{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
729 visninger | Oprettet:

Adfærdsproblemer?? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Vi købte to små hunkatte fra en gård i Oktober.
Kattemoren var blevet kørt over, og killingerne havde været moderløse siden de var 6 uger. Da de mistede deres mor, spiste de kun dåsemad og blev passet af en ældre hankat.
Da de var 8 uger blev de sat til salg.
Min mor kunne absolut ikke modstå dem, selv om jeg gjorde hende opmærksom på at det var forkert(jeg havde læst om det).
Men hun var ligeglad, og besøgte katteejeren.
En uge efter hentede vi dem så.
Det var et rent kaos!
De var 8 killinger og 3 voksne katte.
Der lå kattemad over det hele, og der var kun en kurv.
alle kattene havde øjnbetændelse og var forkølede.
Men min mor købte dem alligevel. De var 9 uger da de flyttede hjem til os.
Vi bor i en lille varm lejlíghed med masser af kærlighed.
Første dyrlægebsøg gik rigtig dårligt.
Den ene havde tarmproblemer, og øjnbetændelse, og den anden havde Klamydia og øjnbetændelse.
Det var så synd for dem, men de blev raske og det gik kun frem af.
Men efter kort tid begyndte den ene at gå og tisse i alt vores tøj. I starten troede vi at det var "små uheld", Men det tog til, og hun gjorde det hver gang hun skulle tisse.
Nu har vi så fået af vide at det er adfærdsproblemer fordi hun ikke havde det godt som lille. Den anden har det fint, men er lidt sky.
Hvad kan vi gøre???
Min mor vil af med den fordi den tisser, men mig og mine søstre er meget imod det. Hun er kælen og sød! Tanken om at hun skal bo et andet sted gør mig sur.
Nogle der kender til problemet, og måske har nogle råd til hvad vi skal gøre? Hun må nemlig stoppe nu! Ellers vil mine forældre af med hende til et sted hvor hun kan være udekat. Håber nogle har nogle ideer smiley Vil så gerne beholde hende i mange år endnu ...

Hilsen Stine

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Adfærdsproblemer??
  • #1   9. mar 2007 Hej Kristine P.
    Sikke da et held at din mor kom forbi og reddede de stakkels killinger.

Vil lige høre om jeres killinger får lov til at gå udenfor? Hvis de ikke gør det, kan det måske være frustration over indelukkelse?

Jeg havde en hankat (killing) og han kom også fra en gård. Han begyndte også at tisse over det hele (specielt i vores stol, seng og i vores vasketøjskurv).
    Vi tog ham til dyrlæge flere gange og prøvede produkter som "gå væk kat", Feliway på spray, Feliway på stikkontakt, sætte kattebakken et andet sted mm, og intet hjalp.
    Vores dyrlæge sagde at det var et adfærdsproblem, og at det eneste man kunne gøre var at håbe på at det måske ville gå over (som højst sandsynligt ikke kom til at ske) eller får ham aflivet.

Jeg valgte at give ham bort (til den gård han kom fra hvor hans mor og søster også bor), da jeg snakkede med folk herinde, og de mente at han muligvis ikke trivedes hos os, og det ville være synd.

Måske trives din kat ikke, selvom I passer godt på den?

Håber I finder ud af en løsning, vil meget gerne høre mere om hvordan det hele kommer til at gå.

Knus Sanne A

• #2   9. mar 2007 Urenlighed KAN skyldes urinvejsinfektion eller blærebetændelse, så afsted til dyrlægen.

Nu skriver du, at din mor vil have, at killingen stopper med tisseriet nu! Jeg håber da virkelig, at hun vil give det den tid, der skal til. Hvis det er et adfærdsproblem, så løses det jo ikke sådan lige på minuttet.

At skille de to kilinger ad, vil være MEGET synd! Hun risikerer bare, at den der bliver tilbage, bliver urenlig som reaktion på at miste sin legekammerat. Så hvis hun ingen tålmodighed har med at få problemet løst, så må hun finde et nyt hjem til begge katte.

NÅR urinvejslidelse er udelukket, er der hjælp at hente i følgende bøger:

Majken Lysholm Sten: Træn din kat

Anette Staun: Kattens pasning og pleje

Marianne Thornberg: Kattens adfærd og problemadfærd

Prøv evt. også at søge på urenlighed på forskellige kattefora

• #3   10. mar 2007 Min voksne hunkat på 2 år er lige begyndt på det samme... Men det er altså ikke kun tis!!! Nu forsøger vi at lære hende at sige til inden, og så bliver hun lukket ud. Hun vil helst ud og bruge den store kattebakke udenfor. Men hvis Jeres killinger ikke kan komme ud, så vil jeg nok også holde mig til Tinka´s råd.

Held og lykke med det!

• #4   10. mar 2007 Okay tak allesammen smiley
    Er virkelig bange for at det ender med at hun skal gives væk.
    Ja hun får lov at komme ud på vores altan, hvor der er rimlig meget plads.
    Men hendes søster er en fin familie-kat som er lidt sky, men sød? Hun laver slet ikke de samme ting som Tonser, men har været sammen siden de var nyfødte.
    Det er ikke sygdom, for hun er blevet tjekket smiley
    Og Tinka - Jeg synes også det ville være synd at skille sig af med den ene, og ikke den anden. De betyder jo alt for hinanden! Hun har vist en chance til sommer. Kan vi godt lære hende det på 3-4 mdr? :S

Hilsen Stine

• #5   10. mar 2007 Jo før bakketræningen starter, desto hurtigere vil Tonser blive renlig. Og ja, der er en god chance for, at hun er renlig inden sommer. Så skynd jer at købe/låne ovennævnte bøger. ("Træn din kat" og "Kattens adfærd og problemadfærd" er de bedste).
    Hvis det mod forventning ikke lykkes at få Tonser renlig, så mener jeg stadig, at det er BEGGE katte der må ud til nyt hjem sammen.
    Et af rådene i Anette Stauns bog - at sprøjte med vandpistol - vil jeg fraråde i dette tilfælde. Det er meget bedre at rose Tonser, når I ser, hun bruger bakken. Og som Tina M skriver; Skæld aldrig ud.

Håber det lykkes!

• #6   10. mar 2007 Tinka:

Ja jeg roser hende også op til skyerne hver gang jeg ser hende bruge bakken smiley
    Men det er desværre meget sjældent.
    Jeg håber at de bliver boende hos os, men kan desværre ikke bestemme hvad mine forældre vil gøre smiley
    Og det er svært at overbevise dem om at vi bare skal have tålmodighed og hjælpe hende men at blive renlig, når de ikke rigtig ved så meget om katte...

• #7   10. mar 2007 Tja, så x'er jeg bare jeg bare fingre for, at dine forældre vil lytte til deres fornuftige datter. Og hvis de så også læser ovennævnte kattebøger, så ved de pludselig meget mere om de dyr, de har fået i huset.... til glæde for jer alle.

Kommentér på:
Adfærdsproblemer??

Annonce