{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.161 visninger | Oprettet:

seriøsitet - eller mangel på samme {{forumTopicSubject}}

Hvordan kan det lade sig gøre, at anskaffe sig for mange dyr på for kort tid??
Hvad er det der gør, at overblikket pludselig forsvinder og man ”bare” køber til højre og venstre, for ganske kort tid efter, at sælge disse nyanskaffede katte videre ??

På hvilken måde kan det retfærdiggøres, at man ”glemmer” al fornuft og tankevirksomhed hvorpå man power shopper katte ind, for ”pludselig” at begynde at bruge sin sunde fornuft??
På hvilken måde kan det retfærdiggøres, at katte bare er en genstand, der blot er købt til brug i et opdræt?? Købt uden nogen form for kærlighed til katten eller evt. racen, men hovedsagligt til fremtidig AVL – ligesom alle de andre nyanskaffede katte……..

Jeg er lettere rystet over sådan en holdning og undres over at opdrætteren bare virker ligeglad..

Jeg har lige læst en annonce med en kat der sælges, på grund af ovennævnte opståede ”problem”.
Må indrømme at jeg finder det ganske usmageligt og utroligt useriøst, når folk – der gerne vil påberåbe sig at være opdrættere – ”bare” handler på denne måde.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  seriøsitet - eller mangel på samme
  • #1   1. mar 2007 Spændende indlæg! Jeg er meget enig med med jer i, at katte ikke er noget som man bare lige køber! Jeg håber, at alle opdrættere og alle kæledyrs ejerer overvejer deres køb meget længe og tager fremtiden med i deres betragtninger - katte lever jo i mange år.

• #2   1. mar 2007 Synes jeg oftere og oftere finder annoncer om folk, der køber vokne fertile katte, bare for at opdrætte - nej - opdrætte vil jeg sq ikke kalde det.... AVLE killinger.
    Og det er flere voksne dyr - man har ikke "tid" til at vente til de bliver store fra killing af.

Men når man ser sådan en annonce er man jo heller ikke i tvivl og seriøsiteten eller manglen på samme vel?

• #3   1. mar 2007 Alpina - jeg tror du misforstår mit indlæg en smule...

Jeg hentyder ikke til opdrættere, der af forskellige årsager er nødt til at omplacere en kat.

Min undren går på folk der køber lystigt ind af katte - inden for en meget kort periode (få måneder) hvorpå de pludselig ser at de har anskaffet sig for mange...
    Så er det de tænker "nå ja - jeg sælger sq da bare en af dem igen..." (selvfølgelig kan jeg ikke vide om det er det de tænker, men sådan forholder jeg mig til det)

Jeg er meget undrende over den manglende fornuft i købsøjeblikket... Jeg er forundret over at nogle anskaffer sig 5-7-10 katte indenfor et år (eksempelvis)
    Jeg er forundret over at man ikke kan se, hvor galt det kan gå, når SÅ mange dyr skal ind og kæmpe om førerpladsen.
    Jeg er forundret over den manglende indsigt i dyrenes velfærd..

MEN jeg tænker på dem der anskaffer sig MANGE KATTE PÅ MEGET KORT TID.

• #4   1. mar 2007 Annette..*du er sgu go * he he.
    Jeg ved hvad du hentyder til her med dit indlæg..jeg er så enig med dig i dit indlæg og når man ikke må hænge folk ud her ( det er også okay ( sommetider ) ) men kan tænke mig til hvem det drejer sig om her..
    Men er det ikke "for nemt " at søge om stamnavn og blive opdrætter ogt så lave de numre her ??
    Ikke fordi,at vi skal til at diskuterer igen igen igen...suk..

Men pointen her er vel : burde man ikke sætte sig lidt ind i den verden før man powershopper på den måde ??

• #5   1. mar 2007 Gitte Jooo lidt i den retning ;-))

Man BURDE sætte sig en lille smule ind i opdræt INDEN man vold-køber katte.
    Man BURDE måske også liiige tænke en ekstra gang 3-4-5 gang man køber en kat - indenfor eksempelvis samme år...
    Man BURDE nok også have i baghovedet, at de alle vil gå i løbetid sådan ca på samme tid. Ikke særligt fedt, hvis man har 5-6 hunkatte - eller flere - der går i løb på samme tid.

Jamen der er mange ting forbundet med mit spørgsmål. Jeg blvier så skide ked af det, når jeg læser om den ene eller anden der (som POLY også nævner) køber voksne katte, fordi de ikke har lyst til at vente de 1½ år det tager inden katten kan få killinger.
    Jeg bliver så ked af det, når dyr blot betagtes som et produktionsdyr, der bare skal knalde killinger ud som på samlebånd (og jeg ved godt at jeg INTET belæg har for at sige dette, jeg har bare en følelse af at det KAN foregå med denne bagtanke)

• #6   1. mar 2007 Annette...Ja, der er noger der handler før de tænker. tror vist det kaldes mani....

Gitte, jo, det er sikkeret for nemt at"bare"får et stamnavn, jeg kan ikke huske det, da jeg fik mit i 1992...

'puha, jeg er gammel*

Jo man burde sætte sig ind i det med at have mange fertile katte... se på om deres sind passer sammen..

Jeg har også læst en annonce, hvor jeg tænket hmmm Grrr

• #7   1. mar 2007 Håber ikke I der er med på tråden i øjeblikket opfatter jer som værende " det er for nemt at få stamnavn" og så powershoppe og igen efter kort tid" dur ikke" ..ikke møntet på jer overhovedet !Men jeg læser mange tråde om avl,indkøb af nyt avls"materiale( grimt ord i min verden )heldigvis ikke så mange der bruger det ord mere..Mener nu stadig at der sker da bestemt ikke noget ved at man læser lidt på lektien før man køber ind og vil avle..

Har selv købt " ikke overvejet avl" ....mén det skal min dejlige pige ikke lide under...men jeg er meget meget kritisk næste gang jeg køber kat ..

Knus

• #8   1. mar 2007 Linda; man må ikke hænge andre ud her,så regn ikke med at der er nogle her som nævner navn !

• #9   1. mar 2007 Linda smiley

Det behøver ikke nødvendigvis være her i markedet,-) der er katte til salg overalt....

• #10   1. mar 2007 Nemlig Annette: uha da da en historie jeg kan fortælle!! men den får du over PB...forstår dig stadig så godt.jeg er med dig 110 % ;o)

• #11   1. mar 2007 Tjaeh.. Jeg forstår heller ikke hvordan man kan gøre det.

Men det er jo desværre lidt sådan i vores samfund at det rigtig meget er "brug-og.smid-væk" Og sådan er det desværre også med dyr. De bliver nemt gjort til genstande nu om dage.. Og når man ikke længere har brug for den/eller har for mange, jamen så "smider" man den da bare væk

:o(

• #12   1. mar 2007 Eva
    Jeg vil ikke mene at en kat man eksempelvis har haft i MAX 3 mdr. er brug og smid væk mentalitet. Der drejer det sig mere om "HOOOV jeg fik da vist lige købt for mange - jeg må da vist hellere sælge ud af dem igen...."

Den "normale" omtanke med hensyn til anskaffelse af dyr, har været manglende lige fra det øjeblik katten er købt - og der er købt for mange - inden for ganske kort tid.

Det er - synes jeg - yderst sørgeligt...

• #13   1. mar 2007 Annette - Jamen det er jo egentlig det jeg mener? At man ikke tænker på konsekvenserne af det man gør?
    Eller.. Hehe.. Pyt. Er vist ikke helt klar nok i hovedet til at kunne formulere mig..

• #14   1. mar 2007 Ooohh - jamen så er vi enige ;-)))
    Jeg læste bare dit indlæg en smule forkert *UPS*

• #15   1. mar 2007 Øhhhh...man tænker da vel for filan over at når men anskaffer sig en ny killing/kat/hund for den sags skyld,at der følger et ansvar og nogle for pligtigelser med som alle burde sætte sig ind i og efterleve !!! Vi leger sgu da ikke med dukker mere her..er vi ikke for gamle til det efterhånden ??
    Undskyld min galde..men jeg har måtte træffe nogle svære valg pga af andres uvidenhed, og det har jeg lært rigtig meget af....er bare så ked af at det har kostet liv..

• #16   1. mar 2007 Gitte E

Lige NETOP..
    Jeg er ked af at du har måtte træffe nogle svære valg og jeg er endnu mere ked af at du har mistet ved det (jeg læser det som om du har mistet en kat, på grund af en der har solgt dig en (syg??) kat)

Min pointe er

INGEN ved alt om opdræt fra starten. Vi må alle lære med tiden og så hjælper det ikke en hujende fis at proklamere sig som opdrætter, hvis ikke de basale ting er i orden.

At man anskaffer sig 870 katte, i den tro at det bare handler om at lade hankat møde hunkat og vupti badabing SÅÅ er der dælme killinger.. Den holder ikke.

Hvordan kan det være at der er nogle mennersker der anser sig som SUPERMÆND/KVINDER der bare ved alt om opdræt og ikke tænker nærmere over tingene??

Ja jeg fatter det simpelthen IKKE.

• #17   1. mar 2007 Ja Annette : jeg har måtte sige farvel til en dejlig tøs pga sygdom.Jeg måtte træffe det valg da " opdrætteren " ikke ville stå ved at hun havde for mange katte og for meget sygdom i hendes opdræt. Det der " pisser" mig mest af her,er at hun har en dyrlæge med i baglommen .??? Siger ikke noget nu..kun bip bip ..og så var hun så bare " så heldig at der var sådan en båtnakke" som mig " der synes det var så synd for alle de katte/killinger...Men den lokale dyrlæge er sat på sagen...for hun skal fgm ikke have lov til det hun gør nu !!!!Og har gjort i flere år.
    Og så skal det da lige nævnes til sidst at hun er blevet smidt ud af diverse foreninger,og det finder man først ud af når det er for sent ..*G* eller græde...
    Hvad tror i at jeg gør ??

Knus

• #18   1. mar 2007 Alpina " osv " *G* : er det mig du spørger ??

• #19   2. mar 2007 rettelse ..*GG* : har sendt en hilsen til dig over pb ;o))

• #20   2. mar 2007 Jeg har "kun" opdrættet i 7 år og jeg har også set mange starte opdræt på den måde du beskriver Annette.
    Oftest tror jeg, at det er folk der mener at de lynhurtigt kan score nogle gode penge....så derfor...jo flere fertile katte, jo flere kuld.
    De end ikke overvejer konsekvensen af deres impulskøb, før det er for sent.
    Jeg har set mange "brænde inde" med killinger, fordi de simpelthen ikke er i stand til at sælge dem. Ment på den måde, at de ANER ikke hvordan de skal gøre. Ofte har de også købt katte der ikke passer sammen hverken fænotypisk eller genotypisk, hvilket jo altså i nogen grad kan resultere i killinger der ikke falder helt inden for standarden.
    Jeg har inden for de sidste par år, set en tendens til, at især Birmaen, lige "skal prøves af". Ikke alle Birmaopdrættere neutraliserer eller sælger med lukket stambog, hvilket så resulterer i, at man ser nye opdrættere med et startgrundlag i deres opdræt, som jeg under ingen omstændigheder ville sætte i avl.
    Disse nye opdrættere får oftest ingen hjælp, så de gør naturligvis hvad de kan, men de kan ikke sælge deres killinger. De er nødt til at sætte prisen ned og ud over det tab vi alle regner med, bliver deres noget større.
    De sidder nu i en klemme, for de har jo købt ind til højre og venstre. Nu har de pludselig en forfærdeligt masse katte og tilovers-blevne killinger.......og hvad gør man så...??? ja man sælger til den næste i rækken, der lige tror de skal score kassen.

Nogen gange er der også en opfattelse af, at har man lige "modekatten" ja så både vinder man på scenen, men man kan også få laaaaaaange ventelister på killinger. Men det er så bare ikke tilfældet, for skifter man katte på den måde, kan man efter min mening, ikke nå at sætte sig så meget ind i de forskellige racer, at man kan se om man køber gode katte.

• #21   2. mar 2007 Jeg mødte så en annince her den anden dag hvor der var en er prøvede at sælge en drægtig kat....

Ja det fik mit pis i kog....

Naja

• #22   2. mar 2007 det kan vel udelukkende være et impulskøb og ikke et velovervejet køb.

• #23   2. mar 2007 Det jeg er kommet frem, til er at det ikke kun er nye opdrætter, der har opdræt på den måde... Det har jeg set og har det tæt inde på klivet, jeg har taget voksen katte til mig, fordi de bare "fyldet" og derved ikke havde det godt der hvor de bo'et, og mit hjerte kan ikke have det..

Naja, hvad så med dem der ikke "kan" (sagt på en pæn måde)have deres kat med lillinger..????? det sker detsværre også, det kan mit hjerte heller ikke have....

Og jeg er ret god til at tage sådan nogen til mig, ikke fordi så har jeg fødedygtige katte, nej jeg hjæper et par katte....

At det så er mig der står med katte, som har svært ved at komme ind i flokken..... gør ondt,

Jeg ved godt at det der bliver skrevet ikke er rettet på mig..Men jeg har "fået" mange katte på kort tid...

• #24   2. mar 2007 hanne siger
    Naja, hvad så med dem der ikke "kan" (sagt på en pæn måde)have deres kat med lillinger..????? det sker detsværre også, det kan mit hjerte heller ikke have....

Jeg er ikke helt med på hvad du mener... men jeg er af den holdning af at hvis din kat blir gravid så er killingerne dit ansvar og ikke noget man skal "tørre" af på andre....

Naja

• #25   2. mar 2007 Naja...
    Jeg taler ikke om min kat...

Jeg taler om dem der ikke kan....

• #26   2. mar 2007 Jeg retter lige mig selv

Jeg tænker på dem er ikke vil/kan have deres missemor og hendes killinger...

• #27   2. mar 2007 lundkvist - Lyder spændende. Hvilke farver vil I da gene have frem i killingerne?

• #28   2. mar 2007 Har set det ofte da min race anses som værende en guldgrube.....Det er den da også, som alle racer er, hvis alle killinger sælges til avl...eller bare 1 i hvert kuld, men sån er virkeligheden bare ikke.

Ser ofte på danske hjemmeside, at alle killinger er velegnet til avl, og det ses KUN hos nye opdrættere

Så sent som i går var der et par på 8 mdr til salg på DBA (er nu taget af), og samtlige henvendelser (bud/chat) gik ud på at opdrætte. Jeg spurgte hvor de kom fra, og fik svaret - fra private.....øøhh nåååså var de nok ikke fra kommunen...

• #29   2. mar 2007 Ja, jeg kan jo så ikke undgå at føle mig en smule ramt hehe, jeg har dog (desværre et sted) ikke råd til at gå på voldsomt indkøb af katte. Da min økonomi sætter grænsen...og ja, at Chloe skal til en unavngivet/ikke fundet hankat+på min.1 udstilling (og forhåbentlig flere, drømmen er 3; Esbjerg, Bogense, Kolding og....evt. Assentoft (hvor det så end ligger)) indenfor et år, er allerede mere end nok til at give mig en smule sved på overlæben *s*

Hvis jeg måske havde haft råd, ville jeg da ikke udelukke at jeg ville have købt ind...for der er dælme mange lækre katte på markedet. Men jeg er glad nok for ikke at have gjort det...da jeg kan stirre mig helt blind på Chloe, umiddelbart syntes jeg jo hun er det smukkeste 4-benede i verdenen...Så selvom at i 'min lup' ser hun så skøn ud, er det ikke dommerne falder i svimer, når hun først står på udstillingsbordet.

Så ja, jeg ville sikkert også have lavet den 'klassiske' begynderfejl, hvis jeg havde haft råd :S
    Jeg tror så ikke på jeg har på noget tidspunkt haft en idé om at blive rig af at lave killinger, men jeg havde da håbet at pengene kunne hente sig selv ind og måske med en smuule overskud (men jeg tænker så heller ikke over foder, når jeg forsøger at regne overskud hehe. Satser på storimport fra zooplus).

Men er nok kommet frem til at det er ret usandsynligt...at tjene penge, og ja, jeg undre mig engang imellem hvordan i bedre 'veletableret' opdrætter holder skindet på næsen og får solgt jeres afkom. Især NFO og MCO (no affence) men mit indtryk er folk ikke vil betale penge hvis stamtavle er lukket og er steriliseret fra køb. Er dens stamtavle KUN lukket volder det dog ikke nogle de store problemer (nogle=byb'ere)

Det hjælper ikke jeg også har taget den, om dog tunge (økonomiske) beslutning, at sterilisere alt der kommer ud af døren til folk som kæl. Ikke fordi jeg vil gøre mig mere hellig end jeg er, men jeg har nok erkendt jeg er for let at tage i den anden ende. Jeg ville blive så lodret bitter, hvis en kat jeg havde solgt med lukket stamtavle, blev anvendt til avl og mit (kommende) stamnavn skulle fremvises, som en garanti for hvad folk nu også købte var "100% ægte".

Men jeg kan godt forstå fejlen, og ja jeg har da også set flere profiler herinde, hvor der er 5 katte der stadig er i ungdyrs alderen med forskelligt stamnavn....så tænker jeg også mit.

Kommentér på:
seriøsitet - eller mangel på samme

Annonce