For mange killinger/hvad tænker folk ? {{forumTopicSubject}}
Jeg synes simpelthen det er ved at være for meget nu.
Siden jeg blev oprettet herinde, læser jeg dagligt i folks profiler og i tråde om at de skal have killinger på deres katte. Hvad tænker folk på??? Skulle vi ikke prøve snart at holde bare et killingefrit år, så alle de arme katteskæbner rundt omkring på internaterne kunne få et hjem ?
Jeg har åbenbart været naiv, før jeg kom herind troede jeg at det var uansvarlige landmænd og lign der sørgede for at bestanden er så stor, men det er det jo ikke. Det er helt almindelige katteejere der spytter det ene kuld ud efter det andet. Jeg er målløs.
Tænk at folks egen egoisme over at "prøve at få et nuttet kuld " er vigtigere end at holde bestanden nede, så vi undgår alle de ulykkelige skæbner.
Alle dem der skal have kuld, skriver at de VED at netop deres killinger får varige og blivende hjem ? Hvor ved de det fra og hvad så med alle de hjemløse katte, tror mange af dem er lavet af selv samme mennesker der sagde det samme dengang....
Der er mange ansvarlige katteejere herinde, men der er godt nok også mange uansvarlige ØV altså
jan 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 4
Altså.. er enige med dig i at man skal tænke sig rigtig godt om inden man får killinger. Men du kan IKKE beskylde alle der gerne vil have killinger på deres hunkat for at være skyld i alle de uskyldige katte der nu sidder rundt omkring på diverse internater... det kan du bare ikke!
Det er langt fra alle der havner der... det er nok nærmere dem som så får/køber killingerne der ikke har tænkt videre over det fordi katten enten er givet væk eller ikke kostede særlig meget.
Når man sælger et levende dyr skal prisen være fornuftig således at dem der køber katten ikke bare har givet en håndøre for det stakkels lille kræ og mener de kan tage sig af den... men.. så viser det sig pludseligt at det kan de ikke. så havner de på internaterne...
Hvorimod dem som har købt en kat ved en ansvarlig ejer til en pris der er højre... så tænker køberen lidt mere over det..
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 3 Emner: 108 Svar: 686
HVis du er så utilfreds med debatten, så lad dog være at skrive i den. For fa'en da.
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 3 Emner: 108 Svar: 686
Jeg elsker killinger, og ville virkelig gerne have et kuld på min røde hunkat som endnu ikke er steril, men det er simpelthen for egoistisk kun at tænke på hvad jeg vil, og ikke kattenes bedste.
nov 2007
Følger: 29 Følgere: 26 Katte: 6 Emner: 26 Svar: 808
Mig og Mille: jeg er så ikke enig i dit indlæg med racekatte og det bliver vi nok aldrig. Men kigger du på diverse internater er det ikke mange racekatte m. stamtavler du ser der. Det er heller ikke et racekattekuld man finder smidt ud i grøfter m.m. rundt omkring i landet.
nov 2007
Skal jeg nogensinde have et kuld killinger, så bliver det som reg. opdrætter.
nov 2007
nov 2007
nov 2007
Men du skal da være velkommen til at gøre forsøget. Få et kuld og prøv om du kan sælge dem for det ? Det vil aldrig lykkedes. Folk betaler det bare ikke. De kan få en hittekilling med færdig pakke og det hele for 800 kroner. Folk betaler det kun fordi de kan se de sparer penge, ellers havde de da aldrig gjort det. En hittekilling er det samme som at få en gratis killing. medmindre man selvfølgelig er en af de ....... der skal lave kuld, for så er det selvfølgelig spild af penge.....
Den dag huskatte / blandingsavlere sælger killinger som opdrættere, der er færdivaccinet, neutralisering, chip, ormekur, så ændrer jeg nok mening. Ikke før.
Hvorfor tror du at de killinger som sælges, som regel hverken har fået vaccine og ormekur ?? Har du nogensinde set et kuld huskatte der er solgt med alt, ligesom hos opdrætterne ??
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 1 Svar: 117
Jeg er 100% enig med dig - og er meget glad for dit indlæg.
Der sidder så mange katte på internater, der mangler hjem og tit hører vi om killinger, der bare bliver smidt ud som affald. Så stop alt det killingeræs - vi har rigeli gmed uønskede katte i Danmark.
nov 2007
Ville du have råd til det Natascha, at betale penge for at avle dem, for du tjener jo ikke på dem ??
nov 2007
nov 2007
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Katte: 6 Emner: 11 Svar: 1.784
Natascha:
Du skal ikke stå til ansvar for, hvad andre gør, men når du forsvarer det, så skal du stå til ansvar for dit forsvar, derfor bliver du stillet spørgsmål i denne tråd....
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.847
Jeg synes også det er utroligt at der er så mange der lige skal have et kuld killinger på deres kat. Og grundene er altid noget i retning af "jamen min kat har sådan et dejligt sind, det bliver jeg bare nød til at give videre", eller "hunkatten har godt af at få et kuld" eller bare fordi at det er jo så hyggeligt at have killinger.. Ja, problemet er bare at de ikke tænker sig om, eller tager det ansvar de burde med at få kattene neutraliseret og vaccineret. Og så kan de jo gå ud og lave nok så mange flere hjemløse killinger.
Jeg tror desværre det har noget at gøre med at kattens status stadig er meget lav. Så længe folk kan få killinger smidt i nakken, så gider de heller ikke gøre noget ud af at bruge penge på at få katten neutraliseret. Det er trist, men sådan er der altså nogen der tænker og det er flere end man tror. - Hvis jeg f. eks. går ud og køber et billigt tv til 500 kr, som så går i stykker, så gider jeg da ikke bruge flere tusinde på at få det repareret, for jeg kan jo bare købe et nyt. - Sådan er der altså også mange der har det, at de gider ikke bruge penge på at tage katten til dyrlæge. Hvor meget noget har kostet har stor betydning for hvorvidt man passer på det.
Så hvis man holdt et killingefrit år og istedet forsøgte at finde familier til alle de stakkels hjemløse katte på dyreinternatterne og i plejefamilier, så ville det nok hjælpe på overfloden af katte.
Og jeg mener ikke reg. opdrættere, som har racekatte. Det er jo ikke deres katte der ender i rendestenen. Der er efterspørgsel nok på racekattene.
Og Natascha F: Hvad mener du med at det går ud over jer som har huskatte? Så vidt jeg kan se er det kattene det gør ud over, derfor bør man gøre noget ved det.
sep 2007
Følger: 16 Følgere: 14 Katte: 5 Emner: 25 Svar: 463
Selvfølgelig er der masser af killinger/voksne katte der bliver indleveret på kattehjem/internater, som bør hjælpes, men ligefrem at vende det til, at det kun er reg. opdrættere der må avle, synes jeg er lige i overkanten.
Det vil være det samme som at sige, at jf. der er for meget forurening, må folk der har mindre end 15 km på arbejde ikke køre i bil...
Personligt venter jeg killinger på min kat. Hun er MCO uden tavle og det samme er faren. Jeg har haft mange overvejelser om dette, inden jeg besluttede mig...
Killingerne vil blive plejet på bedste vis. På bedste foder og med sundhedsattest, orme/loppekur og vaccinationer.
De vil være neutraliserede når de bliver solgt, og prisen vil være sat nogenlunde efter omkostningerne.
Er der en person jeg kender personligt, som gerne vil have en fertil kat, vil jeg måske overveje det.
Hvis der er killinger der ikke bliver solgt, beholder jeg dem selv. Udover den ene som jeg selv skal have.
Når hun har fået sine killinger bliver hun neutraliseret. Ligesom mine øvrige katte.
jul 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 93 Svar: 603
Det vil sige at i princippet skal opdrættere også stoppe med at få killinger? - Og ikke kun dem med blandingskatte og huskatte.
jul 2007
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 18 Katte: 4 Emner: 58 Svar: 1.448
Er sgu så svært at gøre sig selv forståelig uden at blive misforstået..
For jeg kan jo udemærket godt se hvad i mener, det er hjerteknusende med alle de katte der sidder på internater, eller dem der går for lud og koldt vand..
Og jeg kan godt se hvad i mener når dette emne bliver taget op for 47. gang inden for kort periode.. For hvis man bare får vendt en persons mening, og denne person får neutraliseret sin kat, så forhindre vi denne kat i at få ca 4 killinger 1 til 2 gange om året i skal vi bare sige 7 år det er utal af killinger som igen kan formerer sig osv...
Så JA det har sin gavn at få det her emne op til overfladen tit og ofte, men så igen... Det er så få mennesker herinde i kan "omvende", hvorfor ikke tage alle jeres galde og frustrationer et skridt videre og virkelig gør noget ud af det, slå regeringen oven i hovedet med nye lovforslag vedrørende dyrevelfærd, lad det blive en ny lov at alle katte skal registreres ligesom hunde... også bondemand Hansen der har 7 katte rendende til at fange mus og rotter og andet godt, det er alle der skal tage ansvar for deres dyr..
Håber i kan se hvad jeg mener og finde hoved og hale i mit indlæg...
sep 2007
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 9 Emner: 38 Svar: 182
Nogen af os der bare har affaldskatte elsker dem meget højt!!
Jeg har fået affaldskillinger, og jeg har taget mit allerhøjeste ansvar for at disse affaldskatte fik et godt hjem. Ville ingen have dem, beholdte jeg dem sgu selv. Og de fik netop vaccinationer, neutralisering, chipmærkning. Jeg farer da afsted til dyrlægen over ingenting.
Jeg har lige så meget ret til at bestemme over mit dyr, som I har over jeres
Jeres dyrebare, og åbenbart eneste rigtige, racekatte er ikke de eneste, der har lov til at få killinger her i verden. Jeg kan tilbyde mine katte lige så gode forhold som jeres.
Og nej - man tjener ikke en dyt på at sælge katte, men hvad har man et arbejde til? Er det ikke netop til at sørge for sine dyr? Det gør man da under alle omstændigheder - for de flestes vedkommende ganske uden bagtanker
Folk ,jeg har noget i mod, er dem der sælger "ægte racekatte" for en meget høj pris uden så meget som en stamtavle. De burde ikke have lov til at få killinger, da det netop handler om penge. Men os, "almindelig mennesker", der elsker dyr, har lige så stor ret til at få killinger
Det ville være det samme som at sige, at "almindelige mennesker" ikke må få indblik i videnskaben, da de ikke har forstand dertil eller tager det alvorligt, smider YDERST værdifuld viden i skraldespanden. At mindre kloge mennesker ikke måtte få en høj uddannelse
Dem der avler den slags, der ender på intenater er folk som er ligeglade. Og ved I hvad. Jeg tror faktisk, at hvis endelig de sidder herinde, at så er de ret så ligeglade med jeres opråben
jul 2007
Uha, kunne ikke have sagt det bedre selv. Det er netop det jeg vil frem til...
feb 2007
Jeg trækker mig, tror ikke på vi får noget konstruktivt ud af denne diskussion alligevel.
nov 2006
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 1 Emner: 16 Svar: 250
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.457
Det er sjovt at nogle har så svært ved at debattere, at de skal sende ansvaret over på brugerne herinde.. Synes tit og ofte, når en debat startes, så kommer debatten egentlig ikke så meget til udtryk, men istedet om hvem der er på den 'rette' side og hvem der bestemt ikke er ......
jul 2007
Tja, det er jo i bund og grund sådan verden er indrammet efterhånden. Det er i hvert fald på den måde jeg selv ser den.
jul 2007
Hvorfor gentage det samme svar 10 gange, hvis en person har skrevet faktisk nøjagtig det samme?
jul 2007
Jamen hvis du har den holdning, så burde du som opdrætter vel også stoppe med at få killinger?
I mine øjne er en racekat og huskat i princippet det samme.. Det er jo så frygteligt at der er så mange herreløse katte m.m. (hvilket det selvfølgelig er) men så er det sgu lidt dobbeltmoralsk af tavle-opdrættere at sige, at huskatte ejere skal stoppe med at få killinger.
feb 2007
sep 2007
De folk der har katte bør overveje, om de ønsker killinger, hvis de ikke gør, skal katten neutraliseres, hvis de gerne vil have killinger, at de så lader være med at drive rovdrift på de stakkels katte.
Så bør de også sørge for, at få kattene neutraliseret når de ikke skal have flere...
Ren og skær ansvarlighed overfor sine dyr er vel det der efterlyses?
sep 2007
Helt enig.
jul 2007
Fordi der er nogen der ikke gør, betyder det jo ikke at hele verden er sådan. Og der er med garanti også nogen ejere med stamtavlekatte som ikke tager deres ansvar.
sep 2007
Det er jo også lige præcist det jeg siger.
Det drejer sig om ansvarlighed uanset hvilken race ens kat har eller ikke har...
jul 2007
Bla. huskatte ejere JA, det er jeg sgu klar over. Men man kan sgu da ikke trække alle over samme rille vel - fordi der er nogen der ikke kan - så kan alle ikke?
Og som jeg siger, så er der med 100% garanti også opdrættere med racekatte der ikke tager ansvaret for deres dyr. Der sker sgu mere i verdenen end man lige tror.
feb 2007
Nej Lykke, man kan ikke skære alle over en kam mht huskatte, det er jeg da helt enig i og det er der sikkert også andre der er.
Men du kan åbenbart godt skære alle racekatteejerne over en kam og sige at vi alle er nogle snobber som hader huskatte??
Hvem er det lige der er dobbeltmoralsk?
Skrevet: 24-01-2008 14:20:17
Mille **og fladsnuderne** H
Tja, det er jo i bund og grund sådan verden er indrammet efterhånden. Det er i hvert fald på den måde jeg selv ser den.
jul 2007
Muligvis - men der er sgu desværre ingen med racekatte der har kunnet ændre min holdning ang. det endnu
feb 2007
jul 2007
Nu tænker jeg mere på dem med den holdning at der er okay at avle flere killinger med stamtavle... Men huskatte, nej det er sørme ikke okay
sep 2007
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 20 Svar: 260
Folk skal overbevises om:
1: at det er en skøne at en kat har bedst af og få et kuld killinger, inden den bliver neutraliseret.
2: at p-piller kan være skadelige
3: at katten stopper med og vokse så snart den bliver neutraliseret.
4: Osv., osv., osv.
Hvis man absolut skal have killinger skal man tænke sig grundigt om...
feb 2007
Følger: 72 Følgere: 70 Katte: 5 Emner: 55 Svar: 1.632
jul 2007
Det kan godt være jeg misforstår det - men så må folk sgu skære det ud i pap for mig???
maj 2007
Om jeg vil begydne at avle i fremtiden tror jeg næppe..
Selvfølgelig skal der laves nye huskatte, så de ikke uddør, da jeg personligt syntes det er en dejlig "race".. Men det betyder altså ikke at hver og en skal lave killinger igen og igen og igen.. Det er simpelthen synd og direkte mangel af respekt for katten,..
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
”Jamen det er ikke MINE kilinger der bliver i overskud”, siger folk.
Nej, og det er da også fint nok. Selvfølgelig. Hvad mere kan man forlange, end at folk sørger for de killinger DE får bragt til verden? Mere kan man vel ikke gøre… ? Jo det kan man godt, men man behøver ikke, ingen behøver tage ansvar for andre end sig selv og sine.
Mit synspunkt er, at hvis man vil tage del i et kollektivt ansvar for kattenes velfærd, så kunne man jo selv undlade at avle og derved tilgodese nogle af de tusindvis af katte, der allerede uforvarende ER kommet til verden og er blevet i overskud, fordi der er nogle mennesker, der ikke har tænkt sig om.
Jeg er helt klar over, at der vil altid være katte i overskud, for der vil altid være uansvarlige katteejere, og det er da også for galt, at det er de uansvarlige, der kommer til at rende af med ”retten til avl”. Men kattene er jo udmærkede katte alligevel.
Jeg har svært ved at forstå, at der ikke er flere, der tilgodeser disse kattes chance for et godt liv. Deres ejere har måske nok været uansvarlige, men det kan jo aldrig blive kattenes skyld….
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 9 Emner: 38 Svar: 182
Hvorfor går I ikke selv ud og køber et par stykker istedet for en masse racekatte, der så nemt kan få et hjem?
feb 2007
Fordi man ikke kan få en racekat, er det altså ikke ensbetydende med at man går ud og anskaffer sig en huskat istedet.
Du ville nok heller ikke anskaffe dig en sphynx, hvis det nu var den eneste kat du kunne få fat i.
Jeg ville personligt ikke få en huskat, fordi for mig er der kun én kat og det er en perserkat. Og inden I kommer for godt i gang med beskyldningerne, så vil jeg da lige tilføje at det ikke er ensbetydende med at jeg ikke kan lide andre katte. Det kan jeg nemlig godt, ligesom jeg også godt kan lide kaniner, marsvin, papegøjer og gravhunde - men jeg ville ikke selv have en. Hvis fx. en hundeejer som er skudt i schæfere ikke kan få fat i sådan en, så går han da heller ikke ud og køber en chihuahua??
Så hvorfor går vi ikke bare ud og anskaffer os et par huskatte eller blandingskatte? Fordi vi har en kærlighed til netop vores race, lige så vel som du har til din.
feb 2007
maj 2007
feb 2007
Nu er der jo heller ikke nogen mennesker her i landet der ikke kan få en schæferhund, hvis det virkelig er det de vil.. Det var bare et eksempel på at for nogle så er der kun én hund/kat, så det at der ingen opdrættere var til pågældende race, ville ikke være ensbetydende med at man så tog sig en huskat eller blandingskat.
jul 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 22
Desværre ikke realistisk.
Landmænd - tja, mine forældre har en del tilløbne katte (da nogle har en tendens til at flytte fra sin gård inkl samtlige dyr), og det er altså mange penge for neutrailsere sådan en gang tilløbne.
Indlægget er godtnok, men jo oftere man ser den slags jo mere lukker man ører og øjne for den slags prædikener.
dec 2006
At folk avler det DE har lyst til.
At folk køber den racekat, DE har lyst til at have.
At der er nogen (mange), der avler killinger og/eller køber killinger/katte - som de så af en eller anden grund ikke vil have efter kortere eller længere tid. Suk. IMO en skam, at der ikke er flere der tilgodeser de katte. Men sådan er dét åbenbart.
dec 2006
feb 2005
Følger: 14 Følgere: 13 Katte: 3 Emner: 101 Svar: 748
Inden jeg tog den endelige beslutning sørgede jeg for at jeg havde nogle der ville havde killingerne så jeg ikke stod og ikke kunne komme af med dem.
Hun fødte så 3 dejlige killinger hvor den ene desværre måtte aflives, så havde jeg stadig 2 dejlige killiger tilbage og ja dem har jeg så beholdt.
Det er folks egen beslutning om de vil havde killinger eller ej bare de behandler kattene ordentligt og ved hvad de gør...............
feb 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 37 Svar: 270
det er som real heller ikke for dyret skyld man for killinger de kan fint undværer det. nej det er fordi vi mennesker synes killinger er så nuttede.
mine to huskatte er neitraliseret begge to, selvom vores hankat ville vidrefører de beste gener. og ja jeg kunne godt tænke mig killinger, men har købt mig en racekat. det er jo ikke de fleste mennesker der bare smider en kat ud til 5000 kr.
også vil jeg lige sige at det er et problem med huskatte- for der ses ikke mange racekatte på internatterne.
blandingskatte ja dem er der også mange af. men synes de bliver sat til en rimelig pris. det er bare synd de fleste helst kun vil have langhårskatte.
For mange killinger/hvad tænker folk ?