{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.886 visninger | Oprettet:

Hvad kan det være? Blod(?) i urinen {{forumTopicSubject}}

Hej KG. smiley

Jeg observerede her til aften da jeg tømte kattebakken, at min kats urin virkede meget rød/orange, min første tanke er selvfølgelig at det er blod i urinen. smiley

Katten er 11 år, men egentlig meget frisk.
Jeg har ikke observeret nogle ændringer i hendes adfærd, hun er evig-glad som hun alle dage har været, snakker lige så meget som hun plejer, lige så kælen som hun plejer, vasker sig som hun plejer, spiser og drikker som hun plejer, går i bakken som hun plejer, altså alt er helt normalt.

Jeg har prøvet at google lidt om blod i urinen hos katte, men synes ikke at nogle af symptomer passer på hende, andet end det formodede blod i urinen.
Hun har ingen problemer med at tisse, går ikke og beklager sig, hverken når hun skal tisse, når man løfter hende eller i andre situationer.
Hun har ingen uheld, hun tisser altid i bakken.

Altså alt tyder på, at hun er helt velfungerende.

Vi havde på et tidspunkt mistanke om, at hun havde stofskifte problemer, eftersom hun blev ved med at tage på, trods at vi satte hende mere og mere ned i foder.
Her blev der taget en masse prøver for alverdens ting, som til dyrlægernes overraskende, viste utrolig fine tal, for en kat i hendes alder og foderstand.
Dette er dog ca 2 år siden, så der kan jo være sket en masse siden.

Hun er indekat og får kun kvalitets foder.

Har i nogle bud på hvad det kan være?
Hun virker som sagt helt normalt og er en frisk gammel kat.

Dyrlægen bliver kontaktet på mandag, hvor jeg vil få en tid hurtigst muligt, så hun kan blive undersøgt (med mindre der selvfølgelig skulle ske tydelige ændringer i hende helbred, så bliver der ikke tøvet 2 sek med, at ringe til vagtdyrlægen).

Kærlig hilsen, Baghera's noget bekymrede ejer. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad kan det være? Blod(?) i urinen
  • #1   2. nov 2014 Det er ikke sikkert, det skyldes blod. Den stærke farve kan også skyldes, at katten får for lidt at drikke, så urinen er for koncentreret.

Får din kat kun tørfoder?
    I så fald bør du også give noget vådfoder, gerne blandet med noget lunkent vand.
    Stil også skåle med vand flere steder i huset, for katte får tit for lidt at drikke, hvis der kun står vand ved siden af deres mad.

Det er sjældent, at gamle/ældre katte har for lavt stofskifte - Det er derimod snarere for højt, så katten bliver for tynd.

• #2   2. nov 2014 Enig med Mega
    Godt I skal til dyrlægen mandag,

• #3   2. nov 2014 Jeg er enig med Mega..

Men vil samtidig indskyde at selv om din kat virker frisk og glad, så kan hun godt have en blærebetændelse eller forhøjet Ph værdi i urinen..

Jeg har selv lige været møllen igennem med min Tøsen, og hun virker også altid frisk og glad med halen i sky selvom hun bar forhøjet Ph værdi eller blærebetændelse, hun har alle de gange hun har haft urinvejsproblemer aldrig været urenlig, dvask eller på anden måde synligt gjort at der var noget galt, jeg opdager det blot ved at hun spiser sin vådmad med mindre iver..

Så jeg syntes det er en god ide at du får dyrlægetjekket katten mandag, det er jo en ældre kat og man skal være obs på alle adfærdsændringer, hellere en gang for meget til dyrlægen end en gang for lidt smiley

• #4   2. nov 2014 Og hvis dyrlægen på mandag sender jer hjem igen, fordi han skal bruge en urinprøve, så bed ham om selv at tage den. Dette gøres ved udefra at stikke en supertynd nål gennem bugen ind i blæren (så er prøven også steril).

Det gør slet ikke ondt - Jeg har selv prøvet at få det gjort.

• #5   3. nov 2014 Det er ikke fordi hun drikker for lidt, vi er meget obs på at de drikker nok i løbet af dagen, og hun drikker som hun skal. smiley

Men ellers mange tak for jeres svar. smiley

Kommentér på:
Hvad kan det være? Blod(?) i urinen

Annonce