{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kastration.?
  • #1   25. nov 2014 Vores hankatte blev kastrereret da de var omkring 12-16 uger gamle.
    Der vejede de omkring de 2-2,5 kg i dag vejer de et sted mellem 5 og 6 kg smiley

Der har her ikke været nogen problemer med deres urinrør. smiley

• #2   25. nov 2014 At de ikke vokser, er en skrøne. Problemer med urinrøret kan katte få, neutraliseret eller ej. Det kræver korrekt fodring uanset hvad

12 uger er en god alder. Nu yngre, des bedre heler de

• #3   25. nov 2014 At de ikke vokser efter kasteration er en skrøne, faktisk viser undersøgelser at katte som bliver neutraliseret i en tidlig alder bliver større, fordi deres knogler fortsætter med at vokse i længere tid end dem der forbliver fertile..

Det med urinrøret er underordnet for hvilken alder de bliver kastreret i..

Jeg vil anbefale at du får ham kastreret så tidligt så muligt, gerne ved 12 uger og allersenest ved 5 mdr.

• #4   25. nov 2014 Ok tak smiley han 16 uger på fredag, men tænker at vente til midt i dec. Hvor jeg har ferie og kan være hos ham.

• #6   25. nov 2014 Hvorfor vil han ikke det.?

• #8   26. nov 2014 Mirjam så har du godt nok en gammeldags dyrlæge, og min hankat på 1 1/2 år vejer ikke 4 kg, så havde jeg haft din dyrlæge skulle han havde været fertil smiley smiley
    Mitti blev heldigvis kastreret før jeg fik ham og han vejede ikke 2 kg da han blev fikset smiley

• #9   26. nov 2014 mine 2 hanbamser blev os kastereret da de var 16 uger

• #10   26. nov 2014 da jeg var på kv sagde vores dyrlæge 2 kg og over, for ellers kunne der være problemer med at lægge dem i nakose
    men en hankat vejer ret hurtigt 2 kg mange gange. vi havde flere på 14 uger som var nået 2 kg.

men jeg syntes du skal vente til du har ferie. det sker der ikke noget ved

• #11   26. nov 2014 Vores dyrlæge vil min. have katten vejer 1kg hvilket en 12ugers birma gør (de vejede endda 1,3kg) og man skal bare huske at killinger ikke må faste mere end max. 4 timer da deres blodsukker hurtig falder... Men ingen problemer i forhold til narkosen når dyrlægen ved hvad de laver, der er bare nogle andre forholdsregler de skal være obs på. Og self. er der altid en risiko ved alt narkose, sådan er det også hos mennesker... smiley

Link:
    http://www.kattehandel.dk/tidlig.htm

• #13   26. nov 2014 Ja men de må altså ikke nå, at blive fertile, så 5-6 mdr skal det gøres hvis du ikke vil risikere pludseligt, at have en hankat det strinter eller en hunkat som går i løb.

Jeg har kun haft en kat som var fertil da jeg fik ham, knapt 8 mdr gammel, og den eneste grund til, det ikke var gjort, var fordi han var under overvejelse til eget opdræt, men blev valgt fra på psyken, det var op til jul, og vi havde en aftale om han skulle kastreres om ca en månede, men der gik ikke 14 dage, så blev han opereret, for det at komme væk fra flokken, og op til en enkelt anden kastrat ,fik gang i hormonerne og kronjuvelerne voksede Mega hurtigt smiley så pludseligt hastede det, både for, at undgå strint, men han blev også voldsom i forhold til min kastrat, så deres forhold skulle også redes.
    De havde sovet sammen fra den første dag smiley

profilbillede
  • #15   26. nov 2014 Når de er omkring de 12 uger..

• #16   26. nov 2014 Ok han er som sagt 16 uger på fredag, vejer ca. 2.8 kg og så er han indekat..

• #17   26. nov 2014 Som Jesper siger, en dyrlæge der sætter en så høj vægtgrænse, har i bund og grund ikke styr på tingene:) mht neutralisering.

En dyrlæge, der har sit personale i orden, kan neutralisere fra den 12. Uge uden problemer.

• #18   26. nov 2014 Er du sikker på, at dyrlægen sagde 4 kilo og ikke 4 pund (= 2 kg.)?

• #19   26. nov 2014 Synes også 4 kg lyder af meget. smiley

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
    #21   26. nov 2014 Hej Mirjam

Det er nu ganske normalt at katte bliver steriliseret i en alder af 12 uger og de fleste dyrlæger siger ca 2 kg.

Hvad gør / ville din dyrlæge hvis det var en hamster eller kanin der skal steriliseres, dem tager han måske ikke og fixer? smiley

Alle mine katte er blevet kastreret og steriliseret inden jeg købte dem som 12 uger. Og Tullepigen blev fixet da hun var ca 12 uger, hende fik vi af min søn, de fik et ups kuld. smiley

• #23   26. nov 2014 Det forholder sig sådan at jo mindre fedtlag katten har jo hurtigere kommer den sig over både indgreb og narkose. Inden tre måneder er et rigtig godt bud.

Næhh du behøver ikke forsvare din dyrlæge - men var jeg dig ville jeg sætte mig lidt ind i tingene - for kattens skyld.

Ingen af mine katte ville kunne blive kastreret - de kommer aldrig op på fire kg ...

Men der er selvfølgelig forskel på narkose, overvågningsudstyr, dyrlægens viden mm.

• #27   26. nov 2014 Jeg er helt afslappet - det virker det ikke som du er smiley Og da slet ikke at du mener du har sat dig RIGELIGT .... - det afspejler dine indlæg nu ikke .... Men intet nyt i jo yngre man er jo større viden har man.

Det er mægtig godt at have tiltro til sin dyrlæge - det har jeg også - han har lært mig meget - utrolig meget. Beklager men generelt er det sådan at kommer man til yderkanterne af Danmark - så halter viden noget bagefter - noget med man gør som man plejer.

IGEN jeg mener man skylder sine dyr at sætte sig ind i tingene ...

• #28   26. nov 2014 Dyrlæger er også kun mennesker, hvis det er en gammeldags dyrlæge, så vil de oftes vente.. En dyrlæge der opdatere sine oplysninger vil ikke vente

• #30   26. nov 2014 Hvorfor er den ikke klar til det der, altså som 12 uger gammel? Var glade for mine blev det der og ikke da de var 5-6 mdr.

• #32   26. nov 2014 Mirijam

Ingen katte fra internater forlader stedet uden at være neutraliseret.
    Også de, der er 12 uger.

Det samme gælder killinger fra en opdrætter, der skal bruges til kæl.

Min dyrlæge er tilknyttet et internat og neutralisere rigtig mange killinger på 12 uger.
    Grunden til at en dyrlæge sætter en vægtbegrænsning, er fordi at det er sværere at styre narkosen på killinger.
    Dette er ikke bare et gæt, det er true fact.

Så en dyrlæge, der neutralisere tidligt, HAR bare bedre styre på det. For det kræves det nemlig, når man neutralisere killinger.

Det er bestemt ikke for tidligt. Jo yngre en kat er, des bedre kommer den sig.

• #33   26. nov 2014 En kat skal netop helst IKKE være kønsmoden, da man dermed minimere risikoen for, at katten oplever hormonforstyrrelser, der kan give adfærdsproblemer.

Det bedste en kat kan opleve er, at undgå en løbetid/jagten på damer.

• #34   26. nov 2014 Det er jo også lidt dumt hvis fx hankatten når at begynde og strinte inden og det er blevet en vane så er det jo lidt sent.

• #36   26. nov 2014 Tak for alle jeres råd. smiley
    Hvad er normal prisen for det..?
    Den dyrlæge jeg har fundet skal kun have 650 kr.. smiley

• #37   26. nov 2014 Det lyder meget billigt smiley

• #38   26. nov 2014 Det synes jeg også smiley Det andet sted jeg kigge skulle have det dobbelte.. smiley

• #39   26. nov 2014 Nej de skal netop IKKE være kønsmoden.. Deres sten skal være faldet ned.. Det er ikke det samme

• #40   26. nov 2014 Mirjam
    Nope ingen ved det hele

Dog ved jeg hvornår jeg AFleverer mine killinger - det er tidligst når de er 17 uger - af rigtig mange årsager.

Blandt andet ved jeg man ikke skal byde en killing for meget på én gang - derfor har JEG valgt neutralisering ligger ved 14 uger, mellem de to basisvacciner der gives når de er 12 og 16 uger.

Det gør jeg for killingens og den nye ejers skyld - ikke for min egen så havde jeg brugt en mindre omkostningsreducerende model

• #41   26. nov 2014 Nu blander jeg mig.
    Min dyrlæge i Helsinge, som er ret anerkendt i hele nordSjælland, hun har sagt de helst skal udvikle sig normalt med hormoner osv. De råder til katten er mellem 6 og 7 måneder . . . De fleste dyrlæger siger over 2 kg, men jeg syntes nu det er en fin argumentation. . . Det er vel en vurderingssag. I sygeplejen har vi samme patient, men 20 forskellige meninger om hvordan dennes feks sår heler bedst. Lidt samme princip

• #43   26. nov 2014 nu var jeg i flere år på kv, og vi havde vel 300+ katte igennem hvert år, og alle blev ordnet indenfor 2 kg græsen uden problemer

personligt har jeg selv valgt at få de killing/ungdyr jeg har haft, ordnet i dec, januar mdr. Inden de bliver kønsmoden.
    med mindre man så har en siam, for så er man sikker på at han vil strinte hvis man venter så længe - desværre gør mio det, fordi jeg valgte at vente et par mdr efter jeg havde hentede ham.

så derfor bliver mine nu ordnet INDEN de bliver kønsmoden.

men der er desværre stadig mange dyrlæger rundt om i dk, som har nogle mærkelig ideer. Bla er der stadig dyrlæger som nægter at ordnet en hunkat hvis hun ikke har fået min et kuld killinger (???? - er der ikke nok killinger?)

på kv havde vi hvert eneste forår et hav af efterlysninger på unge hankatte som ikke var blevet 1 år, som bare var smuttet. Ja han var på pige-sjov. Folk troede nemlig ikke at deres hankat var kønsmoden så hurtigt.
    og det samme sker hvert forår med folks hunkatte, som lige pludselig skal have killinger, selvom den ikke er nået at blevet 1 år.

• #44   27. nov 2014 Begge mine hankatte blev kastereret da de var 14 og 15 uger gamle.

Det kostede 1400 for dem begge to og det var med en smule rabat, da de taget 800 kr pr. kasteration.

Min tidligere dyrlæge (som jeg i øvrigt ikke bruger længere) sagde at hun ikke ville kastere før de blev 7-8 mdr. Og det er i mine øjne ALT for sent, da de er for kønsmodne i den alder.
    Jeg spurgte derfor en anden dyrlæge (som jeg kun bruger, den dag idag) og han sagde at dyrlæger der vil kastere når katte er så gamle, er ren dovenskab - fordi at de ikke gider sætte sig ind i, hvordan man skal dosere narkosen til små killinger, og at det er et "pille-arbejde" når de er så små. Men han sagde at det sagtens kan lade sig gøre, helt ned til de er 12 uger. Og han synes ikke at der er nogen grund til at vente, da det faktisk kun bliver værre, jo ældre de er smiley

• #45   27. nov 2014 Der er flere dyrlæger som køre med tilbud, det mindste jeg har set var under 500 kr for en hankat og 7-800kr for en lille tøs smiley og det er fordi der er dyrlæger som gerne vil stoppe overproduktionen af killinger.

Nu er mine rasekatte og de fleste er ordnet af opdrætteren og de får som regel noget rabat når de kommer med et kuld.

• #46   27. nov 2014 Ja mine to huskatte fik jeg selv kastreret, men min racekat var også kastreret da vi fik ham hjem smiley

• #47   27. nov 2014 Får 4 hittekillinger neutraliseret på onsdag.. der er de ca 11 uger.. og vejer omkring 1400-1700 gram (Ja de har levet godt her hos mig )

Rigtig mange huskatte ville jo aldrig blive neutraliseret hvis grænsen var 4 kilo.. har aldrig hørt noget så mærkeligt før... og faktisk ret skræmmende...

Der er masser af skrøner omkring neutralisering... og ingen af dem holder vand...

• #48   28. nov 2014 Jeg har tid til mine 3 basser den 10 december, når de er 21 uger
    De bliver vaccineret for 2 gang, øre mærket, registreret dansk katte register, og kastreret for 2700 i alt. Det er da ok

• #49   28. nov 2014 Det er bestemt en ok pris smiley

• #50   29. nov 2014 Der er da nogle katteracer, der aldrig når op på de 4 kilo!!!
    Hvad havde dyrlægen så forestillet sig, man skulle gøre?

Det har ændret sig meget i de seneste år, og jeg mente da også - inden vi fik killingerne, at det skulle tidligst være ved 6 mdr.
    Men omkring 13-16 uge, begyndte den ene han at vise tegn på kønsmodning! Så fik jeg dem fikset - og fandt samtidig ud af, at de sagtens kan "fikses" fra uge 12 smiley

Og til TS - find en god dyrlæge, så du er sikker og tryg ved sterilisationen smiley

Kommentér på:
Kastration.?

Annonce