Opfølgning på kattevask... {{forumTopicSubject}}
Har tidligere haft en tråd om vores store maine coon Hotlips, der var frygtelig fedtet i pelsen. Vi vidste ikke lige hvad vi skulle gøre ved det, -og dyrlægen sagde der ikke var noget galt med hende.
Har lige så lige haft dem til dyrlægen igen til den årlige vacc. og i den forbindelse kiggede hun på hende igen og sagde så det var svamp(hun kaldte det noget andet, men det var en svampelidelse i hårbunden)
Vi har så vasket hende med Nizoral shampoo(bruges også til mennesker mod skæl der jo også er svamp) Det bruges som kur over 3 uger, 1 gang ugentligt.
Og det har hjulpet fantastisk. Hun ser rigtig dejlig ud og er "lækker" igen for første gang i næsten 4 måneder.
Så er mit spørgsmål så bare - vil det mon komme igen, er der nogle der har haft nogle erfaringer...?
(Så vild er hun jo heller ikke med at komme i bad hele tiden)
jan 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 5 Emner: 9 Svar: 148
Har dyrlægen dyrket en prøve på hårrene? for at udelukke ringorm?
dermatitis kan komme igen ja.
mvh katja
feb 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 2 Emner: 12 Svar: 10
mar 2005
Følger: 20 Følgere: 19 Katte: 8 Emner: 16 Svar: 236
Nej - hun dyrkede ikke - men første gang hun så det mente hun jo ikke der var noget galt.
Det var ikke dermatitis. Det var svamp og det var et andet ord for svamp jeg ikke har hørt omtalt i forbindelse med mennesker. Hun nævnte at det oftest sås hos hunde. (- Jeg må prøve at søge på det)
Får de også voldsomt fedet hår af ringorm?? det troede jeg ikke, jeg troede de tabte hår i "pletter" ? Hun har ikke fældet mere end vanligt, og der var meget skæl i hårbunden, samtidigt med at hårene var fedetede.
Ingen af de andre missere har noget.
Grunden til jeg spørger om det kan komme igen er at det på flasken står noget om vedligeholdelses vask, men det er jo også en menneske shampoo.(Nizoral)
Æblemost: Ja jeg spørger hende da bare, skal snart op med de 3 næste til vacc.
jan 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 5 Emner: 9 Svar: 148
Ringorm kan give udslag på forskellige måder, og giver i starten ikke altid "ringen"
Min veninde har været igennem en simpel svampebehandling med shampooen.... det blev ved med at komme, det viste sig også som skæl... 3 måneder senere fik hun dyrket en prøve, og ja det var ringorm.
Som min dyrlæge siger...enhver hudforandring skal dyrkes for at udelukke ringorm.
( dermatitis er fællesbetengelse for svamp )
mar 2005
Følger: 20 Følgere: 19 Katte: 8 Emner: 16 Svar: 236
- Forårsaget af enten bakterier (oftest), ydre påvirkninger der virker som allergener(overfølsomhed),svamp, psoreasis, el andet.
Hudlidelser fremkaldt af svamp kaldes specifikt Dermatomycosis. Angriber hud, hår og negle. Altsammen på mennesker - da det er det eneske jeg skal forsøge at gøre mig klog på..*GG*
Men når så det er sagt- Vidste ikke ringorm på katte kunne starte med fedtet hår, - uden knækkede hår og bare pletter, så jeg vil da holde skarpt øje med skattebassens hårpragt og hvis der ser ud til at komme fedtet hår igen så er det afsted til min gode dyrlæge..:-)
Opfølgning på kattevask...