{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.112 visninger | Oprettet:

At give råd til "Alm. katteejere" {{forumTopicSubject}}

Jeg vidste ikke lige hvordan jeg skulle formulere det..

Nu har jeg gennem det sidste år eller to tilegnet mig en masse viden af forskellig art omkring katte.
Min kærlighed, interesse og forståelse for katte stiger og stiger, og jeg føler bare at jeg ikke kan få nok af at lære nyt og mere.
Det er jo en dejlig ting, men ....

Jeg synes at jeg oplever oftere og oftere at støde på ting som:
- folk der giver deres katte p-piller, helt uden grund, de vil ikke have killinger, men vil ikke have en kat i løbetid

- Folk der giver deres kat alt muligt, fx tun flere gange om ugen, og der billigste foder fra brugsen, og fortæller mig hvor forkælede deres kat er

- folk som enten forsøger at "prakke mig en kat på", eller spørger mig om jeg ikke kender nogen der vil have en kat.

Osv, osv osv.. Jeg ved at det som regel er uvidenhed der er til grund for at de gør som de gør, men det kribler bare i mig hver eneste gang, at sige noget til dem.
Herinde er det selvfølgelig noget andet, da folk spørger netop for at blive klogere, men "i virkeligheden" er jeg meget genert, og siger ikke meget når jeg møder nye mennesker..
Men når/hvis man så kommer til at snakke om det at personen har kat, er det så iorden at komme med "gode råd", hvad plejer i at sige (hvis i "plejer" noget)?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At give råd til "Alm. katteejere"
  • #1   31. mar 2008 Lige en tilføjelse,

er det virkelig for meget forlangt at folk tilegner sig bare en LILLEBITTE smule viden om et dyr inden det anskaffes?

• #2   31. mar 2008 Jeg er også helt enig i det hele!
    Rebecca J, nej, jeg tror ikke, man kan tillade sig at sige noget, når man står i køen i Brugsen. Heller ikke selv om man ved, at det ikke ligefrem er det bedste at give katte - og slet ikke neutraliserede katte!
    Må indrømme, at jeg køber dåsemad ind imellem i Brugsen, men Wood elsker det sådan, og jeg ser lidt sådan på det, at når bare det ikke sker for tit, så er det i orden med en lille lækkerbisken smiley

• #3   31. mar 2008 NEJ HVOR KAN JEG BLIVE SINDSSYG AF AT I BLIVER VED MED AT BRINGE EMNET OM UDEKAT / INDEKAT OP............... !!!!!!!!!!!!!!!!!

• #4   31. mar 2008 Okay det her ser sjovt ud... ?? Øh hvor kommer halsbånd lige ind her?..

Nå op i måzen..

Jeg siger som du zabrina, at folk som et minimum tilegner sig viden om det dyr, de påtænker at anskaffe sig.
    Det kan ikke hjælpe at købe en kat, og regne med at den kan leve af havregryn (sådan lidt groft sagt)

Hvor meget man kan tillade sig at sige til "fremmede" mennesker, afhænger jo en hel del af, hvordan debatten "kat" er kommet på bane.
    Hvis man snakker med folk, og det viser sig at de har kat, så kunne jeg ikke drømme om at male stolpe op og stolpe ned, men fortæller folk at de giver katten noget uhensigtsmæssigt at spise, så vil jeg nok komme med et bud på, hvad de kan give deres kat i stedet for.
    Det kunne eksempelvis være, hvis de gav katten rester fra aftensmaden. Jeg ville ikke begynde med en længere afhandling, men sige stille og roligt "det er lidt bedre at give katten noget kattemad...." noget i den stil.

Jeg siger også min mening om fertile katte, der ikke skal have killinger, hvis debatten kommer ind på det..

• #5   31. mar 2008 Lis - jeg er fuldstændig enig med dig...

• #7   31. mar 2008 Bør man give råd til alm katte-ejere ???

ja og nej....

jeg er helt enig med dig Anette omkring at hvis man hører nogen gør noget uhensigtsmæssigt - jamen så fortæller man dem et godt og fornuftigt alternativ...

jeg ville dog nok være lidt mere kontant - selvfølgelig uden at overdramatisere - men ok ... jeg er også den type der i meget specifikke vendinger fortæller folk min mening hvis jeg virkelig synes de gør noget dumt... (rester fra aftensmaden tsk tsk tsk... ) *S*

hvis man har gode erfaringer, lang tids erfaring eller bare en enkelt erfaring, så bør man dele den/dem hvis det er RELEVANT... for mig er relevansen den vigtigste - ellers bør man holde bøtte..

jeg er vokset op i en udstillingskennel, (newfoundland og sheltier) hvor vi også havde mange huskatte hele min barndom, så jeg ved en del om fodersammensætning (ja der er stor forskel på katte og hunde så der brugte jeg måneder på at lære om kattefoder inden vi fik Ramses og Sethi) , pelspleje, (der er laaangt mindre forskel hihi) sygdoms-forebyggelse/behandling (dr. dyr med det samme, følg anvisningen og brug hovedet) og den slags.. MEN...

1. jeg kunne ikke drømme om at skrive konkrete råd herinde med mindre jeg er sikker på at jeg ved hvad jeg snakker om og
    2. jeg ville aldrig blande mig i snak om emner jeg ikke ved noget om..

derfor : JA man skal give råd til alm. katteejere hvis man VED at det man siger gør en forskel for kattens sundhed, velbefindende eller gavner forholdet mellem ejer og kat...

NEJ, man skal ikke give råd hvis man TROR man kender et godt husråd, (kamillethe i øjnene på en kat tsk tsk tsk.... ) eller SYNES noget bør være anderledes uden at man er særlig sikker på at det i virkeligheden er bedre...

Bare min personlige holdning *GG*

Knus og Miauws..

• #8   31. mar 2008 PS: og så mener jeg i øvrigt man bør skelne MEGET mellem hvad der er gode råd og hvad der er diskussion...

for der er fantastisk stor forskel på en tråd hvor man snakker om hvad der er det rigtige at gøre i en given situation og på en tråd hvor det handler om at få gjort det rette i en fart og hvor de gode råd er kritiske...

I en diskussion er der efter min mening ålads til alles mening - uanset hvad jeg/vi så måtte mene om de enkelte udsagn... det er her ideer og nytænkning også får deres berretigelse smiley

Når det gælder konkrete råd - så bør dem der virkelig ved noget om tingene der primært.. bør ytre sig..

Igen - bare min personlige holdning..

Knus og Miauws

• #9   31. mar 2008 Citat <i> *Når det gælder konkrete råd - så bør dem der virkelig ved noget om tingene der primært.. bør ytre sig* </i>

Det kan jo give et problem, for som Felis siger, så er der nogen der har deres viden, hvor andre har en helt anden viden...
    Hvem har ret til at give sit råd videre og hvem har iie ret??

Og det er bestemt ikke fordi jeg er uenig med dig, jeg kan bare godt se, at der kan komme en del problematikker i den forbindelse ;-))

Kan du følge mig?

• #10   31. mar 2008 iie = ikke

Jeg ved sq ikke hvad der sker for min pc, men I må bære over med mig...

• #11   31. mar 2008 Jeg kan 100% følge dig og det er nok her jeg et eller andet sted - naivt måske - appelerer til folks selvjustits....

selvfølgelig kan man ikke forbyde folk at ytre sig eller sige de ikke har ret.. men derimod stille nogle mere eller mindre uskrevne regler op ( som vi vist alle på et vist niveau kan tilskrive os) for det at give råd..

1: at man som minimum skal have været oplevelsen igennem - ikke noget med hvad venner og bekendte har gjort eller noget man har hørt
    2. at man altid involverer eksperterne (dyrlæge og lign) hvis man er i tvivl..

jeg kunne komme på mange flere men så bliver tråden lang *GG*... men pointen er at der bliver stillet spørgsmålstegn ved råd der ikke følger de regler.. og hvis der ikke kommer tilfredsstillende uddybning - jamen så er det ikke validt.. eller validt NOK..

Personligt har jeg en måde jeg sorterer herinde på om jeg tager folks råd alvorligt...

1. først og fremmest - hvor mange katte har folk og hvor mange seriøse tråde har jeg set deres navn på mens jeg har været herinde..
    2. er de opdrætttere eller almindelige katteejere..
    3. hvor gamle er de..
    4. er rådet et husråd eller bunder det i noget der på en eller anden måde involverer eksperter eller findes der ord som "synes" mener" "tror" og "måske" i det de har skrevet...
    5. hvis jeg er i tvivl - så beder jeg om uddybning - udebliver den eller gør den mig ikke rolig - så bruger jeg ikke rådet..

men igen - det her er en af de virkelig svære.. der er jo også folk uden sans for det herinde..

Knus og Miauws

• #12   31. mar 2008 Kan virkelig følge jer - og når jeg nogle gange står der og har vildt lyst til at sige en masse til en af den slags katteejere, som der trods alt nok er flest af i Danmark. Altså ikke sådan som flertallet her på KG er. Ja, så er det, at jeg må gribe i egen barm og tænke blot får år tilbage. Og tænke på de indstillinger, jeg selv havde til det at holde kat.

Dengang troede jeg også, at jeg gjorde det allerbedste. I dag kan jeg få det dårligt ved at tænke på, hvormange år min hunkat gik på p-piller uden hun havde haft et eneste kuld killinger. Der var bare ingen, der fortalte mig at hun i stedet skulle steriliseres. Hun fejlede aldrig noget, så hun kom aldrig til dyrlægen og blev aldrig vaccineret. Hun fik dog et godt foder, da jeg tilfældigt kom til at snakke med én som arbejdede hos en dyrlæge.

Det skal siges, at min gamle kat, som blev omplaceret stadig lever i bedste velgående og trods sine 14 år er hun som en meget yngre kat og hun er stadig legesyg.

Og så er det nogle gange jeg tænker, hvad det dog er for nogle "skravl" til katte vi har nu. De bliver passet med alt og snart er der det ene med den ene og noget andet med den anden.

Hvis man har en kat, som aldrig fejler noget, må man som katteejer (uden den viden mange af os nu har fået) tro, at man gør det rigtige. Man er lykkelig uvidende. Mon ikke også at det er en del af forklaringen, som kan undskylde mange katteejere?

• #13   31. mar 2008 Tina:

Ja sådan er det desværre - som sagt er der mange herinde der bare IKKE har sans for det...

men jeg håber inderligt at det ikke afskrækker jer og at i står fast på at det altså handler om erfaring... og at det at have kat er lidt som kunst - det kræver talent men en fandens masse hårdt arbejde hvis man skal blive dygtig...

Jeg kan så evigt følge dig - der er ikke noget værre end at give et råd og så få at vide man er en snob... men gør det alligevel... de af jer der har været opdrættere i mange år - det er jer der sidder med den lange line...

håber ikke i bliver kede af at smide den ud til dem der er på dybt vand bare fordi der er nogen der er FOR dumme til at gribe smiley (metaforerne strømmer ud her *GGG* )

.... personligt er jeg lykkelig for når nogen der bærer præg af at vide hvad de taler om kan hjælpe mig på vej hvis jeg er i tvivl...

Knus og Miauws

• #14   31. mar 2008 Miss T, du har da ganske ret i at man skal bede om uddybning.

Det er faktisk en rigtig god idé.

Så jeg vil gerne lige høre dig Zabrina, hvad mener du når du skriver alm. katte-ejer?

Derudover, så synes jeg der er stor forskel på hvordan man giver gode råd til andre, og omkring hvad.

Der er også et aspekt om hvordan man har tilegnet sig den viden man mener at besidde.

Har man læst det i en bog, eller har man rent faktisk haft kat i rigtigt mange år, og derigennem gjort sig sine erfaringer.

Jeg lytter hellere til folk der har gjort sig erfaringer, ved rent faktisk at have haft kat i mange år, end jeg lytter til folk der har læst i en bog, og fået fortalt af andre.

Hilsen Dorte og de 15 nusse-misser.

• #15   31. mar 2008 Jeg mener nu at der er stor forskel på den viden man har.
    DOG kan jeg ikke lade være med at tænke på - hvis ikke vi læste i bøger omkring genetik, arvelære og sygdomshistorie, så ville vi jo ikke blive klogere, end det vi "sparsommeligt" vidste på nuværende tidspunkt.

Selvfølgelig er erfaring en stor del, og jo .- jeg har skam min erfaring med katte, men en del af den viden jeg besidder i dag, ville jeg ikke have, hvis ikke jeg havde åbnet en bog og LÆST mig til det.

Så at "afskære" folk med en boglig viden, er vel mindst lige så forkert, som af "afskære" folk med udlukkende erfaringsviden.

Nu gælder min erfaringsviden ikke blot de 7 år jeg har opdrættet, men alle de katte jeg har haft gennem livet.
    Den viden jeg har i dag er MEGET større, og efter jeg blev (først racekatteejer og siden) opdrætter, har jeg læst og studeret meget mere intens omkring katte, og det er der jo en grund til...

• #16   31. mar 2008 helt sikkert anette - men 7-9-13 - der er jo himmelvid forskel på dem der skal til at have kat - har læst en halv politikens bog om katte og derefter mener de er eksperter og begynder at give råd herinde..

selvfølgelig tæller boglig viden... men der er jo gigant forskel på teori og praksis... gode råd baseret på teori er bare ikke nok hvis det ikke OGSÅ er funderet i praksis...

al ære til dem der sætter sig ned og studerer bøgerne og DEREFTER går ud og bruger det i praksis.... men ingen ære til den der læser og derefter tror vedkommende ved alt... + lidt til smiley

Knus og Miauws

• #17   31. mar 2008 Annette, nu må du ikke MISforstå mig.

Jeg lytter skam også til det der står i bøgerne, men mange ting lærer man altså bedre gennem erfaring.

jeg har efterhånden haft katte i mere end 20 år. Så jeg har da gjort mig en del erfaringer, som hen af vejen har gjort at jeg har ændret i måden at have kat på.

Da jeg startede med at have kat, levede de af leverpostejmadder, rester fra bordet og det billigste tørfoder.
    De blev ike vaccineret, og mine hunkatte fik p-piller i mange år.

Jeg troede jo det var godt nok sådan.
    En del af mine katte, blev skam gamle, så den hellige grav burde jo have været velforvarret.

Så fik én af mine hunkatte livmoderbetændelse, og måtte hasteopereres, og derved opdagede jeg at det måske var smartere at neutralisere dem. ( det koster jo dyrt at få en kat opereret kl. pølle en søndag nat, så de penge jeg havde sparet på sterrilisation, var mangefold væk igen)

I den forbindelse fik jeg af dyrlægen foræret 10 kg. Hills kattemad, og derfor opdagede jeg at mine katte bl.a. fik en meget bedre pels og i det hele taget virkede "raskere" på et godt og lødigt foder.

I dag er mit kattehold meget anderledes end det var dengang, og det er det simpelthen fordi jeg fandt ud af at min katte havde det bedre når jeg gjorde det anderledes.

Og stadig er der jo mange bøger, som er skrevet af folk som øjensynligt IKKE har en dyt begreb om katte.
    Der er stadig bøger der fremhæver p-pillens formidabilitet, så det er jo lidt peu om peu, hvilke bøger folk lige får læst.

Jeg har en veninde, som bestilte end killinge pakke fra whiskas, og der følger en lille bog med om at have kat.
    Størstedelen af det der står deri, er ting JEG ikke er enig i, men hendes kat lever af whiskas foder, og den er såmænd sund og rask og efterhånden over 10 år.

Så det er jo for hende et tegn på at det der stod i den bog, er rigtigt, og at whiskas er et ok foder.

Hilsen Dorte og de 15 nussemisser.

• #18   31. mar 2008 Vi er helt enige i, at der findes det værste bras i forskellige bøger - og på nettet, så det er vigtigt at være kritisk i forhold til den viden man tilegner sig..

Dorte - jeg tog udgangspunkt i det du skrev:
    Jeg lytter hellere til folk der har gjort sig erfaringer, ved rent faktisk at have haft kat i mange år, end jeg lytter til folk der har læst i en bog, og fået fortalt af andre.

OG det er ikke for at "nedgøre" det du skriver her, men som du selv skriver i dit næste indlæg, så lærer vi jo med tiden. Om det så er via en bog eller via erfaring, det er på en eller anden måde lidt "hip som hap" - forstå mig ret.

Selvfølgelig er erfaring utroligt godt at tage udgangspunkt i, men nogle gange er den erfaring man har fået ikke nok. Nogle gange er det nødvendigt med lidt mere ;-))

Langt hen ad vejen er vi enige smiley

• #19   31. mar 2008 Hvor er det SKØNT at læse denne tråd og ikke mindst tråd-starten fra Zabrina smiley

Jeg kan TYDELIGT huske da du startede her inde i KG. Jeg kan TYDELIGT huske dine meninger om "vi gamles meninger" og jeg kan TYDELIGT huske alle de gange du slettede dine tråde, når du fik et svar du ikke kunne lide.

Men du ER blevet klogere og du ER blevet meget mere moden i dine indlæg og det ses TYDELIGT og ja, jeg er ikke i tvivl om, at du har lært rigtigt meget her på KG.

Jeg synes måske det ville være rigtigst at give andre den "chance" som du selv har fået, nelig at få mulighed for at lære noget smiley

• #20   31. mar 2008 Jeg har en veninde og en bekendt som begge har fået katte og de ved måske ikke nær så meget som jeg gør så jeg har da sagt til dem de er velkommen til at bruge mig som et leksikon.

• #21   31. mar 2008 Felis f - Hvis man skal vurdere om noget er "rigtigt eller forkert", lad os blive ved foder-emnet, så er det da langt bedre at have hørt en masse historier, og så bedømme det ud fra dét, end at gå og tro man fodrer med det bedste fordi ens katte ikke har haft problemer.
    For så er man ikke villig til at lære noget fra andre, og SÅ er man forkert på den.

Jeg har fx ikke personlige erfaringer med diverse planter der er giftige for katte, men jeg vælger at tilegne mig viden fra andres erfaringer, i stedet for at sætte planten foran dem, forstå mig ret.

Jeg mener selvfølgelig heller ikke at man skal stå gemt bag hylderne i butikkerne, og springe frem hvis folk vil købe et foder man ikke mener er rigtigt..
    Men fx her den anden dag, sidder jeg og snakker med en, som jeg ikke har snakket med før, og snakken falder på løbetid. Hun siger så, at deres hun er på p-piller og det havde dyrlægen rådet hende til. Selvom hun ikke ønsker killinger.
    Der vil jeg så gerne sige et eller andet, da jeg bliver forarget over at det er dyrlægens første råd.
    Netop ønskede jeg at sige noget, af samme grund som hvorfor May-britts kat var på p-piller. Ingen havde sagt at andet var bedre.

Dorthe H - Hvad jeg mener med "almindelig" katteejer, er svært at forklare. Men jeg mener ikke dem, som sidder mere eller mindre konstant på et katteforum, læser bøger, træner sin kat, og, forsøger at give sine katte det bedste af det bedste, og derfor sætter sig ind i, hvad det nu lige er der er det bedste. Jeg tror jeg mener den katteejer, som vi nok nærmest allesammen var, før vi satte os ind i emnet. Altså dem som elsker sine katte, og vil dem det bedste, men ikke tilegner sig den viden det kræver at gi dem det..

Havde jeg ikke lært af andres erfaringer, så havde mine katte et lille bitte kradsemiljø, blev ikke vaccineret, fik det billigste foder, drak en masse mælk, havde været fertile, osv osv osv..

Selvfølgelig er der nogen råd man ikke bør give hvis man ikke har prøvet det. Men med mange ting, mener jeg at et råd jeg kommer med, som jeg har fra flere forskellige opdrættere, er ligeså godt, som en af de opdrætter's.. Nu er det egentlig svært for mig at sige, da det "at give råd" er et meeeeget bredt emne.

Personligt har jeg ikke noget imod at få gode råd, hvis det er en jeg ved ved mere om emnet end mig selv. Jeg tror bestemt ikke jeg ved alt, langt langt langt fra, (lige for at understrege det) men jeg ved mere end nærmest alle de katteejere jeg kender "i virkeligheden".

• #22   31. mar 2008 Lige en tilføjelse til det med almindelig katteejer.
    Folk griner af mig og ryster på hovedet, alle andre end jer herinde, når/fordi jeg gør de ting jeg beskrev før. Derfor ser jeg ikke mig selv som en "almindelig" katteejer.

• #23   31. mar 2008 Tak skal du have Lone..
    Der ér sket meget siden..:)

Kommentér på:
At give råd til "Alm. katteejere"

Annonce