1.578 visninger
|
Oprettet:
Katte og tordenvejr {{forumTopicSubject}}
Så blev det tordenvejr og jeg har en kat der er hunderad. Hvad kan man gøre?
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 4 Emner: 45 Svar: 605
jul 2008
Følger: 23 Følgere: 14 Katte: 2 Emner: 19 Svar: 268
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
eller
Afled dens opmærksom fra tordenvejret ved at håndfodre den med godbidder og leg med den, til uvejret er drevet over.
jul 2008
ai det gør bare så ondt når de er bange og man ikke kan hjælpe dem
jul 2008
aug 2008
Følger: 1 Katte: 1 Svar: 1
jul 2008
HUn er helt rolig nu jeg lagde mig lige ned til hende og nussede lidt med hende (og sagde til hende at det tordnede og det var okay at være bange - jadygt godnat som om katten fatter det GG) Men faktisk faldt hun til ro gg
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 18 Katte: 3 Emner: 97 Svar: 1.339
Katte opfatter det meget forskellig
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.030
Grunden er (gælder for mennesker og dyr bla. også hunde/katte med angst for fyrværkeri) at kroppen består af 100% energi. Når man så bliver bange, har kroppen brug for ekstra energi til at gå i "alarmberedskab" og må derfor hente energi et eller andet sted. Hjernen siger så at når vi er bange har vi ikke brug for at spise så derfor sætter den spytsekretionen og tarmfunktionen ud af drift og henter den ekstra energi herfra.
Hvis man så kan snyde kroppen ved at få katten til at spise, ja så fortsætter spytsekretionen og tarmfunktionen med at fungere og derfor bliver der mindre energi til angsten.
Det er også derfor, at hvis man f.eks har været ved at køre galt eller bliver meget bange, så oplever man bagefter at man er helt tør i munden.
Dyr aflæser ofte vores reaktioner hvis de bliver forskrækkede over en lyd som f.eks tordenvejr eller fyrværkeri, som jo er en pludselig opstået høj lyd. Hvis vi reagerer negativt, ved at blive bange eller forskrækkede så aflæser dyret dette. Hvis vi derimod tager det afslappet vil dyret ofte også gøre det. Til sammenligning kan vi tage et vækkeur. Når det sætter i gang så er det også en pludselig opstået lyd, jeg har bare til dato ikke hørt om nogen dyr der var bange for et vækkeur. Grunden er at når vi hører vækkeuret så er vi afslappede, strækker os og gaber osv.
Hvis man bruger samme metode ved tordenvejr eller fyrværkeri med at gabe og strække os, ja så signalerer vi faktisk til dyret at det her er ok og der er ikke noget at være bange for.
jul 2008
Katte og tordenvejr