12. jul 2007 Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 5 Emner: 78 Svar: 510
Ernæring og andre gode råd {{forumTopicSubject}}
Bare lidt ernærings info som jeg altid giver med til mine killinge købere, og som jeg har stående på min hjemmeside.....
Måske andre kunne drage lidt nytte....
Ernæring
VAND er kattens vigtigste næringsmiddel
PROTEINER er legemets byggesten - de er nødvendige for at kunne producere aminosyrer.
Aminosyrer er nødvendige, når katten skal udvikle og reparere muskler, hud og pels. I færdig produceret kattemad ( fuldfoder ) findes alle de vigtige proteiner. Især Taurin er vigtig, da mangel på dette bl.a. kan forårsage blindhed.
FEDT er en god energikilde, som er vigtig for opbygning af celler og for at transportere fedtopløselige vitaminer rundt i kroppen...
KULHYDRATER frigiver energi til katten. De findes blandt andet i grøntsager, som er i færdigproduceret kattemad.
MINERALER er vigtige for afbalanceringen af kropsvæsker, stofskiftet og udviklingen af knogler og tænder. Balancen er vigtig, da for meget at et mineral, kan lede til mangel af andre.
VITAMINER er katalysatorer for legemets enzymdannelse. At give raske katte ekstra vitaminer, kan i visse tilfælde være direkte farligt ! Mangel på vitaminer er usædvanligt hos katte, men kan optræde ved sygdomme, som medfører væskemangel. I fuldfoder findes alle de vitaminer som din kat behøver.
Gode Råd........
* Kontakt altid dyrlægen, hvis katten ikke virker rask
* Få katten vaccineret efter dyrlægens anbefalinger.
* Få katten forsikret. Ved ulykke eller sygdom kan dyrlægeregningen blive meget stor. Er katten forsikret kan du nøjes med at betale en selvrisiko.
* Få katte kontrolleret mindst en gang årligt for utøj/parasitter.
* Katte er natdyr og sover meget. Sørg for, at der er et sted hvor katten kan få fred og ro.
* Er der børn i familien, skal børnene lære, at katten ikke er et stykke legetøj. De skal lære at respektere, når katten viser, at den vil være i fred.
* Har du pejs eller brændeovn, bør katten lære fra starten, at det er forbudt at færdes i nærheden af disse. Varme sten, ruder eller metal kan give alvorlige brændsår.
* Lad aldrig en kat være alene med levende lys, kogende vand, åben ild, eller lignende.
* Lad ikke katten lege med plastikposer eller elastikker.
* Luk altid låger til vaskemaskinen, tørretumblere og opvaskemaskiner
* Undlad at have potteplanter med giftige blomster og blade i hjemmet.
* Løft aldrig katten i nakkeskindet ! Hold den ene hånd ved forpoterne og den anden under bagdelen.
* Giv aldrig katten ben fra kyllinger eller lignende. Disse ben går let i stykker og kan skade kattens mave-tarm-kanal.
*Glem ikke at lege og kæle med din kat hver dag. Gør det til en regel, at du skal høre din kat spinde HVER dag ;o)
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 36 Svar: 262
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
Men ja, vigtigt er det, for optagelse af andre stoffer, og udskillelse af giftstoffer osv., men synes det er lidt spøjst formuleret med nærings-middel?? Gerne begundelse til hvorfor
Ellers rigtig gode og nyttige tip og informationer :o)
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 5 Emner: 78 Svar: 510
Hvad er næringsstoffer?
Næringsstoffer giver enten katten energi (kalorier) eller medvirker i eller understøtter de vigtige funktioner i kroppen. Kroppen omdanner næringsstofferne protein, kulhydrater og fedt fra det foder, den får til energi. Andre nødvendige næringsstoffer er vand og de forskellige vitaminer og mineraler. Katten har brug for bestemte næringsstoffer fra alle 6 ovenstående grupper.
Derfor skrev jeg vand = næringsmiddel ;o) håber at det gjorde det mere forståeligt ??
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
Ernæring og andre gode råd