1.185 visninger
|
Oprettet:
Heidi J *neutralize, if you care*
15. feb 2012 Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
15. feb 2012 Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
At sælge noget 'fake' {{forumTopicSubject}}
Jeg fik lige vendt et dilemma i mit hoved.
Det giver jo sig selv at det er forbudt at sælge fake mærkevare på DBA og G&G mv.
Det har det alle dage været.
Men er det så ikke også forbudt at sælge fake racekatte? Og hvorfor skulle det ikke være forbudt? Og med fake mener jeg selvfølgelig at sælge katte under "maine coon" eller "norsk skovkat" uden stamtavle.
Hvad mener i her?
Jeg ved godt at katte er levende væsen og ikke en ting, men hvis vi nu skal se det her sort på hvidt?
Hvad mener folket?
Jeg har skrevet en mail til DBA og afventer deres svar
nov 2011
Følger: 5 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 508
Jeg syns ikk man kan sige at det er forbudt.
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
I en taske kan man trykke en nummer som kan spores ved produktion, men ved katte har du kun stamtavlen som garanti.
Det der med ikke at ville købe en kat med tavle, så må man jo købe en huskat:)
Det ville svare til at ville eje en guccitaske men ikke ville betale prisen for den, men istedet risikere en taske i dårlig kvalitet... Eller en kat med sygdomme i dette tilfælde.
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 44 Svar: 591
Den eneste grund til, at disse wannabe killinger fylder godt i markedet er, at der er en efterspørgsel efter dem. Det er derfor ligegyldigt, om de er til salg på DBA, guloggratis osv., for de skal nok blive solgt alligevel.
Det der skal til, er en ændring i køberadfærden.
Købere lader sig i uvidenhed simpelhen spise for let af med disse wannabe racekatte.
Mener priserne for eksempelvis en maine coon killing uden stamtavle ligger mellem 1.500 - 2.500 kr. (Vel at mærke hvis det skal være en semilanghåret kat, som bare ligner lidt den race, den sælges under)
Typisk i denne pris er IKKE inkluderet neutralisering, dobbelt vaccination, gentest af forældre m.v. Ligger du disse omkostninger til, nærmer du dig prisen for en rigtig racekat.
En ting købere typisk ikke spørger sig selv om, er hvor forældrekattene til killingerne kommer fra, og hvad deres bagland er.
At have et registreret opdræt koster flere penge i avlskatte, da de er dyrere i indkøb (typisk mellem 7-9.000 kr. for MCO), mens en wannabe koster 1.500 - 2.500 kr.
Ved ikke-registreret avl kan køber aldrig være sikker på herkomsten til killingerne, og endvidere kan køber heller ikke være sikker på, at sælger overhovedet aner, hvorledes en maine coon ser ud, er af sind osv.
Købere skal ændre holdning og informeres bedre. Restriktioner i form af hvor sælgere af wannabe racekatte må annoncere deres killing batter intet.
VIL man have sig en racekat, så SKAL den have en stamtavle. Det skal være budskabet
Racekatte uden stamtavle er søde, dejlige og gode katte, som ikke nødvendigvis behøver at fejle noget som helst og ikke være sunde osv.
Der er ikke noget i vejen med at købe sig sådan en kat.
Man skal bare være klar over, at hvis det er en racekat, man vil have, så kan man ikke vide sig sikker på, at det er det man får, så hvorfor ikke betale for den "rigtige vare", når denne ikke er betydelig dyrere?
feb 2012
Det var selvfølgelig også mit formål med dette oplæg:)
Det er så meget nemmere at sælge en "Maine coon" end en "blanding" og i samme tilfælde kan man tage flere penge for en Maine coon. Synes virkelig der burde være nogle regler for, hvad det må koste at sælge blandingskatte, uanset hvor tæt på "rene" de er.
Jeg er ikke fan af at en kat skal være gratis men der bør være forskel på priserne på racekatte og blandingskatte, sådan at der er marked for begge dele.
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 92 Svar: 1.036
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 18 Svar: 1.347
feb 2012
Jamen er det ikke 'bare' katte? Blandingskatte om man vil og der burde være en symbolsk pris på disse katte (i forbrugerklagenævnet har der været en sag, hvor sådanne katte er blevet dømt til at have en værdi på 500-1000 kroner - men desværre ingen lovgivning).
Og så siger du "hvad så med to katte der har stamtavle, men killingerne ikke får stamtavle" - her er det så simpelt, der skal trækkes stamtavle på alle kuld (tror jeg egentlig reglerne er i forvejen) og kan der ikke trækkes stamtavle, må tavlerne være lukket og stensikkert med kontrakt på at katten skal fixes.
Der skal ikke avles på lukkede tavler, det er sådan vi er endt her til at starte med
aug 2012
Jeg kan godt forstå at folk synes der burde være stamtavle på racekatte, og jeg vil da også sige at ellers kan man da købe sig en smuk huskat.
aug 2012
At sælge noget 'fake'