{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.946 visninger | Oprettet:

Er min kat for tynd? {{forumTopicSubject}}

Hej erfarne mennesker
Jeg har en fin huskat (se billeder). Det er en hun. Den har altid været tynd. Den får almindeligt whiskas tørkost, så meget den vil. Den spiser og går på toilettet, og har fin energi. Dog er den meget tynd. En lille streg i luften. smiley
Mit spørgsmål er: Kan den være syg selv om det ikke virker sådan, eller skal man gå ud fra den blot naturligt ser sådan ud i og med den ellers er glad og tilfreds?

Venlig hilsen Sofie

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er min kat for tynd?
  • #1   8. jul 2014 Whiskas er ikke ordenlig foder, det er fint som godbidder, udover det ser den på dine billeder fin ud

• #2   8. jul 2014 Jeg mener katten på billedet ser for tynd ud.

Giv bedre foder (væn hende gradvist til det, så hun ikke får dårlig mave pga. pludselig foderskift), og hvis hun ikke er neutraliseret, så få det gjort.

• #3   8. jul 2014 Er det lang tid siden, at katten har fået en ormekur?

Jeg ville skifte langt væk fra Whiskas og aldrig vende tilbage.

• #4   8. jul 2014 Katten er ikke i kontakt med andre dyr, så ved ikke hvor den skulle få orm fra? Ok, det lyder til jeg må skifte foder så.

• #5   8. jul 2014 Jeg kan se hun er 5 år, og hun er da allt for tynd, har hun altid været så tynd eller er det et vægttab der er kommet for nyligt??

Whiskas er noget hø og giver slet ikke katten det den har brug for, skift til et kvalitetsfoder med krudt i, og giv hende dåsemad 1-2 gange dagligt..

Og som Susanne foreslår, hvis det er længe siden hun har fået ormekur så giv hende sådan en...

• #6   8. jul 2014 Orm kan selv indekatte få. Man kan slæbe mere med ind under skoene, end man umiddelbart skulle tro.

Er hun steriliseret?

• #7   8. jul 2014 Nej den er ikke steriliseret. Ser ikke så meget grund til det, da den ikke er voldsomt i løbetid. Den har altid været tynd, så tror ikke det er orm. Der er heller intet at se i kattebakken. Jeg tror måske noget weightgainer foder skulle være vejen frem.

• #8   8. jul 2014 hvis det var min kat, ville jeg tage til dyrlæge til tjek og som de andre siger et bedre foder, og whiskas er faktisk ikke så billigt så i kan finde bedre foder uden det bliver ret meget dyre.

• #9   8. jul 2014 Så vil det være mere optimalt at få hende steriliseret. En kat der gentagende gange går i løb uden at blive parret, ligger i høj risikogruppen for underlivssygdomme.
    Derudover er en fertil kat, en stresset kat, og stress medfører letmetal vægttab. En kat, der er i balance, bruger ikke unødvendigt meget energi på stress.
    Derudover bør du få noget ordentligt fuldfoder til hende og supplere med vådt og råt.

For ja, hun er FOR tynd

• #11   8. jul 2014 mange fertile dyr har svært ved, at holde vægten oppe, og der er også mange fordele ved, at neutralisere.

• #13   8. jul 2014 Når du skriver hun ikke er steriliseret, så er det sikkert en del af forklaringen på at hun er så tynd, det sammen med at hun ikke får et ordentligt foder..

En fertil kat i løbetid er en stresset kat, du bemærker det måske ikke, men alle hendes hormoner raser i kroppen og det gør katten stresset..

Jeg syntes du skal starte med at give hende ordentligt foder og så få hende steriliseret, inden hun redder sig en livmoderbetændelse, for så bliver det først rigtig dyrt..

Forstår faktisk ikke rigtigt hvorfor du ikke har fået hende steriliseret før, en indekat der gentagne gange kommer i løbetid uden parring, er da virkeligt synd for katten..

• #14   8. jul 2014 Og så vil jeg lige tilføje at makrel i tomat, tun på dåse og rejer bestemt ikke er noget en kat bør leve af, menneske mad er tilført en masse salt som katte slet ikke har godt af.. Fisk hvis man servere dem rå for katten så skal de have været frosset i 24 timer inden katten får det..

• #15   8. jul 2014 Jeg har nu også hørt der er risici ved sterilisering, derfor har jeg ikke gjort det. Jeg taler med dyrlægen. Tak.

• #16   8. jul 2014 Hvilke risici har du hørt om???? Det er meget sjældent en kat mister liver ved sterilisering, og de få gange det sker så er det ikke pga sterilisering, men pga narkosen, så det kunne være hvad som helst katten skulle opereres for, hvis man vælger en dygtig dyrlæge, så er risikoen meget meget lille, og jeg vil hellere tage den risiko end lade min kat gennemgå løbetid efter løbetid..

• #18   8. jul 2014 Dyrlægen i Ryesgade i KBH- Er de noget værd?

• #19   8. jul 2014 Anette det var slet ikke for at kritisere dig, men for at informere Sofie, hvis hun ikke var opmærksom på det, mine får da også en masse småting de sikkert heller ikke har godt af smiley men så længe det ikke er hver dag og i store mængder så dør katten ikke af det..

Så misforstå mig ikke det var slet ikke for at være efter dig, blot for som jeg skrev at katte ikke bør leve af det, men at få lidt fra tid til anden er jo fint.. smiley

Mine er i øvrigt vilde med rejer men får de 3-5 4 gange om året så er det nok højden, alt med måde smiley

Sofie kender ikke dyrlægerne i KBH så jeg håber der er andre herinde der kan rådgive dig om det smiley

• #21   8. jul 2014 Jeg har kun hørt dårligt om Ryesgade smiley (søg evt. selv i forum herinde).
    Og undgå for guds skyld Dr. Dyredød! - han huserer i flere byer.
    Der er sikkert nogle herinde, der kan anbefale dig en dygtig dyrlæge i dit område.

• #22   9. jul 2014 Jeg har haft en fertil hunkat, der var mager som et siv. Da hun blev steriliseret tog hun på og blev rigtig pæn at se på. Så jeg vil mene, at det er vejen frem til en normalvægtig kat. Og foderet ville jeg skifte uanset. smiley

• #23   9. jul 2014 Det er lidt svært at vide hvem Dr. Dyredød er? Når man ikke er intern. Anyway, jeg finder én og får set på det.

• #25   9. jul 2014 # 23) En googling giver ellers mange resultater. Og herinde på Kg er der også stadig lidt.

http://www.kattegalleri.dk/forum/sogeresultat?sort=5&search=dyred%C3%B8d

På hans hjemmesider opgiver han aldrig sit navn (Utroligt i øvrigt at der findes dyreejere der vælger en klinik, hvor der ikke er navn på personalet).

• #26   9. jul 2014 Jeg vælger aldrig dyrlæge efter en hjemmeside.

• #27   9. jul 2014 Hvis du bor her i kbh så kan jeg anbefale Liana på Grundtvigs dyreklinik. Eller Sallingevej dyreklinik, de er dog lidt dyrere.
    Ved at mange også er glade for Husum og Skovlunde dyreklinikker. smiley

Held og lykke med hende.

• Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 103
    #28   9. jul 2014 Efter min vudering er katten i det tyndeste. Jeg ville personligt få dyret til dyrlæge, og få den undersøgt, så eventuelle sygdomme kan opdages og behandles.

Sofie du kan prøve dyrlægerne i Valby, de var gode den ene gang jeg var derinde.Dyrlægenkan også rådgive om hvilken foder der er beds til lige præcis din kat.

• #29   9. jul 2014 Jeg har bestilt tid hos dyrlægen nu og har fået rådgivning til et evt foderskift, dog skal den lige undersøges først. Tak for rådene smiley

profilbillede
  • Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

#31   9. jul 2014 Mine katte får ikke dyrlægens foder, men jeg skifter imellem de mærker der kan købes der hvor jeg handler ind. Men nogle gange er der katte med specialbehov, som ikke kan afhjælpes med almindelig kattemad, og det bliver jo snart undersøgt med Sofies killing. Ellers drejer det sig om at finde den mad til dyret, som den kan lide - så den måske spiser mere, eller får mere næring ud af maden.

• #36   9. jul 2014 Ja Felis jeg er er enig langt hen ad vejen, den store forskel er hvor meget kød og egen fangst + vådfoder i forhold til tørkost! en indekat som ikke får så meget andet end tørt, men tørkost er ikke det bedste uanset hvilken slags.

• Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

#37   9. jul 2014 Så er din kat godtnok et lillebitte myr Sofie! Men alt er jo også relativt, når man som mig har et par velvoksne hanmisser på fem og syv kg! Men du gør også hvad du kan for den, ellers ville du ikke spørge herinde :).

• #38   9. jul 2014 Foder er en jungle, så er det sagt.
    Og den kan være svær at finde rundt i. Så er man helt på bar bund, kan man følge dyrlægens råd. De er trods alt dyrlæger.

• Louise M
    Louise M Tilmeldt:
    jul 2014

Følger: 1 Svar: 1
    #39   9. jul 2014 Var det min kat ville jeg skifte til Olivers, RC eller Hills foder synes din kat ser al for tynd ud men er svært at bedømme ud fra et billede

• #41   9. jul 2014 Jeg lytter aldrig til dyrlæger hvad foder angår. Dyrlæger er til for dyrs sygdomme - ikke deres ernæring.

Og selv der er jeg ikke helt ukritisk. Det er stadigvæk også kun mennesker.

• #42   9. jul 2014 Jeg lytter heller ikke til dyrlæger, men omvendt håber jeg på at min dyrlæge har interesse i hele dyret, tager kurser og undersøger tingene ved siden af. og hvis jeg intet vidste, ville jeg nu stadig lytte til dyrlægen.

• #43   9. jul 2014 Hvem skal man lytte til hvis ikke dyrlæger? Der bliver vel næppe uddannet folk kun i kattens ernæring?

• #44   9. jul 2014 Det er rigtigt. Der findes tillægskurser om kattes ernæring

• #45   9. jul 2014 Jeg havde min Putte på Landbohøjskolen da hun skulle steriliseres og de var så søde, hjælpsomheden var i top og alt var godt smiley

• #46   10. jul 2014 Aldi har et godt vådfoder på dåse kaldet Lux det er uden sukker smiley og selv fodre jeg kornfrit til både hund og katte hunden får call af the wild og kattene akana eller ligene mærker smiley og de er begge fine i pelsen og hun katten Dharma er lidt til den tykke side mens Brage 1år er lige tilpas smiley men et billigt sted at købe foder er zooplus.dk eller .com eller allerbilligst .de hvis du kan lidt tysk smiley der køber jeg selv og dejligt nemt det står nogle dage efter foran min hovededør smiley

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #47   19. jul 2014 Katte kan sagtens smittes med indvoldsorm fra byttedyr og fra lopper. En lille lorte-prøve til dyrlægen kan afgøre, om det er på tide med en ormekur OG hvilken slags, der passer i dette tilfælde

Hvis man skal vurdere, om ens dyr er for tyndt, så læg blidt en finger mellem to af dets ribben (på langs) - hvis man mærker en fordybning mellem ribbenene er dyret formodentlig for tyndt, hvis man næsten ikke kan mærke ribbenene uden at trykke, er dyret formodentligt for tykt.

Hvis man efter ovenstående finder dyret tyndt, så føl øverst på dyrets brystben lige under halsen og på lænden lige over og til begge sider for halen. Kan man disse steder mærke knoglerne med skarpe rande ER dyret helt sikkert for tyndt.

Katte er ofte tilbøjelige til at drikke for lidt, derfor kan det være rigtig godt at fodre med fuld-foder-dåsemad - mine katte får Whiskas dåsemad (fuldfoder og ikke tilsat salt, sukker, andre smagsforstærkere, konservering eller farve), og kattene foretrækker helt klart de to varianter af paté-typen - de andre slags slikker de sovsen/geléen af og efterlader kødet som små hårde kanonkugler...

Kære Felis
    Hvorfor udtaler du dig om "langt de fleste" dyrlæger og deres uddannelse over én kam? Det er voldsomt provokerende. Der findes mange dyrlæger, der rent faktisk har sat sig ind i dyrenes næringsbehov og dyrlæger, der ikke er betalt af foder-industrien.

Og hvem kan fortænke praktiserende dyrlæger i, at få en fortjeneste på dyrefoder, når lovgivningen siger, at der ikke må være fortjeneste på medicin???

De allerbedste hilsener

• #48   19. jul 2014 Jeg har været til dyrlæge med katten, den fik en ormekur og er blevet sat på specifi fid som er særlig skånsomt. Vi ser om det hjælper. smiley

• #51   20. jul 2014 Nå piger, denne tråd var ikke beregnet til mudderkastning smiley Vi her gør garanteret det bedste vi kan for vores dyr i følge os selv. Når man er i tvivl om noget, er det dejligt at få et godt råd med på vejen men husk den gode tone smiley

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

#53   21. jul 2014 Kære Felis og kære Susan

Hvad bygger I jeres påstande om Whiskas dåsemadens dårlige egenskaber på? Har i tjekket, hvad der er i? Har I kigget på den fuldstændige indholdsdeklaration, som kan/har kunnet rekvireres fra producenten?

Hvis I har, hvad er det så, I mener, der mangler i Whiskas dåsemaden?

Eller er det fordi det er lidt billigere, end det sikkert udmærkede foder I foretrækker?

Jeg foretrækker Whiskas dåsemad,

fordi jeg HAR tjekket, hvad er er i og hvad der IKKE er i -

fordi mine katte spiser det med stor fornøjelse -

fordi de også i en høj alder er aktive, legesyge, har en smuk pels -

fordi de IKKE får urinsten, når de får denne dåsemad som grundfoder (suppleres med enkelte godbider (tørkost 4-5 piller ad gangen og hver aften et lille stykke kød fra min aftensmad)) -

fordi mine katte (jeg har haft kat i 45 år bortset fra de 12 år i Kbh.) bliver forholdsvist gamle (den, der blev ældst døde 1½ måned før hun ville være fyldt 19 år) -

fordi der ikke bliver lavet underlige ernæringsforsøg med kattene "ansat" til at leve af Whiskas hos producenten -

OG fordi det er billigere end så meget andet kattemad

De allerbedste hilsener

• #56   21. jul 2014 Jeg har næsten mistet to katte, fordi jeg fodrede med Whiskas, så det dyre bras kommer aldrig ind i mit hus igen.

• #57   21. jul 2014 I mine unge dage blev min katte kun fodret med whiskas, de var aldrig syge og de havde en god vægt og smuk pels....glade og tilfredse katte smiley
    Det er først da jeg kom herind og læste en masse tråde om foder, og efter vejledning fra opdrætter, at jeg prøvede noget andet.
    Kan kun sige at Louie, hverken ser bedre eller værre ud, end min gamle katte...
    Det er uoverskueligt alt det foder halløj smiley
    Og ja, din kat ser tynd ud, men tror mere at det er fordi den ikke er neutraliseret.

• Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

#58   22. jul 2014 Sofie E's kat ser lille ud på de billeder vi har set, den er måske mindre end andre katte, og måske er den som nogle mennesker er - tynd uden at kunne tage på. Nogle mennesker kan bare ikke tage på, om de så spiser en ½ l fløde hver dag!

Altså gælder det on at finde den mad der passer til den pågældende kat - og hvis det tilfældigvis er Whiskas, så er det altså den mad katten skal have!!!

Vi kan ikke vide hvad der er galt med dyret, og Sofie følger de råd hun finder gode, og hun har dyret til dyrlæge, og hvis det er orm den har - får den naturligvis en kur mod det.

Sofie hold på at du ikke gider se på mudderkastning, for den var der! smiley

• #59   22. jul 2014 Man kan aldrig få mig til at anbefale Whiskas.

Jeg havde engang en huskat og en blanding mellem vildkat/Norsk Skovkat/Perser. De fik kun Whiskas - både dåsefoder og tørfoder.

Da de var hhv. 4 og 8 år gamle, fik først vores blanding dårlig mave, og efterfølgende fik vores huskat dårlig mave. Vi var ved dyrlægen 4 gange, hvor vi den sidste gang fik beskeden, at hvis det her ikke hjalp, så var det kun aflivning tilbage.

Det hjalp ikke. smiley

Men så mødte vi tilfældigvis en reg. opdrætter.

Hun anbefalede os at skifte foder i en periode og kun fodre med det. Det gjorde vi, for vi ville jo helst ikke miste vores små misser. Og deres maver fik det godt igen.

Siden da har vi kun brugt Whiskas godbidder i ny og næ.

• #61   22. jul 2014 Mudderkastning hvor ???
    Ang din kat så er den lidt tynd.
    Det er min kastareret hankat også.
    Han trives fint aktiv og glad.

Ang Wiskas kender jeg en del katte der ser ud til at trives med det...
    Men indholdet skal jeg ikke gøre mig klog på smiley
    Min egen for Aldi foder :
    Ai
    Mener jeg nu at det lyder til at at du er velbevandret i emnet.
    Vil påstå man som dyrlæge med erfaring ved en del om kost,så det vil jeg ikke betvivle.

• #62   22. jul 2014 Jeg har hørt dyrlæger der næsten har skældt folk ud fordi at de fodrede udelukkende med Whiskas, har aldrig set fodret med det og vil heller aldrig gøre det, og nej det er bestemt ikk billigere end et ordentligt foder. Mine to får kingsmoor lige pt, og dåsemad fra rema 1000 som de spiser meget fint, også får de råd kød mm flere gange om ugen, og de fanger mange mus som de spiser. Og ormekur er altid godt at give en gang imellem, også selvom at man ikke kan se at katten har orm eller ser det i bakken.

• #64   22. jul 2014 Ja self, mente nu også bare at dyrlæger anbefale 1-2 gange om året, men man skal self ikk give for tit. smiley

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

#65   22. jul 2014 Dyrlægen må KUN skrive recept/udlevere ormekur, når dyrlægen selv har konstateret, at der ER ormeangreb OG hvilken slags, der er tale om - Resistens hos indvoldsorm er IKKE ønskværdigt ;o)

De allerbedste hilsener

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

#68   24. jul 2014 Kære Anette M

Nu er det af forskellige grunde ikke noget stort problem for mig og mine katte ;o)

Men de fleste uden-dørs katte får bændelorm, og de er ret nemme at se på kattens hale/bagben selv på afstand. Jeg tror, de fleste dyrlæger godt vil skrive en recept på ormekur uden en katte-konsultation, men med en lorteprøve eller et par led bændelorm sat på et stykke gennemsigtig tape.

De allerbedste hilsener

• #69   24. jul 2014 Jeg har altid kunne få ormekurspiller ved dyrlægen uden at de skulle se katten, og nu er jeg begyndt at købe dem på nettet i udlandet da de er billigere og skal ikk bruge nogen recept for det

• #71   24. jul 2014 Ja det er så, og du kan købe helt op til 20 piller af gangen.

(link fjernet) er her jeg køber dem, men ved ikk om de kan blive taget i tolden, men har ikk oplevet det endnu, så tror det ikk, men har også kun købt 4 piller af gangen, men næste gange køber jeg lidt flere, den ældste har desværre tit orm da han spiser mange mus

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

#72   25. jul 2014 Det er ulovligt, at importere receptpligtig medicin - og "bare" at have det med i bagagen, når man skal hjem fra en rejse. En af grundene til det, er at den korrekte diagnose skal stilles, OG at indholdet af produktet i pakken skal være dét, der står uden på pakken.

Hvad ormekure angår, er der forskellige typer, nogle virker mod rundorm (spolorm, piskeorm, ...) og andre virker mod bændelorm. Nogle ormekure virker mod begge typer indvoldsorm.

For at undgå den samme slags resistensudvikling, som mange af os desværre har oplevet i kampen mod lus hos vores børnehavebørn er det MEGET vigtigt, at doseringen og antallet af behandlinger er optimalt.

Dét bør en dyrlæge kunne styre, men det er ikke sikkert, den kreative dyre-ejer, ved nok til selv at kunne styre både produktvalg, dosering og behandlingsmetode.

Og i løbet af snakken med dyrlægen om indvoldsparasitter, kommer fokus måske over på andet end indvoldsparasitter; måske er der et andet og vigtigere problem end ormene. Hvis man selv skaffer medicinen til dét, man tror, er problemet, bliver det andet problem formodentlig overset i længere tid end nødvendigt.
    :o)
    De allerbedste hilsener

• #76   26. jul 2014 Felis dog smiley
    Troede ikke der fandtes love og paragraffer du ikke holder dig til ....... smiley

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

#77   27. jul 2014 Kære Felis m.fl.

Der findes steder, hvor I kan klage, hvis I mener, I bliver udsat for åger hos jeres dyrlæge.

Ét sted er forbrugerstyrelsen, ét andet er dyrlægernes klagenævn (hvis det da stadig eksisterer...)

De allerbedste hilsener

• #78   29. jul 2014 Jeg har nu aldrig haft en dyrlæge der anbefaler ormekur 1-2 gange om året.
    Tvært imod siger min dyrlæge at de ikke skal have det uden der er orm, og Louie har ikke fået i de 3 år jeg har haft ham.

• #79   29. jul 2014 Jeg har lige givet over 200 kr. for en ormekur til to små killinger. Det er dælme vildt. Næste gang køber jeg det helt sikkert i Tyskland hos dyrlægen. smiley

• #81   29. jul 2014 Mine katte er jo inde/ have katte, og Birk som blev 9, har aldrig fået ormekur mens jeg har haft ham,, tror mest det er katte som spiser mus som har brug for det smiley

Kommentér på:
Er min kat for tynd?

Annonce