. sådan er det bare. det er deres egen skyld de ikke kan håndtere en sød lille killing

• #5   3. feb 2009 Nej, folk er ikke rigtig kloge. Hun fortalte hun havde haft adskillige huskatte, og ingen af dem havde tisset på gulver. Hun havde også rengøringsvanvid, da hun ikke kunne ha en kat der lugtede af kat. Hvor kan køberne da vende på en tallerken. De er een når de er på besøg og noget ganske anden når de kommer hjem. Har overvejet at levere mine killinger til deres nye hjem pr eftertiden, så man kan evt se hvordan de skal bo.Bare rolig jeg har taget katten retur, og betalt 3500 kontant. Men normalt kan man faktisk ikke richikere, at tage en kat retur mht smitte.Men hendes depositum, skal hun vil også have? Katten er sund og rask, vacc, ormekure. Hun ville bare af med den.

• #6   3. feb 2009 Depositum, hun truer med købeloven, advokat og dyreværnet

• #7   3. feb 2009 Jeg ved ikke hvad loven siger, jeg ved jeg med det samme havde hentet min killing - og tilbagebetalt depositummet - skrevet på kontrakten agt katten er købt tilbage for xx kr. som udgør depostitum, dato og begges underskrifter.

Den killingekøber skulle have været sorteret fra INDEN killingen blev leveret.

• #8   3. feb 2009 Lis D, hun hentede/ returnerede den selv , hun kom fra hedehusene. Jeg har skrevet på returneringskontrakten, tilbagebetalt beløb for katten (de 3500. ) samt modtagelse af killingen. Nej hun skulle ikke have haft den, men det er ikke til og se eller høre hvem man har med at gøre, ikke altid.

• #10   3. feb 2009 lis, nu med brite killinger W
    -Da jeg købte mine katte, kom opdrætteren hjem til mig og afleverede dem. Jeg syntes at det var en ren luksus, for mig, men for dem var det også rart at se, hvordan killingen bla. tog det nye hjem til sig. Og så kunne de jo lige lure mig af en gang mere ;o)
    Kontrakten blev også først skrevet under på lige før de gik ud af døren igen. Jeg havde det godt med at "handle" på den måde. Jeg var også hjemme hos dem, et par gange, før jeg købte killingerne.
    De kørte helt fra esbjerg-området til Århus, for at aflevere killingerne ;o) Det var jeg glad for, fordi jeg skulle med tog, hvis jeg selv skulle hente dem.

• #11   3. feb 2009 Sandra L, det er også overvejet flere gange. Men da jeg ikke selv kan køre så langt, ( arbejdsskade ) er jeg afhængig af om min kattepasser kan tage med, og hun er heller ikke altid ok. Hun er altid med når jeg skal ud og købe katte til mit opdræt

• #12   3. feb 2009 Ja, det er jo ikke alle det kan lade sig gøre for. Jeg synes også at det var rent luksus, at de kunne/ ville aflevere kattene hos mig selv.

Og selv om opdrætterne kom til de hjem, de ville sælge katte til, så kunne der desværre stadig skjules mange ting! Det er aldrig til at vide, hvordan folk opføre sig, når der ikke er gæster.... Jeg tror aldrig man kan vide sig 100% sikker på killingekøbere, desværre. Det er vel meget noget med sælgers egen mavefornemmelse.

Jeg ville aldrig kunne blive opdrætter. For det første, fordi jeg aldrig ville kunne gå af med killingerne. Og for det andet, fordi jeg aldrig ville kunne gå af med killingerne ;o)
    Ej, jeg ville nok bare være meget kræsen mht, hvem der fik lov at købe. Men det ved jeg jo heldigvis godt at de fleste opdrættere er ;o)

• #13   3. feb 2009

Et depositum er en egentlig forudbetaling.Depositummet tilbagebetales ved en rettidig aflysning.

Hvis du har fået katten neutraliseret pga. hun skulle bruge den til kæl, så kan hun ikke gøre krav på at få depositum tilbage, - da hun har valgt at
    "ødelægge" katten for en anden evtentuelt køber der ville bruge den til avl.

• #14   3. feb 2009 Opkrævning af et depositum, der ikke refunderes efter afbestilling er ikke i strid med forbrugeraftaleloven. Det kan dog være i strid med god markedsføringsskik, hvis det opkrævede beløb er uforholdsmæssigt stort eller på anden måde er et urimeligt aftalevilkår.

• #15   3. feb 2009 Har lige siddet og undersøgt det.... - så tag du det helt roligt!

• #16   3. feb 2009 Ok, men så er det jo lige hvad urimeligt er. Der er jo ikke nogen fastsat lov om depositummets str.. Men hvis en kat kst eks. 5500 kunne depositummet være 2000 kr.

• #17   3. feb 2009 om det er urimeligt eller ej - gælder ikke hos dig, da katten ikke er afbestilt rettidigt.

Hun har købt en "vare" hun ikke har behandlet ordentligt og kan derfor hverken kræve penge retur eller at du skal tage den tilbage..

hvad du så ender med at gøre er op til dig.

• #18   3. feb 2009 Normalt skal tavlen følge katten, men det kan ske man ikke har fået tavlen tilsendt inden katten bliver afhentet til sit nye hjem. Jeg kender ikke til om man kan afdrage sin kat. De opdrættere jeg kender vil ikke have den ordning. Depositum og resten når man afhenter katten. Personligt ville jeg synes det var ok med en afdragsordning, hvis katten kst 5000 - ?Folk har ikke rigtig lige de samme penge, til dem selv pt.

• #19   3. feb 2009 Stamtavlen skal følge kateen - også selvom den ikke er betalt - også selvom den den er givet væk, eller man skal lave et delekul, elller .....

• #20   3. feb 2009 I nogle af de tyske klubber kan man ikke få skrevet på stamtavlen ikke til avl, og da råder man sine medlemmer til at ikke udlevere orginal stamtavlen før der foreligger en attest på katten er neutraliseret, først da får man stamtavlen udleveret.

• #22   4. feb 2009 Tak for mange svar, gode råd m.m. Har læst en del om det idag, og kan se så meget, som hvis der kommer en retssag, vil man som opdrætter blive betegnet som erhvervsdrivende, hvis man har mere end 3 - 4 katte. Og så er loven en helt anden, end for private. Men vil tage kontakt til en advokat, og så få helt styr på alt hvad der måtte være for køber og sælger.

Kommentér på:
Lov og ret, køb, returnering

Annonce