{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.036 visninger | Oprettet:

En killing der bider {{forumTopicSubject}}

Hej alle,
Jeg er ny herinde, men har nu endelig fundet ud af hvordan det virker.

Jeg har en killing på 4 mdr. som bider rigtig meget. Han bider i fingre, i ben, i arme og ansigt. Og han bider hårdt!
Han gør det hvis man kæler med ham (jeg leger ikke med ham eller noget, så han kunne opfatte det som leg).

Jeg er nervøs ved det, da jeg har et barnebarn på 2 år, der i forvejen er bange for katte - og hun skulle nødig få sådan en dårlig oplevelse. Ja og vi andre synes heller ikke det er sjovt.

Har nogen af jer mon et godt råd og en forklaring?

Min anden killing på 6 mdr. kunne aldrig drømme om at gøre det. De er samme race Cornish Rex.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En killing der bider
  • #1   17. dec 2007 Hej Dicte.

Kopier lige et gammelt svar herindefra, som brugeren der fik det havde gode erfaringer med at bruge! Hendes kat bed også!

I dyreverden, også hos solitære arter, "straffes" uønsket adfærd ved at ignorere/udelukke den der udøver en uønsket adfærd.

Du er nødt til at tale dit dyrs sprog, for dit dyr forstår ikke dit. "Hvæs" af ham, når han gør noget du ikke ønsker og ignorere ham, ved at gå væk fra ham. Lad der gå et godt stykke tid, inden du henvender dig til ham igen. (også selv om det kan være svært!)

Held og lykke med ham!

• #2   17. dec 2007 Lyder som Play Aggression

(link fjernet)

• #3   17. dec 2007 Tusind tak for hjælpen.

• #4   17. dec 2007
    Jeg ville tage ham i nakkeskindet og ruske ham, ligesom kattemor gør, og så sætte ham ned på gulvet, indtil han har lært ikke at bide :o)
    Selvfølgelig prøve at kæle ham, og bider han ville jeg fortsætte :o)

Mvh.

• #5   17. dec 2007 Ing-britt A

Tror du tænker i hundebaner nu *S*

• #6   17. dec 2007
    Karina.

Som jeg opfatter det Dicte skriver, er det hende der får påført smerte, er det da iorden??
    Efter min opfattelse skal det være hyggeligt at være dyr og menneske sammen :o)
    Det er jo ikke hyggeligt at katten skal lukkes ud når ens barnebarn kommer på besøg.
    Regnede med at nogen ikke ville bryde sig om det, men så kom med en bedre ide, der virker :o)

Mvh.

• #7   17. dec 2007 Ing-britt A.

Følger Dicte dit råd, så står hun pludselig med en meget sky kat der reagerer endnu mere aggressivt! Man må ALDRIG ruske en kat i nakkeskindet! Det gør ondt på katten, det kan skade katten og virker overhovedet ikke på dens adfærd med at bide!

Jeg har aldrig brugt den metode der her beskrives som hundeadfærd på mine rottweilere. Et greb/rusken i nakkenskindet på en hund opfattes af hunden som en aggressiv adfærd! Det tjener hverken hunden eller ejeren. Lydighed og lederskab opnåes, hverken hos hunde eller katte, gennem aggressiv adfærd!

• #8   17. dec 2007 Lis D.

Hvornår er det lige killinger skifter tænder? Kom lige til at tænke på, at det jo også kan være det der er grunden, hvis "bideriet" lige er begyndt.

• #9   17. dec 2007 Og udover Mai's første råd vil jeg lige følge op med at PIVE, udover at hvæse. Det er det en kat vil gøre når det gør ondt (udover hvæs og knurren). Min killing på 4. mdr forstår det og slipper straks.
    Og man behøver ikke lege med en killing for at den opfordre til leg :o) Har han først lært at man må lege med fingre osv, så har jeg læst et sted, at killingen ser dine hænder som "en anden killing/legekammerat" og selvfølgelig ikke lige overvejer hvor meget beskyttelse dine hænder har :o)

Også derfor man ALDRIG skal lære katte/killinger af lege med hænder, men kun med legetøj :o)

Og jo - det er vist ved 4-6 mdrs alderen de skifter tænder, eller?

Og mht at ruske i nakkeskindet - det vil jeg aldrig gøre! Og så har katte også en meget mere sart hals der forsåvodt består af sener, fremfor muskler som hos hunde :o)

• #10   17. dec 2007 Dicte,
    jeg forstår, at han bider, mens du kæler med ham - er det når du har kælet med ham et stykke tid? For så kan det være at han bider, fordi han har fået nok. Piv højt og stop kæleriet, idet han bider.

Du skrev *Han gør det hvis man kæler med ham (jeg leger ikke med ham eller noget, så han kunne opfatte det som leg).* Men du leger vel med ham nogle gange om dagen...? Brug kun legetøj når I leger - aldrig hænder.

Aktiverer du ham nok? De har jo vældig meget energi sådan nogle størrelser, og en jævnaldrende killing ville nok være en god ide.

• #11   17. dec 2007 Ing- britt skrev: *Som jeg opfatter det Dicte skriver, er det hende der får påført smerte, er det da iorden??
    Efter min opfattelse skal det være hyggeligt at være dyr og menneske sammen :o)*

Hold da helt op! Dyr kan ALDRIG have ansvaret for hyggen. Det er ALTID menneskets ansvar.
    At ruske en kat vil jeg kalde dyrplageri.

• #12   17. dec 2007
    Ved ikke hvordan i ville ruske katten, men det jeg gør er ikke dyreplageri :o)
    Vil lige sige at dem jeg har nu, har jeg ikke haft problemet med :o)

Mvh.

• #13   17. dec 2007 Marie N - Piv og hvæs er en rigtig god måde at fortælle katten at det den gør ikke er ønsket, så Katten også forstår det :o)

Ing-Britt - skal jeg ikke udtale mig om, men jeg synes det er dumt at udøve vold på katten når man kan benytte metoder så meget bedre egnet for katten..

• #14   17. dec 2007 Hvorfor læser i ikke bare det om Play aggression??

Man hiver/rusker osv ik i en kat. Det er ikke katteadfærd. Killingerne lærer via leg, hvornår deres bid er for hårdt, da deres legekammerat piver.

Katte har sådan nogle smarte fjedre øverst på tanden/oppe i tandkødet. Killingen skal lære hvor hårdt denne fjeder skal presses ved leg og ved jagt

• #15   17. dec 2007 Slå aldrig en kat og anvend aldrig fysisk afstraffelse.

Du lærer blot katten at frygte dig.

Du kan lære din kat ikke at reagere uhensigtsmæssigt ved i stedet at lære den en anden adfærd der enten er et alternativ til eller udelukker den uønskede adfærd.

Katte hader at blive overraskede, og derfor kan du bruge vandflasker, klap, hvæs, eller andre pludselige lyde (så som et kort NEJ) til at afbryde uønsket adfærd. Vær dog opmærksom på at en sådan taktik kun virker når du er tilstede. Og handlingen skal udføres omgående. Hvis du blot er få sekunder for sent ude, kan det være uden effekt. Du må handle så snart katten påbegynder sin uønskede adfærd.

Mange katteejere har beskrevet for mig hvordan de bruger et skub til at opdrage katten. De skubber håndfladen mod kattens ansigt, og dette er især effektivt når man skal afværge at katten bider. Slå aldrig katten, men skub blot blidt dens hoved tilbage. Dette kan ledsages af et "NEJ!".

En anden taktik, der kan anvendes, er at gøre visse former for adfærd umulig. På samme måde som et hus gøres børnesikkert, kan det gøres kattesikkert: sørg for at mad er i lukkede beholdere, sørg for at ting der kan gå i stykker eller være farlige holdes uden for rækkevidde. Sørg for at tunge ting som fx bogreoler ikke kan vælte. Der findes ting beregnet på børnesikring, der også kan anvendes til at kattesikre huset. Selvom analogien ikke er perfekt, er det stadig en god idé fysisk at forhindre problemer i at opstå. Fx: hvis du skal optø kød - anbring det i ovnen (kold!) - ikke på køkkenbordet.

Jo før du kan begynde at træne din kat til at afholde sig fra uønsket adfærd jo bedre. Det er nemmere når den er ung at lære den hvad der er acceptabelt og hvad der ikke er acceptabelt. Accepter aldrig en uønsket handling hos en killing fordi det er "nuttet" - det vil det ikke være når killingen er blevet til en fuldvoksen kat.

Der står også gode ting her fra inges kattehjem: http://www.inges-kattehjem.dk/?Aggresion#Aggresion

Har også fundet denne artikel :(link fjernet)

Håber at du kan bruge noget af det ovenstående.

Ang. hunde. NEJ man bide, rusker eller slår ALDRIG sin hund. Man enten ignorer dens dårlige opførsel og giver den først kontakt når ønskede adfærd er opnået. Eller tager fat rundt om næseryggen (tomlen på den ene side og de 4 andre på den anden) på den. Ikke hårdt bare holder. Det er den måde hundemor straffer sine hvalpe på. Man kan også lægge en hånd fast op på skulderbladet på dem, det er også en måde hunde straffer hinanden på.

Man slår ikke på dyr!

• #16   17. dec 2007 Tina D

Du er en darling*S*

• #17   17. dec 2007 Hvorfor det??? Men du er nu også en darling smiley

• #18   18. dec 2007 Eva K.

Pive, selvfølgelig den glemte jeg da lige! :0)

Kommentér på:
En killing der bider

Annonce