Hvorfor laves der så mange killinger ? {{forumTopicSubject}}
I den tid jeg har været herinde har jeg snart oplevet et utal af gange at folk ønsker et kuld killinger på deres katte.
Hvorfor er der så mange som liiiige skal have et kuld på deres kat, når der er så mange uønskede killinger i dette land ? Som kattelsker, skærer det mig i hjertet hver gang jeg ser det, da jeg ved at der vil være nogen af de stakkels killinger der ender på internater, smidt ud af ejeren når den ikke længere er en nuttet killing osv osv. Hvorfor ønsker folk at gøre vores problem herhjemme endnu større end det allerede er ? Jeg forstår det simpelthen ikke ??
Har set nogle bruge den gamle skrøne som undskyldning, "jamen hunkatten har godt af at få et kuld " Er folk virkelig ikke mere opdaterede end det ? Det var i slutningen af 80´erne, start 90´erne man sagde sådan, vi er da heldigvis blevet klogere idag, eller er vi ?
Så ser man undskyldningen med at deres hunkats åh så skønne væsen, bare må gives videre til et kuld. Jamen, for det første er der jo også en hankats sind der kan gives videre og selvom de killinger skulle arve deres Mors helt fantastiske sind, kan de killinger stadig være dem der ender i rendestenen ikke ?
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at vide, hvorfor folk gør det ?
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Katte: 6 Emner: 11 Svar: 1.784
apr 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Katte: 15 Emner: 15 Svar: 217
jeg har fået mine hun katte sterilisseret da jeg syndes det blev for meget med så mange killinger
men nu bor jeg på landet så de killinger vi har nu beholder vi da vi ikke kan komme af med dem
nov 2006
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 129 Svar: 402
alle har ret til at få killinger så længe de tager sig 100% af dem så kan jeg virkelig ikke se problemet
jul 2006
apr 2007
men nu er det jo ikke det der er tale om det er jo dyrer børn katten
nov 2007
Følger: 29 Følgere: 26 Katte: 6 Emner: 26 Svar: 808
Jo, man kan vel godt sige at hvis dem der laver et kuld, sværger at de beholder dem de ikke kan sælge er det på sin vis iorden.
Men det er jo ikke de statistikkerne viser, med så mange internatkatte og hittekillinger der er hvert år. Så er der alle de killinger der aldrig tælles med, da de enten er blevet druknet eller slået ihjel på anden vis.
Nu snakker vi kun katte i Danmark og jeg tror ikke der er så mange forældreløse børn i Danmark at folk burde stoppe med at få børn herhjemme. Men du skal da ære glad for at vi får børn herhjemme, da det er dem der skal forsørge dig og mig, når vi bliver gamle.
Så lad os holde os til situationen herhjemme i Danmark ok ?
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 18 Katte: 4 Emner: 58 Svar: 1.448
Jeg vil da ærligt erkende at jeg da også gerne vil have mig et kuld killinger som jeg kan gå og nusle pusle om, men det er ikk lutter lagkage med sådan nogle killinger, så det lader jeg andre om, bare ikke alle der tænker på minusserne, eller også gør de og mener der er flere plusser.
Og næste gang, hvis der bliver en næste gang, så køber jeg min killing hos en opdrætter der ved hvad de har med at gøre...
jun 2007
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 18 Svar: 72
moren har vi afleveret hos dyrelægen da hun 4 uger efter kom tilbage, hn er så blevet aflivet, efter at også dyrelægen havde forsøgt at finde hendes ejer
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.847
Hvis de gør det er det helt fint. Det har jeg ikke noget imod, det jeg har noget imod er uansvarlige mennesker der dumper deres killinger på motorvejen og ellers ikke sørger for at få steriliseret deres fritløbende katte..
Er det så også egoistisk og forkert af os som køber en racekat, fordi vi skulle jo hellere tage en moderløs og efterladt killing fra et internat til os?
nov 2006
og jo der er faktisk en del børn på børnehjem her hjemme i lille danmark.
jeg hader når folk herinde for det til at lyde som om at dem der opdrætter katte er bedre ind andre for det er i ikke................
jul 2006
Jeg opdrætter i øvrigt ikke, men er mere tryg ved registrerede opdrættere end BYBere og det er der altså en seriøs grund til.
jul 2006
Når vi er der, hvor alle sørger godt for deres killinger, så stopper mine protester også, men det er desværre ikke tilfældet.
nov 2006
hvad er det der gør at en racekat er bedre ind en hus/blandings kat?????
udover prisen for katten
nov 2006
dec 2006
Følger: 10 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 89 Svar: 1.398
jeg har nu en blandingskat, når hun har fået et kuld eller to bliver hun steriliseret, og så bliver der ikke killinger i huset før om en 10-15 igen.
så grunden er vel at jeg ikke vil snyde mig selv for den fornøjelse det er at følge et kuld fra dag 1. sorgen den dag de flyver fra reden bliver opvejet af al det fornøjelse man har af et kuld killinger. og ja- jeg regner med at finde gode hjem til dem, ellers må killinger vokse sig store her.
dec 2006
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 5 Svar: 45
Jeg har 3 killinger som nu er 14 uger, kunne aldrig drømme om at smide dem af et eller andet sted, kan vi ikke få dem solgt, tja så beholder vi dem selvfølige. killingerne kan jo ikke gøre for det.
Jeanette
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 3 Emner: 108 Svar: 686
Jeg synes forskellen på proffesionelt opdræt og almindelige huskatte, er, at selvom begge produceres i flæng, er standarden gennemsnitligt højere hos opdrætteren: Der er en hvis garanti for, at du får kvalitet for pengene, og at kattemor ikke blot er en pengemaskine.
Opdrætterens holdning er ikke, at få killinger for sjov fordi de da nok skal komme af med dem og det er hyggeligt at prøve. Men det er holdningen hos mange huskatte-familier. Jamen det vil jo være så hyggeligt for lille Julie og hendes veninder at der er kattekillinger de kan lege med til sommer.
Som nævnt, er det det gennemsnitlige jeg mener. Man kan og bør ikke skære alle over en kam. Men man bør forbedre danskernes viden om kærligt kattehold med omtanke for dyret.
aug 2007
aug 2007
okt 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 27 Svar: 123
Synes dog også at der er mange katte som bare bliver smidt væk når folk ikke lige gider have dem mere. dette synes jeg er ligeså sørgeligt. Når man køber en kat skal man virkelig overveje det, da en kat jo kan leve helt op til 20 år.
Men tror da os helt klart folk laver killinger fordi de synes det vil være sjovt og hyggeligt at have sådan nogle små søde katte, tror dog bare der er få der tænker det helt igennem, og sørger for at neutralisere, vaccinere osv. inden salg.
dec 2006
Følger: 3 Følgere: 22 Katte: 5 Emner: 73 Svar: 1.154
i mine øjne burde der være en kattelov og den skulle kræve at alle udekatte blev neutraliseret sådan at alle de små uønsket killinger pludselig ikke gik for lud og koldt vand jeg ville ønske at alle katte var mærket og at hvis man ville avle på sin kat så tænkte man sig om ....
phuuu men ved godt at det er utopia men er det oxo utopia at folk tager et ansvar for deres kat og det der kommer ??? at folk ikke bare fik killinger fordi ihhh de er såååå søde eller aiiiii hunkatten vil så gerne ha killinger hmmmmm ......... the End
nov 2006
Følger: 12 Følgere: 8 Emner: 88 Svar: 1.297
Det er da fulkommen malplaceret!
mar 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 4 Emner: 31 Svar: 320
Luna har selv fået mange uønskede kuld kattekillinger (også selvom hun var på P-piller), før vi fik steriliseret hende. Heldigvis havde vi ingen problemer med at afsætte dem.
dec 2006
jul 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 93 Svar: 603
Kan bare ikke forstå der er nogle der har så, undskyld mig, ondt i røv¤¤ over det? Som sagt, har alle ret til at få killinger - om nogle så er i stand til det, er jo en helt anden sag. Så længe man har økonomi, pladsen, tiden osv. til det, hvorfor er der så noget galt i det?? Fordi man sælger en blandingskat eller en huskat for 800-1000 kr, hvilket jeg mener man burde gøre, så er der da ingen der siger den ender i rendestenen? Det kan da ligeså godt være den dyre kat med stamtavle der gør det?
Jeg har selv tænkt mig at få ét kuld killinger inden Oliver skal kastreres. Og hvorfor skulle jeg ikke kunne det? De killinger jeg ikke kan få afsat hos gode købere, beholder jeg dem selv. Jeg vil neutralisere mine killinger inden afgang, vaccineret, loppe og ormebehandlet - ligeså vel som i gør med jeres stamtavle-katte?? Hvad er der virkelig galt i det??
jul 2007
Ligemeget hvad, er det da altid en egoistisk handling at få killinger - opdrætter eller ej..
nov 2006
kan kun give dig ret
dec 2006
jul 2007
jul 2007
jul 2007
jul 2007
I øvrigt kan jeg sagtens læse.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Jeg er da af og til stødt på killingekøbere, der uden at blinke fortalte, at de havde haft så og så mange katte, der var blevet kørt over, men når de nu skulle have en dyr racekat, ville de lave løbegård
I de fleste tilfælde er opdrættere mennesker, der har gjort sig overvejelser for og imod, <b>inden</b> de besluttede sig for at have opdræt, også med hvad dertil kan komme af problemer.
Andre - men bestemt ikke alle - der bare synes, det kan være hyggeligt og sødt med killinger, bliver mange gange ubehageligt overraskede, når killingerne når den alder, hvor de tonser rundt, måske ikke er helt renlige, vælter vaser, æder som tærskere og kradser i møblerne. Så er det ud med dem hurtigst muligt (måske i en grøftekant), og næste kuld er måske allerede på vej.
Og har man fået bare 50 kr. stykket og ingen udgifter haft til hverken optimalt foder, ormekur, dyrlægecheck og vaccinationer, er fortjenesten hjemme.
Jeg ved godt, dette er <b>meget</b> hårdt trukket op, men overdrivelse fremmer forståelsen
jul 2007
Misforstå mig ikke, jeg synes også det er noget svineri. Men er træt af at man bliver sat i den bås med at det bare ikke er okay, fordi det ene og det andet.. Men den kører jo ligeså meget den anden vej. Det er heller ikke alle opdrættere der tager en ordentlig pris for deres katte, for lige at komme med et andet eksempel - eller tager sig ordentlig af dem osv..
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 18 Katte: 4 Emner: 58 Svar: 1.448
Mennesker tænker nu en gang i penge...
Selvfølgelig er der også folk med "billige" katte der gør noget ekstra for deres kat, har selv haft en hjemmeavlet huskat hvor jeg brugte et 5 cifret beløb på hende over et års tid. Men det er jo ikke alle der tænker sådan.
Alle folk er forskellige og vi tænker ikke alle ens og slet slet ikke når det kommer til dyr, tror dog de fleste herinde på KG alle er folk der holder utroligt meget af deres dyr og vil gøre alt for dem, men det er ikke alle katteejere der er herinde, og mange steder er katten ikke andet end en musefanger..
Stamtavlen er et garanti bevis for at katten er i super duper top stand, at der ikke er indavl i den osv.
Og ja andre skal da også have lov at få killinger på deres katte, men kan de bevise at deres skønne hunkat ikke har forældre der er bror og søster?
Skal lige siges jeg har selv nogle skønne katte, der er ikke stamtavle på dem alle og jeg har en skøn blandings mis..
Tror jeg er blevet lidt hjernevasket af at være her på KG, men det er jo ikke en skidt ting, kan bare godt se logikken.
dec 2006
du har selvfølgelig en pointe med at bruger man ikke penge på selve katten er man mindre villig til at ofrer på dyrlægeregninger og div...
alligevel bliver jeg lidt stødt. den kat jeg har fået gratis er den der har haft de største dyrlægeposter her i huset, og det betyder intet for mig, hvor meget jeg bruger bare min kat er sund og rask. jeg mener at det er de absolut færreste der ikke tager et elsket dyr til dyrlæge ved behov.... og det uanset den oprndelige pris på katten.
nov 2006
Følger: 1 Katte: 4 Emner: 28 Svar: 112
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Og jeg "ofrer" akkurat det samme på mine hittekillinger (nogle gange mere) som på mine "fine" indfødte tavlekillinger, og jeg er også fuldt ud lige så kritisk mht. deres nye hjem.
Men generelt tror jeg desværre, jeg har ret.
Jeg husker f.eks. ikke at have set indlæg fra ejere af racekatte, der kviede sig ved at tage til dyrlæge, hvis det var nødvendigt, hvorimod man tit støder på det modsatte fra andre katteejere
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
På den ene side er der det personlige ansvar for egne katte / killinger….
På den anden side er der det kollektivte ansvar overfor de katte / killinger der er i overskud…..
Personligt har jeg det sådan, at jeg ikke begriber, at man overhovedet kan finde på at avle killinger, det være sig med eller uden tavle, når der er et enormt overskud af så ganske aldeles udmærkede katte. Folk har ret til at avle, ja, men jeg forstår bare ikke, at de kan få sig til det. ”Markedet” for katte bliver jo da mere end mættet (og er det allerede) hvis alle lige skal prøve at have et kuld på deres hunkat - som så får killinger, der lige skal have et kuld og så fremdeles…. Det bliver altså til mange katte! FOR mange katte. Bare se på internater, gul og gratis, dyrenettet, blå avis, vildkat.dk, KGs marked osv osv…
De fleste af os passer godt på vores katte, og de opnår ofte en høj alder, altså er det de færreste, der har behov for at anskaffe ny kat både hvert og hvert andet år. Flere og flere katte bliver neutraliseret, og alligevel er der et enomt overskud af katte. Så jeg synes sørme der er god grund til at holde lidt igen.
Og jow, jeg synes faktisk også, at opdrætterne godt kunne holde lidt igen. Og jow, jeg synes også at flere kommende katteejere skulle prioritere genbrugskatte, når de skal ud og anskaffe sig en ny kat.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Jeg synes forrresten det er sørgeligt, hvis det skulle være prisen for en kat, der er afgørende for, om den får en god behandling.
apr 2007
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.030
Grunden til at vi har reg. opdrættere er at mange folk gerne vil have en racekat fordi man så kan sige noget om deres karakter og udseende. Det kan man ikke med blandings katte. Derfor mener jeg at opdrættere har deres berettigelse til at opdrætte katte.
Det er jo lidt det samme som hvis vi alle ønskede at sætte os ned som brugtvogns forhandlere og bare tog en motor fra f,eks en maskot og satte den i en mercedes. Så ville man jo sådan set ikke ane hvad type bil man købte. De fleste ville jo tro det var en mercedes (for det ligner den jo) men den ville bestemt ikke have den samme motorkraft (egenskab) som kendetegner en mercedes. Håber I forstår hvad jeg mener.
Der ER alt for mange huskatte. Ja der er også mange racekatte, men folk tænker sig ofte lidt mere om når de skal ud og give mange penge for en racekat end hvis de får dem foræret.
Dette er ikke ment som en generalisering for jeg VED at utrolig mange ansvarsfulde katteejere der har fået en gratis kat passer og elsker dem lige så højt som hvis de har givet mange penge for dem.
Desværre findes der også mange i den anden ende af skalaen, som ikke tager det så tungt hvis deres "gratis" kat bliver kørt ned eller bliver væk. De henter bare en ny. Mange har måske blot fået katten, fordi deres børn ønsker sig en kat, men de vil ikke ofre det det egentlig koster at købe ordentlig foder, vaccinationer, neutralisationer osv. Andre vil ikke lade deres hankatte kastrere fordi det er "synd" for den. Fordi mænd har det med at sammenligne at de ikke selv ville ønske at blive kastrerede. Mennesker og dyr kan ikke sammenlignes på dette punkt overhovedet. Når deres hankatte så går indenfor og strinter, ja så bliver den smidt ud og får kun mad udenfor, fordi den pisser inden for og er et svin. Mange har heller ikke stillet kattebakke op indendørs "for det hørmer jo" og bliver gale når deres katte så har et "uheld" indenfor, og bliver dermed henvist til at være ude om natten og når ejeren ikke er hjemme.
Jeg har diskuteret dette mange gange med folk jeg kender, der har haft katte på denne måde og det har gjort mig vred og ked af det på kattens vegne mange gange.
Disse katte har altid været huskatte ikke racekatte.
jun 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 23 Svar: 156
nov 2007
Følger: 29 Følgere: 26 Katte: 6 Emner: 26 Svar: 808
Her er et eksempel på hvad jeg mener er fuldstændig grotesk:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=52370485
Hvorfor laves der så mange killinger ?