Kat vil ikke aes {{forumTopicSubject}}
Har I nogle gode råd til, hvordan man langsomt kan vænne en kat til at acceptere at blive rørt ved?
Jeg kan sagtens løfte hende (og her også ae hende), hun er utrolig nysgerrig og kan følge en i hælene en hel dag, putter sig gerne op ad mig i sofaen og sengen.
"Problemet" opstår når man vil røre ved hende. Hun kommer når jeg kalder, men hvis man vil ae hende, f. eks hen over ryggen kryber hun sammen og går et par skridt væk, for derefter at komme tæt på igen. Andre gange tror hun bare der skal leges.
Det samme når hun lægger sig hos mig i sofaen - hun rejser sig og lægger sig et andet sted hvis jeg vil røre ved hende.
Af og til lykkedes det dog i få sekunder af gangen at ae hende uden problemer.
Ellers er hun generelt en meget velafbalanceret kat. Hun nyder tilværelsen og samlivet med min hankat. De to er pot og pande - hunkatten vil altid hen og ligge ved hankatten, om hun så skal ligge ovenpå ham. De spiser, leger og sover sammen - de soignerer hinanden.
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 803 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.275
Rør hende så snart der er en mulighed men aldrig tving hende. Og bliv ved. Tålmodighed, tid og mere tålmodighed. Benyt dig evt. af godbidder, hvis hun er til det. Så hun forbinder at blive aet med noget rart.
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 143 Katte: 1 Emner: 101 Svar: 616
Er du sikker på at hun ikke har smerter af nogen art?
okt 2006
Følger: 12 Følgere: 24 Katte: 5 Emner: 28 Svar: 62
Hun opfører sig ikke som en kat med smerter (og det har jeg da efterhånden erfaring med at se i forhold til min hankat).
Det har dog også været i tankerne, men jeg kan uden problemer røre hende overalt når hun sidder stille og spiser - især ned af ryggen samt hofterne er der mærket ekstra godt på.
Dertil leger hun gerne "voldsomt", sprinter let og elegant rundt i lejligheden, hopper og og ned af ting uden problemer etc.
Jeg vil forsøge med godbidder .. Hun er så madglad at det godt kunne lykkedes. Og så fortsætter jeg ellers med at være tålmodig
Jeg har accepteret at hun ikke bliver en kælemis som min hankat - det er helt fint.
Men nogle ting ville blive lettere, hvis jeg måtte røre ved hende .. som for eksempel når hun skal til dyrlægen, have ormekur/loppekur eller måske engang i fremtiden ville kunne gå med til at få klippet kløer (sidstnævnte er dog nok bare noget der forbliver en drøm men hun er ikke altid lige god til at holde kløerne nede).
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 19 Katte: 1 Emner: 52 Svar: 947
Mille var ikke specielt glad for at blive aet nogen steder i starten, så jeg startede bare blidt med at nusse hende langsomt bag ørene og kun holde mig til hovedet.
Hun er heller ikke nogen nussegøj i dag, men jeg godt ae hende langsomt på begge sider af ryggen, uden at hun foretrækker.
Det vigtigste er at give hende tiden og ikke overvælde hende med kærtegn. i starten aede jeg kun ganske kort, når jeg kom forbi, så det kan godt lade sige gøre at vænne katten til mere nus, men det er ikke sikkert det bliver så meget, som du gerne vil det
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 229 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 740 Katte: 13 Emner: 709 Svar: 7.986
de vil gerne nusse i hovedet, og nusse med deres hovede - deres måde at eje noget. og når de ejer os, så er det lidt mere ok at nusse
det kan også være at hun bare er kilden. har og har haft nogle stykker som ikke bryder sig om at man rør dem på ryggen.
men har da også en med gigt i ryggen, og der er stor forskel på hvordan de gør.
og så kræver det ellers masser af tålmodighed
okt 2016
Følger: 3 Følgere: 1 Katte: 2 Svar: 2
Kat vil ikke aes