Voksen kat der laver stort i vores senge Voksen kat der laver stort i vores senge
Vi har en super skøn hellig birma, som vi har haft i nogle år nu. I fht kattebakke og den slags har der aldrig været problemer... Men nu lige pludselig indenfor den sidste uges tid så har hun pludselig skidt 3 gange på vores senge... 1 gang i vores og 2 gange på min datters værelse...
Vi har samme grus som vi har haft i et par år uden problemer. Ordner bakken 1 gang dagligt (hvilket vi altid har gjort, også uden at hun har virket misfornøjet). Dog er vi i gang med renovering i vores nye bolig (hvor vi har boet i 5 måneder) og der er mange ting der er gået galt med det desværre så det har trukket vildt meget ud og der er meget rodet, håndværkere der kommer og går osv. Forestiller mig, at hun kan være forvirret og ked at vores flytning, rodet og fremmede folk der kommer og går (hun er meget sky i fht fremmede mennesker) men ved ikke om det kan være årsag til sådan noget?
Første gang det skete i vores seng så var det en dag hvor ingen skulle være hjemme og hvor der skulle komme flere forskellige håndværkere. Den dag valgte min mand at lukke hende ind på vores soveværelse for at hun skulle være uforstyrret i fht lejligheden og ikke finde på at løbe væk, hvis de lod dør stå åben og sådan noget... Han flyttede mad og drikke samt kattebakken ind i soveværelset men når han kom hjem havde hun så skidt i vores seng... Og nu er det som sagt sket to gange mere men bare i min datters seng - på trods af at kattebakken nu står der hvor den tidligere har stået. Måske står den ikke helt godt da det er lidt et rum med gennemgang men den står gemt i et hjørne lidt bag et klædeskab og det har jo fungeret fint i flere måneder egentlig... Dog står der lige pludselig mange ting i det værelse og "roder" som ikke tidligere har været der og måske er vi lidt mere ofte fremme og river i ting der osv men jeg ved ikke om det kan forstyrre.
Er der nogen der ved noget om denne slags opførsel? Om en kat kan finde på at nærmest gøre den slags for at markere utilfredshed med noget? Eller om det evt kan være udtryk for at hun simpelthen ikke trives / har det psykisk dårligt med situationen / kaoset her desværre er lige nu og hun bare er helt forvirret? Kan det være noget fysisk hun fejler?
Udover denne adfærd så har hun været nogenlunde som hun plejer, er kælen, sover i vores seng, spinder osv. Dog har hun efter vi er flyttet gået en lille smule hyppigere rundt og mjavet og der har vi jo så undret om det alligevel kunne hænge sammen med at hun ikke helt havde fundet sig tilrette det nye sted. Selv om hun ellers virkede nogenlunde som hun plejer...
Jeg undrer nu om nogen har nogle tanker om hvad dette evt kan skyldes eller egne erfaringer og oplevelser med samme situation? Er det mon "bare" sådan at vi skal have mere ro i vores bolig (blive færdige med renovering osv) og så vil det måske løse sig selv? Hvad kan vi helt konkret gøre her og nu for at forsøge at undgå at det fortsætter...? Min 17-årige datter er lige nu på ferie og hun ville få et flip hvis hun var klar over alle desse hørmere i hendes seng... Og vi andre er i forvejen pressede og nedslidte over at have kaos i boligen så dette bliver et ekstra urosmoment der bare øger oplevelsen af, at alt lige nu er rodet, ulækker, bøvlet, beskidt osv selv om vi kæmper og kæmper for at holde det nogenlunde... Vi har det problem at håndværkerne gik på ferie og derfor er alt gået i stå. Men forhåbentlig er vi færdige og miljøet her er mere roligt snart.
Nogle tanker og forslag derude? Jeg er desperat... Tak
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Det her ikke noget med placeringen af kattebakke at Gøre tror jeg, men jeg ville nok mens i har håndværkere Gøre det at køberen en ekstra kattebakke og så sætte den i jeres soveværelse fast, og når i ikke er hjemme og der er håndværkere og lukker hende inde i jeres soveværelse så lægger plastic eller en voksdug på sengen samt luk dørene til datterens soveværelset, det skal jo helst ikke blive en dårlig vane.
Men mit bud er at det er stress og ikke noget fysisk blandt andet fordi du også fortæller hun er sky over for fremmede.
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 383 Katte: 4 Emner: 189 Svar: 7.544
Prøv flg. kombination:
Royal Canin Calm
Feliway diffuser i en stikkontakt
Calm som mixtur, AnxiCalm eller Zylkene. Jeg har bedst erfaring med AnxiCalm. Dog er der både Zylkene og AnxiCalm i den nye Calm og det er ikke vanedannende.
Sørg for at fjerne al lugt fra de steder hvor hun har lavet "ulykker". Har I en idé om hvornår håndværkerne er færdige?
jan 2012
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 383 Katte: 4 Emner: 189 Svar: 7.544
Jeg har heller ikke nævnt nogle af dine forslag...
jan 2012
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.129
Når alt er faldet til ro, kan i så gradvist flytte bakkerne hen hvor i tror der vil være godt og trykt og ikke for meget i vejen, men altså først ro på...
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.000
nov 2011
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 15 Svar: 63
Men jeg tager fluks ud og skaffer nogle af disse ting i morgen og håber på at det kan medvirke til at hun får mere ro på den stakkel... Håber godt nok de snart er færdige, da vi skulle lave køkken viste der sig at være skimmelsvamp bag det så det hele har trukket vildt meget ud i fht hvad der var planen og vi er alle ved at gå op i limningen, ikke bare Mynta... Men jeg tror det nærmer sig snart... Så måske der er håb forude.
I hvert tilfælde super dejligt at der måske er nogle ting jeg kan gøre for at støtte hende når nu det ser ud til, at også hun er mærket af den dumme renovering, desværre. Tusinde tusinde tak for at I har taget jer tid til at skrive, det er SÅ meget værd her hos en bekymret mor
jun 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 103
nov 2011
jul 2008
det viste sig at han havde gigt, og da jeg kun har lukket bakker ja så gjorde det ondt at skulle ind i bakken.
så jeg udskiftede den med en åben bakke og samtidigt fik han foder for sin gigt. og han har ikke været udrenlig siden
det er mere for at man bør altid lige have det i baghovedet når ens kat bliver urenlig at der oftes er en god grund. men man bør altid lige få katten tjekket hos dyrlægen så man er sikker på at det ikke er helbredet som driller i stedet for
nov 2011
jul 2008
nov 2011
nov 2011
Voksen kat der laver stort i vores senge