{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
883 visninger | Oprettet:

Tandkødsbetændelse {{forumTopicSubject}}

Hej

Den ene af vores 2 katte har desværre tandkødsbetændelse.
Vores dyrlæge har givet os et pulver der hedder "PlaqueOff" hvilket begge katte nu har fået drysset på deres mad hver dag. Det hjælper dog ikke rigtigt :o(
Dyrlægen anbefalede også at vi forsøgte at børste hans tænder, men vi får simpelthen ikke lov.
Er der nogen der kender til noget smart vi kan gøre istedet?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tandkødsbetændelse
  • #1   6. jan 2009 Thomas: Har dyrlægen ikke også givet jer noget specielt foder? F.eks. Hill's t/d eller lignende, der rigtig skal knases er et must! I kan også give daggamle kyllinger eller lunser af oksekød eller kyllingefilet, der også skal bruges tænder på. Det renser nemlig. Begræns dåsevådfoder, alm. tørfoder og sådan noget.
    PlagueOff er ikke nok alene, men kan muligvis være en fin hjælp. Jeg bruger det også, men har taget så mange andre tiltag mht. foder og tandbørstning at det er fuldstændig umuligt for mig at gennemskue, om det hjælper... men altså, det er jo ikke så dyrt smiley

Tandbørstning: Herhjemme klarer vi det normalt sådan at jeg lægger lille frøken mis på ryggen imellem mine lår, når jeg har sat mig på en stol. Kæresten hjælper med at holde ben væk fra munden og sørger for, at hun bliver liggende. Jeg kan også nogenlunde klare det selv, men det er lidt nemmere med hjælp.
    Jeg tager så og renser kindtænder i overmunden i den ene side med en vatpind med fortyndet klorhexidin. Min erfaring er, at vatpinden er MEGET nemmere at få derind, og man kan også bruge den til at løfte lidt ud i kinden, så man kan kigge, hvordan der ser ud derinde. Men jeg må dog også hellere skrive, at andre fraråder dem af hensyn til hvis katten tykker i dem. Det har jeg bare ikke problemer med.
    Nå, men derefter tager jeg undermunden. Og derefter det samme i den anden side.
    Til sidst tager jeg hjørnetænder og fortænder med en babytandbørste, for de er nemmere og ikke så ubehagelige for katten, så jeg slutter af med dem som det bedste hver gang.
    Målet er på sigt også at få tandbørsten ind til kindtænderne, og vi kan efterhånden godt bruge den på første kindtand, men der er altså ikke ret meget plads, og når tandkødet er ømt, så er det selvfølgelig ikke så rart for katten.
    Andre klikkertræner deres kat. Det kan du fremsøge på Google. Bare søg på "tandbørste" og "kat", så er der faktisk meget interessant information. Men jeg valgte altså at få taget hånd om problemet med det samme. Og her er missen højst fornærmet i 5 min. bagefter smiley
    Men nej, det er helt sikkert ikke nemt med tandbørstning. Og det bliver ikke nemmere, hvis de først skal lære det i en højere alder, eller når det gør ondt.

Du skal være velkommen til at spørge mere.

• #2   7. jan 2009 jeg læser lige med.. sidste dyrlæge tjek sagde dyrlægen at chulo var ved at udvikle lid, men det var slet ikke så meget at der skulle gøres noget, vi skulle bare være opmærksomme.
    Så synes jeg jo at rådet om kylling eller kød er godt, men nu gider chulo bare ikke æde det, han glor bare underligt på mig hvis jeg giver ham sådan noget.. øv.

• #3   7. jan 2009 Sofie: Ja, hvis de ikke er vant til det, så er det ikke altid, at det smager smiley
    Men ellers så prøv med Hill's t/d. Ikke nødvendigvis som fuldfoder, men så bare som godbider. Det ved jeg at mine dyrlæger selv gør. Der kan jo selvfølgelig være samme problem med, at katten ikke gider spise det, men spørg efter en lille gratis prøvepose hos dyrlægen (50 g. mener jeg det er).

• #4   7. jan 2009 ja det er jo det, for når vi har fået prøver med hjem og blandet det i, så frasorterer kattene hills. Man skal dæleme være sulten hvis man gider æde det her i huset.. tihi.

• #5   7. jan 2009 Træls...
    Min æder indtil videre alt det tørfoder, jeg har serveret for hende (2x RC, 2x Hills, Pro Plan, Nutro Choice, 2x Olivers...). Med kød og dåsemad er det lidt mere blandet (men det er kun Yarrah hun HELT har nægtet).
    Men jeg var opmærksom på at variere fodret fra hun var lille. Det skulle have betydning for, at de ikke bliver for besværlige som voksne.
    Men der er også andre mærker, der laver tandrensende udgaver. Så du må jo prøve dig frem smiley

• #6   8. jan 2009 Tak for svarene..
    Nu bliver det jo indviklet :o)

Susanne M:
    Han fik ingen antibiotika da det endnu ikke var fremskredet nok - dyrlægen bad os prøve med PlaqueOff, og så se om det var muligt at børste hans tænder.

Lene:
    Dyrlægen mente også at han var en smule overvægtig, så hun ville helst have hvis vi kunne undgå at give andet end light-tørfoder (begge kattene får RC light). Jeg tror vi vil forsøge, som du skriver, med specielt tandvenligt foder. Og så noget ordentligt kylling eller lignende.
    Jeg har også hørt godt om produktet "Bucacat" som kan smøres på tænderne med en vatpind eller lignende. Det ville vi have noget lettere ved end en tandbørste hvis jeg kender vores kat ret :o)

• #7   8. jan 2009 Hvad flere har god effekt med er colestrum pulver rørt ud til en tyk pasta og "kilistret" på tandlkøddet. Kattene kan godt lide det.

• #8   8. jan 2009 Thomas: Hill's t/d er i hvert fald ret fedtfattig; 15,6%.
    Jeg har ikke undersøgt konkurrenterne.

Kommentér på:
Tandkødsbetændelse

Annonce