{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.625 visninger | Oprettet:

simoneGl L
simoneGl L
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 20

Ude/inde kat til kun udekat? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen
Jeg er ejer af 2 katte, Batman og Joey. De er 1 år og 1½ og har i den tid både kunne være inde og ude. Når de er inde er det udelukkende på mit værelse, da vi også har hund de ikke fungerer helt med.
Jeg har i et stykke tid overvejet at kun have dem ude.. Jeg har utrolig svært ved at få lugten af kat til at forsvinde fra mit værelse, selvom kattebakken bliver tømt dagligt. Få gange har der også været uheld, og de har ødelagt en af mine møbler selvom de har kradsebræt, og flere gange prøvet at komme i mit akvarium.

De kommer kun ind når de stor og miauvv ude foran døren ellers er de ude, derfor sover de også nogle gange ude i laden hvor der er masser af putte i i form af hø og halm.
Jeg vil for at være ærlig gerne have dem flyttet ud i laden, men samtidig føler jeg mig som den værste katteejer fordi jeg jo ved at de gerne vil ind som de plejer.
Er det ondt af mig at flytte dem i laden? De vil få et "hyggerum" derude med alle deres ting, og masser at putte i.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ude/inde kat til kun udekat?
  • simoneGl L
    simoneGl L Tilmeldt:
    maj 2012

#2   21. dec 2015 Sådan skulle det bestemt ikke lyde! Jeg er utrolig glade for dem ellers havde jeg dem ikke smiley
    Jeg er bare træt af at ingen kan holde ud til at være nede hos mig fordi her lugter.. Selv har jeg kunne ignorer lugten længe, men det er ved at blive for meget selv for mig ;( Døren er åben flere timer om dagen for at få luftet ud, hvor jeg selv må gå et andet sted at være fordi det simpelhen bliver for koldt.
    Planen har hele tiden været at de udelukkende skulle være udekatte, men min lille kattehjerte blødte for dem når jeg så dem sidde ude i laden smiley

• #3   21. dec 2015 Når det er at kattene selv beder om at komme ind, så ja så syntes jeg det er lidt ondt at nægte dem adgang, hvis det var den vej du ville gå så skulle du ikke have ladet dem komme ind fra starten, det lyder til at det handler om at kattene ikke har de faciliteter de ønsker når de er inde, og du skriver at de ikke fungere med hundene, på hvilken måde fungere de ikke med dem???
    Jagter hundene dem eller hvad, for det lyder mere som om i skal lære de 2 dyr at acceptere hinanden og give kattene mulighed for selv at vælge hvor de ønsker at opholde sig når de er inde, det er ikke tilfredsstillende for katte at være lukket inde i et enkelt rum..

• #4   21. dec 2015 Har du mulighed for at få noget varme på i et rum ude i laden? For så kan du godt, men ellers ville jeg tage og opdrage den hund lidt bedre. smiley

• simoneGl L
    simoneGl L Tilmeldt:
    maj 2012

#5   21. dec 2015 Hundene jagter dem, og hvis de render i hele huset tager de fra køkkenbordet, og vi har ingen mulighed for ellers at lukke af til det end mit værelse.
    Kattene har hele 35 kvm inde med masser af mulighed for at klatre rundt, og gennem sig i huler.. Og ellers render de ude. Så her er jeg ikke helt enig med dig da jeg synes det er fine forhold til dem.

• #6   21. dec 2015 Er der mulighed for en kattelem så kattene ikke behøver at gå på kattebakke inde?? For det lyder til at det er kattebakke luften der er det store problem..

Men hov nu får jeg lige læst dit start indlæg igen, kattene er hankatte og 1 og 1,5 år, må jeg så gætte på at de ikke er kastrerede??? For så er det jo nok nærmere et strikte problem du har fået dig, og det er et stort problem..

• simoneGl L
    simoneGl L Tilmeldt:
    maj 2012

#7   21. dec 2015 Hihi hundene er skam i gang med at blive opdraget lidt bedre smiley
    Vi har ikke varme på nogle af rummene i laden, dog synes jeg der er en fin temperatur da vi også har en del andre dyr derude.. Er det virkelig nødvendigt med varme? De sover jo derude nogle nætter, og render dagligt derude.

• #8   21. dec 2015 OK 35 kwm er fair nok, blot ikke den størrelse rum jeg tænkte på når jeg læste mit værelse smiley

• #9   21. dec 2015 Hvis værelset lugter, kan det skyldes:
    At bakken bliver tømt for sjældent. (en gang dagligt er ikke nok)
    At det grus du bruger er for dårligt til at opsuge lugt.
    At kattene er fertile?
    At kattene tisser andre steder end bakken, og der ikke er blevet ordentligt gjort rent efter uheldene.
    At (en af ) kattene har en urinvejsinfektion.

Hvis kattene fik adgang til hele huset, og I indrettede høje steder til kattene i form af kradsetræer og hylder, hvor de kunne være i sikkerhed for hunden... og hunden så i øvrigt blev opdraget til at lade kattene være, så kunne dyrene komme til at fungere bedre sammen.

Nå, men det var jo ikke svar på dit spørgsmål.

• #10   21. dec 2015 "og hvis de render i hele huset tager de fra køkkenbordet, "

Jamen, hvad er det da for noget mad I lader stå på køkkenbordet?

• #11   21. dec 2015 1. Hundene skal lære IKKE at jagte kattene.
    2. Når kattene får et godt, lødigt og varieret foder, går de ikke på bordene.
    3. Fertile hankatte stinker.
    4. Godt kattegrus minimerer stanken, og det gør godt kattemad også.

• simoneGl L
    simoneGl L Tilmeldt:
    maj 2012

#12   21. dec 2015 Arhh beklager, kan godt se at 35 kwm nok ikke er det normale for et værelse smiley
    -Nej vi bor desværre til leje, så vi har ikke mulighed for kattelem.

-Begge katte er faktisk kastrerede da vi som sagt bor på et nedlagt landbrug og tit for besøg af andre katte.

-Kattebakken bliver kun tømt 1 gang dagligt, da der næsten ikke er noget i den.

- Vi har ofte noget stående på køkkenbordet i form af kiks, slik osv.. Da jeg også har små søskende der tit tager noget frem.

- Kattene har kattemad stående 24/7, dog ikke det dyreste af slagsen.

Svært at få svaret på det hele, men her er lidt.

• simoneGl L
    simoneGl L Tilmeldt:
    maj 2012

#13   21. dec 2015 Kattene har god mulighed for at komme væk fra hundene på mit værelse, så de er ofte dernede hundene. Nogle dage er der intet og de kan sove side om side, andre dage tager hundens jagt instinkt fat og de bliver jagtet. Hvilket er noget vi prøver at få styr på med hunde træning.
    Som skrevet før skulle de fra start af have været udekatte, derfor er det nok udelukket at de kommer til at rende i hele huset da min forældre ikke er fan af det.

• #14   21. dec 2015 Luk forældrene ud i laden og fodre dem der. smiley :P smiley :P smiley

• #15   21. dec 2015 Jeg forstår godt når du skriver ibor til leje, men ved du at man kan få kattelemmen som kan sættes i vinduer?? Jeg tænker bare at hvis man nu snakkede med udlejer om at man fik sat kattelem i et vindue og lovede at udskifte vinduet inden fraflytning så ville udlejer nok ikke være helt afvisende.

Men ellers fint de er kastrerede det udelukker i hvert fald strinten, så handler det nok nærmere om at få vænnet hund og kat til hinanden og give kattene nogle mere katte venlige faciliteter, dog tror jeg at hvis de gives fri udgang til udelivet så ville mange af dine kvaler løses sig, så var jeg dig så ville jeg undersøge den mulighed, evt kig på en gruppe på facebook der hedder katte-idegruppe-inspiration, der kunne du måske få nogle ideer til kattelem, evt katte trappe til lemmen hvis det skulle være nødvendigt.
    https://www.facebook.com/groups/461695510596689/

• #16   21. dec 2015 Jeg mener ikke det er normalt at katte tager sådan noget som kiks og slik :-S . Måske noget mere interessant og nærende mad i deres egne madskåle kunne forebygge det....

"-Kattebakken bliver kun tømt 1 gang dagligt, da der næsten ikke er noget i den.
    "

Hvis der ligger bare én bæ i bakken, så lugter den ligeså længe den bliver liggende, hvis det er dårligt grus.
    Men mon ikke en del af problemet er de steder i værelset der har været uheld?... Rengør med eddikevand eller Rodalon OG masser af vand og mere vand.

• simoneGl L
    simoneGl L Tilmeldt:
    maj 2012

#17   21. dec 2015 Synes det med kattelemmen lyder som en god ide! Dog er vores udlejer desværre ikke vild med at vi ændre noget ved huset, ideen med kattelem er før blevet luftet med dem, og det var et klart NEJ ;(

Skal lige siges at de spiser ikke slik, kiks osv. men tager dem og ligger dem rundt omkring.
    Kan selvfølgelig ikke garanterer at der ikke skulle været sket et uheld jeg ikke har opdaget, selvom jeg tjekker dagligt. De steder der har været er der blevet gjort rent med Rodalon og vand selvfølgelig, alligevel er det sket de samme steder flere gange.

• #18   21. dec 2015 Det er fordi rodalon ikke fjerner lugten for kattene, der skal du vaske efter enten med eddike vand eller også helt droppe rodalon og i stedet investere i R10 fra Matas som både fjerner lugt og bakterier..

Øv med jeres udlejer, kunne det være muligt at i selv tager et vindue ud og erstatter det med et hvor der er isat kattelem og så gemmer det gamle vindue som i så kan sætte i igen den dag. Evt flytter, det er jo ofte nemmere at få tilgivelse end tilladelse, og i ødelægger jo ikke noget..

• #19   21. dec 2015 Prøv at spraye de rengjorte uheldssteder med feliway .
    Og kattelem også (evt i et gammelt genbrugsvindue, der passer i størrelsen), kan måske hjælpe på afmærkning, hvis det er det, der er tale om - og det kan det vel være, hvis de føler sig lukket inde.

• #20   21. dec 2015 .... Og Heidi var hurtigere med gamle-vindue-ideen smiley

• simoneGl L
    simoneGl L Tilmeldt:
    maj 2012

#21   21. dec 2015 Tak vil jeg prøve så!

Jeg vil da helt sikkert lige få snakket med mine forældre om kattelem i et vindue, vidste jeg slet ikke man kunne ellers må jeg jo prøve at ændre lidt på tingene indenfor for kan godt høre på jer at de vist ikke skal bo i laden smiley

• #22   21. dec 2015 Katte der aldrig har været vant til andet, kan leve et aldeles udmærket liv som lade/ude-katte - (ofte også et bedre liv end katte der lever 100% som indekatte).
    Men når dine katte har været vant til at komme ind i huset, og jo også står og mjaver for at komme ind, så synes jeg det er meget synd at nægte dem adgang til huset.

Og skulle det endelig være, er det ikke den bedste årstid til at starte sådan et projekt.

• #23   21. dec 2015 I princippet er det intet galt med at de bor i laden, men problemet ligger nærmere i at du har ladet dem komme ind og de selv søger det selskab, også syntes jeg personligt at det er synd at nægte dem det, for de forstår jo ikke hvorfor.

De kan snildt leve og holde varmen i laden, du kan jo også vende den og kun lade dem være inde når du er hjemme, så undgår du nok en hel del uheld og du kan lukke dem ud hvis de ønsker det.

• simoneGl L
    simoneGl L Tilmeldt:
    maj 2012

#25   21. dec 2015 Nej det er ikke den bedste årstid at begynde på sådan et projekt, hvilket heller ikke kommer til at ske. Hvis det skal være tror jeg det bliver engang til foråret/start sommer, hvor de også render en del mere ude. De vil aldrig bare blive smidt ud, det ville jeg slet ikke kunne bære at gøre.
    Jeg giver det nok et forsøg om et halvt årstid, hvis det stadig er som nu..
    Og hvis det ikke går må de jo bare komme ind igen smiley
    Men jeg vil helt sikkert prøve at ændre på nogle af tingene, så kan det være det løser sig selv smiley
    Tak for alle jeres svar!

• #26   22. dec 2015 Jeg synes ikke om ideen

Kommentér på:
Ude/inde kat til kun udekat?

Annonce