{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.170 visninger | Oprettet:

Er det ok at hunde jager katte? {{forumTopicSubject}}

Er jeg den eneste der er forundret over, at de fleste hundeejere mener at det er ok, at deres hunde jager katte?

Jeg vil lige skynde mig at sige, at jeg selv er hundeejer - jeg har en toller og en whippet, og ingen af mine hunde jager andre dyr.

For ca 14 dage siden havde jeg en ubehagelig oplevelse - jeg var ude at gå med mine 2 hunde, og som så mange andre gange så rendte Igor rundt sammen med os, sådan lidt hid og did - ren idyl.

Pludselig kommer en meget stor, løs hund tonsende efter Igor, med en løs snor flagrende efter sig - ejeren kommer så grinende hen til mig - og siger så:<b> Der var sq lige en kat - hahahahaha! han rev sig løs, jeg kunne overhovedet ikke holde ham - hahahaha!</b>

Jeg svarede så - Ja det er så min kat din hund nu jagter rundt gennem hele villakvarteret, og jeg indrømmer blankt at jeg IKKE kunne skjule min vrede/harme.

Hvad mener I? Er det ok at hunde jager katte? Til I andre der har hunde herinde - lader I dem jage katte og andre dyr?

Jeg har altid taget det som den største selvfølgelighed, at lære mine hunde, at omgåes alle dyr og mennesker uden at jage noget som helst.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det ok at hunde jager katte?
  • #1   6. okt 2008 Det kan bare ikke passe at den rev sig løs.. og gjorde den så skulle han slet ikke have den hund! man skal styre sine dyr..!! Han skulle ihvertfald tage at træne den hund..

Det er min mening..
    Han kunne nok godt have forventet en mega skideballe fra mig af da..!

• #2   6. okt 2008 Jeg oplever bare meget meget meget ofte, at det er almindeligt accepteret, at hunde jager katte.

• #3   6. okt 2008 Det er jo ligesom naboen der vil skyde kattene..
    Jeg ville bare gå fuldstændig amok hvis jeg så et dyr jage mit dyr...
    Har en gang da jeg var mindre måtte holde en hund der jagtede den kanin jeg gik tur med i snor..

• #4   6. okt 2008 En ting er at katten bliver bange.. Nogle hunde får jo fat i katten og bider i den og skader den rigtig grimt.. Det høre jo slet ikke hjemme nogen steder..

• #5   6. okt 2008 Blandt hundeejere er det vist... det er normal adfærd for hunden, siges der... men jeg syns ikk det er OK og min hund får ikke lov til det... han vil gerne hen til andre katte, men han gør dem ikke noget, meeen, han er jo osse opdraget at 4 katte fra han var bitte lille....

• #6   6. okt 2008 mine 2 chihuahuaer bor hos mine forældre, og der får de lov til at jagte naboens kat hvis den kommer ind i haven, og det syntes jeg egentlig er ok for den har ikke en skid at lave i deres have, plus den har skidt og kastede hårboller op, så har min hanhund spist sådan en bolle og blevet meget syg :o(
    da vi avlede fugle havde katen det med at stresse fuglene så der startede de med at få lov til at jagte den. og det er fint for den kan bare blive ude.

hvis vi er ude og gå tur så nej så får de ikke lov.

(hundene er mine men bor hos mine forældre) så det er ik fordi der er hunde her der jagter kattene

• #7   6. okt 2008 Har selv hund og kat. Problemet i det i siger at hunde altså har jagt instinkt og derfor vil jage for det er den jo ligesom avlet til. Det er ikke okay at ejeren ikke kan kontrollere sin hund. Det er selvfølgelig heller ikke okay hvis hunden får lov at jage. Men inden i himler op så husk det er i hundes natur. Prøv at træne jeres katte til ikke at spise mus eller fange fugle i naturen, så er i sku på skideren = )

Alt dette er positivt husk det...

• #8   6. okt 2008 Hos nogle Hundeejere. Synes de det er helt iorden og lader dem gør det..
    Men Hvis jeg havede hund Ville jeg bestemt ikke opdrage min hund til og jage katte... SÅ mit svar er Nej..

• #9   6. okt 2008 Det er jo ikke noget man opdrager hunden til, det er naturligt får den.

• #10   6. okt 2008 Nej for jeg har kontrol over min hund til forskel for ret mange hunde ejere. Men hvis jeg slap ham hvor der var fremmede katte og gav ham lov ville han prøve at lege med dem, men mange fremmede katte ville nok blive bange og løbe og ja så ville han løbe efter dem, han bor sammen med 5 katte og ved de er hans venner/familie.

• #11   6. okt 2008 Hunde kan nemt opdrages til ikke at jage katte.. desuden jager mine katte ikke fulge og mus.. da de er inde katte..

Jeg sys bare ikke folk skal anskaffe sig en hund de ikke kan styre.. Jeg har selv kat og er da heller ikke vild med nabo kattene der skider i vores have.. Jeg ville dog aldrig gøre dem noget..

• #12   6. okt 2008 Hvor er det lige du tror jeg modsiger dig Rebecca?

Siger bare jeg ikke tror nogle hunde ejere der er normale i hoved ville opdrage deres hund til at jage katte, blot de hunde der jager gør det af natur og at ejer ikke har kontrol over sin hund hvis den får lov til at jage.

• #13   6. okt 2008 Tina hvem siger hunde de ikke kan opdrages?

• #14   6. okt 2008
    *~*Heidi*~*

Man kan da sagtens lære sin hund, at den ikke må jage katte og andre dyr.

Det er da fuldstændig misforstået at sammenligne, det at katte jager med det at hunde jager katte - uanset hvad så kan en kat ikke trænes på samme måde som en hund.

• #15   6. okt 2008 Heidi..

Når du skriver det er hundes natur og ikke noget man opdrager den til får du det til at lyde som om det ikke kan lade sig gøre, det var nu slet ikke rette mod dig.. Jeg skrev bare generalt herinde.. Der står ikke dit navn der...

• #16   6. okt 2008 Det var ikke kommentar til det du havde skrevet men dette som står over din tekst......

Hos nogle Hundeejere. Synes de det er helt iorden og lader dem gør det..
    Men Hvis jeg havede hund Ville jeg bestemt ikke opdrage min hund til og jage katte... SÅ mit svar er Nej..

• #17   6. okt 2008 Lise det er nemlig helt rigtig, men prøv at læs hvad jeg har skrevet og prøv igen!!!

• #18   6. okt 2008 Først og fremmest skal hunde være i snor.. og den snor skal man ikke slippe.. De må kun løbe frit i hundeskove.. Eller afhegnede haver, efter min mening..
    Sådan ville min hund komme til at leve ihvertfald..
    En hund ude af kontrol skal bare ikke løbe frit.. og hvis den er i snor og opdraget som den burde være, ville der ikke være et sådan problem at den jagtede katte..

• #19   6. okt 2008 Jeg synes det er synd Når hunde jagter katte Og det er sgu ikke iorden,
    mus og fugle er mad for katten Ja de jager den dog..
    Men skal hunden så til og spise katten bagefter den så har jagte den.. Ej men kan ikke se meningen
    der er de hund hvis de får fat i katten hvor de brækker Nakken på den.. Og dette Vil jeg ikke sig er en Nomal hund...

Jeg vil ikke lyde flabet eller noget men har bare oplevet det såå mange gang med hundeejere og det er ikke iorden... Mvh laila

• #20   6. okt 2008 Kan du ikke lige vise mig hvor jeg skriver det, for det har ikke været min mening, men blot at det vil ligge i alle hundes natur at jage katte, men dem det går op i sine hunde ligesom jeg selv gør selvfølgelig opdrager dem til ikke at jage nogle andre dyr og hvis man skulle miste snoren på sin hund skal man kunne kontrolleren den med ordre!!!

• #21   6. okt 2008 Lige mine ord Tina ; o )

• #22   6. okt 2008 Heidi..

Så er jeg også helt enig med dig..
    Jeg har slet ikke været efter dig i det hele taget.. bare hundeejere med hovedet under armen...

• #23   6. okt 2008 jeg har det sådan at hvis man ikke vil ha sin kat bliver jagtet så hold den inde, det er altså heller ikke alle der elsker udekatte og gider ha de skider i ens have osv specielt når man selv har indekatte, eller kat i løbegård.

jeg vil ikke ha der sker mine katte noget så derfor holder jeg dem inde, skal de ud bliver det i snor eller sikret løbegård, så hvad hunde gør rundt omkring tager jeg mig ikke af.
    i stedetforfor at bestemme hvad andre skal opdrage deres hunde til kunne man måske opdrage katten til at blive inden på egen grund?? eller det er måske helt umuligt :o)

• #24   6. okt 2008 Ved jeg godt Tina og det heller ikke sådan ment, desværre misforstår man meget når det hele forgår over tekst.

Desværre er nogle folk total ligeglad med hvordan deres hund er, når den er ude.

• #25   6. okt 2008 Heidi - nu med skovkatte killinger..

Mine katte er også indekatte, det ændre dog ikke på jeg sys det er meget forkert at hunde løber sådan rundt og jager katte bare for at skræmme/skade/slå ihjel..

• #26   6. okt 2008 Heidi..

Jah.. det er et stort forum med åben debat, man kan heller ikke se hvordan den anden egentlig mener det de får skrevet. Jeg tror dog vi i bund og grund er enige..;)

• #27   6. okt 2008 altså som sagt hvis jeg er ude og gå tur så får hundene ike lov til at jagte katte, det er kun hvis den kommer ind på vores grund jeg syntes det er ok.

men folk der slipper deres hund løs for at fange en kat ude på en sti f.eks syntes jeg er klamt, for hunden ejer jo ikke den sti, det er noget andet hvis det er i hundens egen have

• #28   6. okt 2008 Det tror jeg også vi er = )

Jeg har både inde og udekatte.

• #29   6. okt 2008 Ja undskyld Heidi men det synes jeg er meget naivt... Hvordan skal hunden så vide hvornår den må og ikke må? Det er ikke godt for hunden, de regler den får bliver nød til at være faste...

• #30   6. okt 2008 Felix får ikke lov til at jage katte eller andre dyr og jeg har aldrig haft problemer med at styre ham selv når han render løs, hvis der kommer en kat forbi. Han ignorerer den bare.

• #31   6. okt 2008 Jeg synes ikke det er iorden at hunde jager katte, pga de skader der kan ske. En hundeejer skal kunne kontrollere sin hund.
    Men som en anden sagde, hvis man ikke vil have sådan noget sker, må man holde sin kat inde.

• #32   6. okt 2008 nej det er ikke okay ! jeg har selv haft hund fra jeg var 8 dage (sammen med min mor og far) men så fik vi Emma og de blev glade for hinanden det var faktisk Emma der jagtede min hund selv om hun var en stor labrador smiley men hvis folk ikke kan holde deres hunde når de er ude og gå tur så burte de ha en sele på deres hund smiley

• #33   6. okt 2008 Selvfølgelig er det ikke i orden at hunde jager katte, men det kan altså godt ske. Jeg har selv 2 hunde og de jager normalt ikke katte, men hvis en kat ligger og trykker sig i græsset og så letter lige foran hunden kan det altså godt være svært at forhindre hundene i at løbe efter.

Det er hundens instinkt at jage noget der løber, hvis katten blev siddende ville mine hunde højest snuse til den. Selvom de måske jager katten kortvarigt så ved jeg at de aldrig ville finde på at gøre den noget. Min Engelske springer spaniel (som jo er en jagthundrace) lavede en dag vi gik i skoven (han går altid i snor i skoven) et musehop og jeg kunne se han havde noget i munden. Jeg bad ham spytte ud, og ud kom en lille levende mus fra hans mund. Utroligt at han ikke havde så meget som krummet et hår på ryggen af den, og den løb (nok noget forskrækket dog med liv og lemmer i behold) i sikkerhed i skovbunden.

Kommentér på:
Er det ok at hunde jager katte?

Annonce