1.386 visninger
|
Oprettet:
"Ægte men uden stamtavle" - Hvad? {{forumTopicSubject}}
Altså.. Jeg sad og kiggede rundt på markedet og ser "ægte men uden stamtavle" rigtig mange steder.
Nu er jeg hverken avler eller erfaren katteejer, så jeg må altså bare spørge - Hvorfor er der ikke stamtavle på en kat, hvis den er ægte?
Undskyld det dumme spørgsmål, men min nysgerrighed tog over
mar 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 26 Svar: 506
Andre gange er det fordi 2 katte fx maine coon er blevet parret og opdrætteren holder på at de begge er maine coon, dog uden at de har bevis for det med en stamtavle...
Sådan har jeg i hvert fald forstået det
jun 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 337
Det er en helt anden sag, hvis stamtavle kan skaffes... Så burde de skrive "Stamtavle kan skaffes" eller noget i den stil.
mar 2007
Med en stamtavle vil du få større garanti for at den kat du køber er som den race skal være... det kan man ikke være helt så sikker på hvis du køber en "ægte men uden stamtavle". Dem der sælger sådan en kat kan jo sige hvad de vil - evt sige den er ægte for at tjene mere på det?
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Katte: 1 Emner: 12 Svar: 54
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 2 Emner: 10 Svar: 304
En kat er kun "ægte" hvis der er tavle på - dvs et bevis på at dyret har de egenskaber racen nu engang skal have.
Alt andet er en huskat.
mar 2007
maj 2007
jun 2007
jun 2007
Kunne godt tænke mig at høre, hvorfor der ikke er tavle på disse "ægte men uden stamtavle" katte...
maj 2007
mar 2007
jun 2007
Det må da være muligt at skaffe den hvilken som helst dag.
mar 2007
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.224
dec 2006
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 4 Svar: 320
jun 2007
Hvis jeg var opdrætter ville jeg da ikke spare sylle 200 kr på en stamtavle, når jeg sælger katte til flere tusind kr. Virker underligt på mig.
jun 2007
okt 2005
Og opdrættere MÅ ikke sælge katte UDEN stamtavler
jun 2007
mar 2007
okt 2005
Men det lyder bedre at sige de har.
Nogen "opdrættere" har osse stamtavler de kan vise som er mor og farmis´s -disse tavler har tit bare aldrig tilhørt de forældre.
Men ægte katte har tavler osse i kælekatteudgave, for ægte katte kender man forfædrene på. Det er tavlen der beviser at du har en ægte kat, og at der ikke har været en blandingskat i f.eks 3´generation.
Så det er en fornuftig holdning du har.
sep 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 6 Svar: 551
Og er man medlem af en hovedklub, så må man ikke sælge racekatte uden stamtavler! Man kan heller ikke nøjes med at søge stamtavle på enkelte killinger i et kuld. Alle killingerne skal stambogsføres på samme tid!
Dette betyder, at en registreret opdrætter ikke må/kan lade køber bestemme, om de ønsker at få stamtavle på en given killing. Den *skal* følge med katten!!! Uanset om denne sælges eller foræres væk. Det er snyd og bedrag, når en opdrætter lader køber selv vælge om katten skal være med eller uden stamtavle!!!
Og ja - en stamtavle koster kun 175 kr. Det er kun en brøkdel af prisen på en racekat, så vær på vagt hvis en opdrætter tilbyder jer en kat billigere, hvis I fravælger stamtavlen. Det er ikke den, der gør det dyrt at opdrætte ordentligt
mar 2007
maj 2007
mar 2007
aug 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 3 Emner: 6 Svar: 19
Da jeg selv kun har huskatte, kan jeg ikke hekt snakke med om race katte...
Men hvis en kat kun kan få stamtavle inden de 10 mdr... så må den jo alligevel være en ægte racekat.. altså bare uden stamtavle... for hvis muligheden har været der for at man ku få stamtavle.. så er den jo os af "rigtig" afstamning.. elle rhvad??
Ved da med min sankt bernhards hund.. han er ægte men uden stamtavle... ved bare ikke lige om det er det samme begreb... hehe...
men er jeg helt på afveje med de katte???
dec 2004
Følger: 33 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 107 Svar: 1.385
Lad os nu forestille os, at en pige der hedder Maren gerne vil have en kat. Den skal helst være af en bestemt race, hun ønsker sig brændende en Norsk Skovkat. Men hun ved at disse katte er ret dyre og hun kan ikke vente til hun har sparet op, for hun ønsker sig altså den kat så meget.
Hun gør, som ca. 95% af alle der gerne vil købe racekat, hun leder på nettet. Hun falder over en annonce i den blå avis. Sørme da, Norske Skovkattekillinger til salg, ægte men uden stamtavle og de er BILLIGE...weeeee, det er jo lige noget for hende, den stamtavle betyder aldrig en dyt, det er jo kun et stykke papir, ikke?
Maren tager ud for at kigge på killinger...uhhhh de er nuttede. Hun får fremvist 2 voksne katte, jooo de ligner godt nok skovkatte, nå ja hankatten er godt nok korthåret, men den søde opdrætter fortæller, at det er fordi han er i sommerpels og desuden kommer fra en speciel linie af korthårede skovkatte.
Maren vil ikke gøre sig klog på linier og avl og sådan noget, for hun har ikke sat sig ind i det, for hende er det vigtigste at få en dejlig skovkat.
Opdrætteren imponerer Maren, med alt det hun kan fortælle og Maren lægger 1500 kr. på bordet, får den udvalgte killing i en transportkasse og inden hun går, får hun at vide, at det nok er en god ide, at vaccinere killingen inden alt for længe. Oi hvor seriøst, tænker Maren og tager glad hjem med sin nye lille ven.
Et par dage senere får den lille killing diarre. Maren ringer til opdrætteren, der beroliger hende med, at det bare er flytningen.
Fint nok, men diarreen fortsætter. Maren tager den lille til dyrlæge, for den skal jo også vaccineres. Dyrlægen vaccinerer ikke killingen, men giver Maren medicin med hjem til killingen og siger hun skal komme igen om 8 dage, så killingen kan blive vaccineret. Dyrlægeregningen er på 400 kr.
Diarreen stopper og 8 dage senere bliver killingen vaccineret. Dyrlægeregningen er på 350 kr.
Maren aftaler med dyrlægen , at killingen skal neutraliseres om en måned. Dyrlægeregning 800 kr.
Der går et par måneder og pludselig begynder killingen at mistrives, den får igen dårlig mave, den spiser ikke rigtigt noget og den sover meget. Lidt efter lidt begynder den at se meget tynd ud, dens øjne er matte og pelsen er ikke plejet, for killingen orker det ikke.
Dyrlægen mener at killingen har FIP og anbefaler en aflivning. Maren ringer til opdrætteren, som nu slet ikke er så venlig mere. Hun fralægger sig ethvert ansvar og fortæller Maren, at kattens sygdom alene skyldes hendes uvidenhed. Slut på den samtale.
Maren har INGEN steder hun kan henvende sig, da hun forsøger at snakke med opdrætteren igen, vil denne overhovedet ikke kendes ved at have solgt hende en killing.
Marens samlede udgifter på denne killing har været 3250 kr.
Havde Maren sparet penge op og købt hos en registret opdrætter, som er forpligtet til at sælge alle killinger MED stamtavle og MED salgskontrakt, havde hun stået i en helt anden situation. For havde den opdrætter også fralagt sig al ansvar, så kunne Maren have henvendt sig direkte til opdrætterens hovedklub for at få hjælp.
Okay denne historie er sat på spidsen, jeg ved godt der også er gode mennesker der sælger katte uden stamtavle, det jeg vil med min historie er; at man som køber faktisk står som Palle alene i verden, hvis tingene går skævt.
aug 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 3 Emner: 6 Svar: 19
men det gav mening... hehe...
Havde nok ikk lige tænkt på at man ku ende i den slags.. vil selv gerne ha en norsk skpvkat.... hvilket BLIVER med stamtavle nu :))
jun 2007
Jeg bekymre mig ikke over tavler og det er slet ikke derfor at dette indlæg er blevet lavet.
Jeg fandt det bare meget underligt, at så mange "ægte" katte blev solgt uden tavle.
Begge mine er blandinger og det har jeg det meget fint med - Elsker dem mere end noget andet og ville da aldrig bytte dem for en "race kat", men hvis jeg skulle lægge så mange penge på bordet for en ægte kat, så skulle der også være tavle på den. Ellers kan man ende med noget helt "forkert" og da jeg ikke er opdrætter ville det s ikkert ske
Igen - Mange tak for alle de gode svar
jul 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 765
Jeg under mig lidt, over at nogle mennesker har valget mellem stamtavlen eller ej, en registret opdrætter HAR pligt til at sælge stamtavlen med katten. og stamtavlen SKAL følge katten så længe den lever. Om den blot er til kæl. Og de 175 kr den stamtavle koster, den kan komme til gode i mange sammenhæng.
Ligesom Lone J's historie. Der kan man evt lave det om til haleknæk (med hensyn til avl). Du køber i en kat, du vil gerne have et opdræt, din kat får sit første kuld, men alle killingerne har knækket haler, og 2 er det sket i rygraden, og de er døde. et 1 senere for katten igen, denne gang er det alle killinger der er dødfødte pga. knæk i rygsøjlen. Uden stamtavle, ingen hjælp at hente. Med stamtavlen, kan du finde ud af hvilken kat i din kats aner problemet kommer fra.
Man har dog pligt som opdrætter at lade en kat med medfødt haleknæk neutralisere.
En ægte racekat i mine øjne har en stamtavle.
- Kristina
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 63 Emner: 421 Svar: 4.876
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 63 Emner: 421 Svar: 4.876
"Ægte men uden stamtavle" - Hvad?