Ikke renlige Ikke renlige
For omkring to måneder siden fik vi to hankatte fra inges kattehjem.. indtil de måtte komme udenfor, så var de ude på gangen, toilettet og bryggerset.. Nu må de godt komme udenfor og har altid adgang til at komme ud og ind.. de har også begge en kattebakke (hver), mens Chili og Bambi besørger udenfor (har de gjort siden de flyttede herhjem)
Men.. Max og Felix tisser og skider (undskyld mit sprog) indenfor - DOG IKKE ALTID I BAKKERNE!! De skider seriøst overalt og tisser overalt.. Og de har altid adgang til kattebakke - som er ren, da den bliver renset hver anden dag og der kommer nyt grus i, omkring hver 3. uge.. men stadig.. på tøj, gulvtæpper, dyner - simpelthen alt - får sig en tisse- eller skidetur.. Hvorfor?
Er der noget vi kan gøre?
- det er da unormalt, at katte ikke er renlige? (bliver de ikke det ret så hurtigt?)
Håber I kan hjælpe
Godt nytår!!
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 14 Svar: 76
jul 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 3 Emner: 7 Svar: 37
dec 2008
Følger: 1 Følgere: 2 Katte: 2 Svar: 31
Måske du skal prøve at skifte mærke?
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
**de har altid adgang til kattebakke - som er ren, da den bliver renset hver anden dag og der kommer nyt grus i, omkring hver 3. uge..**
Arhhh, ren kan den bakke næppe være.
Til mine to katte er det altså nødvendigt at fjerne klumper absolut minimum! 4 gange dagligt! (vi bruger uparfumeret Extreme Classic-grus som er noget af det drøjeste grus).
Prøv også at skifte bakketype og evt skifte tilbage til samme grustype som de havede på kattehjemmet. Hvis kattene fx er vant til en åben bakke, er det ikke sikkert de kan vænne sig til en lukket.
Bakkerne skal også have en vis størrelse.
Forresten, når man har købt kat på kattehjem, hvorfor så ikke spørge til råds der? .... Inges Kattehjem burde da nok kunne rådgive.
www.inges-kattehjem.dk/Urenlighed#Urenlighed
maj 2008
Følger: 1 Katte: 3 Emner: 3 Svar: 18
Held og lykke med det....
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Og så er det vigtigt, at bakker IKKE står i nærheden af kattenes mad og vand og også er placeret et diskret sted uden for megen trafik.
Men for mig lyder det også til at være (din) manglende bakkehygiejne.
mar 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 6 Svar: 9
Vil prøve alt i har skrevet ^^ og så kommer jeg og skælder ud, hvis det ikke virker!
Men vi bruger noget specielt grus med krystaller i, som fjerner lugt.
De to "små bisser" har en bakke hver.. Men de skal nok stilles et andet sted. Desuden tror jeg også, personligt, at det har noget at gøre med gruset, da der en gang for laaaaang tid siden blev tabt noget andet grus på gulvet ved siden af fryseren, som vi støvsugede op, men åbenbart ikke godt nok, da de også godt kan lide at besørge dér.
I må lige se om jeg har fået det hele med her:
- rense gruset for skidt hver dag
- skifte sand omkring (max) hver 20. - 25. dag
- kattebakkerne ikke i nærheden af madskålene (ret ulækkert alligevel.. det har dog kun været midlertidigt, da min kæreste og jeg er ved at lave vores ende af huset om til en rigtig lejlighed - vi bor i et langt hus med min mor, hvor min kæreste og jeg har den ene ende med to værelser osv. bare intet køkken, endnu.. Vi har lige revet gulvtæppet op inde på det ene værelse, hvor deres bakker så kommer til at stå, eller deres mad og så bakkerne i gangen)
- spørge inges kattehjem om hvilket grus de brugte dér
- få nogle åbne bakker også (de har nogle små "huse")
Dog ved jeg, at da jeg var henne og kigge på killingerne, så var der ret meget skidt i deres bakke, så de har ikke nødvendigvis lige renset inden vi kom, sådan var det i de fleste bure. De har så også ret så meget at se til, men stadig.
Tusinde tak for jeres hjælp.
Melder nok tilbage i et nyt indlæg om det har virket - hvis ikke, så er i velkommen til at komme med flere foreslag.
Og I må undskylde min uhygiejniske bakker. Det er første gang JEG skal sørge for sådan noget. Vi har altid haft kat (heeeele mit liv) og mine forældre har altid taget sig af bakken (vi har altid kun haft een af gangen.. men så da min kæreste og jeg flyttede sammen og vi jo havde 3 hunde, så besluttede vi os for at få nogle flere katte tilføjet - vi havde allerede Chili og Bambi - Bambi er dog flyttet hjemmefra)
Puha.. Eva skal sove, og så op og flytte computere og rive gulvtæppet op inde ved siden af også og have revet en bur væk.. for sagtan, hva er det for en teenager der bruger sin tid på sådan noget i juleferien? (en der ikke drikker)
GODT NYTÅR!!
mar 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 6 Svar: 9
feb 2008
Følger: 26 Følgere: 66 Katte: 7 Emner: 22 Svar: 1.728
også tøm bakken helt og vask den af noget oftere
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Ja mange nøjes med at rense for klumper en gang dagligt, men jeg synes stadig det er lidt. Så gør det gerne flere gange dagligt. Hvis den ene har lagt en lort, så kan det være nok til at den anden (eller den selv) ikke vil bruge bakken før lorten er væk...
Hvor tit al gruset skal skiftes ud og bakken rengøres, afhænger af grustypen. Hvis de er "kantpissere" så tør ofte kanterne af med vådt køkkenrulle.
Og åbne bakker tror jeg er en RIGTIG god ide - det havde de vel også på kattehjemmet...
Jeg kan forstå at der pt. også er uro i huset pga. ombygning. Det kan katte også blive stresset af, og stress kan føre til urenlighed. Og madskålen har så været for tæt på bakken ... og andre katte og hunde de skal forholde sig til. Alt i alt ikke spor mærkeligt, at kattene har lavet stort og småt rundt omkring.
Jeg synes du skulle prøve at sætte en Feliway op, det kan muligvis afstresse lidt.
Alle de steder de har tisset og lavet bør også rengøres grundigt, for så længe det lugter af toilet, kan de finde på at bruge stederne som toilet igen. Vigtigt at bruge et rengøringsmiddel uden salmiak.
PS: umådelig vigtigt ALDRIG at straffe eller skælde kattene ud.
Ikke renlige