er min kat normal? Råd søges akut.. {{forumTopicSubject}}
Hej med jer,
Jeg håber i kan hjælpe mig med at afgøre om det er mig der er noget galt med eller min kat. For et år siden fik vi Fister som nu er en stor hankat af racen huskat (dengang var han killing). Vi hentede ham hos Kattens Værn og han er blevet kastreret. Jeg synes han opfører sig rimeligt destruktivt, men det kan også være at det bare er mig der ikke er klar over hvad det vil sige at have kat. Han har det med at kradse i alt andet end hans kradsetræ. Vi bor i en lejlighed på 120 kvm så der burde være masser af plads til at han kan boltre sig på. Alligevel kradser han løs i Min seng som snart er helt ødelagt i enden, en af spisebordsstolene som også snart er helt ødelagt, en lædersofa og to lænestole som er totalt ridset. Udover det er trægulvet i hele lejligheden også ridset fra når han leger eller får et løbeflip, og jeg taler ikke her om et par enkelte ridser- der er mange over det hele! Også selvom min kæreste klipper hans klør jævnligt. Han har et par gange bidt ledninger over også (en gang til vores telefon og en gang til en boremaskine jeg havde liggende. Desuden har han en irriterende vane med at hoppe op af vores dør til soveværelset MEGET tidligt om morgenen. I starten lod vi ham være inde i soveværelset om natten, men han er ofte meget aktiv om natten/morgenen og derfor betingede jeg mig at han ikke fik lov at være i soveværelset om natten, da jeg ellers ikke ville få noget søvn. Han fandt desværre hurtigt ud af hvordan døren skulle åbnes (han hoppede op på dørhåndtaget indtil døren åbnede). Det har så resulteret i at vi har måtte tage dørhåndtaget af på ydersiden. Det betyder så bare at han står og hopper op af døren indtil han får sin vilje og at malingen på døren er faldet af. Jeg har forsøgt at vende mig til at han er derinde, men enten så sidder han og spiser et eller andet han ikke må, eller også rumsterer han på natbordet lige ved siden af mit hoved og jeg har gået på arbejde mange mange gange hvor jeg lignede ja.. en hel kat! Han tror også han er en gravko når han går på kattebakken, hvilket betyder at der konstant ligger 5 kg kattegrus på gulvet.
Jeg er ved at have nået det punkt hvor jeg synes at 16-18 år med ham i selskab virker en smule uoverskueligt. Min kæreste siger at han er en hel normal kat og at vi bare ikke leger nok med ham selvom jeg mener der går en del tid med det. Jeg er bare ved at være ret træt af at min lejlighed ligner en slagmark hvor edward scissorhands har været på besøg.
Mit spørgsmål til jer er så; er det ham eller min indstilling til at have kat der er noget galt med? Håber i kan hjælpe en desperat katteejer! Kan det virkelig passe det skal være så besværligt at have kat?
sep 2006
Følger: 26 Følgere: 24 Katte: 2 Emner: 27 Svar: 599
Syntes ikke det er din indstilling der er noget galt med, jeg har 3 katte gående hvoraf den ene er en killing på 12 uger og du kan ingen steder se på møbler, gulve eller vægge at der er katte her.
Hvad der galt med din kat aner jeg ikke, men mon ikke du vil få nogle råd af andre brugere herinde.
Ville bare give dig min støtte til at det ikke er dig der er noget galt med
sep 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 178
For mig lyder det som om jeres kat keder sig ret enormt, og simeplthen laver ulykkerne når han ikke kan finde andet at give sig til.
For det lyder godt nok til han hærger mere end mit kuld killinger på 5 gør.
Langt den nemmeste løsning vil være at anskaffe sig endnu en ung, aktiv kat, der kan underholde jeres nuværende kat. På den måde for han brændt en hel del af sin energi af uden at det behøver at være på en destruktiv måde.
Og så prøv at bruge en vandpistol eller anden så i kan sprøjte på ham samtidig med i siger fy, når han så gør noget han ikke må.
Jeg solgte på et tidspunkt en killing til en ung pige der kun ville ha en kat. Han lagde præcis samme opførsel for dagen når han kedede sig, og da hun efter et par måneder kom tilbage for at få en legekammerat til ham, stoppede opførslen næsten fra dag til dag.
Den første killing havde simpelthen manglet så meget stimulering at selv negativ opmærksomhed var bedre end ingen opmærksomhed.
Siden den gang sælger jeg ikke katte til liv som enekat mere.
Held og lykke med din misling.
Mvh Helle
jan 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 187 Svar: 1.885
på trods af at jeg har et kattemiljø der går op til loftet og er næsten 2 meter bredt..
Jeg prøvede at smøre diverse ting alle mulige steder, og hver gang jeg så det skyndte jeg mig at sige "NEJ!".. han stoppede så også, men der var skaden jo sket..
Min nye maine coon kradser også lidt hist og her.. Og jeg forsøger mig med at skælde ham lidt ud (Altså sige "NEJ!") når han gør det steder han ikke må, og så roooser jeg ham til skyerne når han gør det på kradsetræet.. Det har hjulpet.. Måske du ku prøve det også?
okt 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 40 Svar: 210
jan 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 187 Svar: 1.885
sep 2007
mar 2005
Følger: 20 Følgere: 19 Katte: 8 Emner: 16 Svar: 236
aug 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 4 Svar: 45
Vores Emil kradsede også i vores træmøbler,men ikke mere,fik det gode råd herinde at sprøjte citronsaft på og det hjalp, da duften så forsvandt og jeg kunne se han ville til det igen,sprøjtede jeg engang til,og siden har jeg ikke været nød til at sprøjte,så den vane er han kommet væk fra. Håber du finder en løsning
sep 2007
dec 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 63
aug 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 4 Svar: 45
er min kat normal? Råd søges akut..