{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.396 visninger | Oprettet:

Fortæl om DIN races særpræg? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg synes tit det egentlig kan være svært at læse sig til hvordan de forskellige racers personligheder er. Nu er det self. individuelt. Men f.eks. jer opdrættere må da have en ide om hvordan jeres races personlighed generelt er.
Så det jeg synes kunne vlære fedt var hvis I opdrættere vil gøre jeg den ulejelighed at fortælle hvorfor det lige er jeres race i er faldet for :o)

Jeg der ikke er opdrættere men bare elsker en bestemt race eller to må også meget gerne skrive et godt og detaljeret indlæg om det.

Kan da starte selv:

Maine coon: Jeg er personligt faldet for mco'erne pga deres goofyhed. Og deres på en gang så energiske og kraftfulde, men også noget lemmeløse og klodsede gang (adfærd).
Elsker den ivrighed hvormed de deltager i alting

Huskat: Og så elsker jeg bare huskattens mere elegante opførsel, og den reserverethed som de fleste har, for så alligevel at gå heelt op i sømmene når de bliver nusset godt og grundtigt.
Og den mystik så mange af dem har i og med at de fleste går frit og man derfor ikke ved hvad de finder på derude i den store verden.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fortæl om DIN races særpræg?
  • #1   30. maj 2007 Altså jeg synes mange af de beskrivelser på f.eks. killingelisten.dk er mangelfulde (nogle er gode) og vil gerne høre jeres bud op racernes særpræg.

• #2   30. maj 2007 den orientalske kat er en utrolig aktiv, nysgerrig, lege-/drillesyg, kælen, intelligent, kontaktsøgende og ofte en temmelig snaksagelig kat. Alt hvad der sker omkring den skal undersøges nærmere, om det så er vandet der kommer ud af bruseren, jorden i potteplanterne, skoene, alle åbne skuffer eller skabe, eller bare en avis der ligger på et bord – for tænk hvis det nu var noget, der kunne gå hen og være farligt. At have en siameser/balineser/orientaler er utrolig morsomt. De er meget opfindsomme i deres leg, og det der tilsyneladende ikke er noget særligt bliver lynhurtigt til en farlig og voldsom mus der bare må dø.
    Den er ikke god til at være alenekat da dens aktivitetsniveau og intelligens nærmest higer efter udfordringer, så hvis man er meget væk hjemmefra kan det kun anbefales at have flere katte.
    Desuden elsker de at ligge i en kæmpe stor bunke og varme eller nusse hinanden.
    Lige så aktive de er – lige så kælen og tillidsfuld er de. De elsker at sidde på skulderen, for der har de jo det store overblik over hele verden. Desuden ynder de at ligge i skød, i nakken, på skulderen…. Kort sagt – bare PÅ en.

• #3   30. maj 2007 Hellig Birma: Det er små pelsbolde, fyldt med højt humør, ballade og en utrolig hengivenhed overfor mennesker. En birma kan være lidt af en håndfuld, da den er med til ALT og for nogen er den nok 'for kælen'. Pelspleje er der ikke det store af, da pelsen er silkeagtig og sjældent filtrer. En birma har tendens til at se ufattelig uskyldig ud, selvom den lige har væltet det hele rundt i huset og oftest sidder med en af tingene i munden *LOL* Birmapigerne er oftest utrolig påpasselige mødre, dog deler de gerne glæden med en eller flere af de andre katte. Det jeg personligt er vild med ved en birma (udover sindet og de vidunderlige øjne) er at den næsten hele livet forandrer sig. Jeg plejer at kalde dem små forvandlingskugler *SS*

• #4   30. maj 2007 Tak :o) Håber endnu flere vil skrive om deres race.

Anne - Haha, sad helt og havde lyst til at få en orientaler efter at have læst din beskrivelse :o)

• #5   30. maj 2007 pia: kunne ikke være mere enig...

• #6   30. maj 2007 Mainecoon er vores mini los. Maine Coon katten er en stor, men slank og muskuløs kat, og er verdens største tamkat. Denne langsomt udviklende kat og er først færdigudviklet i ca. 4 års alderen.
    Den er hurtig, smidig og bevæger sig adræt, også selv om den er stor og tung.

Et særpræg ved Maine Coon kattene er, at de ofte sidder og skraber på gulvet, eller slår med poten i deres vandskål før de drikker. Denne adfærd menes at være et levn fra deres oprindelse som naturkat i de kolde egne af Nord Amerika, hvor de i naturen måtte slå hul på isen i søerne for at kunne drikke og fange fisk. Mange oplever ligeledes, at de spiser deres mad af poten.
    Maine Coon katten sover ofte i mærkelige og ubekvemmelige stillinger. Man mener at det stammer fra dengang man havde katte med på skibene for at fange mus og rotter. Det forklarer måske også den manglende "vandskræk", som mange andre katte ellers har.
    Vil man have Maine Coon, må man være klar over, at det er med i alt og elsker at underholde. Faktisk ligner de meget hunde i deres adfærd og de elsker menneskekontakt.
    Maine Coon katten knytter sig stærkt til hele sin familie. De trives fint indendørs, men lukkede døre tolereres ikke altid. De kommer fint ud af det med andre katteracer, hunde, kaniner og børn.
    I den store helhed er Maine Coon’en sjov, køn og anderledes og kærlig. Den finder ofte på lege og indrager gerne familiens øvrige medlemmer på opfindsomme selskabslege, uanset om de har indvilget på det eller ej. Maine Coon katten kræver tid og opmærksomhed. Racen har brug for selskab, så man bør ikke anskaffe sig en Maine Coon, hvis man kun ønsker ét kæledyr.

• #7   30. maj 2007 Poly - Hvor har du det der fra? :o)
    Minder Så meget om noget jeg har læst før.. :o)

• #8   30. maj 2007 Norsk Skovkat (NFO): Mine erfaringer viser mig at det er en glad, legesyg og kælen kat.. Den elsker opmærksomhed og er meget nysgerrig.. Den er god til at klatre og hoppe højt, så den elsker udfordringer med et godt gulv-til-loft kradsetræ eller nogle hylder den kan hoppe rundt på oppe under loftet.. Den er utrolig let-på-tå og kan nemt komme uden om ting, selv om der ikke er så meget plads, og uden den får ødelagt en masse (nogen gange går det så ikke så godt).. Jeg synes de er utrolig smukke, da de har et trekantet hoved, som giver dem et feminint udtryk.. De er semilanghårede, men kræver alligevel ikke helt så meget pelspleje som de kan se ud til.. Nogen får knuder hurtigere end andre, mens der er nogle NFO'er der aldrig får en knude.. Og den er alle smukkest når den har sin fulde vinterpels smiley

• #9   30. maj 2007 Nappet lidt hist og her - men meget rammende for racen

• #10   30. maj 2007 Poly - Det må man sige :o)

• #11   30. maj 2007 norsk skovkat
    Ud over det Camilla skriver, vil jeg bare tilføje, at vores skovkatte er "faaaarlige".
    De kan stå midt på gulvet, og pludselig tager fanden ved dem. SÅ skal der fræses *GGG*
    Ryggen skydes i vejret og de starter med små hop på stedet, og så pisker de ellers derudaf *LOOOL* Ikke altid med lige heldigt udfald, for gulvet er jo lidt glat, så de banker lige kroppen ind i kanter og dørkarme, men det ser ikke ud til at det generer dem *GGG*

Det ser så skægt ud smiley Især når det er de store der laver stuntet.

Min oplevelse er dog, at det oftest er vores hankastraterne der har denne faaaaaaaaaaaaarlige adfærd smiley

• #12   31. maj 2007 Eva K og Poly: Med jeres beskrivelser af Maine Coon-racen har I i hvert fald ramt plet på min Junior. Han er alt det i siger og mere til.

Det er også derfor det er så vigtigt at tage ud og opleve racerne "live" ude i deres egne hjem, for man kan aldrig læse sig til det hele i en racebeskrivelse - lige gyldigt hvilken race man er interesseret i.

• #13   31. maj 2007 ja altså - er enig med anne i orientaleren. og hvis ikke du kan finde den så kig OP - de er super til at klatre- min kan møve fra hylde til hylde i klædeskabet- aner ikke hvordan
    og så er de ganske rigtigt med over alt. ind imellem er det mere som at have en kæle abe end en kat. og så elsker de varme- din, tv'ets, radiatoren, og andre katte. hvis det stod til dem var de helst en 8 - 10 stk så de kunne ligge og møffe i en stor bunke.
    og så er lyden jo en smags sag. jeg elsker at føre samtaler med min *s*
    og så den sindsygt elegante krop med det lidt " ti tah tih tah" agtige bevægemønster og ansigtsudtryk - hun hedder ikke kejserinden nogen gange for ingen ting

• #14   31. maj 2007 Hehe, Annette, det er rigtigt nok.. Jeg har godt nok tre tøser, og de kan også alle tre lave det stunt med at stå lige så fredeligt og pludselig farer de rundt.. smiley

• #15   31. maj 2007 Burmillaen er sin helt egen super særprægede skønne mis. Min Adela snakker meget, og ALT kan leges med. Alle blomster skal prøvesmages og duftes til. Hun elsker at ligge øverst på kradsetræet, sådan heeelt oppe under loftet og kigge ned. Men sker der noget nede på gulvet, så er hun nede som et lyn. Man skulle nødig gå glip af noget. Det er en rigtig kælekat, men igen - sker der noget interessant et andet sted, så må det med at putte bare vente smiley Hun er meget opmærksomhedskrævende, og det er skønt. Min lidt større huskat passer meget sig selv, og vil helst kun nusse når hun selv bestemmer. Adela er klar på leg, kæl med mere hele tiden. Og så er hun rigtig madglad - selvom det ikke helt kan ses på hende endnu smiley

• #16   31. maj 2007 Kira... Har du brændeovn?? Mine elsker når der er tændt op i brændeovnen, for så lægger de sig i hullet lige under... og er der ikke plads der så ligger de på fliserne foran. FØJ det må være varmt *GG*
    Jeg snakker også altid med dem. Fører laaaaaaaaaaaange samtaler med dem bl.a. om, hvor godt det er for mig at være i bad (når de står og skælder mig ud fordi jeg bliver våd *LOL*)
    Og så er der lige det med kroppen.. Mine er nok ikke liiiiige de mest elegante. De fleste har hængevom for er der noget siam / orientalere er glade for er det MAD. Hvis det stod til dem fik de mad til morgen, mad 2 timer senere (de skulle jo nødig dø af sult) igen 1½ time senere, 2 gange i løbet af eftermiddagen, aftensmad, mad en time senere og så lige 2 gange natmad *fnis*

• #17   31. maj 2007 Ja jeg har INTET at tilføje til beskrivelsen af Birma, Pia og jeg har nøjagtig den samme opfattelse af verdens smukkeste racekat smiley

• #18   31. maj 2007 Burmeseren er en meget nysgerrig, kærlig, og kan være så frygtelig irriterende :), da den absolut skal være med i alt.

Den bliver kaldt minihunden, og det er ikke uden grund, den elsker mennesker, og er meget kontaktsøgende.

Det er en meget klog kat, som kan lære at åbne døre, skabe, vinduer og den kan også lære aport.

Det er en meget snakkende kat og det er charmerende, med mindre det er kl 04 om morgene.

Alt i alt den bedste racekat som findes, smiley :)

• #19   31. maj 2007 Ja jeg har altså snydt lidt og lavet en copy paste fra min Hp... for jeg synes det rammer perfekt..

Bengalen er en glad, charmerende, aktiv, sjov og intelligent kat.
    -Den er sund og robust med en stærk, men blid personlighed. Den vil sno dig om sin klo, hvis den får chancen og du skal stå tidligt op, for at hamle op med dens altid kvikke hjerne.
    - Hvis den synes det er lege tid, vil den ofte selv komme slæbende med legetøjet.
    -Den er meget nysgerrig og deltager gerne i alt, hvad du foretager dig, fra at betragte vaske op, til at gå tur i skoven. Du kan let lærer en bengal at have sele på og gå i snor.

-Bengalen er social og pladskrævende og det betyder, at den bliver frustreret og ked af det, hvis den ikke har selskab af mennesker, katte eller andre dyr. Det er derfor vigtigt at gøre sig klart, at en bengal ikke vil trives ved at være alene hjemme i en lejlighed hele dagen, da den VIL savne selskab.
    -Bengalen skal helst have en legekammerat, i form af enanden kat eller en hund, hvis du er hjemmefra i mange timer ad gangen.

-Bengalen kan godt lide at klatre og se tingene fra et højt perspektiv, så derfor vil det være godt at sørge for at have et eller flere kradse miljøer de kan boltre sig på så behøver du heller ikke springe rundt og underholde katten dag og nat men det er nu sjov ind imellem at være del i deres noget usædvanlige leg.
    -Sådanne miljøer behøver ikke at fylde hele
    din lejlighed de kan godt stå i et hjørne eller bag en dør.
    -Bengalen er meget klog og nem at opdrage, hvis den får sine behov for kontakt og aktivitet opfyldt. Hvis ikke, er den meget opfindsom og vil begynde at klatre i stueplanterne eller op og ned ad væggene og finde på lege, som du aldrig havde drømt om.
    -Dette skal forstås helt bogstaveligt:
    Du kan ikke holde ud at have en bengal, der keder sig! Du vil gå til af dårlig samvittighed og du bliver nødt til konstant at reparere tapet og møbler!
    -Men på trods af dens vilde oprindelse er Bengalen en udpræget familie kat, for der må gerne ske noget HELE tiden. Den holder meget af børn, leger hensynsfuldt og sover gerne i sengen. Ikke altid under dynen, men f.eks. ovenpå.
    -Den er meget kærlig og hengiven overfor sine mennesker og ønsker hele tiden at være i nærheden af dem og deltage i alle gøremål, hjælpe i køkkenet, gå med på wc og gerne hjælpe med at lægge tøj på plads.

-De fleste Bengaler kan lide vand og leger ofte lidt med, når du tager brusebad.
    -Bengal killinger bliver i en vis alder meget fascineret af toilettet, især når det skyller! Dette træk stammer fra deres nære forfædre, som fiskede i vandløbene.

-En Bengal elsker som sagt at springe og klatre og vil have nogle yndlingspladser på reoler og skabe. Den vil dog som regel foretrække at have en plads lige i nærheden af dig, f.eks. i sofaen eller vindueskarmen.
    -Du skal snakke til din bengal for den vil gerne snakke med dig
    -Du skal lege med den og kæle rigtig meget med den, så er den lykkelig!

Naja

• #20   5. jun 2007 Øv, var der slet ikke flere der havde noget at fortælle om Deres race? :o) Folk må også meget gerne supplere op, ved racer der allerede er skrevet om :o)

• #21   5. jun 2007 Ja, nu er der jo skrevet om hvordan Skovkatten er..

Jeg kan kun nikke og skrive jep såsan er mine også..
    Et par af mine elsker gæster og noget afdet bedste er når de få besøg ude ved deres løbegård.. umm opmærksomhed..

• #22   5. jun 2007 Poly...
    Jep når her kommer gæster er Sunny (min mco) sikker på at de kommer for at besøge ham...Han elsker når der kommer gæster, han sniger sig ind på dem, først den ene pote så den næste, så kravler han op på skødet af dem, og nusser de så med ham, ja så kravler han op på deres brystkasse og lægger sig til rette,

• #23   5. jun 2007 He he mine de sniger sig ikke. De invaderer bare folk *GG*

Syns det er lidt hyggeligt at læse om de andre racer :o)

• #24   5. jun 2007 Kan i hvert fald huske at der var en der lagde sig godt til rette da jeg besøgte dig Hanne smiley

Det samme hos Betina M, der er også en der er total kælegris, og lægger sig gerne op hos en hvis der er plads (og mor ikke lige er ledig) hehe..

• #25   5. jun 2007 Camilla

Det har sikkeret været Rebecca... Det er hende der ikke har læst hvordan en skovkat opførersig, hun er mit damp barn, hun minder meget om Sunny, bort set fra, at der på ingen måde er ro på Rebecca, hun elsker gæster og de er til for hende, hun har bare svært ved at ligge stille, hun skal nusses over det hele og nusser meget gerne selv..

• #26   5. jun 2007 Jaaa, det passer meget godt at det var en hunkat.. Som var vildt kælen og væltede rundt i skødet på mig.. hehe.. Hun var da super sød smiley

• #27   27. aug 2007 Her står der lidt om de forskellige racer :o)

Kommentér på:
Fortæl om DIN races særpræg?

Annonce