{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.106 visninger | Oprettet:

Ny med indekatte {{forumTopicSubject}}

Hej til jer derude med inde katte smiley
Jeg står og skal have mig en inde kat for første gang. Jeg har altid haft katte men de har været ude og inde som de ville, nu bor jeg i en lejlighed og får en skøn lille main coon om godt 1 mdr ?? meeeeeen....

Er der nogen med erfaring med inde katte som vil dele ud af deres erfaringer mht behov, aktivitet, mad, grus og andet som er forskelligt fra ude katte ??

Håber der er nogen som vil være mig behjælpelig

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny med indekatte
  • #3   25. aug 2014 Det ville være fedt af hensyn til leg og gensidig underholdning - og aflastning af dig, at du fik 1 mere, men der kan jo være praktiske årsager til at du kun skal have 1 smiley

Det er såmænd ikke så forskelligt endda.
    Køb et stort kradsetræ der kan holde til en tung kat (den bliver jo voksen), noget legetøj, godt klumpende grus, eks. Extreme Classic, Golden Odeur og mange er også glade for Tigerino. Alle sammen dyre mærker som holder meget længere end det du køber i supermarkedet.
    Et godt kvalitetsfoder, nogle vælger kornfrit, andre som jeg bruger Royal Canin eller andet tilsvarende produkt. Kig på www.zooplus.de og bliv inspireret. Personligt fodrer jeg med både våd og tørfoder mine gider ikke at spise råt, det er der også nogle der giver dem.
    Tillykke med missen smiley

• #4   25. aug 2014 Jeg bor i en lejlighed på godt 80m2 så to vil blive for meget på så lidt plads og der er næsten altid en hjemme smiley mange tak for din hjælp smiley

• #5   25. aug 2014 Jamen så kommer den jo ikke til at kede sig på den måde.
    80kvm.? Tjah.. Jeg har 65 og 3 katte smiley Jeg kommer helt til at føle mig som dyrplager smiley
    Det handler meget om at de kan komme op i højderne. Nogle sætter hylder op.

• #6   25. aug 2014 Vi har også 62 og 3 katte. smiley

Vi har sørget for de har stort kradsetræ, og masser af aktiveringslegetøj, og selv bruger en del tid på dem. smiley
    - Så ja jeg kan også føle mig som en dyrplager. smiley - Men de trives, og det er det vigtigste. smiley

• #7   25. aug 2014 Det er jo meget inviduelt hehe vil lige hurtigt påpege jeg ikke siger at det er dyrplageri med flere katte på mindre m2 men jeg har aldrig rigtig brudt mig om og have en inde kat da jeg syntes det er synd at fratage dyret dets "naturlige" omgivelser ?? men har nu fået overtale mig selv (med hjælp fra den bedste halvdel) til at få en inde kat hehe.

• #8   25. aug 2014 Hehe. smiley
    - Det var heller ikke en hentydning til du havde sagt det, det må du ikke tro. smiley

- Men jeg vil sige husker du og aktiverer katten, og sørger for den kan komme op i højder, så er du godt på vej. smiley

• #9   25. aug 2014 80 kwm er da rigeligt plads til 2 katte, jeg har 2 katte på noget der ligner samme antal kwm, og jeg ser det ikke som et problem, ej heller virker kattene til at lide nød..

Og det med at du siger at der næsten altid er nogen hjemme, tjaa det er altså bare ikke rigtigt det samme som en artsfælle..

Jeg vil sige det på den måde, da jeg fik min kat Tøsen da fik jeg kun 1, det har jeg fortrudt 1000 gange siden, da hun var 5 år fik jeg nr. 2, det var desværre alt for sent, så nu har jeg 2 katte der lever side om side, men hver deres liv, de har ingen relation med hinanden og acceptere blot hinandens tilstedeværelse..

Men det er jo helt dit valg, og vil lige nævne at nr. 2 kat ikke behøver at være af samme race..

Nå men hvad er en indekats behov, jamen de er ikke så meget anderledes end inde/ ude- kattes, det væsentlige er jo selvfølgelig at aktivering er mere påkrævet, det kræver et godt og gerne helt til loftet kradsetræ, ofte mere end 1, selvfølgelig rensning af kattebakke dagligt og et godt grus, det kræver at der ikke er for mange no-go steder, det er ret vigtigt at katten får lov til at sidde i vindueskarme og lign. da vinduer er kattens TV, det er super vigtigt at alle vinduer bliver forsvarligt kattesikret uanset hvilken sal man bor på, har man altan, så få den kattesikret også hvis det er muligt for en kat ved ikke noget bedre end at sidde på altanen og suge alle dufte, lyde og indtryk til sig..

Men net eller børnesikring på vinduer er vigtigt for man skal have mulighed for at lufte ud, og et åbent vindue er en dødsfælde for en kat, den vil hoppe underordnet om det er 1. sal eller 5 . sal..

Man skal også være en smule mere obs på kattens klør da de ved indekatte ikke bliver slidt naturligt, nogle katte kan det være nødvendigt at klippe klør på, andre har ikke det behov, det er lidt forskelligt..

Men en MCO er en kat der godt kan lide at komme i højden, så en del hylder og lignende på vægge hvor katten kan komme rundt på, det er ikke altid et spørgsmål om hvor mange kwm man har, men hvordan man udnytter pladsen man har..

• #10   25. aug 2014 Heidi jeg siger tak for din hjælp, men mht to katte er det ikke noget som jeg vil. Jeg syntes simpelthen det bliver for trængt med to katte plus to mennesker og derudover kommer der det økonomiske. Jeg vil langt hellere have overskuddet og vide min økonomi er til katten og kan give den et dejligt hjem fremfor at anskaffe mig to og risikere at miste overskuddet til begge katte og dermed risikere at gå død i det.

Men jeg takker for dine andre råd og ideer smiley

• #11   25. aug 2014 Når du vælger der kun skal være en kat, håber jeg for dig, at det ikke er en lille killing smiley for så kan du komme til, at føle du både har for lidt tid og plads smiley
    Har du altan, så gør dig og katten en tjeneste, at få den kattesikret.

Tillykke med den lille ny smiley

• #12   25. aug 2014 Lad mig lige gøre en ting klart. Jeg er ikke bekymret for om den vil trives uden en artsfælle. Kan en inde/ude kat kan en inde kat også klare det smiley

Er ikke i tvivl om i gør det i og mening men nu har jeg efterhånden gjort det klart at jeg har valgt At få EN killing og katte er ikke fremmed for mig smiley

• #13   25. aug 2014 Helt ok Maria det er dit valg, med du skal så blot huske på at når du kun vælger en killing, så kræver det rigtig meget af jer som mennesker i henhold til aktivering, så er lidt nus og 15 min leg bare ikke nok, men det opdager du, lige præcis mht. inde vs. ude kat er den store forskel om man har 1 eller 2, for en ude kat får så mange forskellige indtryk når den er på sine daglige udeture, at den faktisk kun kommer hjem for at slappe af, hvor imod en indekat skal have alle sine indtryk i hjemmet..

Men jeg forstå dit argument med økonomi, og det er vældig fornuftigt at tænke sådan, der skal netop også være økonomi til 2 katte, jeg nævnte blot det for at fortælle dig at du nemt kan komme til at fortryde, men måske du er heldig at du får en killing der trives fint alene ellers er der jo plads til at revurdere hvis det ikke går smiley

Håber du kan bruge noget af det andet vi har skrevet og jeg glæder mig til at se den lille ny smiley

• #14   25. aug 2014 Vi har tre indekatte og har haft indekat i mange år. For et år siden fik vi så lavet en kattegård som de selvfølgelig er meget glade for, men inden vi fik kattegård var de også glade katte så det er ikke et must.
    For at lette din egen samvittighed overfor katten som skal være indekat vil jeg da lige sige at jeg ser mange fordele for katten ved at være indekat.
    Den bliver ikke kørt ned, du skal ikke diskuterer med sure naboer der er trætte af kattepoter på bilen, lort i haven og at din kat hopper ind af deres åbne vindue.
    Katten forsvinder ikke (har selv prøvet at vores kat forsvandt og aldrig kom hjem igen) katten kommer ikke hjem og er blevet skamferet af onde mennesker der ikke kan lide kat.
    I forhold til gode ting til en indekat. et godt kradsetræ fra gulv til loft er noget de fleste katte elsker og det skåner møblerne. Sæt hylder op på væggen hvor katten kan hoppe fra den ene til den anden (billige hylder købes i ikea) legetøj f.eks. bolde, fiskestang med en fjer i osv. kig på zooplus.dk. Prøv også at kigge på jekas.dk de har noget fedt naturlegetøj som vores katte elsker.
    I forhold til grus så kan jeg anbefale tigerino, det er vi meget glade for, vi køber det med duft. En kattebakke med hus foretrækker vi men vi tager klappen af fordi vores maine coon hele tiden fik halen i klemme. Det kan ikke betale sig at købe det billige grus i et supermarked, det lugter som oftest forfærdeligt. Tigerino grus kan købes på zooplus.dk.
    I forhold til mad så læs de mange tråde der er herinde om det. Husk at få noget mad med til den første tid fra opdrætter og køb en pose magen til så du ikke skifter foder før katten er faldet til.
    Katten skal altid have tørfoder stående og den må meget gerne få vådfoder en til to gange om dagen.
    Hvis katten ikke er neutraliseret når du får den, så bestil tid til det når katten er faldet til, en kat der strinter er ikke rar at have indenfor.
    God fornøjelse med den lille ny smiley

• #15   25. aug 2014 Har kigget meget rundt efter et stort kradsetræ men det endelige er ikke fundet endnu smiley har også fundet et par tænke "spil" hehe
    Er godt klar over der skal mere aktivering til når det er en inde kat uden mulighed for at komme ud og sætter stor pris på de ideer i kommer med smiley billede af kat og indretning til den vil komme ind på min profil når den er kommet hjem hehe

• #16   25. aug 2014 Kik på zoopluds for, at finde et kradsetræ smiley der kan du gå ind i kategorien til store katte.
    Skal du ikke begrænse dig økonomisk, så skulle du kikke på træer far Petfun smiley de er bare gode, nogle af dem kan fåes på zoopluds på tilbud.

• #17   27. aug 2014 Tillykke med den lille ny smiley Kan ikke sige noget de andre ikke allerede har sagt smiley

Hvilket opdræt kommer den fra? smiley

• #18   27. aug 2014 Kan det ikke være ligemeget hvor den egentligt kommer fra? smiley

• #19   27. aug 2014 Jo jeg interesserer mig bare for racen? Det kunne jo være sjovt hvis det var et opdræt man kendte? smiley No harm, det er vel tilladt at spørge? smiley

• #20   27. aug 2014 Ja smiley , selvfølgelig,men skriver Maria e det er uden papir,så er det også ok ikke.eller den kommer fra en ikke registreret opdrætter smiley

• #21   28. aug 2014 Lad mig lige gøre en ting klart. Jeg er ikke bekymret for om den vil trives uden en artsfælle. Kan en inde/ude kat kan en inde kat også klare det

Det kommer an på kattens psyke.
    Når den kommer ud får den en masse stimuli som den ikke får på samme måde indenfor smiley
    Men tillykke med den.

• #22   1. sep 2014 Den er uden papir og den kommer fra en veninde som har et lille stue opdræt smiley har nu fået bestil et kradsetræ fra zooplus smiley

Kommentér på:
Ny med indekatte

Annonce