{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.321 visninger | Oprettet:

Er det egoistisk af mig?- planer om killinger. {{forumTopicSubject}}

Hverken Oliver eller Zira er neutraliserede, da jeg godt kunne tænke mig at få killinger på et tidspunkt. Mest fordi jeg gerne vil se mine kattes afkom og følge dem senere hen, men også fordi jeg nyder at have liv omkring mig. Jeg vil selvfølgelig passe hver enkelt killing med vaccination, orme/loppekur og hvad der ellers skal til før de får nye hjem. Jeg vil vælge køberen nøje ud og også gerne lave en købskontrakt. Jeg vil ikke sælge killinger til folk der lader dem rende løs ude, men kun til indekatte, eller til løbegård. Er det egoistisk af mig at tænke, at jeg gerne vil have killinger, bare én enkelt gang. Både for at mine katte og jeg kan opleve det?
Jeg vil selvfølgelig vente til de er gamle nok og derefter vil begge blive neutraliseret. Men jeg har bare en eller anden opfattelse af at mange her på KG ikke mener det er okay, at blandingskatte får killinger osv..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det egoistisk af mig?- planer om killinger.
  • #1   14. dec 2007 Selvfølgelig er det okay at de får killinger :o) - medmindre du prøver at sælge dem som 'ægte uden stamtavle' som mange gør...

• #2   14. dec 2007 Sabrina - Det kunne jeg aldrig finde på og vil heller aldrig gøre det udelukkende som en fortjeneste til mig selv. Killingerne vil koste det, som jeg har brugt på vaccination, dyrelægetjek m.m.

• #3   14. dec 2007 Selvfølgelig gør du ikke det :o) Men der er desværre mange der gør det. Jeg ved at nogen herinde vil synes at det er forfærdeligt hvis dine katte laver et kuld killinger fordi du ikke tjekker for sygdomme osv., men jeg synes nu at det er helt okay... Det er lidt for sort/hvidt at mene at KUN racekatte må får killinger.... Efter min mening...
    Held og lykke :o)

• #4   14. dec 2007 Kort - ja

• #5   14. dec 2007 Sabrina - Rart at høre din mening :o)

Anne - Hvorfor? Vil du ikke definere dit svar lidt mere.

• #6   14. dec 2007 jeg synes det er okay men hvorfor må de kun blive solgt som indekat og ikke som inde-udekat

• #7   14. dec 2007 Jeg er ikke tilhænger af avl på blandingskatte, men kan jo ikke bestemme over, hvad andre vælger at gøre.

• #8   14. dec 2007 ¤*´`*¤NKH og LBK¤*´`*¤ *
    Fordi jeg ikke synes det er okay, at folk lader deres katte rende ude som de har lyst til. De risikerer at blive kørt ned osv. og det vil jeg ikke lade blive skæbne for mine afsatte killinger. Og udover det, siger loven jo også at kattene skal holdes på egen matrikel.

• #9   14. dec 2007 Pernille - Nej det var jo det jeg var klar over. At mange sad med den holdning. Men kan jeg ikke få forklaret, hvorfor? Er kattene ikke gode nok, som blandingskatte eller huskatte? Fordi de ikke har testamenteret deres forældre m.m?

• #10   14. dec 2007 ja men hvis man har stor nok plads..
    vores naboer er i hvertfald bare glade kattene.
    det er jo ikke det fjerneste naturligt at gå inde hele tiden

• #11   14. dec 2007 Jeg er ikke tilhænger af et af mange grunde, som jo ofte også beskrives i vores tråde om stamtavle/ikke stamtavle.
    Jeg er tilhænger af registreret opdræt, det giver den bedste sikkerhed for køber. Samtidig ser jeg avl på blandingskatte som udvanding af racerne, som jeg heller ikke bryder mig om.

• #12   14. dec 2007 *glade for kattene

• #13   14. dec 2007 ¤*´`*¤NKH og LBK¤*´`*¤ *
    Den diskussion gider jeg slet ikke tage med dig, for det er ikke det min tråd handler om. Og jo, kattene kan have et ligeså værdigt og glædeligt liv som indekat, eller med adgang til løbegård.

Pernille - Okay, tak for dit svar.

• #14   14. dec 2007 Helt i orden. det har ikke noget at gøre med, at jeg synes at kattene er mindre værd, har jo selv en blanding, men med den viden jeg har i dag, var han ikke blevet indkøbt i sin tid, men kunne da slet ikke undvære ham nu smiley

• #15   14. dec 2007 Pernille - Jeg kan til dels godt forstå din holdning, men så alligevel ikke :o) Hvis jeg havde renracede katte, ville jeg nok mene det samme. Men jeg mener at mine katte, blanding eller ej, er ligeså dejlige, som havde de haft stamtavle.

• #17   14. dec 2007 Jamen, der er vi ikke uenige, jeg ser ingen forskel på mine katte, der er ingen højere elsket end andre på grund af race, det synes jeg nu heller ikke, at jeg har givet udtryk for.

• #18   14. dec 2007 Felis - Lad mig lige få på det rene.
    Zira får p-piller nu. Og så vidt jeg har forhørt mig om skal hun være mellem 1 år og halvandet år før hun er klar. Og så skal hun selvfølgelig have psyken til det, det er jeg klar over. At Oliver vil begynde at strinte, må jeg jo tage med.
    Økonomien skulle gerne kunne holde til det, lige pt. er jeg ved at oprette en konto der hedder "katte", som jeg lægger en sum penge ind på hver 14. dag, sådan at jeg altid har den sikkerhed, og at kattene skal kunne få den behandling de har brug for, ligemeget hvad det måtte koste.
    Ligeledes, har jeg da også taget til overvejning, at der kunne opstå problemer under fødslen og ja, det kan der jo ske for alle katte. Men hvorfor skulle jeg ikke kunne klare det, hvis en opdrætter kunne? Som sagt, vil jeg give mine katte, alle mine katte, hvad de har brug for, både mht. pleje, foder og dyrlægebesøg.
    Jeg har opflasket tre små killinger fra de var 2 uger gamle, og beholdt dem indtil de var 16 uger og fandt et dejligt trygt hjem til dem. Så det behøver du ikke bekymre dig om.

• #19   14. dec 2007 Pernille - Nej det har du ikke. Men jeg kan stadig ikke se hvorfor det ikke skulle være okay, at blandingskatte får killinger? Uden man skal sidde og få det dårligt over det.

• #20   14. dec 2007 Som jeg tidligere skrev, er jeg ikke tilhænger af det overhovedet. Hvis du selv synes, at det er okay, så er den vel ikke længere.

• #21   14. dec 2007 ~~ • *Wolfeye* • ~~ *
    Tak skal du have :o)
    Og endnu engang, jeg ville aldrig udgive dem som noget de ikke var. De er blandingskatte og ikke racekatte.

• #22   14. dec 2007 Hvis man blev skræmt af meningerne, skulle man ikke spørge, men jeg tror nu heller ikke, at det er tilfældet smiley

• #23   14. dec 2007 Jeg mener det altid er egoistisk at få killing - ligesom det er egoistisk at få børn. Og ellers vil jeg lade dig afgøre om du vil have killinger smiley

• #24   14. dec 2007 Jeg er ikke skræmt, ville bare høre lidt forskellige meninger omkring det :o)

• #25   14. dec 2007 May-britt - God pointe alligevel :o) Tak for svaret

• #26   14. dec 2007 Gallaxe - Hvis ikke jeg finder et godt og blivende hjem, så bliver de hos mig. De skal ikke bare til et andet hjem, for at have et. Hvis ikke jeg mener det er et godt sted, bliver de hos mig.

• #27   14. dec 2007 » Oliver & Zira smiley '

Du har helt ret i at katte kan have det ligeså godt og være glade som indekatte, som så amnge udekatte er. Min afdøde kat Tigger, er grunden til at vi nu kun har indekatte. Vi kunne simplethen ikke gøre det overfor TIgger, han havde muligvis levet det mest af sit liv udenfor, og så tage det fra ham? Han var ked af det i den tid vi havde ham inde pga han var blevet kastreret. Og da vi endelig lukkede ham ud igen, tror der gik en uge, ja så var han kørt ned. Og med de priser for mine 2 sibiriske, så synes jeg at de er for dyre at smide udenfor så de kan blive kørt ned. Og når de er to, så har de det også godt inde.
    Men til sommer bygger vi en kæmpe løbegård til dem. smiley Bliver de da helt sikkert også glæde for smiley

• #28   14. dec 2007 » Oliver & Zira smiley '

Min ja-svar var fordi du spurgte om det var egoistisk af dig. Og da katten er ligeglad, så er der jo kun dig tilbage..*S*

• #29   14. dec 2007 Mit svar til overskriften: JA!.
    Og jeg synes heller ikke det er hensigtsmæssigt, hvis I har så lidt plads, som jeg mener at huske, I har.

Mit svar har intet at gøre med at det at det bliver blandingskillinger, jeg fatter bare ikke, at man overhovedet kan overveje at avle killinger, så længe der bliver aflivet 20.000 katte hvert år. Jeg ville ønske at de søde, dejlige katte, der sidder og venter i deres bure på internater og kattehjem blev prioriteret. Der er ikke gode hjem til alle - og det bliver der aldrig, så længe folk tænker egoistisk.

• #30   14. dec 2007 Jeg har nogle blandings killinger på matriklen. De får samme behandling som mine racekatte får, dvs at de bliver vacc 2 gange, 2 gange ormekur og neutraliserede.

MEN er der så nogen som vil købe dem til prisen for mine udgifter??? Nææææ

• #31   14. dec 2007 » Oliver & Zira smiley .

Nu skrev May-Britt lige det jeg tænkte.

Jeg syntes at det må være op til dig selv om dine katte skal have killinger, men ja det er egoistisk når der er så mange katte i forvejen der mangler hjem. Verden er fuld af børn der trænger til et godt hjem, men jeg ville alligevel have mine egne to, foruden min mands tre.

Det der i det mindste er godt er at du har gjort dig en del overvejelser inden, det er der desværre ikke alle der gør!

Sanni Steinskog K

....Og med de priser for mine 2 sibiriske, så synes jeg at de er for dyre at smide udenfor så de kan blive kørt ned.

Den kommentar rystede mig da i min grundvold. Hvorfor sidder jeg med den følelse at Tigger var en huskat? Håber virkelig at jeg tager fejl, for kan da ikke se hvad pokker prisen på ens kat har at gøre med om man tager vare på dens sikkerhed og liv!

• #32   14. dec 2007 Ja, jeg ville jo være stærkt dobbeltmoralsk hvis jeg sagde at du ikke måtte.. ;o)

Direkte avl på blandinger synes jeg bestemt er forkert. Men ja, at det tilfældigvis er en blandingshunklat man har og vælger at få killinger på fordi man OGSÅ gerne vil have lov til at opleve den glæde og lykke det (ofte, kan også ende i sorg) det er at få killinger. Det mener jeg at alle må være forundt.

Det er dog enormt mange ting som man skal overveje grundigt og tænke over hvordan man vil gribe an og håndtere.. Men så vidt jeg kan læse, så er det jeg lige umiddelbart tænker på blevet påpeget af andre..
    Jeg har bestemt begået min del af fejl i min "killinge-rpojekt" - men vi lever og lærer. Og begge mine blandinger er nu kastrater - og det samme er min stamtavle-kat forresten.

• #33   14. dec 2007 stald Zederkof - og må godt nok indrømme at denne bemærkning gnider mig mod hårene: "selvfølgelig må blandings katte få killinger smiley
    Ellers kommer der jo ikke flere blandinger ;)"
    Jamen hvorfor skulle der dog også det???

• #34   14. dec 2007 Denne diskussion fører ingen vegne hen

Men jeg tillader mig dog at spørge dem som laver kinninger uden tavle:

Hvis i nu skulle sælge de små hjertebørn med 2 x vacc, 2 x ormekure, chipmærkning og neutralisering. Ville i så kunne komme af med dem?

Ja jeg kan ikke med det blandingskuld jeg har nu. Folk syntes de er for dyre, og jeg tar 2500,- for de killinger som garenteret er langhåret - meget langhåret. Det er jo ik nogle jeg tjener fedt på. Har haft dem i DBA til 1500,- men når folk så hører at neutralisering kommer oveni, så hører jeg aldrig mere - skulle de ik selv bekoste det??
    Måske 2000 er mere passende....men så sætter jeg penge i halen på killingerne...............

• #35   14. dec 2007 Eva K.

Nu er der jo rigtig mange der syntes at en rigtig kat er og bliver en huskat/blandingskat!

Personligt fortrækker jeg racekatte, men min mand har altså haft 27 huskatte og min datter har huskat, der er rigtig mange der kun ønsker sig huskatte/blandingskatte! Jeg ser da hellere, at fornuftige mennesker frembringer disse, end diverse kattehandlere. Hvis private ikke fik killinger, kommer vi da aldrig kattehandlere til livs! Nå ja ikke ligefrem kattehandlerne personligt, men deres "forretning".

• #36   14. dec 2007 Mai T - Altså - lige nu skelner jeg lige mellem huskatte (som der kan være racer blandet i) og bevidste blandinger mellem racer... :o)

Og jeg tror ikke problemet med kattehandlere er de hjem med en huskat eller blandingskat der får et enkelt kuld killinger for oplevelsens skyld. Nej, det er folks holdninger til katte der er problemet - og så de blandingskatte som stamtavle-katte der bliver solgt uden at være neutraliserede..
    Ikke-neutraliserede = kattehandlere kan bruge dem til avl.
    Holdning = mange folk ser ikke katten som noget særligt vigtigt eller dyrebart væsen :o( Se bare internaterne, det er jo ikke fordi der kommer et velovervejet kuld til verdenen at de bliver fyldt, det erfordi folk ikke vil tage ANSVAR for deres katte :o(

Anne - "Hvis i nu skulle sælge de små hjertebørn med 2 x vacc, 2 x ormekure, chipmærkning og neutralisering. Ville i så kunne komme af med dem?"
    Nej self. kunne vi ikke det. Vil dog bare lige påpege at mange opdrættere ikke neutraliserer mere end en gang, eller giver ormekure. :o)
    Jeg solgte mine med en vaccine. Var på det tidspunkt overhovedet ikke så meget inde i katteverdenen eller kattevelfærd at jeg anede en dyt om hvad opdrættere gør og ikke gør....

• #37   14. dec 2007 Stald Zederkof - Tror aldrig jeg har set en kat til ½ mio.
    Men til 2500 og opefter....
    Men du hverken vaccinerer, neutraliserer eller øremærker dine katte? Siden du hellere ville give 500-1500 for en blandingskat?

Men hvorfor i al .... vil folk så give guderne må vide hvor mange tusinde for en hvalp der ikke er gjort en dyt ved?

• #38   14. dec 2007 Eva K

Så du mener ikke at min pakkeløsning er et minimum for en kælekilling - altså noget du selv skulle "hælde" i killingen?

• #39   14. dec 2007 Jeg ser så overhovedet ingen grund til at blande MCO og NFO - hvorfor dog blande disse meget forskellige katte overhovedet ?
    Som opdrætter forsøger man at forbedre sin race - eller "bare" følge standarten.
    Og så kommer disse - jeg blander som jeg vil - og moser det hele sammen.
    Disse katte er faktisk meget forskellige i udseende og sind - hvorfor skal det overses og blandes i en pærevælling ???

• #40   14. dec 2007 meget muligt at du kunne få´en killing for 50,- men aå var det uden noget. Så skulle du selv 2xvacc, 2xormekur, chip, neutralision.

Hvad ville din killing til 50,- så være oppe på?

• #41   14. dec 2007 En langhåret killing UDEN noget er oppe på 450,- oven i det, så kan du lægge alt det der skal til, så kan du jo se hvad du får for 2500,-

Men man kan jo få en"ægte" NFO til 800,- men se så hvon den kat er holdt....Hvad skal du selv puutte i den??

• #42   14. dec 2007 * Stald Zederkof *

Hvad tog du for dem?

• #43   14. dec 2007 Stald Zederkof - Pointen er at hvis du gør alle de ting selv, som du jo skriver du gør. Jeg var nødt til at spørge for at få det at vide jo :o) Så kan du lige så godt købe en kat med stamtavle. Det er ikke stamtavlen der koster - den koster 175 kr. Det er alle de ting der er gjort ved killingen..

Anne - Det sagde jeg slet ikke noget om. Jeg kommenterede bare på hvad jeg oplever at opdrættere (som jeg opfatter som kompetente og meget opmærksomme på deres kattes velfærd) plejer at gøre.
    Får jeg nogensinde et kuld killinger igen - ja, så kan du da være helt sikker på at de bliver solgt efter ca. den pakkeløsning du lige har beskrevet..
    Men nej, jeg mener ikke nødvendigvis det er et minimum. Som det er lige nu er jeg meget i tvivl om det med ormekure, men skulle jeg selv have killinger, ja så var det da bestemt noget jeg ville sætte mig ind i...

Hov, så dog lige en fejl: "mange opdrættere ikke neutraliserer mere end en gang" håber I kunne regne ud at der selvfølgelig skulle stå "mange opdrættere ikke vaccinerer mere end en gang" - man kan jo forhåbentligt ikke gøre katten til kastrat mere end en gang ;o)

• #44   14. dec 2007 Eva K.

Nu tjekkede jeg lige » Oliver & Zira smiley to katte og jeg vil da helt klart mene at hvis det er egne katte der parres må resultatet blive en huskat! Derfor svarede jeg som jeg gjorde!

Blandingskat er for mig jo som du sikkert ved blanding af to racekatte og det er der jo ikke tale om her!

Hvis du genlæser mit første indlæg, var der en kommentar der rystede mig i min grundvold! Så jeg kan kun være enig med dig i, at alt for mange ikke tager deres rolle som katteejer seriøst og tænker på dyrets ve og vel!

• #45   14. dec 2007 Mai T - Ja, den læste jeg også og undrede mig meget! Som om prisen betyder noget for ens kærlighed og kattens værd.

Må indr'mme jeg ikke lige har kigget på de to katte i lang tid, men kunne sagtens være at resultatet blev huskatte, må da lige tjekke :o) (Jeg mener dog at en blanding af racer også kan være blandinger af andet end to stamtavle-katte, men f.eks. en stamtavle kat og en ikke-stamtavle-kat, som f.eks. huskat)

• #46   14. dec 2007 Eva K.

Det ved jeg at du mener, men jeg har jo lært noget andet så..... *G*

Der er jo tale om en blanding mellem en NFO/ukendt og en Maine Coon/huskat, så det må vel uanset vores forskellige diffinationer vel primært betegnes som huskatte ,hvis de får killinger! Eller hvad?

• #47   14. dec 2007 Mai T - Tror det har vlæret diskuteret så meget i diverse tråde, og at det ingen relevans har for de mulige killinger, eller at vi bliver enige om def. blanding af racer vs. huskatte, så jeg lader det vist bare ligge :o)

• #48   14. dec 2007 Det var nu ikke vores forskellige diffinationer, jeg ville diskutere,l men at når killingerne jo er 50% huskatte/ukendt og kun 25% Maine Coon og 25 % NFO ja så må de vel blive solgt som huskatte, og dem er der jo nu engang et stort marked for, da rigtig mange killingekøbere går efter en ganske almindelig huskat!

Med fare for at gentage mig selv, vil jeg da hellere se
    » Oliver & Zira smiley ' sælge killinger, med den indstilling hun har, end alle dem der får Ups-kuld, fordi de ikke får neutraliseret deres katte!

• #49   14. dec 2007 Mai T - Helt enig i din sidste kommentar.

Nej, når "halvdelen af katten" er anden race end huskat, ville jeg stadig hellere kalde den blanding af racer end huskat :o)
    men ja, mange ønsker en huskat. :o) Og der er da i hvert fald rift om dem fra hittekilling.dk så vidt jeg har overblik :o)

• #50   14. dec 2007 Det at de er på "hittekilling.dk" siger jo desværre alt for meget. Mange "ønsker sig brændende" en kat, men "kaserer dem så igen!".

Ikke om jeg kan forstå den tankegang!

• #51   14. dec 2007 Mai T - Ja og nej, vi tager jo kun moderløse killinger ind.
    Men ja, alt for mange tænker sig ikke om og tager ikke ansvar for deres katt(te) :o(

• #52   14. dec 2007 Der er da også mange hjemløse børn i asien og afrika, sydamerika osv. hvorfor holder vi danskere ikke bare op med at få børn til vi har adopteret og opfostret dem alle?

-Fordi mennesker føler en glæde ved at følge graviditet, fødsel og opvækst, og det nærmeste efter selv af føde børnene er at opleve noget vi holder af gå igennem de ting, og vi mennesker er gode til at knytte os til vores katte og andre dyr..

Og er huskatten et eller andet sted ikke også en bemærkelses værdig race?
    -Jeg mener at de til trods for at mange har levet i gaderne uden ejere, at hunkatte uden opsyn kunne finde hankatte at få killinger med at en hvis procentdel af disse killinger er overlevet, hvilke jo er de stærkeste naturens egen udvalgte..
    Naturen er nok den ældste og viseste af alle opdrættere og naturen tillader stadig huskatte få killinger?
    -ja der er kommet katte-hiv eller hvad det hedder og andre kønssygdomme, naturens måde at fravælge de svageste på? og regulere antallet...

Blåt en tanke..

Oliver og Zira> Jeg vil gerne høre hvordan det kommer til at gå med dit projekt killing.. Jeg vil nemlig også gerne være en egoistisk "killingemor" med hus-/blandingskatte smiley

• #53   15. dec 2007 Eva K.

Jeg troede også at "Hittekilling.dk" tog killinger fundet i naturen ind. Altså killinger der enten er "kasseret" af ejeren eller født af vildkatte!

• #54   15. dec 2007 Tak for jeres svar alle sammen..

Lige en ting, ang. det Mai har skrevet med at to blandinger der får killinger, vil få huskatte-killinger.
    Det er jeg ikke enig i.
    Oliver er maine coon / huskat
    Zira er norsk skovkat / formentlig huskat (ukendt)

Der vil jo derfor stadig være "race" i killingerne? Godtnok ikke meget, men de kan da vel heller ikke sælges som huskat, fordi de ikke er rene huskatte, men stadig blanding?

Men en ting er sikkert, igen.. Jeg ville aldrig sælge dem som race katte.

• #55   15. dec 2007 Pernille - du skriver at du er imod avl på blandinskatte/huskatte, fordi det udvasker racerne. Men, det vil så sige at huskattene, efter din mening, burde uddø? Det synes jeg personligt ville være rigtig synd. Der er mange mennesker som holder huskatte og passer dem godt, men som ikke ønsker en racekat. Dvs at disse mennesker ikke kunne have kat? Hvis kun racekatte 'måtte' få killinger, ville alle blandinger og huskatte jo uddø.

• #56   15. dec 2007 » Oliver & Zira smiley '

eller burde jeg skrive "kommende mormor" ? :0)

I mine øjne er der tale om huskatte, da jeg ser på det rent genetisk! Og udfra hvad de betegnes som iflg, de kattebøger jeg har studeret! Så længe du jo ikke sælger dem som racekatte, er det vel dybest set også ligegyldig hvad de kaldes! :0)

Det lyder som om, du har gjort dig nogle gode overvejelser, så jeg har kun tilbage atl ønske dig held og lykke med projektet!

• #57   15. dec 2007 Mai T - Det gør vi i hvert fald hvis der ikke er nogen mor til stede.. Min egen blev f.eks. først observeret med mor, men kom først til hittekilling efter moderen tilsyneladende var forsvundet..
    Og vi har fået en del henvendelse fra folk med både mormis og killinger der ikke ville have dem længere.. Dem tager vi ikke ind..

• #58   15. dec 2007 Line.

LOL!

Det er fint med mig, at du mener det! :0)

• #59   16. dec 2007 Jeg synes det er helt fint... Mange blandingskatte kan være ligeså sunde og raske som en racekat, ja oftere er den sundere.. alle mine blandingskatte har der aldrig været noget med, men fik engang en perser, den døde af katteaids.. så hvis du har tiden og energien til det.. så ja.. go for it.. smiley

Kommentér på:
Er det egoistisk af mig?- planer om killinger.

Annonce