Kat med hund? Kat med hund?
Hej Alle.
Jeg bor i en lejlighed med 2 indekatte, og går med tanken om at få en hund.
Jeg vil høre om nogen af jer har erfaringer med at hund og kat bor sammen.
Mine 2 katte er 1/2 år gamle nu, og den ene har været vant til hund da hun var lille killing, den anden er lidt nærvøst anlagt og har aldrig været omkring hunde så vidt jeg ved og det er den jeg tænker kunne blive et problem hvis jeg fik en hund.
Er det en dårlig ide eller tror i det ville kunne fungere selvom den ene er nærvøst anlagt og ikke har mødt en hvalp før?
Vil gerne høre jeres meninger ??
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 805 Katte: 20 Emner: 115 Svar: 7.326
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 142 Katte: 1 Emner: 101 Svar: 616
Det kommer meget an på hunden.
En hund der køre igennem hjemmet som en tornado, så snart den kommer inden for døren, vil måske ikke være en god ide.
Men en som f.eks min hund Jessie, ville måske kunne bruges. Hun undgår fremmede katte med stor nøjagtighed. Lige indtil at katten er blevet så nysgerrig at den kommer til hende. Det er næsten som om at hun kan føle hvornår katten er klar til og hilse på hende, og så hilser hun meget stille og roligt tilbage.
Og som billedet her viser er hendes bedste ven Bent
jun 2012
Følger: 1 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 15 Svar: 44
nov 2013
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 142 Katte: 1 Emner: 101 Svar: 616
Jeg bor i en 100 kwm lejlighed med 1 kat og 1 hund.
Men giver ret i at det kræver en DEL mere at holde hund i lejlighed end på landet.
apr 2017
Følger: 11 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 9
begge mine hunde har været vant til katte fra hvalp af (de er Ca 2,5 år og 1,5 år nu), jeg havde meget få "problemer".
Den ene hund var så glad for katten at han stressede meget hver gang han var sammen med hende, det gik over efter 2 uger med meget træning.
Det andet var/er at hundene synes at kattebakken er super lækker, men det kan nemt trænes væk og jeg har næsten vænnet dem af med det.
dog skal du sætte dig godt ind i at have hund og hvilken race passer til dig, nogle kræver mere aktivering end andre. Det kan slet ikke sammenlignes med at have kat, der er mere arbejde i at have hund med træningen og mental/fysisk stimulering.
sep 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 43 Svar: 1.243
nov 2013
apr 2017
Så må ts også "bare" indrette lejligheden til det, så kattene kan have deres fri steder fx hylder og hunden stimuleres korrekt.
Hos mig har katten en stor hylde, som er sat op udelukkende til hende, hendes transport bur (hun elsker det) står på gulvet så hun kan gå ind og ud som det lyster, der får hun for det meste fred.
Den store hund ikke får lov til at være i soveværelset, der får hun lov til at bestemme om hun vil med derind, hun får adgang til badeværelset hvor ingen af hundene får lov til at være.
Det trives mine hunde fint med, de kommer ud 3-5 gange om dagen.
Det er kun morgen og aften/natte turen som normalvis er små tisse ture, de andre ture er alt fra 30 minutter til 2-3 timer.
Katten kommer også nogle gange med på tur.
nov 2013
apr 2017
Jeg leger også med hende inde på badeværelset eller værelset, så hundene ikke kan forstyrre eftersom de ikke helt forstår den der med at alt legetøj ikke er til dem.
jun 2012
Følger: 1 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 15 Svar: 44
apr 2017
Så længe du har tid til at træne med hunden og føre dem ordentligt sammen, burde det ikke at være et problem.
Bare kig godt på racerne, der er nogle racer som fungerer bedre med katte end andre(der er altid undtagelser).
okt 2014
Følger: 5 Følgere: 28 Katte: 3 Emner: 8 Svar: 237
Men mht. voksne hunde og katte, tænker jeg at det er lidt et lotterispil. Men nu er dine katte jo stadig nærmest killinger, så det burde være til at håndtere.
Min søn anskaffede på et tidspunkt en voksen hund (Svensk Gårdhund). Når den kom her, var den vældig interesseret i vores ene kat, der omvendt kom og hilste på den helt fra starten. De ville nemt kunne omgås. De to andre katte er noget mere forbeholdne. Men hunden var fuldstændig rolig overfor dem alle.
Det er formentlig afgørende, især hvis hunden er voksen, om den har kendt til katte fra den var hvalp. For har den det, vil den også kende kattenes sprog og vide, hvad de signalerer.
Men nogen trives bare bedre sammen end andre. Og det gælder både racerne indbyrdes og på tværs af racer.
Men jeg tænker, at det, at være dyrebørn sammen indebærer i hvert fald muligheden for at de alle kan blive knyttet til hinanden - også selv om den ene er nervøst anlagt som udgangspunkt. Du skal selvfølgelig være ekstra opmærksom på at den skal føle sig tryg.
Kat med hund?