{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.596 visninger | Oprettet:

Tinka
Tinka
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958

Blodprøve på kat ? {{forumTopicSubject}}

Bruno skal have taget blodprøve, og jeg kom af vanvare til at bestille tid hos en tilfældig dyrlæge.
Den dyrlæge, jeg egentlig havde bestemt mig for, havde nemlig kun eftermiddagstider, og klinikassistenten sagde, at til blodprøve skulle det være formiddag, så der kunne sættes tid af til "hvis nu katten blev urolig, og bedøvelse nødvendig".
Hmmm... smiley bedøvelse for at tage blodprøve???

Nu overvejer jeg at afbestille den tid, for jeg vil dælme til en dyrlæge, der med 99% sikkerhed kan tage en blodprøve på en venlig, rolig kat UDEN bedøvelse.
Det kunne Lars fra Højbjerg da på min gamle kat. (han tog prøve fra halsen)
Og Camilla fra Byens Dyreklinik kunne også sidste år. (hun tog prøve fra forbenet)

Kan de fleste dyrlæger egentlig ikke det??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blodprøve på kat ?
  • #1   26. nov 2016 min dyrlæge har ingen problemer med det. de er så også tilknyttet det tidligere kattens værn - og her blev alle katte blodprøvetestet. så de har kunne øve sig smiley har aldrig hørt at de har måtte lægge katten i nakose. d har ind imellem måtte have katten i fælde men aldrig i narkose

har set dem tage både i halsen og i benet - alt efter hvor gammel katten er

min lokale dyrlæge lægger alle katte i narkose hvis de skal have taget en blodprøve. det skal lige siges at jeg har aldrig brugt ham, men i forbindelse med at jeg fik Kalle undersøgte muligheder for en test, hvor vi ikke skulle køre så langt - endte dog med at bruge min egen i Odense.

• #2   26. nov 2016 Det kommer altså an på kattens temperament. Det er ikke kun færdigheder.
    Bedøvelse - arh.. der er det nok beroligelse smiley
    Der er ikke nogle af mine der skal have taget blodprøver hvis de får lov til at bestemme og de giver jo katten beroligende af 2 årsager: Mindre belastning for katten (stress kan eks. påvirke blodsukker) og deres egen sikkerhed.

Selvf. skal du have en tid hos en dyrlæge du har tillid til smiley
    Hvorfor skal han have taget blodprøve??

• #3   26. nov 2016 Jep, tillid og kemi er vigtigt! (desværre noget jeg har udfordringer med smiley )

Den dyrlæge, jeg egentlig ringede for at bestille tid hos, tager sig af internatskattene, så man skulle da mene, han er i træning med blodprøver. Blev sgu noget overrasket, da sekretæren nævnte evt. narkose. Men nå ja, når de nu siger det .... og så havde jeg pludselig bestilt tid ved en af de andre dyrlæger :-S

Jeg ved ikke, hvad forskellen er på beroligende og narkose (?), men det, der blev nævnt, var noget med tid til opvågning . smiley

En gang da Bruno skulle kigges i halsen, forventede jeg noget mildt beroligende, men han var helt væk - og i øvrigt slemt påvirket resten af dagen - så jeg har fået det indtryk, at de giver "helt-væk-narkose" eller ingenting.

# 1 "min lokale dyrlæge lægger alle katte i narkose hvis de skal have taget en blodprøve"
    Hold da op! smiley
    Det jeg tænker er, at man nogle gange tager blodprøve FØR narkose, for at se om der er svaghed i organer, så narkosen evt. kan tilpasses derefter. Og jeg vil netop have tjekket blodprøve på Bruno, fordi jeg vil have afklaret, om der er noget galt med lever, nyrer, eller hvad det kan være, der er årsag til, at han har fået træg mave. smiley

• #4   26. nov 2016 min lokale er helt alene i klinikken, så derfor tør han ikke at begynde at tage en blodprøve alene

de gange jeg har været med til blodprøvetagning har jeg oftes selv holdt katten. et par gange har jeg dog måtte have hjælp. men det har så også været det

nu ved jeg hvad fælden hedder - det er en fikseringsfælde. oftes bruger de den til vilde katte, netop når de skal have indsprøjtninger eller får taget blodprøver. den bruger de hos min dyrlæge.

• #5   26. nov 2016 Sidst mine var afsted havde jeg bedt om blodprøve på Sofies stofskifte. Vi overvejede lidt om jeg skulle holde hende eller klinikassistenten (min veninde) pga at jeg var bange for at ødelægge den tillid det har taget 4 år at opbygge smiley
    Jeg valgte at holde hende og hun sad så fint! Det var kun mig og dyrlægen der var tilstede smiley

• #6   26. nov 2016 Min dyrlæge vil helst ikke lægge katten i narkose for at tage blodprøve, men nogle gange kan det desværre være nødvendigt.
    Sidste år blev Tøsen jo syg og skulle røntgenfotograferes og i den anledning bad de om lov til at tage en blodprøve, pga arbejde var jeg nødsaget til at aflevere hende tidligt om morgenen og så tage på arbejde, så de havde hende alene i deres varetægt, da de forsøgte at tage en blodprøve uden narkose gik det helt galt og trods tålmodige forsøg måtte de opgive da hun var alt for stresset.
    Blodprøven viste jo desværre sukkersyge, så aftalen var at hun skulle have tage en opfølgnings blodprøve 3 mdr efter. Da jeg bestilte den tid så var vi nød til at bestille tiden så det var muligt at hvis det ikke gik så var der tid til at lægge hende i narkose. Det blev heldigvis ikke nødvendigt for så længe hun kunne se og høre mig så forholdt hun søg helt roligt, hun var sur, men kæmpede ikke for at komme fri eller bide ud efter dyrlægen. Så jeg tænker ikke at det er noget du skal være nervøs for bliver nødvendigt, for når det kan klares på en så sær og uomgængelig kat som Tøsen uden narkose så kan langt de fleste katte komme igennem det uden narkose.

• #7   26. nov 2016 #3
    Jeg ved ikke, hvad forskellen er på beroligende og narkose (?), men det, der blev nævnt, var noget med tid til opvågning .

Beroligelse er det samme som at de bliver sløve og ligeglade - de sover bare fra det.
    Freddie fik det i forb. med et røntgen fordi han skulle ligge helt stille i en speciel stilling - og han gjorde stadig en smule modstand, altså kunne han ane smerter.
    Han var ikke bims da jeg fik ham hjem.

En tilløber som endte på internat fik det også fordi jeg ville teste hende for virus - hun kunne ligeså godt blive aflivet på dyrlægens bord frem for en times kørsel herfra.
    Hun var overhovedet heller ikke bims - faktisk fik hun en Zylkene for en sikkerheds skyld fordi hun skulle ud at køre.

• #8   26. nov 2016 Anja:
    "Kært barn har mange navne"
    Her hedder det et injektionsbur og er faktisk ikke en fælde, men et bur udelukkende i tremmer.
    Den blev også brugt til "min" terrassekat.

• #9   27. nov 2016 Jeg kar kun oplevet et som tog blodprøver i halsen, og som barberede halsen bar først, nemlig den gamle dyrlæge i Malling ?? smiley ellers har de alle taget prøven i forbenet, og stortest altid uden problemer, Birk holdt jeg tit selv, men han var svære de sidste år, han hadede dyrlæger og nåle, og en dag hvor assistenten var en afløser, måtte han pakkes i et tæppe før det lykkedes,, næste gang var det den sædvanlige gode og hun behøvede ikke tæppet smiley

• #10   27. nov 2016 Det, der generer mig lidt, er, at den dyreklinik jeg har bestilt tid hos, åbenbart sætter tid af til bedøvelse og opvågnen som standard ved blodprøver, og det får mig til at tænke, at de måske (for) hurtigt tyr til bedøvelse, og det vil jeg meget gerne undgå!

# 9 "Jeg kar kun oplevet et som tog blodprøver i halsen, og som barberede halsen bar først, nemlig den gamle dyrlæge i Malling"

Kan være jeg skal til Malling så ;-).

Bruno var meget, meget dygtig til at få taget blodpøve i benet sidste år, men jeg magter ikke balladen bagefter med slikke-sår på forbenet smiley . Så denne gang bliver det i halsen - ikke så rart, men sådan bliver det, og jeg satser på, at det kan lade sig gøre.

Tror nok, at jeg har bestemt mig for at aflyse tiden, og i stedet bestille tid hos en anden - måske Lars fra Højbjerg Dyreklinik, fordi det gik fint med at tage hals-blodprøve på min gamle kat. Så kan han vel også på Bruno.
    (Ok, med Isa kostede det et ekstra dyrlægebesøg, fordi jeg flippede ud første gang smiley . Så fik vi en ny tid, og vi aftalte, at jeg lige skulle gå ud, mens han stak. Og 2 minutter efter kom han ud med blodprøven smiley )

• #11   27. nov 2016 Nej Malling skal du absolut ikke til smiley han fik ikke taget blodprøven, så det blev gjort da jeg skiftede til Lars i Højbjerg smiley han er god.
    Abild dyreklinik er også rigtig god, Dorthe er der stadig, men Stensborg er vist gået på pension.

• #12   27. nov 2016 Dét skal vi nemlig ikke. Vi skal til Højbjerg, Tranbjerg eller Kongsvang. Eller måske Fløjstrup, hvor Gudrun Frantsen har åbnet alternativ praksis (så jeg i en anden tråd).
    Hvad angår dyrlægevalg har vi lidt af et luksusproblem i Århus syd.

• #13   28. nov 2016 Så tager vi snart afsted til Højbjerg Dyreklinik - Lars havde sørme en tid her i eftermiddag. smiley
    I må gerne krydse fingre for at det går gelinde med blodprøve.

• #14   28. nov 2016 Der bliver krydset smiley

• #15   28. nov 2016 Ja, vi skulle jo have overstået dyrlæge nu, men endte med at måtte aflyse pga. fandenhelvedes LORTETAXA!!! smiley >:( smiley Jeg er edderRRRASende!!!!!! smiley

*Jeg havde ellers forudbestilt taxa i god tid, havde fået Bruno i kasse, og ventede, men der kom ingen taxa smiley smiley .
    *Ringede så og rykkede, og blev lovet, at der ville komme en taxa så hurtigt som muligt.
    *Ringede til dyrlæge og fortalte, at jeg blev lidt forsinket. Det var ok.
    *Stod ude på p-plads med Bruno i transportkasse, men stadig ingen taxa smiley
    *Ringede igen og rykkede, men der var ingen taxa på vej smiley , og SÅ blev jeg GAL! smiley
    * Gik ind og ringede til et andet taxaselskab - Heldigt, for "der var en vogn i området".
    *Vi gik ud på p-plads igen og ventede og ventede smiley Ringede igen til dyrlæge, der ville presse os ind.
    *Ringede til taxa og spurgte, om den taxa mon snart kom. - Næ det kunne hun ikke sige noget om - "der var i hvert fald ingen i området" :-S HVA'?!
    *Jeg fik (endnu) et raserianfald, tudede af raseri og stress, aflyste dyrlæge smiley og fik en ny tid i morgen. (og måtte så aflyse fys til mig selv).

Grunden til at jeg er SÅ helt vildt enormt rasende arrig er, at forrige år, da vi skulle til dyrlæge med taxa, var det nøjagtigt det samme!

Og netop pga. taxabøvl valgte vi en anden dyrlæge sidste år, som vi kunne køre med bus til hele vejen.
    Denne gang vil jeg bare gerne til Lars. Det må så blive gåtur + bus + lang gåtur med barnevogn. :-S

• #16   28. nov 2016 Sikke en lorte dag smiley jeg håber katten vil gå fint i boksen i morgen, ja Lars er værd at køre efter, altså hvis det ikke er tænder det gælder, de har ikke udstyret og ingen af dem har speciale i tænder,,, eneste grund til, at jeg ikke rykkede tilbage der til da Beder dyrlægehus lukkede.

• #17   28. nov 2016 Øv hvor irriterende Tinka, det er da en lorte Service de taxa selskaber yder, jeg håber du klager til dem, særligt det første selskab, for du havde jo forudbestilt.
    Jeg er dælmeglad for at jeg er selvkørende, sådan en behandling ville få mig til at gå helt op i limningen og stresse mig totalt ud. Jeg ved ikke noget værre end at komme for sent til noget eller skulle aflyse pga noget jeg ikke selv er herre over.

• #18   28. nov 2016 sikke noget øv smiley

den kat som måtte have tage blodprøve i halsen, var en lille killing på vel 4 -5 uger. de kunne simpelhen ikke finde nogen blodåre i benet, så den blev i halsen. Også selvom det bette pus blev mega sur. tilalt blev alt tilgivet da vi kom tilbage til internattet - og han var heldigvis negativ smiley

• #19   28. nov 2016 Føj Tinka!
    Gudskelov har vi her i byen et taxaselskab der har sloganet: Hurtig og præcis - og lige til tiden" Og det fungerer bare!
    En ting er dig, men hvordan tog Bruno det? Var han ved at splitte kassen ad?

• #20   28. nov 2016 Var det bare mig selv, der skulle afsted, kunne jeg godt have en vis portion overbærenhed med en enkelt fejltagelse. Men de har brændt mig af 2 gange ud af 2 smiley og når jeg så i forvejen er stresset, og det er noget der involverer min KAT!!!!!, så flejner jeg ud!

Bruno syntes ikke det var sjovt, at sidde i den kasse så længe, men tog det ok. Han græd lidt og ruskede lidt tremmer, og var lidt muggen bagefter.

Heldigvis har han lavet en flot præmiepølle smiley Det hjalp på både hans og mit humør.

Håber det går godt med bus- og barnevognstransport i morgen.

• #21   29. nov 2016 Dybt suk smiley
    Vi kom da afsted til dyrlægen - i god tid - med bus og barnevogn og hovedpine.
    Tror I, at Lars, som jeg havde bestilt tid hos, var på klinikken?....... Rigtigt gættet, det var han nemlig ikke, nej. :-S
    Nå, men så håbede jeg da sandelig!, at hende, der havde tid til os, var god til at tage blodprøve fra hals. Næ, hun tog altid fra poten, men kunne da godt prøve i halsen.
    Nej tak.
    Vi blev tilbudt ny tid hos Lars til en god pris.
    Nej tak.
    Og tilbud om pension. Øehhhh hva'?????... :-S altså, at de kunne beholde Bruno til i morgen. smiley
    NEJ tak!

Men han blev da følt igennem på maven, og der var ikke noget unormalt at mærke. Og så tog vi hjem.

Jeg magter seriøst ikke dyrlægeaftale det næste stykke tid, så der må meget, meget gerne straks komme normalt flow i pølleriet!

• #22   29. nov 2016 Øv Tinka du er da godt nok uheldig... smiley

• #23   29. nov 2016 smiley for pokker da, de plejer da at ringe når det er en anden læge der kan tage katten?
    Jeg håber da ikke du skulle betle fuld pris!!!!!!!!

• #24   30. nov 2016 Ja, Heidi, og synd for Bruno, at han skal døje med min elendige karma smiley Han er træt nu, efter at have været på tur.

Jette - nej nej, jeg betalte ingenting. Den dyrlæge, vi talte med, beklagede at de ikke havde fået noteret mit særlige ønske, og var meget sød, selvom jeg var noget mullen smiley

Det ville godt nok have været rart, hvis de havde ringet. Da jeg bestilte tiden i går, forklarede jeg jo grunden til, at det lige netop var Lars, der skulle tage den blodprøve, men det er nok glippet at få ført mit "særlige ønske til min særlige kat" i kalenderen til i dag. Sån't kan jo ske. Træls for alle parter smiley (lortetaxa)

Kommentér på:
Blodprøve på kat ?

Annonce