{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  killing og kattegrus
  • #1   12. feb 2008 Det må ikke være det klumpende grus.. ellers er det op til hvad man selv fortrækker at bruge..

  • #2   12. feb 2008 mente jeg nok. har altid haft klumpende, og derfor absolut nul erfaring med ikke-klumpende. nogen anbefalinger?

  • #3   12. feb 2008 Jeg kan klart anbefale Clear Choice Crystals. Mine killinger er vilde med det, og det er lugtfri. Hele lejligheden lugter ikke længere af kattetis og kattegrus. Det her kattegrus lugter ikke selv, imodsætning til almindeligt kattegrus.

  • #4   12. feb 2008 Jeg har bare brugt det billigste jeg kunen finde, også da Rottweiler var killing, helt uden problemer

  • #5   12. feb 2008 Jeg kommer lige med mit sædvanlige indlæg smiley
    I, der kender det, kan bare springe det over.

    Lige fra tidernes morgen har det undret katteejere, at deres små killinger spiser grus. Det undrede også mig engang, men jeg fandt forklaringen.

    Aller først skal vi lige huske, at dyr, og især dyrebørn, kun gør, hvad naturen har programmeret dem til at gøre.
    Jeg læste en artikel, skrevet af en skovridder, som omhandlede folks problemer med at opflaske moderløse dyreunger. De fik som regel dårlig mave, og dødeligheden var høj som følge deraf.
    Årsagen var, skrev han, at man glemte at gnide sutten i jord. Råkid og harekillinger f.eks. får det normalt, da deres mor ligger ned i skovbunden, men ikke, når de flaskes op.

    Forfatteren Joy Adamson (Løvinden Elsa og Født til Frihed) undrer sig i sin bog 'Den plettede Sfinks' over, at et kuld gepardunger, hun havde opflasket, som det første begyndte at æde jord, da de kom udenfor.

    Og en dyrlæge, David Taylor, skriver om det i sin bog om katte.

    Forklaringen er:
    Før killingerne skal til at indtage anden føde end modermælk, spiser de instinktivt jord for at tilføre deres tarmsystem nogle nye fordøjelsesbakterier, som findes i jord, og som er vigtige for omsætningen af det nye foder.

    Jeg har lige siden i killingebakkerne for det første kun brugt grus, der ikke klumper, men også hentet nogle skefulde jord (ugødet) og kommet i et pænt lag ovenpå. Killinger æder altså grus i mangel af bedre, og der er set flere tilfælde, hvor killinger er døde, fordi de har ædt klumpende grus, der danner cementpropper i tarmene.

    I de efterhånden mange år, jeg har gjort det, har jeg aldrig haft en dårlig mave på mine killinger 7-9-13.


  • #6   12. feb 2008 hey...
    jeg syndes selv at klumpende grus er meget bedre end ikke klumpende, da urinen lugter meget mere end pølser smiley


  • #7   12. feb 2008 Det synes jeg også Leo, men IKKE til killinger smiley

  • #8   12. feb 2008 mega: tak for dit svar. lige det jeg søgte.
    lis D: tror jeg skal prøve det økologiske.


  • #9   13. feb 2008 Tina M skrev "Extreme Classic har udviklet specielt grus til killinger - så det på en udstilling, og det er ikke farligt, hvis de spiser det"

    Er det også tilsat de "jordbakterier", killingerne har brug for til deres fordøjelsessystem?

    Hvis ikke, kan man lige så godt - og uden risiko - bruge det "billige røde" (klumper ikke) fra supermarkedet og komme ugødet havejord (ikke købe-jord) ovenpå.



  • #10   13. feb 2008 Til *Mega*

    Så det er altså derfor killingerne æder jorden fra potteplanterne ? smiley


  • #11   13. feb 2008 Hvordan opdager i at jeres killinger spiser kattegrus? Nu er min katte bakke er overdækket med klappedøre, og er svært at se inden i, når han besørger.

  • #12   13. feb 2008 Leo, det drejer sig om helt små killinger, der endnu ikke er begyndt at spise rigtigt foder. Så små killinger bruger vel heller ikke kattebakker med klappedøre?

    Til killinger bruger jeg de helt små transportkasser (har fjernet gitteret). Jeg kommer gruset i bundet af dem. Så bliver de helt fra starten vant til at bruge overdækkede wc'er, og de voksne katte kan ikke komme ind i dem.

    Jeg har for øvrigt fjernet klapperne på de store wc'er her i huset, og det er der forresten mange, der har gjort!


  • #13   13. feb 2008 nåårrh...nu er jeg med smiley blev lige nervøs, om min killing kunne også finde på og spise grus

Kommentér på:
killing og kattegrus

Annonce