{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.185 visninger | Oprettet:

For pokker! {{forumTopicSubject}}

Vores lille dreng døde fra os igår. Han var i bur, efter dyrlægens anbefaling da han havde fået en fraktur i hoften og bækkenet og skulle have " Bur ro".

Pludselig væltede han rundt og var i løbet af meget få sekunder helt væk. Min kæreste prøvede på at genoplive ham imens jeg febrilsk ringede til vores dyrlæge. Men han var helt væk og vi kunne slet ikke få ham tilbage igen.

Jeg har taget fri idag, både for at passe vores anden kat som ikke helt kan forstå at han endnu engang er blevet alene mis og for lige selv at få samlet tankerne lidt.

Vores dyrlæge tilbød at obducere ham og det har vi takket ja til, selvom det selvfølgelig er begrænset hvad vi kan bruge resultatet til så tænker jeg at den avler vi købte ham ved måske kan bruge det til noget.

Puha sikke en omgang. Vi købte Leopold for 2 år siden da vores ene kat blev kørt ned kort efter at vi flyttede i hus, det var sindsygt hårdt at miste et af vores "børn" på den måde og lige nu føles det slet ikke til at bære at vi nu har mistet endnu et. Selvom jeg selvfølgelig godt ved at vi ikke får lov at beholde vores dyr for altid, så havde jeg ikke forventet at jeg to år senere skulle stå i samme situation igen. Ingen af dem blev over fire år gamle på trods af at vi virkeligt har passet på dem som var de vores børn.

Nu sidder jeg med en klump i halsen og en stor kold knude i min mave. Leopold var Maine Coon og en rigtig fantastisk sjæl der både var varm og glad, altid meget meget glad. Jeg kan godt li at tænke at han var helt speciel, men det tænker enhver vel om deres egne.

Selvom jeg er sikker på at hans race var en af årsagerne til hans helt fantastiske væsen. Er jeg ikke sikker på at vi nogensinde tør at købe en Maine Coon igen efter dette her. Men hvor ofte sker dette her? Var vi bare meget uheldige?

Jeg forstår det ikke, men det er vel ikke altid at man skal det.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For pokker!
  • #1   20. maj 2015 Det er jeg ked af at høre. Trøstekram!!! smiley

profilbillede
  • #2   20. maj 2015 Det gør mig ondt for jer .
    Det kan da godt være det er race realiteret, men det må en obduktion evt viser.
    Jeg ved da vores dreng havde brækket hoften pga et forkert spring ned af et træer og sin HD. Skulle vi også holde ham i ro, men fik dog at vide at han engang imellem i løbet af dagen skulle ud og bevæge sig uden spring pga af risiko for blodpropper efter hans operation og det at blev så inaktiv i sit bur.

• #3   20. maj 2015 smiley øv! Det er bare så hårdt, at miste dem.
    Din kat kan både have fået en blodprop, eller en dråbeblødning i hjernen, det fik min onkel som ellers efter en hjernerystelse skulle udskrives fra sygehuset, men pludseligt faldt han og vågnede ikke igen smiley
    Selv ved mennesker er der høj dødelighed det første år efter et brud på hoften.

• #4   20. maj 2015 Det lyder desværre lidt som hcm. Hvil i fred Leopold. smiley

• #5   20. maj 2015 Vi har lige fået svar fra dyrlægen der har obduceret. Det var uden tvivl HCM. Han mente at hvis opdrættere havde givet os lovning på at forældrene var HCM testet så ville han gerne se den attest for det troede han simpelthen ikke på.

Jeg er simpelthen så vred og fustreret. Fustreret over at hun (opdrættere) har løjet os lige op i ansigtet og vred over at hun fortsat fastholder netop at de var blevet testet da jeg ringede til hende så sent som igår.

Hvor kan man klage over sådanne opdrættere henne?

• #6   20. maj 2015 NU er HCM en spøjs ting ja man kan hjerte scanne forældrene regelmæssig og de kan have flotte hjerter , ja vi er endda så heldig at vi kan dna teste for MyBPC3 mutationen, det er 1-2 gener ud af måske 300 + af gener der evt har indvirkning af HCM. Vi kan teste for MyBPC3 fordi mco opdrætter verden over har støtte forskningen inden for HCM , ragdoll har også en Dna nu pga af de opdrætter har støttet op om forskningen.
    De andre racer må klare sig med at scanne hjerter ind til videre.
    Nu ved jeg ikke hvem der er opdrætter af din kat, det rager heller ikke mig.
    Personen kan godt har dna testet for det gen vi kan teste ved forældrene og hjerte scannet.
    Vi har med levne væsner og gøre og vi er kun kommet en lille styk ind i forskningen af HCM der så kompleks en størrelse som den er, det handler ikke kun om et gen der kan give det men mange og det vil tage mange årtier inden de ect knækker nøglen til denne hjerte sygdom.
    Vi som opdrætter kan kun støtte op om forskningen ved at dna teste for det der muligt i øjeblikket og hjerte scanne regelmæssig.
    Vi kan gøre alt hvad der står os muligt at forbygge på bedste hvis , men vi kan ikke garantere for sundhed, igen igen vi har med levne dyr at gøre og en meget kompleks sygdom der rammer mere eller mindre alle race.
    Vi kan kun være glade for at vi ifælleskab sammen med forsker og dyrlæger prøver på at kortlægge og på en tidspunkt knække koden.

• #7   20. maj 2015 R.i.p Leopold.
    Hvor er det en frygtelig oplevelse for jer, det er trist at i skulle miste ham på den måde..

Men når det er sagt så findes HCM i alle racer og som jeg har forstået så kan forældredyr godt teste negativ og så alligevel få en killing der får HCM .
    Jeg syntes ikke du skal skære alle mco over en kam, min søsters blev 14 år, desværre fik han svær HD men indtil da havde han et godt langt liv uden at fejle noget overhovedet.

• #8   20. maj 2015 Man kan dna-teste og hjertescanne. Det bliver desværre aldrig nogen garanti for, at der ikke kan opstå HCM.

Nogle former for hjertefejl er arvelige. Andre dukker tilsyneladende tilfældigt op.

Jeg har selv mistet 3 katte med kraftig mistanke til HCM.

Lige meget hvor meget vi prøver, så er det en grim sygdom, som vi ikke kan forudse. Desværre.

• #9   22. maj 2015 Vi har Nimbus fra samme sted (og jeg mindes også, at det var mig, der anbefalede opdrættet til dig), hvor Nimbus har samme far som Jojo. Vi har umiddelbart ingen hjerteproblemer - eller mislyde ved Nimbus' hjerte.

Han mente at hvis opdrættere havde givet os lovning på at forældrene var HCM testet så ville han gerne se den attest for det troede han simpelthen ikke på.
    Jeg synes godt nok, at jeres dyrlæge er streng på det område - og man kunne måske også pege lidt fingre af, hvorfor jeres egen dyrlæge ikke har spottet HCM'en tidligere, hvis den er så utalt, som der gives udtryk for i dette indlæg.

Fustreret over at hun (opdrættere) har løjet os lige op i ansigtet og vred over at hun fortsat fastholder netop at de var blevet testet da jeg ringede til hende så sent som igår.
    HCM er som nævnt en lumsk ting. Opdrættere kan teste aktive avlsdyr i en uendelighed med negative resultater, og så alligevel ende med at sælge en killing, der senere udvikler HCM. Det er ikke noget opdrættere er herre over - og jeg tør garantere dig for, at opdrættere, der i forvejen bruger store summer på at HCM-scanne, heller ikke bevidst sælger killinger med HCM.

Heldigvis kan HCM-katte leve et langt og godt liv, hvis de medicineres. Det ændrer dog ikke på, at I har mistet et elsket familiemedlem alt for tidligt end beregnet. Det er desværre en af risikoerne ved at have dyr, og det gør mindst lige ondt hver gang. Kæmpe trøstekram herfra , og jeg håber du/I finder modet til at få en ny kat (Maine Coon eller ej).

Kommentér på:
For pokker!

Annonce