{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.422 visninger | Oprettet:

katte og rygning {{forumTopicSubject}}

Hvad er jeres holdning til det, og hvad gør i selv?

For det første ryger jeg slet ikke, men jeg synes at røg og dyr er et meget dårligt mix! Jeg synes ikke man skal ryge når man er sammen med sine dyr - ihvertfald ikke på nært hold. Min mormor ryger, men jeg har bedt hende gå udenfor og ryge når hun besøger os, så oscar ikke skal "forgiftes" af det.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  katte og rygning
  • #1   7. jul 2007 anna sådan lige et spm også tænder du nogen sinde starinlys?

kæresten ryger i køkkenet

• #2   7. jul 2007 man kan jo ikke lave om på sine vaner, og man skal da selvfølgelig have kat, hvis det er det man elsker, så længe man ikke puster røgen ind i hovedet på dem - det er det jeg mener smiley

• #3   7. jul 2007 natascha f: okay, det lyder fornuftigt , det med at der bliver luftet ud smiley

ditte a: ja da, men selvfølgelig ikke sådan så katten kan komme i nærheden af det , det er åben ild smiley

• #4   7. jul 2007 Vores hjem er røgfrit.

• #5   7. jul 2007 nej men jeg tængte mere på at der er mange flere giftstoffer i et lys end der kommer af at ryge det er bevist, og så er min far levende bevis for han er ryger, men det kan han sagtens holde til men er der et lys i huset så mister han luften med det samme, men tro mig jeg viste ikke det var så usundt før min far fik astma og jeg selv fik en søn, så vi tænder lys meget meget sjælent for vi giver 55 kr for 12 lys for at det ikke skal være noget i dem hehe

• #6   7. jul 2007 Hjemme hos os bliver der heller ikke røget, men det er ikke kun på grund af Wood - jeg bliver selv syg, hvis der bliver røget i nærheden. Så hjemme hos os må folk gå ud, hvis de skal ryge - mit hjem skal ikke forpestes af det. Men nu er det heldigvis heller ikke mange i vores omgangskreds, der ryger, så det er ikke så stort et problem smiley

• #7   7. jul 2007 ditte - ej hvor vildt. det skal jeg tænke over, for så skal jeg ikke tænde starinlys, men min mor er helt pjattet med levende lys, så vi bliver nok syge, bare ollie ikke gør! smiley

• #8   7. jul 2007 haha ja men der er jo også vokslys hvor der næsten ingen giftstoffer er i de bliver jo også det dyre det er den der bliver brugt her

• #9   7. jul 2007 ok, tak for tippet smiley

• #10   7. jul 2007 helle h: god idé, kloge katte smiley he he

• #11   7. jul 2007 tror det er svært at helt undgå det da det er i vores luft altså os skidt for vores lunger samt røg, levende lys, røgelsepinde og ja det er jo meget i vores hverdag som de ikk har godt af..

Men hos mig er det røgfrit hjem og bedre som regel os folk at gå ud eller ihvertfald stå i køkkenet og ryge og det er mest fordi jeg personligt ikk er vild med det gule sætter sig i alt.. da vi flytte ind her kunne man godt se det var en stor ryger som har boet her da alt bare er gult og meget af det har jeg stadig svært at få bugt med..

• #12   7. jul 2007 gonzalez: lyder godt, så slipper kattene også for det :o)

• #13   7. jul 2007 Det er vel det samme med børn og katte, eller?
    I min lejlighed er der røgfrit, og hvis folk vil ryge, må de gå ud på altanen.

Poteknus herfra.

• #14   7. jul 2007 Jeg stoppede med at ryge, da jeg fik mine første katte i 1999 *pudser min glorie* smiley Men jo - seriøst - jeg besluttede at stoppe netop, fordi der kom to killinger i mit hjem, som jeg ikke ville udsætte for passiv rygning.

Bladet "Min Ven Katten" bragte en artikel om emnet i 2004. Den bygger på en amerikansk undersøgelse, som viser at sammenhængen imellem cancer og passiv rygning er den samme hos katte som hos mennekser.

Katte i rygerhjem havde dobbelt så stor risiko for at udvikle kræft. Og risikoen steg til 3 og 4 gange større, hvis katten havde boet i hjemmet i mere end 5 år, hvis mere end een person røg, og hvis der blev røget over 20 cigaretter om dagen.

Ligeledes viste undersøgelsen, at risikoen ikke formindskes ved udluftning eller ved at give katten adgang til udelivet. Kræft risikoen er den samme.

Det er da værd at tænke lidt over.

Artiklen er skrevet af Tommy Asferg og blev bragt i Min ven katten nr. 4 2004

• #15   7. jul 2007 katrine - vildt, så skal jeg da godt nok aldrig udsætte nogen katte for passiv rygning!

• #16   7. jul 2007 jeg ryger indendøre om vinteren, og for det meste udendørs om sommeren. har tit tænkt at kattene ikke har godt af det, men kan altså ikke få mig selv til at gå udenfor om vinteren. måske ville det være anderledes med børn i huset.

• #17   7. jul 2007 Åhhhhhhhhhhhhhhh - kan man heller ikke undgå rygedebatten herinde!!!
    Man er godt nok en jaget race, fordi man har den last.

• #18   7. jul 2007 der er total rygeforbud i vores hjem, skal vores gæster ryger må de gå ud på terassen eller lade være med at ryge, sådan er det bare, om det så styrt-regner er det bare ærgeligt for dem.
    ingen af os ryger og vi har heller aldrig gjort det

• #19   7. jul 2007 Jeg ryger som det passer mig. Hvis Timmay ikke kan lide lugten(som han ikke kan) må han gå.. Jeg sidder selfølgelig heller ikke og puster det ud i hovedet på ham, men mere hensyn viser jeg ikke. Vi lufter selfølgelig ud regel messigt. Jeg syntes det er flot af folk at stoppe eller ryge ude pga a kattene. Men det gider jeg ikke. Det var selfølgelig en anden snak hvis han havde astma..

• #20   7. jul 2007 et lidt surt opstød.. husker i så at lukke vinduerne når det har regnet for der kommer så mange affaldsstoffer ned med regnen og bilosen er på lige fod med røg... Hvad med al den parfume og deodorant der sprøjtes med, tænker man på at det kan skade.
    jeg er selv en hensynsfuld ryger.. men syntes bare at der kun er fokus på lige netop røgen, men de ting jeg nævnte er ligeså skadelige og udvikler også astma smiley

• #21   7. jul 2007 Anette - det var det jeg blandet andet nævnte at der var flere ting end kun røg der kan skade..

• #22   7. jul 2007 Gonzalez.. enig deri.. jeg har altid mindst 2 vinduer til at stå på klem, og kunne da ikke drømme om at puste røg i hovedet på dyr. tværtimod puster jeg den anden vej

• #23   7. jul 2007 angelce.. sorry , men bliver altid en smule sur på at det altid er røg der fokuseres på, for der er så mange ting i vores hverdag som er ligeså skadelige.. Men hvor mange af dem der fordømmer røgen vil ofre biler/bus osv. for at luften kan blive renere. Og samtidig skal man lige tænke på at mange slet ikke kan ånde i nærheden af en der bruger parfume. Måske har vores katte det på samme måde med parfume.. vi ved det ikke kan kun gisne smiley

• #24   7. jul 2007 Anette - jeg synes da bestemt heller ikke at dit indæg er et surt opstød., du har da fuldkommen ret, jeg havde bare ikke lige tænkt over disse ting. Derfor er det godt at du gør mig/os opmnærksomme på det. - det vil jeg da tænke over de næste gange jeg gør noget i nærheden af lille ollie.. ;-))

Gonzalez - det er da dejligt at i tager sådan hensyn til jeres katte, når i ryger og sådan. Dejligt at høre, og jeg er helt enig med dig smiley

• #25   7. jul 2007 Anette: Jeg er ikke specielt hellig på området. Jeg har meget nære veninder der ryger -både med små børn og med katte i huset. Og jeg forbyder ikke rygning i mit hjem.

Men det ændrer ikke på det faktum at man *ved* røgen er skadelig. Mht. de andre ting, du nævner, der er skadelige - du har sikkert ret, men "two wrongs don't make a right" i min verden - eller med andre ord: Argumentet at andre ting også er skadelige kan jeg ikke bruge til noget. Man skal starte et sted smiley

NB: Jeg bruger kun meget lidt parfume i mit hjem, da een af mine katte er allergisk overfor parfume smiley Desuden ejer jeg ikke en bil, men cykler på arbejde.

• #26   7. jul 2007 Katrine N.. nu nævnte jeg faktisk de ting fordi jeg selv er meget allergisk overfor dem og ved de er meget skadelige.. Men samtidig mener jeg at det skal være op til den enkelte selv at træffe et valg.. det punken oveni hovedet hjælper ikke .. Jeg selv ryger f. eks ikke når jeg er på besøg hos andre der ikke ryger.. og bliver trangen for stor går jeg udenfor.
    Men mon ikke at man som ryger er mega træt af at være jaget vildt og går offensiven ligeså snart talen falder på emnet

• #27   7. jul 2007 gonzalez: nemlig, de betyder alt for mig! ;D

• #28   7. jul 2007 Kan kun bakke op om Anette C... jeg er temmelig sikker på, at mine røde drenge ikke gad sidde klistret op af mig hele tiden, hvis de ikke kan fordrage rygelugten - og jeg bruger også parfume.
    Det næste bliver vel, at jeg så skal anses som dyreplager - både ryger og parfumebruger...
    Må man lige have lov at være her!!!

• #29   7. jul 2007 Ann - selvfølgelig kan du have lov til at være her. smiley og nej du er slet ikke dyrplager, og jeg kan godt følge dig i at de ikke ville være hos dig hvis de afskyede lugten af røg, det er nok bare ikke så sundt. men jeg beklager da at du føler dig 'jaget' - jeg har ikke oplevet nogen indlæg som går imod rygere, så jeg kan ikke rigtigt sætte mig ind i det.

• #30   8. jul 2007 Jeg kan nu altså ikke se, at nogen bliver anklaget for at være dyrplagere. Eller at nogen bliver punket oven i hovedet for den sags skyld. Folk skriver, hvordan de har valgt at leve - og hvorfor. Det behøver I da ikke tage som en personlig kritik. Det kan da ikke passe, at emnet ikke kan diskuteres uden rygerne føler sig forfulgte.

• #31   8. jul 2007 Jeg er enormt træt af at blive gokket i hovedet af ikke-rygere over min last. Især når det er hellige ikke-rygere som forurener ad H til med deres biler og brændeovne og charterture og giftigt fyrværkeri og sneglegifte og ukrudtsmidler og hvad der ellers forpester vores miljø.

Når dét så er sagt, så gokker jeg dagligt mig selv i hovedet over, at jeg ikke kan nære mig for at ryge - netop aht. kattene. Min "straf" er at sidde i konstant træk, for der MÅ luftes ud hele tiden. Og til vinter må jeg simpelthen få nedbragt det cigaretforbrug (eller gå ud og ryge) for jeg synes selv det er for dårligt, at jeg byder kattene det svineri.

• #32   8. jul 2007 Vil da lige tilføje, at jeg slet ikke føler mig "forfulgt" i denne debat. Synes bare at der generelt er alt for meget fokus på tobaksrøg - at det bliver brugt som en slags sovepude, så mange tilsyneladende bliver blinde for alt muligt andet miljøsvineri og sundhedsfarlige ting.

• #33   8. jul 2007 Jeg følger åbenbart ikke nok med i rygedebatten smiley Nok fordi jeg generelt er ret ligeglad med hvordan folk vælger at leve deres liv smiley

Men jeg synes så også, det er trist, at man som ikke-ryger ikke må begrunde sit valg uden at blive beskyldt for "ryger-forfølgelse" (ikke møntet på dig tinka).

• #34   8. jul 2007 tinka d og natascha f: Jeg følger heller ikke nok med i rygerdebatter så smiley Men det er noget underligt noget at dunke lige nøjagtigt rygere i hovedet, for vi andre har da garanteret lige så dårlige vaner. Eksempelvs skrev Ditte A at starinlys er lige så farligt. Jeg vil slet ikke følge med hellig. Jeg skulle måske bare slet ikke have lavet indlæget, men jeg anede ikke at der var så meget focus på tobak i debatter herinde, det beklager jeg.

• #35   8. jul 2007 følge med = føle mig

• #36   8. jul 2007 Jeg svarede lidt barsk... men jeg er bare så træt af, at man skal jagtes hele tiden, fordi man er ryger.
    Det er altså ikke særligt behageligt.
    Jeg er selv hensynsfuld ryger - ryger ikke hos folk, som ikke selv ryger - har hele tiden vinduerne stået åbent herhjemme hele sommeren ( og det kan være koldt ind i mellem *GGG* ).
    Så jeg bliver bare lidt stødt, når man så skal klandres hele tiden - og jeg mener generelt, for her i tråden er det sagt pænt:-)

• #37   8. jul 2007 Ann - ja, men det er da også for dårligt at man skal jagtes fordi man har en dårlig vane. det har vi alle, og det er forkert er det lige nøjagtigt er rygning, som der er focus på. Man kan jo også læse at du slet ikke ryger dine katte i hovedet (e.l.), tvært i mod lufter du ud og er hensynsfuld.

• #38   8. jul 2007 Anna E for pokker da: Det er da et enormt godt debatemne du har sat gang i! Dét skal du sørme ikke beklage.

Den fokus, der er på tobaksrøg (=hetz mod rygere), har jeg nu ikke oplevet her på KG. Det er i samfundet generelt vi rygere bliver hettzet af politikere, sundhedsstyrelse osv. Rygning bliver forbudt og forbudt og atter forbudt alle mulige steder.
    Det er IMO helt grotesk med et røgforbud fx i storcentre, hvor det burde være højt nok til loftet til at det kan bære lidt cigaretrøg. Og rygeforbuddet i et storcenter som fx Viby-centret ved Århus, giver ikke meget mening, eftersom det ligger på et af landets mest trafikforurenede områder.

Sorry, det blev lidt OT.

Men som sagt synes jeg denne debat er absolut relevant! Det er da et problem, at indekatte udsættes for røg. De kan jo ikke selv vælge.

• #39   8. jul 2007 Beanmor.. nu har jeg selv et astmabarn.. og for bare 15 år siden skulle man fjerne gulvtæpper og des lige.. I dag ser jeg på TV2 News at nye undersøgelser viser at det faktisk er godt med gulvtæpper med gardiner. Vi fik dengang også at vide at vi skulle gå af med vores gravhund pga vores barn, det valgte vi så ikke at gøre og det er jeg glad for idag, for min datter har tålt den og har idag selv hund og venter på en hvalp her midt juli.... så må give Troldemor ret.. Der sker hele tiden nye undersøgelser som beviser det modsatte af hvad der var gældende før

• #40   8. jul 2007 Altså hvad folk gør i deres egne hjem er helt op til dem smiley Og jeg indvilliger i at underkaste mig deres regler, når jeg kommer ind i deres hjem smiley
    Det samme forventer jeg jo at de gør når de kommer i mit hjem, som er absolut røgfrit hjem. Hvis de er rygere, foregår det ude på altanen, hvor de pænt skal samle deres skodder sammen og tage med ind igen, ellers æder Nando dem.

Vi har ikke stearinlys tændt, vi bruger ikke parfume eller spray deodoranter, og lufter godt ud hver dag.

Der er ikke nogen speciel grund til hvorfor det hjemme hos os er sådan, andet end vi hader lugten af røg, al slags røg eller unaturlige dufte i huset. Det eneste vi har der dufter her er vores planter og vores toiletrens *gg*

Jeg er selv vokset op i et rygerhjem og det samme er kæresten, og tro mig, så befriende det var da vi fik vores eget at vi nu selv kunne vælge hvad vi ville have indenbords i luften smiley

Det er er mest frustrerende for mig mht rygerproblematikken i det offentlige rum, er alle de cigaretskodder der ligger overalt. Ved busstoppesteder, på perroner, ude foran døre osv osv. Nå ja, og så den røgsky der møder en hver gang man træder udenfor *gg*

Det jeg fx elsker ved mit arbejde, er deres rygepolitik. Her må rygerne ikke stå og blomstre med deres smøger ude foran hovedindgangen, tilgengæld er der indrettet et lille skur med lys til de kolde dage og sat nogle bænke og en parasol op til de varme dage. Det fungerer bare så godt. Der er både plads til ikke-rygere og rygere der smiley

Så jeg tror at vi sagtens kan få et samfund hvor vi ikke har en "rygerproblematik" men derimod et "rygersamarbejde med ikke-rygere" *gg* Hvor at der er plads til begge parter uden at nogen skal føle sig generede smiley

Og denne sobre debat herinde tyder da også på at vi er blevet bedre til at snakke om tingene? smiley

• #41   8. jul 2007 Jeg blæser ikke røg ind i hovedet på mine missere... det kunne jeg aldrig drømme om, og da jeg arbejder i et center, så står jeg ude i kulden og ryger - mine medarbejdere er alle ikkerygere, og de skal da ikke belemres med min røg - men når jeg er i mit eget hjem, hvor jeg selv betaler for det hele - så vil jeg da have lov til at ryge lige så meget som jeg ønsker det smiley

• #42   8. jul 2007 Netop, Ann smiley Man er herre over sit eget hjem smiley

• #43   9. jul 2007 Ann - helt enig smiley

Kommentér på:
katte og rygning

Annonce