2.924 visninger
|
Oprettet:
Charlotte - Luka og Joe :) K
20. mar 2005 Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 3 Emner: 22 Svar: 62
20. mar 2005 Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 3 Emner: 22 Svar: 62
Han pisser over ALT! {{forumTopicSubject}}
Åh gud, fenomenet med en hankat er skam rigtig!
min pisser over alt, udenfor hans kattebakke!
i hjørner og kroge, tæpper og tøj!
jeg glæder mig til jeg får råd, så skal han en tur til dyrlægen så stopper han forhåbenlig det pjat!
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.030
Først og fremmest gælder det om hurtigst mulig at få ham neutraliseret inden det bliver en vane der kan være utrolig svær at slippe af med igen.
Her er et uddrag fra Dyrenes beskyttelse om det:
Markeringsadfærd
Katte er territoriale dyr, som på forskellige måder signalerer deres tilstedeværelse overfor andre katte – bl.a. gennem urinmarkering (strinten) og afsættelse af skrabemærker med kløerne. Ved at gnide hovedet mod forskellige objekter fra kinden op til øret afsætter katten desuden et sekret, som indeholder nogle særlige stoffer kaldet feromoner.
Disse feromoner indeholder information til andre katte i området. Desuden synes de at have betydning for kattens egen orientering inden for dens territorium. Katten undgår at urinmarkere i områder, hvor den har afsat ansigtsferomon.
Når en kat strinter, kan det enten skyldes, 1) at den forsøger at tiltrække katte af det modsatte køn, eller 2) at den vil markere sit territorium eller 3) den bliver usikker – f.eks. fordi der er en ny lugt, en fremmed kat eller en ny hund i området.
Både han- og hunkatte kan finde på at strinte. Problemet optræder dog hyppigst hos hankatte. Det er naturlig adfærd for katte at strinte. Løsningen på problemet er ikke opdragelse. Hvis katten strinter for at tiltrække det modsatte køn, kan problemet afhjælpes ved neutralisering. I de tilfælde, hvor katten strinter af usikkerhed eller for at markere sit territorium, kan problemet kontrolleres ved hjælp af produktet Feliway, som fås hos dyrlægen.
Feliway efterligner de specielle feromoner, som katten selv bruger for at afmærke sit territorium. Der, hvor du sprøjter Feliway, eller katten selv påfører det naturlige feromon, vil den ikke strinte. I nogle tilfælde vil katten dog ikke helt ophøre med at urinmarkere indendørs, men systematisk brug af Feliway vil sætte dig i stand til at styre, hvor den gør det, således at problemet bliver til at leve med. Desuden kan Feliway med held anvendes til at kontrollere indendørs deponering af afføring.
Indendørs urinmarkering
Lokalisér de steder, som katten afmærker med urin, samt andre iøjnefaldende genstande, som kunne være interessante for den, og påfør Feliway som beskrevet i brugsanvisningen. Du kan også stille kattens mad- og vandskål på steder, hvor katten kan finde på at strinte. Katte ønsker ikke at besørge eller strinte nær deres egen mad. Tænk desuden efter, hvornår problemet startede, og om der skete noget særligt på dette tidspunkt. Og læg mærke til, om katten strinter på bestemte tidspunkter. Det kan give en idé om årsagen til kattens strinten, så du kan prøve at løse problemet. Disse oplysninger er også nyttige, hvis du må søge hjælp hos en dyrlæge eller adfærdsterapeut.
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 67 Svar: 761
Det kan godt hjælpe at få ham neutraliseret hvis han ikke er det i forevejen---
en beskidt katte bakke kan være årsag til han tisser andre steder.
Han kan også være stresset..
det kan være mange ting.. håber du får sparet sammen og får løst dit problem..
knus
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Feliway, som er nævnt, er penge ud ad vinduet med en fertil kat. Det eneste der hjælper er kastration.
feb 2007
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 8 Emner: 57 Svar: 678
Når jeg har kastreret vores fertile ekstrem tissende hanner, så har jeg samtidig med kasterationen fået dyrlægen til at give en gang p-indsprøjtning. Covinan - det har fået dem til at stoppe deres tisseri, når de vågner fra narkosen.
Det vil jeg råde dig til at få dyrlægen til at give din hankat, når den skal kastereres for en sikkerhedsskyld.
Få ham til at give ham den i bagpartiet i tilfælde af, at der skulle komme en knude deraf - det kan ske men slet slet ikke noget du skal være nervøs for ifølge mine dygtige dyrlæger
HIlsen Heidi og birmabanden
okt 2005
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 25
Vi havde engang en killing der gjorde det, og han var ikke gammel nok til at blive kastereret så han måtte aflives. Piv.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
nov 2007
Følger: 29 Følgere: 26 Katte: 6 Emner: 26 Svar: 808
nov 2007
Følger: 29 Følgere: 26 Katte: 6 Emner: 26 Svar: 808
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Katte: 14 Emner: 14 Svar: 1.395
Jeg har en 3 år gammel kastrat som kun var fertil til han var 1½ år...og han strinter stadig på trods af hormonindsprøjtning osv. Heligvis lugter det ikke så slemt.
Så skynd dig hellere at få ham kastreret så han ikke får det som en indgroet vane.
Han pisser over ALT!