Kat tisser i sengen/dynen {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg håber at der er en kattesagkyndig herinde som kan hjælpe mig.
Vi har haft kat i rigtig mange år, dog uden at have haft problemer med urenlighed. (har kun haft hunkatte)
Vi har for 15 dage siden hentet en han killing - Sofus - på 6 mdr. Han blev kastreret og chippet for 7 dage siden.
Skal lige nævne at det er min søn på 15, som manglede en ny "putte"-kat, efter hans missedame valgte at gå hjemmefra og ikke kom tilbage.
Et par dage inden tid hos dyrlægen satte han sig og tissede i min søns dyne. Tænkte at det var fordi han ikke var kastreret og at problemet ville løse sig hurtigt.
Men noget tyder på, at han ikke bare stopper igen.
Vi har nu igangsat Stop tisseriet projektet.
Vi har lagt voksdug på sengen.
Jeg har i dag købt en Feliway til stikkontakt.
Han bruger sin kattebakke, som bliver renset 2 gange om dagen og renset helt i bund hver 2. dag, hvor den vaskes med rodalon.
Sofus' comfort zone er på sønnens værelse, (der boede han fra start), men vi kan ikke lade ham være der for der går kun sekunder efter dugen er fjernet, så ligger der en sø.
Her til aften har han så også efterladt en sø, udenpå dugen.
Han er vant til både at være ude og inde, men vi har valgt at holde ham inde, indtil uge 7, så han ved, hvor han hører til.
Nu vil jeg bare gerne have stoppet det tisseri, for jeg magter ikke at vaske dyne flere gange om dagen.
Jeg har købt ny seng til min søn, men vil ikke have den ødelagt, så jeg håber at nogen kan hjælpe mig.
Han har entre og badeværelse lige nu, hvor han kan færdes. Der er adgang til kattebakke, frisk vand, mad, legetøj, kradsebræt og sovetæppe.
Hvad kan jeg mere gøre ?
Vi vil så gerne have Sofus på rette kurs, for alternativt må vi aflive ham.
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.255
Desuden er der en fare for, at det er blevet en dårlig vane.
Lugter dynerne bare det mindste af katteurin (for katten), bliver den ved.
Og sidst men ikke mindst vil jeg spørge, om kattens urin er undersøgt?
jan 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
Men han bruger bakken til begge dele....så jeg tænker ikke at der er nogen urinvejsinfektion.
Og ja, der er sandsynligvis spor i sengen (derfor har jeg også købt en ny til sønnen) der ligger nemlig en tyk skånemadras som jeg har sprøjtet rodalon, skuret med svamp og tørret med håndklæde, da den er for stor til at komme i vaskemaskinen. Dynen er vasket på 60 gr, hver gang.
nov 2013
nov 2013
jan 2019
jeg kunne dog tydeligt lugte forskel på kattebakken, da han var kastreret. Urinen havde mistet sin meget stærke lugt.
maj 2006
Følger: 24 Følgere: 267 Katte: 16 Annoncer: 2 Emner: 23 Svar: 356
jan 2019
Han har en bakke, og skal ikke dele med andre. Gruset er det samme, som han kom fra og den renses 2 gange dagligt og helt i bund med afvaskning hver 2. dag.
Den står uforstyrret.
maj 2006
jan 2019
maj 2006
jan 2019
jan 2019
Han er meget kælen og spinder straks man kæler ham. Han smider sig på ryggen og skal have nusset maven
Men en høj lyd kan få ham til at fare i skjul
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
prøv at kontakt jeres dyrlæge.
umiddelbart ville jeg nemlig mene at han skulle på en smertestillende kur i en periode. ja det lyder underligt men det virker super godt på stress. har selv haft en som fik det. han fik nemlige blærebetændelse hver gang der skete for meget. men han blev tjekket og det viste sig at være stress. og her virker smertestillende altså bedst. det forsvandt også ved mig
men det kan godt være at dyrlægen vil anbefale noget andet i dag. mit er nemlig næsten 10 siden.
det er jo hårdt når man lige flytter hjemmefra, bliver smidt til dyrlæge og der er så meget nyt i sådan et bette pus liv. nogle katte reagere bare på det mere end andre.
personligt ville jeg nok starte med lidt dr bach nødhjælp i drikkevandet - bare en dråbe i skålen. det giver nemlig ret hurtigt resultat.
jan 2019
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Hvis bakken er synligt snavset på kanterne, så kan du gøre dem ren, jeg bruger faktisk babyvådservietter til det, og sørg for, at der er så meget grus i bakken, så der ikke sætter sig i bunden af bakken.
Jeg håber alt bliver godt igen, men jeg ville nu lige få den tjekket ved dyrlægen, så der ikke er noget som kunne løses den vej, det ville jo være ærgerligt, hvis i ventede til det med at tisse, bliver en dårlig vane.
jan 2019
Han har til aften været meget aktiv og ikke gemt sig. Kun lige da støvsugeren kom frem. Dog tog jeg ham i sætte sig i vasketøjskurven. Han nåede ikke at gøre noget.... men blev straks henvist til bakken, som i øvrigt lige var gjort pinlig ren.
Jeg vil prøve kun at tage klumper og trække den lidt med afvaskning.
jul 2008
jan 2019
Men noget er sket. Han har været så fræk i dag at hoppe på køkkenbordet for at lave tag-selv-buffet. Hans tørkost stod nemlig der
jul 2008
jeg har prøvet det samme med dr bach. så blev katten lige lidt for modig
men bare det hjælper på at han ikke tisser de forkerte steder
jul 2018
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 9
jan 2019
Jeg syntes allerede nu at kunne se bedring i hans adfærd. Han har fået stue og køkken at bevæge sig i nu og har ikke lavet nogen narrestreger nogen steder. Heller ikke i den bløde sofa.
I dag vil jeg vaske sønnens dyner og puder med eddike for at se, om jeg kan få de sidste spor af tis lugt ud. Har ikke brugt eddike alle de andre gange.
I morgen får han så adgang til værelset igen. Så må vi se om han består eksamen.
jul 2018
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 9
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
jan 2019
Han har helt styr på kattebakken som renses for klumper dagligt. Han er møg fræk men samtidig voldsom kælen. Sønnen putter med ham i sengen og ingen tegn på strint eller søer. Han færdes i hele huset og nyder friheden. Dog holder vi ham fortsat inde i et par uger endnu, så han er helt sikker på, hvor han bor.
Så jeg tror vi er på rette vej.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Kat tisser i sengen/dynen