{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.852 visninger | Oprettet:

Dansk race? {{forumTopicSubject}}

Jeg har siddet og læst lidt i en bog jeg købte hos Inge's Kattehjem.
På de bagerste sider fortælles der kort om forskellige racer (ikke alle dog), der står lidt om land, temprement, farver osv.

Som de fire første er der nogle huskatte i forskellige farver (mener det er gråstribet, rødstribet, tortoise og sort - men er ikke helt sikker). Her står der oprindelse: Danmark.

Jeg kommer så til at tænke på, hvis den gråstribede huskat er en dansk "race" - hvordan så med en gråstribet i f.eks. England? (En kat kan vel vandre til Tyskland - men den gidder nok ikke svømme til England) - Er det engentligt bare en "and" at huskattne som nævn i bogen er danske racer - eller er det mere for at give mere specifik end "Europæisk korthåret" som de jo ofte bliver kaldt andre steder.

Når man ser steder som Tyrkiet og Grækenland, har deres katte et meget specielt udseende i forhold til en kornfed dansk gårdkat.

Jeg tænker også med et land som har en historie-kultur som taget ud fra Morten Korch med et landbrug der har varet siden langt tilbage - må det da været umuligt at bøndernes bedste og billigeste korntyvefangere, katten ikke skulle være opdaget ved et tilfælde frem for at skulle købes ind.

Anyway for at gøre min historie kortere end jeg er i gang med:

Huskatten (eller gårdkatten - er vel samme?) er der tale om et dansk (måske bare nogen af varianterne) dyr som bogen skriver eller er der mere tale om en gruppe dyr i forskellig pels der vandre rundt fra sted til sted i en stor pærevælling?

(naturligvis har de vandret rundt - men har de holdt sig i flokke alt efter "race"/udseende og tilfældigvis bosat sig i Danmark hvor der var mange mus blandt menneskene der med glæde fodrede dem med hvad de lige havde til overs - bare for at de selv fangede deres mad - dumt? Måske - men stadig billigere end at sende landsbytossen med fløjten til at fange dem)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dansk race?
  • #1   20. jan 2009 Huskatten er den mest udbredte katterace der findes. Man mener at tamkatten stammer fra den Afrikanske vildkat,som de gamle ægyptere for ca. 4000 år siden gjorde tam, for at bruge den som skadedyrsbekæmper, i deres kornlagre.Man mener at det var handelsfolk fra Italien der bragte tamkattene med sig hjem og derfra spredte kattene sig op gennem Europa.

Fund af katteskeletter i Dannevirke viser, at katten kom til Danmark i Romersk Jernalder (ca. år 1 til år 600 e. Kr.). På dette tidspunkt handlede nordboerne med romerne, der havde besat Germanien (vore dages Tyskland). Der er fra samme periode gjort lignende fund i Sverige, man formoder, at katten har været særdeles velkommen, fordi sorte rotter på netop dette tidspunkt udgjorde et stort problem på gårdene.

Ved ikke om det svare på lidt af dine spørgsmål :o)

Det er taget fra Blue and White.

• #2   20. jan 2009 Har sgu altid godt kunne lide Ægypterene; De var nogle af de mest kloge folk. De var fremme på arkitektur og medicin - og det er på trods af de var de mest konservative i den Antikke Verden.

Ægypterene havde faktisk et skattesystem lidt lige som vores; dengang var det jo nemt at snyde i skat hvis du var bonde, du gemte en del af kortet og sagde det var alt hvad din høst gav. Ægypterne lavede et system via Nilen hvor de kunne måle hvor meget en bonde burde få ud af sin høst, og ud fra den udregning tog Staten deres andel - så hvis en bonde forsøgte at snyde så var det ærgeligt: Nilen havde vist hvad han burde have fået - havde han ikke det var en enten en snyder eller en dårlig bonde - Staten tog den andel som Nilen "sagde".
    Allerede nogle tusinde år før Tuthangamon havde Ægypten turisme =) Det var især Grækerne der besøgte Pyramiderne og Sfinxen.
    Grækerne så altid op til Ægypterne; bl.a. på grund af deres viden om medicin og kroppen: mange græske læger ønskede at du kunne have lært i Ægypten; for dernede havde man jo hænderne i rigtige mennesker; grækerne måtte ikke, så de måtte studere på svin, køer, heste, aber og andre dyr.

Ægypterne var til gengæld elendige sejlere; Alle kystbyene i Nord er lavet af Grækere. I Deltaen boede Isralitterne (Ægypten havde faktisk også en god tolerence over for fremmede - og benyttede også intergration med stor effekt) - men langs Nilkysten (primært på øst siden) var byerne ægyptiske; de kunne nemlig godt sejle på Nilen grundet dens bygning, men den forkælede dem så de kunne faktisk ikke sejle på "Den Blå Dræber" (Middelhavet).

Men Ægypten er den eneste civilisation der har overlevet to totale sammenbrud og derefter rejse sig igen til styrke.

Det er bestemt ikke en tilfældighed min ene kat hedder Bastet - og at det har været planen siden jeg skulle have kat første gang.

... kommer sådan til at tænke på en "sjov" ting; Dem der også synger YMCA har også lavet en sang der hedder "Go West" - Faktisk så brugte Ægypterne ofte udtrykket "Han drog mod vest" om folk der døde, da man begravede folk Vest for Nilen (muligvis på grund af Solens livscyklus).

Har langt flere historiske anekdoter som jeg kommer til at tænke på ved det du skriver =) Men tror hellere jeg stopper inden der er en der kommer og tæver mig en Jydske Lov

Kommentér på:
Dansk race?

Annonce