Foder til kastrerede killinger {{forumTopicSubject}}
Så har jeg endnu engang brug for råd
Vores to små drenge er i dag blevet kastrerede. (De ligger nu og putter i mors skød <3)
Dyrlægen har anbefalet, at jeg allerede nu begynder at vænne dem fra killingefoderet, så de ikke bliver tykke, og har anbefalet Royal Canin Neutered Young Male, men jeg synes, at RC er meget dyrt. Som det er nu, fodrer jeg med Smilla killingefoder, da det er rigtig fornuftigt i både indhold og pris, og jeg vil egentligt gerne fortsætte med mærket.
Mit spørgsmål er så:
Skal jeg vælge denne type http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_toerfoder/smilla/smilla_adult_specialfoder/450372
som er til kastrater, eller skal jeg fodre med almindeligt voksenfoder: http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_toerfoder/smilla/smilla_adult/221977
De kommer til at være ude/inde-katte så snart de er store nok. Men nok først for alvor til foråret
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Et godt og billigt voksenfoder er feline porta
aug 2014
Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 12 Svar: 52
Jeg har nok nærmere brug for vejledning i, om jeg skal vælge normal voksenfoder eller et foder med lavere fedtindhold, baseret på deres fremtidige hverdag og det øvrige indhold i de to varianter
Men tak for dit input!
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Så du kan se, at mit råd ikke vil være som din dyrlæges
aug 2014
Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 12 Svar: 52
Undskyld at jeg lige er Spørge Jørgen, men man vil jo så gerne gøre det bedste for de små
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Jeg ville aldrig lægge mig fast på et bestemt mærke, fordi jeg mener, at variation er godt af flere grunde: Hvis et foder udgår, så er man ikke helt på røven, og jeg tænker også, at evt. ulemper ved ét foder nok opvejes af et andet foder. Og kattene synes også godt om variation.
Af vådfoder får mine katte primært Lux (de kan li' det, tåler det godt, og det er bedste-køb-til-billig-pris).
Med tørfoder blander og skifter jeg mellem forskellige mærker:
Vi har næsten altid gang i en 10 kilosæk med RC sterilised, Kingsmoor, eller Hills adult (alt efter hvad PetWorld nu har haft på knaldtilbud).
Og så blander jeg det med forskelligt andet foder købt i mindre poser/sække. Det kan være næsten hvadsomhelst, vi har bl.a haft RC killingefoder, Iams Hairball, Wahre Liebe, Taste of the Wild, Feline Porta, Sanabelle, Feline Porta, Orijen, div. Hills diætvarianter, Lidls mærke (?), Arion, Perfect fit, Kattovit, mm....
Jeg køber dels efter tilbud, dels efter specielle behov.
Fx er det pt. primært RC sterilised (400 kr på tilbud for en 10-kilos sæk) vi har gang i - suppleret med RC 12+ , Iams Hairball ... og lidt gratis-Whiskas til Bruno.
maj 2012
Jeg har selv valgt, at mine katte får 3-4 slags foder i blanding, og det meste er kornfrit, Smilla er ikke et foder jeg har set nærmere på, jeg bruger mærker som Orijen, Applaws, Acana, Sanabell og Porta 21 og dertil køber jeg så som regel en pose hårbolle foder ( med korn) og jeg ved ikke om jeg fortsætter med det sidste??
jul 2014
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 42
Min neutraliserede kat på 6 mdr. er nemlig ved at blive lidt småfed, så jeg overvejer at skifte til voksenfoder. Men det anbefales at man fortsætter med killingefoder til de er 1 år.
Er det ok at gå på voksenfoder eller er der andre ting i killingefoderet de har har behov for?
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
så skal man kigge på hvad der er i foderet. de to første bør være kød, og ikke ris/korn mm
det bedste er hvis man kan se omsætligheden på foderet. men tjek hvor meget den skal have om dagen. kan sige at fx whiskas skal katten have mere end 120 g om dagen, mens samme kat skal have ca 65g rc om dagen. Så her er det " billige" ikke billigt overhovdet.
maj 2012
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
men det er nok ikke lige fremme det bedste tørfoder
har du tjekket Happy Cat ? næsten samme pris (299 for 10 kg - 20 kg for 569), noget bedre kvalitet. Mere omsætlighed
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 629
dec 2006
Indtil for få år siden fandtes der slet ikke killingefoder, og killinger voksede alligevel op og blev sunde voksne katte , så jeg ville trappe ud af det killingfoder, og gå over til voksen-tørfoder - OG vådfoder.
jul 2014
Killingefoderet er noget dyrere og aldrig på tilbud, så det er nok foderproducenten der har anbefalet det......
jul 2013
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 5 Emner: 24 Svar: 215
dec 2006
Mht. killingefoder på tilbud, så er der ét mærke, nemlig Kingsmoor, der har (haft) tilbud på killingefoder. Jeg har også set Arion killingefoder på tilbud.
Men som nævnt er der ingen grund til at give killingefoder til en ungkat. Vådfoder, kød og voksentørfoder vil sagtens dække alle kattens ernæringsbehov.
jul 2014
Det dyre er vådfoderet, killingevådfoder af god kvalitet koster 25 kr. For 400 gr.
Så jeg vil straks gå over til voksen vådfoder.
dec 2006
Hvis han kan lide Lux fra Aldi, så kan du få over 2 KILO! vådfoder for 25 kr
Superkvalitet er det dog næppe (det lugter i hvert fald forfærdeligt i hele huset, hvis man ved et uheld er kommet til at varme det i ovnen ) men det indeholder da hverken korn, sukker eller tilsætningstoffer.
okt 2014
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 6 Emner: 1 Svar: 85
Led efter et foder med min 40% protein, min. 20% fedt og så lidt kulhydrater som muligt. Jeg bruger selv en blanding af Applaws og Kingsmoor som "grundfoder" og mikser så jævnligt Taste of the Wild, Purizon og andre gode mærker ind i.
Derudover ville jeg aldrig nogen sinde overveje nogle former for "slankefoder" til killinger, da jeg tror at det kan hæmme deres vækst og kun give problemer i det lange løb.
Et godt tørfoder og et godt vådfoder kan spare en kat for mange sygdomme og en ejer for mange regninger.
okt 2014
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 6 Emner: 1 Svar: 85
Foder til kastrerede killinger