{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.891 visninger | Oprettet:

FIP er IKKE smitsomt ! {{forumTopicSubject}}

I en anden tråd opstod der lidt misforståelser angående FIP, idet en debattør havde læst sig til at FIP er smitsomt.

Det slår vi så lige fast med syvtommersøm, at det er det IKKE.
Jeg ved godt, at der visse steder på nettet står opført, at FIP er smitsomt, men disse sider er enten ikke ajourført, eller tilhører simpelthen folk der ikke ved bedre.

Er man god til engelsk, ville det være en rigtig god ide, at kigge på Winn Feline Foundations hjemmeside, hvor Dr. Susan Little har skrevet mange gode artikler, deriblandt også om FIP.

Jeg vil lige fortælle, at her i DK, støttes forskningen omkring FIP, ret aktivt.
Vi er en lille flok der ved hjælp af et Raffle, samler ind til fordel for forskningen.........alle penge der samles ind, går ubeskåret til WFF. Dette raffle blev startet af Susanne Wehnert, som har et kæmpestort kendskab til kattens sygdomme og til FIP især.................hun kan altid kontaktes idet hun er JYRAK´s sygdomskonsulent.

FIP er kort sagt et muteret virus.
Dette virus hedder Corona og det er Corona der smitter og den virus er i sig selv ganske ufarlig. At have Corona i sit katteri er ikke ens betydende med, at man så har katte der vælter om og dør af FIP.

At gå i karantæne, fordi man har solgt en killing, der efterfølgende er død af FIP, er meget voldsomt og helt unyttigt. De regler der er fastsat er både gammeldags og håbløse.

Corona findes i alle katte (det er meget få % der ikke har virus) helt små killinger udskiller en frygtelig masse corona i deres afføring.
Jeg kender til opdrættere der har standset en hunkats karriere som avlsdyr, da nogle af hendes killinger døde af FIP. Også dette er halsløs gerning, idet det er påvist, at jo ældre katten bliver, des mindre Corona udskiller den.

Her er lige et par tips til når man opdrætter killinger, i forsøg på at mindske risikoen så meget som muligt.


Lad killingerne die så længe som muligt hos hunkatten, før du begynder at give vådfoder

Lav en separat tissebakke til killingerne og sørg for de ikke kan komme i de voksnes og at de voksne ikke kan komme i deres.Her i huset har vi sat en plastikkasse oven i en lille tissebakke. Vi har lavet et hul der er lige stor nok til killingerne at komme ind af

sørg for at killingernes omgivelser er rene ikke sterile*)

lad killingerne blive neutraliseret inden de rejser hjemmefra, samt fuldt vaccineret, det mindsker stressniveauet

Ind til videre er der ikke så meget andet vi kan gøre for vores killinger.

Mit største ønske......
Jeg ønsker mig, at dyrlæger verden over, vil opsøge viden om FIP, så de ikke gang på gang fejl-informerer, fejl-behandler.
Det er så let, så let. Det eneste de skal gøre er at enten tage kontakt til Susan Little, læse hendes hjemmeside eller tage kontakt til Tim Gryffin-Jones, som også er en stor kapacitet inden for området.

* jeg skrev ikke sterile omgivelser. Prøv at forestille dig at din killing lever helt sterilt og pludselig skal den som 12 uger gammel møde verden uden for sit sterile område. Den bliver smaddersyg og SÅ udvikler den måske FIP


Ohhhh sorry, så fik jeg mig lige skrevet varm...ups.
Håber I kan finde hoved og hale i det hele og at jeg ikke giver grobund til mere forvirring end godt er smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  FIP er IKKE smitsomt !
  • #1   5. dec 2007 super godt skreven. min dyrelæge siger at mellem 80-90% af alle katterikatte har coronavirus.... så det har vi stort set alle os der opdrætter, og ja, det er kun ved få katte at FIP så opstår...og hun siger nemlig også at det IKKE smitter! og at har man haft en kat med FIP er det håbløst at teste alle de andre fordi de vil næsten med garanti have corona, MEN det er IKKE det samme som FIP!


  • #2   5. dec 2007 Helt enig med Lone J !!
    Kan tilføje at Leukæmivaccinen desværre kan "provokere" kroppen til at udvikle fip,det har mine dyrlæger set flere gange og anbefaler derfor at katten er mindst 1 år gl.,før den får denne vaccine.


  • #3   5. dec 2007 Lone J

    Nemlig ja.... ALLE katterier har Corona, men det er kun få % som muterer til FiP

    Karentænereglerne ved FiP er også ophørt nu.

    Så må vi se hvor lang tid der går, før folk kommer af med den gamle lære...

    Men rigtig godt du lavede dette indlæg!!


  • #4   5. dec 2007 Jeg er stadig i tvivl om det virkelig IKKE er smitsom, men måske har jeg været rigtig uheldig?

    Jeg har læst at det smitter igennem kattebakken, eller hvis man slås og deres blod blandes (yderst sjældent, naturligvis)

    Corona virusen er noget, alle katte har, og jeg har læst at corona-virussen så "omdannes" til FIP, hvis kattens immunforsvar er svækket, og samtidig er meget stresset eller lignende, så forstørres chancerne for at man får FIP.

    Jeg har desværre haft to birmaer, og et hel killingekuld, der blev aflivet af FIP.

    Den 1. birma boede sammen med birma nr 2. og da den 1, blev smittet med tør fip, (mener at en VÅD fip gør at maven bliver større pga. noget med væsken, og en TØR fip er den "farlige" fordi man først opdager den alt alt for sent? )
    Men min havde den "usynlige" FIP, og det var en hård periode. Men da han blev aflivet, ville dyrlægen tjekke den anden birma, fordi han var i smitte-zonen. Og i 1. omgang var der ikke noget og se, men omkring. hmm.. 3 år senere, blev han syg af FIP og blev aflivet smiley

    Nu når jeg skriver det, så synes jeg stadig på en eller anden måde, at det godt kan smittes, især da dyrlægen ville have de andre katte skulle tjekkes. Og birma nr 2. blev ganske rigtig syg af FIP, igen en "tør" fip.

    Så jeg er ikke helt overbevist om det er smitsom eller ej..


  • #5   5. dec 2007 Jeg er ked af at læse om dine katte og det gør mig ondt for dig, men jeg er alligevel nødt til at skrive følgende.

    Din dyrlæge mangler at opdatere sin viden smiley
    Der findes IKKE nogen FIP test , det burde han vide og hvis han mener at de andre katte er i risikozonen for smitte af FIP, underbygges min påstand om manglende opdatering.

    FIP kan IKKE henbredes, så uanset hvornår det opdages, dør katten under alle omstændigheder.
    Katte der får FIP er sædvanligvis unge katte ( 0-1.5 år gamle) eller meget gamle katte, men man skal huske, at ikke ALT man ser er FIP, kun en obduction kan påvise om katten havde FIP.

    Når først Corona er muteret og blevet til FIP, udskilles den ikke mere via afførring, den udskilles slet ikke..........så bare for at gentage mig selv, så smitter FIP IKKE.


  • #6   5. dec 2007 Lige til dig igen Sarina smiley

    Jeg forundres lidt over, at du slutter dit indlæg med
    "Så jeg er ikke helt overbevist om det er smitsom eller ej.."

    Når nu der ved forskning, af forskere med årelang erfaring, anerkendelse og hvad ved jeg, er påvist det modsatte, nemlig at FIP ikke smitter..............ville jeg nok ikke lige sætte spørgsmålstegn ved deres viden smiley



  • #8   5. dec 2007 Hej Lone H.

    Okay, men min dyrlæge fandt da frem til det, efter hun tog en masse blodprøver?

    Nej, det ved jeg godt - at det ikke kan helbredes, og jeg håber virkelig at videnskaben snart finder en modvirkning mod denne sygdom. Og også mod alle de andre uhelbredelige sygdomme.

    Men hvis det virkelig er bevist, at det IKKE smitter.. så må¨jeg sige at jeg godtnok har været utrolig uheldig med mine birmaer smiley

    Nu skete alt det her for noget tid siden, (9 år siden plus den anden der døde for noget med 5-4 år siden) der var det måske ikke så meget viden om det, som der er i dag?


  • #10   5. dec 2007 Lise J

    Ja titer-tal er noget fanden har skabt. Mange raske katte er blevet aflivet på den konto, og mange syge katter er blevet erklæret for raske....


  • #13   5. dec 2007 Super godt emne, tak til Lone smiley

    Utrolig der bliver ved med at herske meninger om FIP smitter, men vel ikke så sært, så længe der stadig findes dyrlæger som ikke er opdateret på området.

    Jeg mener omsider at FIP er fjernet fra karantænereglerne på FD ???

    Jeg bliver lidt rystet ved at læse, at 'nogen' mener at man er i farezone med FIP hvis man vaccinerer mod leukæmi ??. Min lille nye avlskilling på 4 måneder er vaccineret med den vaccine som leukæmi indgår. Heldigvis viser hun bestemt ingen tegn på svaghed ....Nærmere tværtimod smiley



  • #14   5. dec 2007 Det kommer desværre nok til at ta lang tid med at få udryddet FiP-myterne

    Ta bare menneske AIDS, der er stadig mange som tror AIDS smitter via berøring, toiletbesøg, at drikke fra samme flaske osv


  • #15   5. dec 2007 Sarina smiley Jeg hedder Lone J og ikke Lone H, vil meget nødigt forbindes/forveksles med hende smiley

    Problemet er, at en blodprøve IKKE kan påvise FIP, den kan vise titertal, men de i sig selv er ikke en indikation for at katten har FIP.

    Rebecca.....njaaaaaaaa den om Birmaer tit får FIP kan der siges meget om.

    Ja der har været mange Birmaer der har udviklet FIP, det er i øjeblikket på forskningsstadiet hvorfor de tilsyneladende er mere udsatte. Mange danske/ europæiske opdrættere har sendt dna matriale til UC.Davies, så der over en årrække kan blive gjort undersøgelser på området.

    OM det er fordi Birmaen virkelig er mere disponibel...tjaaa nogen mener det...............andre mener, at fordi Susanne Wehnert i mange år har sørget for at især Birmaopdrættere er blevet oplyst om det seneste nye indenfor forskningen, ja så er vi generelt blevet mere åbne omkring emnet og derfor opleves det som om Birmaen er mere udsat.

    Anne har ret................hold da op hvor er der mange fordomme og myter........ikke kun om FIP ( ja gu´hjælpemig, der er oveni købet nogen herinde der advarer mod at købe kat fra katterier med FIP og det er opdrættere med mange år på bagen......nå men det viser jo bare, at nogen kommer videre, andre går i frø og tror for meget om dem selv og deres (manglende) viden..............nååå ja, folk tror skam også at Herpes = pest og deres største fornøjelse er at tale ondt om dem der har været så uheldige af have et udbrud..........ja jeg skriver...have et udbrud, for i modsætning til hvad mange mener at vide, så har over 90% af alle katte altså Herpes....................katte er VIRUS dyr, lær at leve med det eller begynd at opdrætte tissemyrer smiley


  • #16   5. dec 2007 Lone J, hovsa, ved jo godt du hedder J og ikke H smiley

    Men mine birmaeer havde alle symptomer på FIP, så jeg tror på at det var FIP, de havde.

    Jeg har også hørt at birmaer er dem, der let får FIP, men nu når det ikke er en smitsom sygdom, så tvivler jeg naurligvis på om det er rigtigt. Ellers har birmaer jo en dårlig immunsforsvar, og det synes jeg nu ikke de har smiley
    Så er enig i det Lone J skriver.


    En skriver at det ikke kunne være FIP, hvis en hel kuld dør. Men det var 3 killinger, og alle fik tegn på FIP. Så jeg har bare været rigtig uheldig.
    Moderen blev selv senere hen aflivet.

    Dog ville jeg aldrig tvivle på at købe kat hvis "familie" har fået FIP, netop fordi jeg, en stor del af mig, er sikker på at det ikke smitter.


Kommentér på:
FIP er IKKE smitsomt !

Annonce