Fortæl om DIN races særpræg? {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg synes tit det egentlig kan være svært at læse sig til hvordan de forskellige racers personligheder er. Nu er det self. individuelt. Men f.eks. jer opdrættere må da have en ide om hvordan jeres races personlighed generelt er.
Så det jeg synes kunne vlære fedt var hvis I opdrættere vil gøre jeg den ulejelighed at fortælle hvorfor det lige er jeres race i er faldet for :o)
Jeg der ikke er opdrættere men bare elsker en bestemt race eller to må også meget gerne skrive et godt og detaljeret indlæg om det.
Kan da starte selv:
Maine coon: Jeg er personligt faldet for mco'erne pga deres goofyhed. Og deres på en gang så energiske og kraftfulde, men også noget lemmeløse og klodsede gang (adfærd).
Elsker den ivrighed hvormed de deltager i alting
Huskat: Og så elsker jeg bare huskattens mere elegante opførsel, og den reserverethed som de fleste har, for så alligevel at gå heelt op i sømmene når de bliver nusset godt og grundtigt.
Og den mystik så mange af dem har i og med at de fleste går frit og man derfor ikke ved hvad de finder på derude i den store verden.
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
aug 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 73 Svar: 1.376
Den er ikke god til at være alenekat da dens aktivitetsniveau og intelligens nærmest higer efter udfordringer, så hvis man er meget væk hjemmefra kan det kun anbefales at have flere katte.
Desuden elsker de at ligge i en kæmpe stor bunke og varme eller nusse hinanden.
Lige så aktive de er – lige så kælen og tillidsfuld er de. De elsker at sidde på skulderen, for der har de jo det store overblik over hele verden. Desuden ynder de at ligge i skød, i nakken, på skulderen…. Kort sagt – bare PÅ en.
maj 2007
Følger: 10 Følgere: 8 Katte: 5 Emner: 3 Svar: 23
jun 2006
Anne - Haha, sad helt og havde lyst til at få en orientaler efter at have læst din beskrivelse :o)
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 63 Emner: 421 Svar: 4.876
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.224
Den er hurtig, smidig og bevæger sig adræt, også selv om den er stor og tung.
Et særpræg ved Maine Coon kattene er, at de ofte sidder og skraber på gulvet, eller slår med poten i deres vandskål før de drikker. Denne adfærd menes at være et levn fra deres oprindelse som naturkat i de kolde egne af Nord Amerika, hvor de i naturen måtte slå hul på isen i søerne for at kunne drikke og fange fisk. Mange oplever ligeledes, at de spiser deres mad af poten.
Maine Coon katten sover ofte i mærkelige og ubekvemmelige stillinger. Man mener at det stammer fra dengang man havde katte med på skibene for at fange mus og rotter. Det forklarer måske også den manglende "vandskræk", som mange andre katte ellers har.
Vil man have Maine Coon, må man være klar over, at det er med i alt og elsker at underholde. Faktisk ligner de meget hunde i deres adfærd og de elsker menneskekontakt.
Maine Coon katten knytter sig stærkt til hele sin familie. De trives fint indendørs, men lukkede døre tolereres ikke altid. De kommer fint ud af det med andre katteracer, hunde, kaniner og børn.
I den store helhed er Maine Coon’en sjov, køn og anderledes og kærlig. Den finder ofte på lege og indrager gerne familiens øvrige medlemmer på opfindsomme selskabslege, uanset om de har indvilget på det eller ej. Maine Coon katten kræver tid og opmærksomhed. Racen har brug for selskab, så man bør ikke anskaffe sig en Maine Coon, hvis man kun ønsker ét kæledyr.
jun 2006
Minder Så meget om noget jeg har læst før.. :o)
maj 2005
Følger: 83 Følgere: 80 Katte: 4 Emner: 162 Svar: 1.568
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.224
jun 2006
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
Ud over det Camilla skriver, vil jeg bare tilføje, at vores skovkatte er "faaaarlige".
De kan stå midt på gulvet, og pludselig tager fanden ved dem. SÅ skal der fræses *GGG*
Ryggen skydes i vejret og de starter med små hop på stedet, og så pisker de ellers derudaf *LOOOL* Ikke altid med lige heldigt udfald, for gulvet er jo lidt glat, så de banker lige kroppen ind i kanter og dørkarme, men det ser ikke ud til at det generer dem *GGG*
Det ser så skægt ud Især når det er de store der laver stuntet.
Min oplevelse er dog, at det oftest er vores hankastraterne der har denne faaaaaaaaaaaaarlige adfærd
sep 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 4 Emner: 31 Svar: 461
Det er også derfor det er så vigtigt at tage ud og opleve racerne "live" ude i deres egne hjem, for man kan aldrig læse sig til det hele i en racebeskrivelse - lige gyldigt hvilken race man er interesseret i.
mar 2006
Følger: 31 Følgere: 29 Katte: 4 Emner: 48 Svar: 311
og så er de ganske rigtigt med over alt. ind imellem er det mere som at have en kæle abe end en kat. og så elsker de varme- din, tv'ets, radiatoren, og andre katte. hvis det stod til dem var de helst en 8 - 10 stk så de kunne ligge og møffe i en stor bunke.
og så er lyden jo en smags sag. jeg elsker at føre samtaler med min *s*
og så den sindsygt elegante krop med det lidt " ti tah tih tah" agtige bevægemønster og ansigtsudtryk - hun hedder ikke kejserinden nogen gange for ingen ting
maj 2005
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 2 Emner: 10 Svar: 304
aug 2006
Jeg snakker også altid med dem. Fører laaaaaaaaaaaange samtaler med dem bl.a. om, hvor godt det er for mig at være i bad (når de står og skælder mig ud fordi jeg bliver våd *LOL*)
Og så er der lige det med kroppen.. Mine er nok ikke liiiiige de mest elegante. De fleste har hængevom for er der noget siam / orientalere er glade for er det MAD. Hvis det stod til dem fik de mad til morgen, mad 2 timer senere (de skulle jo nødig dø af sult) igen 1½ time senere, 2 gange i løbet af eftermiddagen, aftensmad, mad en time senere og så lige 2 gange natmad *fnis*
dec 2004
Følger: 33 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 107 Svar: 1.385
okt 2005
Følger: 1 Katte: 4 Emner: 32 Svar: 56
Den bliver kaldt minihunden, og det er ikke uden grund, den elsker mennesker, og er meget kontaktsøgende.
Det er en meget klog kat, som kan lære at åbne døre, skabe, vinduer og den kan også lære aport.
Det er en meget snakkende kat og det er charmerende, med mindre det er kl 04 om morgene.
Alt i alt den bedste racekat som findes, :)
sep 2005
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 152 Svar: 1.861
Bengalen er en glad, charmerende, aktiv, sjov og intelligent kat.
-Den er sund og robust med en stærk, men blid personlighed. Den vil sno dig om sin klo, hvis den får chancen og du skal stå tidligt op, for at hamle op med dens altid kvikke hjerne.
- Hvis den synes det er lege tid, vil den ofte selv komme slæbende med legetøjet.
-Den er meget nysgerrig og deltager gerne i alt, hvad du foretager dig, fra at betragte vaske op, til at gå tur i skoven. Du kan let lærer en bengal at have sele på og gå i snor.
-Bengalen er social og pladskrævende og det betyder, at den bliver frustreret og ked af det, hvis den ikke har selskab af mennesker, katte eller andre dyr. Det er derfor vigtigt at gøre sig klart, at en bengal ikke vil trives ved at være alene hjemme i en lejlighed hele dagen, da den VIL savne selskab.
-Bengalen skal helst have en legekammerat, i form af enanden kat eller en hund, hvis du er hjemmefra i mange timer ad gangen.
-Bengalen kan godt lide at klatre og se tingene fra et højt perspektiv, så derfor vil det være godt at sørge for at have et eller flere kradse miljøer de kan boltre sig på så behøver du heller ikke springe rundt og underholde katten dag og nat men det er nu sjov ind imellem at være del i deres noget usædvanlige leg.
-Sådanne miljøer behøver ikke at fylde hele
din lejlighed de kan godt stå i et hjørne eller bag en dør.
-Bengalen er meget klog og nem at opdrage, hvis den får sine behov for kontakt og aktivitet opfyldt. Hvis ikke, er den meget opfindsom og vil begynde at klatre i stueplanterne eller op og ned ad væggene og finde på lege, som du aldrig havde drømt om.
-Dette skal forstås helt bogstaveligt:
Du kan ikke holde ud at have en bengal, der keder sig! Du vil gå til af dårlig samvittighed og du bliver nødt til konstant at reparere tapet og møbler!
-Men på trods af dens vilde oprindelse er Bengalen en udpræget familie kat, for der må gerne ske noget HELE tiden. Den holder meget af børn, leger hensynsfuldt og sover gerne i sengen. Ikke altid under dynen, men f.eks. ovenpå.
-Den er meget kærlig og hengiven overfor sine mennesker og ønsker hele tiden at være i nærheden af dem og deltage i alle gøremål, hjælpe i køkkenet, gå med på wc og gerne hjælpe med at lægge tøj på plads.
-De fleste Bengaler kan lide vand og leger ofte lidt med, når du tager brusebad.
-Bengal killinger bliver i en vis alder meget fascineret af toilettet, især når det skyller! Dette træk stammer fra deres nære forfædre, som fiskede i vandløbene.
-En Bengal elsker som sagt at springe og klatre og vil have nogle yndlingspladser på reoler og skabe. Den vil dog som regel foretrække at have en plads lige i nærheden af dig, f.eks. i sofaen eller vindueskarmen.
-Du skal snakke til din bengal for den vil gerne snakke med dig
-Du skal lege med den og kæle rigtig meget med den, så er den lykkelig!
Naja
jun 2006
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.951
Jeg kan kun nikke og skrive jep såsan er mine også..
Et par af mine elsker gæster og noget afdet bedste er når de få besøg ude ved deres løbegård.. umm opmærksomhed..
dec 2006
Jep når her kommer gæster er Sunny (min mco) sikker på at de kommer for at besøge ham...Han elsker når der kommer gæster, han sniger sig ind på dem, først den ene pote så den næste, så kravler han op på skødet af dem, og nusser de så med ham, ja så kravler han op på deres brystkasse og lægger sig til rette,
aug 2006
Syns det er lidt hyggeligt at læse om de andre racer :o)
maj 2005
Det samme hos Betina M, der er også en der er total kælegris, og lægger sig gerne op hos en hvis der er plads (og mor ikke lige er ledig) hehe..
dec 2006
Det har sikkeret været Rebecca... Det er hende der ikke har læst hvordan en skovkat opførersig, hun er mit damp barn, hun minder meget om Sunny, bort set fra, at der på ingen måde er ro på Rebecca, hun elsker gæster og de er til for hende, hun har bare svært ved at ligge stille, hun skal nusses over det hele og nusser meget gerne selv..
maj 2005
jun 2006
Fortæl om DIN races særpræg?