Kat fra USA - hjælp til det praktiske {{forumTopicSubject}}
Er der andre herinde, der har fået kat hjem fra USA?
Så vidt jeg har fundet ud af, så skal katten (når den ikke er ledsaget) have fået et dyrlæge tjek max 1 døgn inden ankomst til DK.
Så skal den igennem dyrlægetjek i lufthavnen og igennem tolden... begge dele koster et eller andet, men hvad?
Katten skal selvfølgelig være vacc mod rabies minimum 21 dage inden ankomst.
Men er der andet jeg har overset, og er der nogle bestemte papire opdrætter eller jeg skal udfylde inden afrejse eller ankomst?
Håber der er nogen der kan komme med lidt hjælp, da jeg synes det virker lidt uoverskueligt, og der skulle jo nødigt gå noget galt.
/Maja
dec 2007
Følger: 19 Følgere: 19 Katte: 3 Emner: 5 Svar: 500
sep 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 7 Svar: 81
Jeg tror hun måske skal flyve helt til Billund, men det er ikke helt på plads endnu.
Jeg har haft ringet til SAS og til fødevarestyrrelsen, og jeg synes ikke jeg har fået afvide mht. told, kun at man betaler et beløb for at gå igennem, og at man betaler for grænsedyrlægen, og ikke andet, hvis jeg er der så snart flyet lander og afhenter katten.
sep 2007
sep 2007
* **Christina ** * - Man skal bare sige, at det er en kat man har adopteret eller?
Nogen af Jer der har hentet kat hjem fra USA, der kan huske hvad de har betalt for at få den hjem, med told, grænsedyrlæge osv?
sep 2007
Men nu tror jeg, at jeg selv vil tage over og hente hende. Og hvem kunne ikke bruge en lille tur til NY :o)
Men hvis jeg selv henter hende, har jeg så forstået det rigtigt, hvis jeg mener, at hun så ikke skal tjekkes af dyrlæge inden for et døgn inden afrejse, at jeg ikke skal betale for told... grænsedyrlægen skal hun vel stadigvæk igennem? Og jeg kan have hende med som håndbagage, ofte uden ekstra udgift?
Tak for hjælpen!
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Katte: 4 Emner: 20 Svar: 216
Prisen for Pet In Cabin varierer fra flyselskab til flyselskab. Med Delta gav jeg sidste år kun $50 (dvs. ca. kr. 250) for turen hele vejen fra Albuquerque til København, SAS er vist lidt dyrere.
Jeg vil i øvrigt varmt anbefale dig at anskaffe en SturdiBag til rejsen, og jeg vil anbefale dig, at du giver katten sele på før rejsen; du skal nemlig tage hende ud af tasken, når du skal igennem sikkerhedskontrollen, og så synes jeg det føles mest trygt at have en sele på.
God tur!
sep 2007
Når man har katten med som "håndbagage", slipper man så helt for told og grænsedyrlægerne?
jan 2008
Mnjah, jeg vil tro, at det faktisk er meningen, at du skal deklarere katten i tolden. Men man kan jo komme til at glemme det og gå lige igennem...
"Sturdi bag er faktisk for høj, taskan skal kunne stå under sædet foran. "
Jeg kunne altså fint have min SturdiBag under sædet foran, både hos Delta og hos SAS. Det var egentlig derfor jeg anbefalede den.
sep 2007
Da vi bor i Jylland, havde jeg faktisk overvejet at flyve fra Hamburg, da det er billigere at køre derned end tage broen frem og tilbage til Sjælland. Men så er det vel de tyske regler der gælder mht import vacciner osv. Og skal man så alligevel ikke igennem grænsedyrlægen i DK?
jan 2008
Jeg har fået billetter til ca. 4500-5500 til hhv. NYC og Albuquerque. Men jeg har så også tilbragt nogle dage derovre.
Min ene kat fløj til Frankfurt med sin opdrætter; så mødtes vi dér og tilbragte en week-end sammen, inden hun fløj hjem til Californien og vi kørte hjem til Danmark. Der var ingen, der spurgte Marilyn om noget i lufthavnen - og havde de gjort det, ville hun have sagt at hun skulle på udstilling med katten. Hviket jo ikke engang var løgn.
Og fra Frankfurt til DK krævedes der blot, at katten var rabiesvaccineret og chippet, og det var han jo. Vi rejste over Rødby-Puttgarden og var ikke forpligtede til at deklarere nogetsomhelst - og der var ingen toldere, heller.
"SturdiBag'en var for høj da jeg fløj med SAS. De var så kun fra Brussel"
Det kommer måske an på flytypen? De oversøiske ruter beflyves generelt af større flytyper, med bedre benplads, end de korte, europæiske ruter.
Men jeg har nu også været i Budapest med Sterling, så sent som i januar, og der kunne mine SturdiBags også fint være under sædet foran, selvom benplads jo ellers ikke er det Sterling har mest af. Tjah.
sep 2007
Måske det bare er når man læser om det, at det virker umuligt bare at rejse ind med en kat uden at skulle have 117 papire i orden, og igennem dyrlæge og told.
sep 2007
sep 2007
Jeg synes det er ret indvilket, men jeg finder vel ud af det til sidst :o)
sep 2007
nov 2016
Følger: 1 Svar: 1
Mvh camilla
Kat fra USA - hjælp til det praktiske