Hvornår betyder en kat noget? ...Debat Hvornår betyder en kat noget? ...Debat
Læste lige i markedet, at en bruger synes, det lyder som om katten ikke betyder noget for folk (personen), siden man vil have penge for den...
Jeg er nysgerrig nu.
Kan man ikke tillade sig, at tage penge for den kat man har til salg, uden at være pengegrisk og ufølsom over sin kat??
SKAL man vælge at give sin kat bort, når man er tvunget til at finde et nyt hjem til den, for at vise at man elsker den?
Jeg må indrømme, at jeg studsede enormt meget over den bemærkning, for hvorfor pokker skal katte være gratis??
Læste også i en anden annonce
"Jeg gider ikke give penge for en kat, når jeg kan få den gratis et andet sted og endda yngre"
HHvad er det for noget? Hvorfor er holdningen til katte så "lad".
Kan man ikke elske sin kat, hvis man giver penge for den - eller kan man NETOP elske sin kat, når man giver penge for den..
Hvad er jeres holdning???
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Og Ja, jeg har fået Rottweiler gratis af min veninde i forsinket julegave, men jeg har så også været med til at udvælge ham, da vi indfangede ham og de andre killinger, da hans mor var løbet væk..
Hun vidste jeg ville bruge penge på ham hvis det var nødvendigt
Og han vil til hver en tid være lige så meget værd for mig, som hvis jeg købte en kat mere
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 135 Svar: 1.762
Der er tre grunde til at katte bør koste penge som jeg lige kan komme i tanke om.
1. en person der ikke har råd til at betale for at anskaffe sig en kat, har heller ikke råd til at opretholde en ordentlig levevis for katten mht det rigtige foder, udstyr osv, samt dyrlægebesøg. At have kat er en dyr fornøjelse!
2. Ved at smide katten i nakken på den første og bedste helt gratis fortæller personen at der er atle om noget værdiløst. En gratis gode man bare kan smide væk når man er færdig med den. Det er ikke et godt signal at sende til en kommende katteejer.
3. modtager man en kat gratis har man ingen rettigheder ifht købeloven den gælder dog hvis man har etalt for katten, så det er også en slags sikkerhed for køber.
jan 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 11 Svar: 118
Jeg har det sådan at jeg kan ikke se noget galt i at folk tager penge for en kat (eller dyr generelt) man har jo brugt tid og penge på dem (derved ikke sagt at man ikke gør det med glæde).
Personligt har jeg det sådan: hjem før pris.
Vil hellere have at mine dyr får et godt og kærligt hjem hvor de får hvad de skal bruge både fysisk og psykisk. end at tage penge for dem og ikke være sikker på hvor de kommer hen (hvis du/i forstår).
de killinger jeg har en annonce op om (hvor der kun er en tilbage,) har jeg sagt nej til flere forsk. der henvendte sig fordi jeg ikke mente de kunne tage sig af en killing med "særlige" behov (født vild). men dem tager jeg ikke penge for men jeg vil stædigvæk have retten til at vælge og vrage mellem intrersserede. så når en pige på 10 år henvender sig og jeg ikke må snakke med hendes forældre så siger jeg selvfølgelig nej.
Som sagt tidligere jeg synes ikke der har været nogen grund til at den pågældende person skriver i andres anonncer at han/hun kan få en kat gratis, for det er jo en totalt ubrugelig oplysning.
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 135 Svar: 1.762
feb 2006
Følger: 27 Følgere: 25 Emner: 379 Svar: 4.278
og uanset om katten koster 50 kr el 10000 kr er det et levende væsen som man skal respektere og behandle ordentligt
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
Der er mange faktorer der spiller ind, når folk har katte til salg, og selvfølgelig er der plads til at katte kan være gratis, men at sige, at folk der vælger at tage penge for sine katte, ikke mener at katten har betydning for folk, det er i mine øjne totalt usmageligt..
Katte er vidundelrige dyr, der har ret til, og krav på et godt liv. De har også ret til, og krav på en bedre status i dagens Danmark.
Katte anses ofte som brug og smid væk produkter, og det mener jeg ikke er i orden.
har man valgt at anskaffe sig et dyr - og det er lige meget om det er en kat, hund, hest, kanariefugl, skildpadde eller fisk - så har man et ansvar overfor dette dyr.
Nogle mennesker har bare (desværre) den holdning, at katte ikke har nogen som helst værdi, for dem kan man få i nakken hos en nabo.
Disse mennesker bør i mine øjne ikke have lov til at få en kat.
Jeg siger ikke at dem der får en kat gratis er sådan, men dem der under ingen omstændigheder vil give noget for en kat - med den holdning som jeg lige skrev - de bør ikke have atte.
De bliver også meget hurtigt sorteret fra hos mig.
okt 2006
Er man kun pengegrisk, når man vælger at tage penge for den kat man skal finde et nyt hjem til..
okt 2006
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 1 Emner: 24 Svar: 455
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
Så længe man kan få gratis killinger smidt i nakken, kan kattens status ikke hæves op på samme niveau som hunden. For man får sgi ikke hundehvalpe smidt i nakken, om det så er blandinger eller upsere, så tages der en pris for dem. Desværre er det ikke lige sådan for katten, i hvert fald ikke endnu.
Jeg synes hellere man skal tage en pris for katten, om ikke andet, så den pris det koster at vaccinere og neutralisere dem, så vi undgår at så mange katte skal lide en krank skæbne som "affaldskatte".
Så nej, jeg mener aldeles ikke det er "pengegrisk", jeg synes det beskytter katten imod evt. at ende på gaden eller internat, fordi den ejere synes det kunne være hyggeligt med en kat, men ikke har overvejet hvad det indebærer.
Dog mener jeg altid at der skal følge vaccination og evt. sterilisation med katten, og folk der sælger "ægte" uden tavle til tårnhøje priser og uden en eneste vaccination, har jeg absolut intet tilovers for.
okt 2006
Det ER nemlig en del af probematikken, at katte bare smides ud som affald.
Det ER en del af problematikken at katte for et par generationer siden havde ejere, der enten sked høj og flot å ansvar eller bare ikke gad katten mere.
Det er et STORT problem, når vi kan se det enorme antal katte på diverse internater....
Er i øvrigt HELT enig med dig i det sidste du skriver...
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Hvis man bortadopterer sine katte via annoncer - og altså til mennesker, man ikke kender i forvejen - så synes jeg da det er fornuftigt at sætte en pris på kattene, for at undgå, at få henvendelser fra nogen, der bare vil have noget, der er gratis. Men jeg mener ikke, der er nogen garanti for, at kattene bliver behandlet godt, fordi der bliver betalt penge for dem.
Selv har jeg aldrig hverken købt, solgt eller bortgivet en kat. Mine katte kan alligevel ikke på nogen mulig måde gøres op i penge. Alle verdens dollars, euro og kroner er 0 og en skid ift. hvad mine katte er værd.
jul 2006
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 81
For nogen tid siden læste jeg en indrykket "annonce" på gul og gratis....stod noget med at prisen for blandinger var for høj...folk burde ikke give mere end 500,- så man kunne få det stoppet...
Gu det ej for dyrt....katte er simpelthen bare for billige...ligner da ingenting at folk ikke vil gi penge for en kat når de kan få en gratis...alt for nemt bare lige at anskaffe sig sådan en gratis eller til 50kr. Altså ufattelig at nogen virkelig ikke vil betale et dyr som kan være deres kæledyr fremover i så mange år.!!!!
OP med priserne på katte...for....desværre...så er det ofte først når man "rammer folk på pengepungen" at de virkelig overvejer tingene.
At tage penge for en kat....Det har ikke det fjerneste at gøre med at være pengegrisk...det er omtanke for et dyr.
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 1.641
mar 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Emner: 30 Svar: 393
Et eller andet sted synes jeg det er helt okay, at folk forlanger penge for deres kat.
Men på den anden side, har jeg det se4lv sådan at jeg ikke vil betale for at overtage folks katte.
Det er selvfølgelig fordi jeg overtager katte, der ellers skulle have været aflivet, og dermed synes jeg jo at jeg gør folk en "tjeneste".
Jeg har da også fået at vide, at hvis jeg ikke ville betale for katten, var det nok fordi jeg ikke var interesseret nok i mine dyr, og ville bruge penge på dem.
Det er ret forkert.
Jeg bruger ca. 4500,- kr om mdr. på mine katte, og jeg er altså førtidspensionist, så jeg svømmer jo ikke ligefrem i penge.
Jeg har det lidt sådan, at hvis man virkelig vil sine katte (og andre dyr for den sags skyld), det bedste, så er prisen vel ikke det afgørende.
Hvis jeg skulle af med et dyr, ville jeg da hellere forære det til nogen, som jeg var sikker på var gode ved det, end jeg ville sælge det til nogen, hvor jeg ikke var sikker.
Hilsen Dorte og de 15 nussemisser.
jul 2006
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 81
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Hvis mani kke bare lige vil have kat, hvorfor så købe en kat, man skal have lysten til at have dyret, og ikek bare have det fordi alle andre har en..
jun 2007
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 30 Svar: 204
Hvis det tilgengæld skulle være til fremmede, skulle jeg have en pris, så jeg var sikker på seriøsitet. du aner ikke hvad folks formål med at få en kat er. Tænk bare til nytår, hvor nogen søgte en kat at sprænge i luften.
Så skulle også helt sikkert møde de nye mennesker, for at sikre at de ku tilbyde det bedste hjem.
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 2 Emner: 8 Svar: 184
Hvornår betyder en kat noget? ...Debat