{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.286 visninger | Oprettet:

Hvordan kan man kende et godt foder? {{forumTopicSubject}}

Spørgsmålet lød på: "Hvordan kan man kende et godt foder"

At fodre med et godt foder, er en jungle. Prøver man først at sætte sig ind i det, så husk at have hovedpinepiller klar...Hvad gør et godt foder?

Ingen kom ind på en løsning, dog fik Lis skrevet, at kød skal stå som 1. ingrediens, hvilket er en sandhed med modifikationer *S*

For at starte et sted, så er de første 4 ingredienser på deklarationen vigtige, det er dem der er mest af. Ikke godt hvis et kattefoder starter med korn...det er jo ik høns vi har. Ligeledes er det vigtigt hvilken slags kød vi taler om. Feks en hel gammel æglægger høne knuses, og vupti, kylling står først som kød. Eller delt rigtig kylling, hvor lår og andet kød med proteiner kværnes.
Selv om der står kylling som 1. ingrediens, så kan et foder med kylling som 3. ingrediens sagtens være bedre.
Råvarene er vigtige!!!!
Ligeledes er forholdene protein/fedt/aske samt alle vitaminerne vigtige. Prøv at se på dåsemaden, den indeholder meget lidt fedt/protein, men til gengæld får man over 85% vand.....altså kun 15% er fast, og af ubestemmlig herkomst. Men flot at de kan få en hel dåse til at være fast..??

Et kattefoder skal indeholde en del mere fedt/protein en feks et hundefoder.

Hovedpine.........

Når i prøver et nyt foder, så er 14 dage bare ik nok. Det tager ca 6 mdr at få testet et nyt foder. Så er ALT blevet synligt. Så den der med, at katten har fået mere blank pels efter 1 uge, den holder desværre ik.
Ligeledes er mængden af afføring også vigtig. For megen afføring - for dårlig optagelse - for mange fibre. For lind afføring, måske for meget oliebaseret, for meget fiber. Lugter det slemt - for svært at optage.

Og der er selvfølgelig forskel på nødvendigheden af et krævende foder til forskellige katte. Er din kat en neutraliseret gårdkat med hang til mus (som for størstedelen består af protein/fedt) så er et "høj"-foder ik nødvendigt. Men taler vi om en højtydende avlshunkat som bor på et lukket område, så er foderet MEGET vigtigt.

Jeg brugte Royal Canin i godt 20 år. Skiftede til Sanabelle i en periode uden drægtige/killinger...eller udstilling (tøhø). Nu er vi på 4. mdr med Sanabelle, og kattene har ikke i laang tid set så godt ud, som de gør nu.

Hvad virker for en, virker måske ik for en anden *S*


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan kan man kende et godt foder?
  • #1   21. okt 2008 Derudover så er indholdet af taurin, magnesium, calcium og natrium også vigtigt.

    Taurin er en livsvigtig aminosyre som kattene ikke selv kan danne. Mangle på taurin kan give nogle slemme følgesygdomme, som I kan læse mere om her:
    http://www.dmm.dk/taurin.php

    For meget magnesium, calcium pg natrium kan give urinvejs lidelser. Bla. krystaller i urinen.

    For højt indhold af kulhydrat kan gøre urin basisk, hvilket ogsø øger risikoen for urinvejssten.

    Så disse ting er det også meget vigtigt at se på indholdet af når man overvejer et kattefoder.



  • #2   22. okt 2008 Ja gu er Taurin vigtigt! Katten kan jo ik selv danne det. Vidste jeg skulle ha skrevet det, men prøvede at luske det af under "vitaminer" selv om det er en organisk syre som dannes i galden.
    Måske vi skulle gi vore katte "Red Bull" energidrik, for den har de puttet taurin i.......


  • #3   22. okt 2008 Anne - Hehe.. En af mine katte på red bull - damn! ;oP

    Jeg kan lige nu dog ikke hitte den side jeg plejer at se anbefalede værdier på. Havde den liggende som foretrukne på min gamle computer men har fået en ny (gammel) computer.


  • #5   22. okt 2008 Vi bruger Orijen og mine katte elsker det og har fået en super flot pels efter vi er begyndt at bruge det.
    men dine killinger skal have killingefoder og det emner jeg ikke orijen laver. det er voksenfoder.
    killingefoderet fra hills natures best synes jeg også er rigtig godt.


Kommentér på:
Hvordan kan man kende et godt foder?

Annonce