{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
939 visninger | Oprettet:

Hundemad til katte? {{forumTopicSubject}}

Det her er bare et hypotetisk spørgsmål, og ikke noget jeg har gjort eller overvejer særlig kraftigt, så ingen grund til at slagte mig for at fejlernære min kat!

Men jeg stod i Fakta i dag og kiggede lidt på vådfodder til hunde, og sammenlignede det med vådfodder til katte, af samme mærke. Det er jo billigere pr. kilo, så jeg grublede over om man i teorien måske ikke bare kunne foder sin kat med hundemad.
Jeg sammenlignede indholdet og tilsætningsstofferne, og der var stort set det samme i dem begge, måske med en smule afvigelser i miligram på visse vitamin tilsætninger. Hundemaden havde lidt flere vitaminer, bl.a A vitamin, men ellers var det næsten det samme.
Det eneste hundemaden ikke havde, som kattemaden havde, var taurin. Det er selvfølgelig en ret vigtig ting for katte, men ville måske være noget man selv kunne tilsætte (det kan fås i pulver form i mange sport/bodybuilder butikker).

Nu er det selvfølgelig bare en tanke, og det bliver måske mere omfattende end de par kroner man sparer hvis man også skal ud og købe pulver taurin.. Men altså, hypotetisk set og alt bøvl aside, tror I så ikke at man i teorien måske kunne bruge hundemad til sin kat?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundemad til katte?
  • #2   5. dec 2014 Jeg kan fortælle at taurin umiddelbart var det eneste der ikke var i hundemaden, som var i kattemaden. Ellers var der kun flere vitaminer i hundemaden end kattemaden

• #4   5. dec 2014 Hvis det indeholdte præcis det samme, minus taurinen (som kan tilsættes), ville du så stadig ikke, og hvorfor egentlig?

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
    #6   5. dec 2014 Katte skal have kød for at overleve og klassificeres således som ægte kødspisere (carnivorer) modsat hunde, der kan leve af et afbalanceret foder med både kød og planter (omnivorer). Derfor har katte et cirka dobbelt så stort proteinbehov (minimum 30 %) i forhold til hunde (minimum 15 %).

Endvidere er katte modsat hunde afhængige af aminosyren, taurin. Ved taurinmangel vil der opstå karakteristiske symptomer som blindhed(nethindeskade) samt hjerte-, reproduktions- samt nervesystemproblemer. Ejere oplever tit, at hunde gerne vil spise kattemad pga. det høje protein- og fedtindhold,som gør foderet mere smagsfuldt og indbydende. Dog må det anbefales, at kattemad ikke anvendes til hunde og omvendt, da de er nøje sammensat efter arternes forskellige næringsbehov.

1 hundens fødevare har et højt A-vitamin i forhold til kattemad...
    2 Taurin er en essentiel komponent i en kats kost, og hvis det ikke får den nødvendige mængde, så kattene kan opleve problemer med hjertet, luftvejene og blindhed.. På den anden side, er Taurin ikke så afgørende i hundemad.
    3. En hunds krop omdanner beta-kerotene til A-vitamin. Katte ikke har denne evne, og så præ-dannede vitamin A bør indgå i kosten.
    4. Kattemad indeholder arachidonsyre. på den anden side, hundemad indeholder ikke arachidonsyre. ...:-)

• #7   5. dec 2014 Enig med Janne!

• #8   5. dec 2014 Det var meget lærerigt Janne! Tak for det smiley

Det spøjse er dog at den hundemad jeg kiggede på (men det var så også den billige udgave) var lavet af det præcis samme som den billige kattemad, hvad angår ingredienser. Mener det var egentlig en forholdsvis lille procentdel kød, korn og en eller to andre ting. Sådan var det med både hunde og kattemaden.
    Det var kun tilsætningstofferne med vitaminerne der egentlig gjorde den store forskel, og selv der var de forholdsvis ens. Udover som sagt taurinen, og som du selv nævner, så var der A vitamin i hundemaden, det var der ikke i kattemaden.

Så blev man det klogere smiley

• #10   8. dec 2014 Der er stor uenighed i om hunde er carnivore eller omnivore - men de fleste hælder til at de er carnivore der af foderindustrien er blevet tvunget til og har lært at leve omnivore.
    Flere og flere hundefoder indeholde mere kød i dag, fordi vi som forbrugere af hundemad ikke længere vil acceptere at hunden lever af korn og biprodukter.

Min kat spiser ofte af min hunds mad. Han har også sit eget. Begge foder indeholder næsten lige meget protein (30% og 33%). Ville dog ikke lade ham leve af hundens mad, men det er udelukkende pga manglende taurin.

• #11   8. dec 2014 Det kommer an på hvad foderet er.. BARF hundemad ville jeg uden at blinke godt turde fodre en kat med smiley

Kommentér på:
Hundemad til katte?

Annonce