{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.667 visninger | Oprettet:

At få kat første gang .... ? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle Sammen,

Jeg ønsker mig brændende en kat, gerne to smiley

Jeg har ikke besluttet mig for hvilken race, voksen/killing hvornår osv. endnu, men jeg kunne rigtigt godt tænke mig at få lidt råd til, hvad man skal huske og hvad man skal være opmærksom på, når man får kat før første gang.

Jeg har en hund (Border Collie bla.) på 3½ år, som elsker katte. Hun fik lov til at lege med en stor killing da hun var 8 uger, og det har hun ikke glemt smiley
Men jeg ved ikke hvad der er smartest, at få en lidt roligere voksen kat eller en killing med krudt i.... ? Begge parter skal jo behandle hinanden pænt og kunne bo i samme hus.

Hvad for noget udstyr skal man have når man får kat? Hvilket foder er bedst, hvilken katte bakke, krædse miljø, kasser osv.

Hvis jeg skal have killing, havde jeg overvejet at få en race kat og en huskat. Af racer har jeg overvejet :
Main coon, Hellig Birma, Sibirisk kat og ragdoll
Er der nogen af racerne der er gode/dårlige sammen med hund ? Hvilken kat ville i syntes kunne passe bedst til mig ?

Hvis jeg skal have to voksende katte, vil jeg gerne have to som altid har boet sammen og ikke kan undvære hinanden smiley og er vant til at have en hund omkring sig.

Vi er ved at kigge efter hus, og havde tænkt os at lave en løbegård som misserne kunne gå ud i. Jeg kunne godt tænke mig at prøve at klikker træne min/mine kat/katte.

Hvilken race tror i ville bedst til mig ?

Glæder mig til at høre jeres svar, på forhånd tak smiley

Mvh Julie

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af spisebords lampe 300 kr.
  • Opsætning til en loftlampe 300 kr.
  • udskiftning af opvaskemaskine 1.000 kr.
  • Opsætning af gardiner/ gardinstang 499 kr.
  • Vaskemaskine gider ikke centrifugere/tømme vand. 1.100 kr.
  • Opsætning af nøgleboks 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At få kat første gang .... ?
  • #2   9. okt 2008 Jeg vil starte med at slutte mig til Lis D og råde dig til at anskaffe dig et par bøger om kattens røgt og pleje. Bl.a. kan jeg anbefale "Politikens Kattebog", som indeholder massevis af relevant information om kattens almene røgt og pleje samt et kort beskrivelse af flere forskellige racer. Det er i hvert fald en bog, jeg selv har haft meget stor glæde af. smiley

Men lad mig nu også prøve at besvare dine spørgsmål efter bedste evne, selv om jeg faktisk synes, Lis D har skrevet et rigtig godt indlæg:

<b>Jeg har en hund (Border Collie bla.) på 3½ år, som elsker katte. Hun fik lov til at lege med en stor killing da hun var 8 uger, og det har hun ikke glemt smiley
    Men jeg ved ikke hvad der er smartest, at få en lidt roligere voksen kat eller en killing med krudt i.... ? Begge parter skal jo behandle hinanden pænt og kunne bo i samme hus.</b>

Jeg ville i din situation vælge en killing; gerne en killing som er opvokset i et hjem, hvor der også er hund. Dette vil alt andet lige gøre sammenføringen af 2 dyr med et så forskelligt kropssprog lettere. smiley Årsagen til, jeg ville vælge en killing frem for en voksen kat, er, at killinger oftest er mere omstillingsvenlige og lettere at sammenføre med andre dyr, end en voksen kat. smiley

<b>Hvad for noget udstyr skal man have når man får kat? Hvilket foder er bedst, hvilken katte bakke, krædse miljø, kasser osv.</b>

Du skal naturligvis bruge en transportkasse, mad- og vandskåle, en kattebakke og et kradsetræ til din kat som det helt basale udstyr. smiley Når du har fundet den killing, du vil købe, vil jeg råde dig til at undersøge, hvilken slags toilet og kattegrus, killingen er vant til, samt hvilket foder den har fået der, hvor du køber den.

Personligt vil jeg i øvrigt anbefale et godt, dyrlægegodkendt foder; selv har jeg rigtig gode erfaringer med foderprodukter som Hills, Specific og Eagle Pack. Jeg vil anbefale tørkost som grundfoder; så er kattens ernæringsbehov dækket, og den behøver i reglen ikke andet - der ud over kan man så, hvis man synes, supplere med forskellige "snacks" i form af lidt vådkost, kogt fisk eller kylling (uden ben), stegt kød, torskerogn med kaffefløde, rå æggeblomme, leverpostej, rå svinehjerter i strimler osv. Det er ikke ligefrem nødvendigt, når du giver en tørkost af god kvalitet, men misserne elsker det. Dog bør du holde dig fra tun, idet tun indeholder tungmetaller, som kan skade kattenes nyrer og urinveje. smiley

Kattebakke og kattegrus er en smagssag, tror jeg - personligt bruger jeg lukkede kattetoiletter, idet mine katte er glade for dem, men også fordi de sviner mindre end en åben bakke. Som grus bruger jeg Extreme Classic. Det er dyrt, men klumper helt fantastisk godt og har en duft af babypudder, som mindsker lugten af kattens efterladenskaber. smiley

Et almindeligt kradsetræ er normalt nok; disse kan fås både til at hænge på væggen og til at stå på gulvet. Dog vil jeg slå et slag for gulv-til-loftmiljøerne, selv om de ofte er lidt dyre; jeg har selv et af slagsen, og det er ALDRIG tomt. Katten er simpelthen vilde med det. Især elsker de at ligge i den øverste hængekøje; der har de et godt overblik, og når der er gang i brændeovnen, er der også dejligt varmt. smiley

Mange katte er desuden også vilde med kattesenge og huler; selv har jeg særligt gode erfaringer med radiatorsenge og "åbne" senge... mine misser er ikke så glade for huler. smiley

Legetøj, der kan underholde og stimulere kattens sanser og instinkter er også godt at have. Små pelsmus og bolde kan især anbefales - de er i hvert fald et hit hjemme hos os. smiley

<b>Hvis jeg skal have killing, havde jeg overvejet at få en race kat og en huskat. Af racer har jeg overvejet :
    Main coon, Hellig Birma, Sibirisk kat og ragdoll
    Er der nogen af racerne der er gode/dårlige sammen med hund ? Hvilken kat ville i syntes kunne passe bedst til mig ?</b>

Jeg tror alle de nævnte racer kan gå med en hund. Det, der er afgørende for, om din hund og kat vil kunne fungere sammen, er, at de bliver sammenført gradvist på en god, tålmodig og fornuftig måde. smiley Det er kun dig, der kan afgøre, hvilken race der passer dig bedst. Læs om de forskellige racer, tag på katteudstilling og oplev dem live, snak med nogle opdrættere osv. Der er altid masser af søde kattefolk, som gladeligt vil fortælle om netop deres race. smiley Du kan evt. også tage ud til lidt forskellige opdrættere og opleve de forskellige racer i hjemmet og deres vante omgivelser. smiley

Selv har jeg f.eks. Hellig Birma; en race som jeg naturligvis selv synes er iblandt verdens skønneste. smiley Hvis jeg skal opridse racens karakteristika kort, så er det en semilanghåret, masket kat med et utrolig nysgerrigt, blidt, men dog legesygt, og socialt temperament. De er meget omstillingsvenlige og knytter sig ofte mere til deres mennesker, end til deres hjem. Pelspleje kræver de kun moderat; mine birmaer klarer deres pels selv, undtagen i fældningsperioden hvor jeg børster dem over 1 gang dagligt dels for at mindske mængden af kattehår rundt om i huset og dels for at forebygge "duller". smiley

Klikkertræning tror jeg, du kan udføre med alle katte... som udgangspunkt i hvert fald. smiley Og det er jo sjovt for både kat og ejer. smiley Jeg har selv en suveræn bog om klikkertræning af katte, som jeg kan anbefale, men i skrivende stund har jeg den ikke lige hos mig - til gengæld skal jeg prøve at skrive forfatter og titel ned til dig, når jeg kommer hjem. smiley

Ellers tror jeg faktisk, Lis D har sagt det hele... og der er jo ingen grund til at sidde og gentage, hvad der allerede er blevet sagt. smiley

Kommentér på:
At få kat første gang .... ?

Annonce